Nieuws:

Bekijk onze nieuwe Stichting 3rail kleding lijn! Mooi voor evenementen, stamafels en meet&greets op beurzen : Stichting 3rail Webshop

Linux na windows 7

Gestart door jakke dinsdag 29 oktober 2019, 15:56:32

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Linux na windows 7
Lid sinds: 2008

offline
Linux na windows 7
Dag allen ,
windows 7 die op mijn computer draait wordt eerlang niet meer ondersteunt . Middelen ontbreken me om een nieuwe computer te kopen .Ik dacht een linux versie te gaan gebruiken.
Versie Mint of zo , maar dit terzijde .
Omdat ik niet vertrouwd ben met linux , structuur en bediening , de volgende vraag :
Kan, iemand mij , in jip- en janneke-taal , stap voor stap uitleggen hoe ik een ESU loc programmer , met seriële kabel naar usb , onder linux kan gebruiken ?
Alvast veel dank .

Jan

Re: Linux na windows 7
 @citaat Daaom heb ik, gratis ende voor noppes, W7 updated naar W10.
Re: Linux na windows 7
Lid sinds: 2017

offline
Re: Linux na windows 7
Voor 12 tot 15 euri koop je een legale windows 10 versie
o.a. hier: https://windowslicenties.nl/?gclid=EAIaIQobChMIxIK2q9_B5QIVF853Ch2-EgLPEAAYAyAAEgKs2PD_BwE
Cees
Re: Linux na windows 7
Lid sinds: 2017

offline
Re: Linux na windows 7
Die zijn twijfelachtig Cees, maar er is nog steeds een manier om gewoon gratis naar Windows 10 te upgraden.

Ga naar deze Microsoft pagina.
Download het hulpprogramma (onder het kopje Wil je Windows 10 op je pc installeren?) en installeer deze.
Nadat deze is geïnstalleerd, open het programma en kies voor de optie om computer te updaten (dus geen media aanmaken).
Deze stap neemt behoorlijk wat tijd in beslag (aangezien ook Windows 10 gedownload moet worden) en update je huidige installatie naar Windows 10.
Re: Linux na windows 7
Lid sinds: 2017

offline
Re: Linux na windows 7
Marius

Ik gebruik zo'n exemplaar/versie zonder enige probleem al meer dan 1,5 jaar op twee desk- en een laptop pc.

Cees
Re: Linux na windows 7
Aliebengalie
gast

Re: Linux na windows 7
Of je moet een wel heel oude pc/laptop hebben waar dit di niet opgaat , er zijn zeer verouderde modellen die echt niet met winblows 10 willen draaien.

Maar als je toch alleen je Esu programmer wild gebruiken , hoef je toch geen gebruik te maken van het interpret , dan blijf je lekker bij winblows 7 toch.

Mvg: Alex
Re: Linux na windows 7
Lid sinds: 2015

Kreis Neuspaß

offline
Re: Linux na windows 7
En daarnaast kun je onder linux ook W7 draaien in een virtuele omgeving.
Re: Linux na windows 7
Lid sinds: 2008

offline
Re: Linux na windows 7
Beste reageerders,
ik stelde de vraag , hoe een esu loc programmer in linux gebruiken .
Dank voor jullie suggesties maar denken jullie , als w7 te updaten zou zijn , dat ik dat niet zou doen ?
Het toestel laat gewoonweg geen update toe .
Dus nu graag terug terzake.
Ik zal zeker een terzake doende reactie aanvaarden of een reactie die inhoud dat hier op het forum deze kennis niet aanwezig is.
Vriendelijke groet.
Jan







Re: Linux na windows 7
Aliebengalie
gast

Re: Linux na windows 7
Zo......die zit.... :D We snappen hem...... :D

Mvg: Alex
Re: Linux na windows 7
Lid sinds: 2015

offline
Re: Linux na windows 7
Snel antwoord, dat gaat niet.
Re: Linux na windows 7
Lid sinds: 2015

Kreis Neuspaß

offline
Re: Linux na windows 7
Van de Esu site:

Zum Betrieb des LokProgrammer benötigen Sie eine Software für Ihren PC. Die Software wird ständig weiterentwickelt. Holen Sie sich hier die aktuellste Version und halten Sie Ihren Computer stets "Up to date"!

Die Software wurde für den Einsatz auf PCs unter Microsoft Windows (Windows XP, 7, 8, 8.1, 10) entwickelt. Eine Funktion mit älteren Windows-Versionen kann nicht garantiert werden.


En dit had je zelf ook kunnen vinden.

Daarom dus:

Citaat van: Wilco69 op dinsdag 29 oktober 2019, 17:51:18
En daarnaast kun je onder linux ook W7 draaien in een virtuele omgeving.
Re: Linux na windows 7
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

online
Re: Linux na windows 7
zoals boven vermeld : Die Software wurde für den Einsatz auf PCs unter Microsoft Windows (Windows XP, 7, 8, 8.1, 10) .Dus geen linux ondersteuning en zal dan ook niet draaien.Tenzij er een mogelijkheid is een windows omgeving te draaien onder linux en de benodigde driver aanwezig is.
Waarom zo paniekerig aangaande updates ? Draai een goede antispyware en avast en zelfs met nog winXP v3 heb je geen problemen.Is enkel microsoft zijn eigenaar die nog rijker wil worden op de kap van de gewone gebruiker.Hangt je PC niet aan het internet is er zeker geen probleem.Mijn spoorbaan PC is standalone en win7.Nooit geen miserie en heb daar zelfs ook ene virusscanner up to date opstaan voor het geval er een usb stick zou zijn met een virus op.Up to date houden van de virusscanner is makkelijk als je gewoon de laatste versie download voor het gebruik van de stick.
Re: Linux na windows 7
Citaat van: jakke op dinsdag 29 oktober 2019, 17:58:18
Het toestel laat gewoonweg geen update toe .
Oooh, dan is jouw pc'tje up-to-date. Niks aan de hand dus :thumbup:
Re: Linux na windows 7
Lid sinds: 2017

offline
Re: Linux na windows 7
Deze link is te vinden via een zoekopdracht: https://forum.3rail.nl/index.php?topic=56392.0
De ESU software maakt gebruik van het .Net framework, hierdoor kan deze alleen op een Windows computer gebruikt worden.
Wil je dus echt naar Linux toe, dan zal je voor de Lokprogrammer een virtuele machine moeten maken. Het resultaat van de zoekopdracht is al wat ouder, je kunt er dus wel van uitgaan dat ESU geen plannen heeft om de software voor andere besturingssystemen te gaan maken.
Re: Linux na windows 7
Lid sinds: 2007

Meine (Landkreis Gifhorn)

offline
Re: Linux na windows 7
Linux en de esu programmer gaan niet samen. Dat is hierboven al uitgelegd. Mogelijk wil het in een virtuele omgeving

Ik zou Windows 7 van internet halen en naast Windows 7, Linux mint installeren. Bij het opstarten kun je kiezen tussen je "oude Windows 7 en dus bij je Esu programmer en bij de nieuwe Mint.

Nadeel is dat je Dus moet restarten om bij je lokprogrammer te komen.

Meine
Re: Linux na windows 7
 @citaat Dan zou ik Win7 in een VM draaien onder Linux. Dan kun je sneller switchen.
Re: Linux na windows 7
Lid sinds: 2015

Kreis Neuspaß

offline
Re: Linux na windows 7
Citaat van: jakke op dinsdag 29 oktober 2019, 17:58:18

Ik zal zeker een terzake doende reactie aanvaarden......
Vriendelijke groet.
Jan
Ik heb de indruk dat bovengenoemde oplossingen ter zake zijn, maar dat dat niet de oplossing is voor jou. Dan wordt verder helpen wel lastig....
Re: Linux na windows 7
Lid sinds: 2014

offline
Re: Linux na windows 7
Ik denk dat je beter de vraag kunt stellen wie jou kan helpen je pc te updaten want daar zit het probleem.
Re: Linux na windows 7
Als je win7 pc niet naar win10 kan, neem ik aan dat je ook een schone installatie heb geprobeerd.
Stel: je krijgt linux draaiend, dan nog kom je jezelf op termijn tegen.
De hardware voldoet op een gegeven moment niet meer aan de eisen van de software. Ik heb een oude XP voorzien van een Win10, dit werkt, na een schone installatie, met iTrain, een browser en virusbeschermer, maar ik heb toch het idee, dat de terugmelders van de baan naar iTrain niet altijd op tijd doorkomen.
Voor mijn testbaan geen probleem, maar voor een echte baan heb ik wel een nieuwe PC op het lijstje.
En ik denk dat u dat ook zou moeten doen. Denk b.v. een een refurbished pc met garantie.
Re: Linux na windows 7
Lid sinds: 2007

offline
Re: Linux na windows 7
Citaat van: nobody op dinsdag 29 oktober 2019, 16:02:51
@citaat Daaom heb ik, gratis ende voor noppes, W7 updated naar W10.

Inderdaad, m.i. kan het nog steeds gratis.
Ik heb al op diverse laptops en desktops Win10 geïnstalleerd "from scratch".
Je download het ISO-bestand (32- of 64-bit) en zet dit op een CD/DVD of USB.
Bij het begin van de installatie met CD/DVD of USB, vink je aan dat je de licentiesleutel niet weet.
Na de installatie zal WIN10 geactiveerd worden met de licentiesleutel van Win7.

Willy
Re: Linux na windows 7
Lid sinds: 2010

offline
Re: Linux na windows 7
Hallo Jan,

Citaat van: jakke op dinsdag 29 oktober 2019, 17:58:18
Ik zal zeker een terzake doende reactie aanvaarden of een reactie die inhoud dat hier op het forum deze kennis niet aanwezig is.

Kennis genoeg op het forum. Dat zal het probleem niet zijn. Wat terzake doende reactie is weet ik niet of je dat kan bepalen met jouw kennis over de materie al je vraagt naar "jip en janneketaal". In een eerste reactie wordt al aangegeven dat de ESU-programmersoftware niet direct onder Linux werkt. Dus dat kan alleen met een omweg. Er worden ook nog andere opties gegeven:

- 1) Niets doen: Gewoon zo de PC blijven gebruiken voor je treintjesbaan. Dat hoef geen probleem te zijn. Zeker als je de internetverbinding niet standaard aan staat; Ook met een internetverbinding hoeft het geen probleem te zijn, alleen dan moet je geen gekke sites gaan bezoeken ;)
- 2) Windows 7 updaten naar Windows 10: Is bij veel win7 machines gewoon mogelijk. Windows 10 draait daar meestal net zo soepel op. Ik heb windows 10 draaien op een 10 jaar oude computer. (Stond eerst windows vista op)
- 3) Linux draaien met een windows in Virtuele machine. Of dat je huidige machine zo fijn vindt en of windows dan "soepel" draait is de vraag;
- 4) Windows 7 en Linux in een dual-boot configuratie laten draaien.

Citaat van: jakke op dinsdag 29 oktober 2019, 15:56:32
windows 7 die op mijn computer draait wordt eerlang niet meer ondersteunt . Middelen ontbreken me om een nieuwe computer te kopen .Ik dacht een linux versie te gaan gebruiken.

Microsoft heeft een einddatum op windows 7 gezet. Dat zegt niets over dat je hem daarna niet meer kan gebruiken. Zeker niet als je computer gewoon nog goed functioneert. Mijn oude Laptop was op een gegeven ogenblik 11 jaar oud en daar werkte nog windows Vista (prof) op, terwijl windows 10 al lang en breed op de markt was. De laptop heb ik weg moeten doen omdat het ding echt hardwarematige kuren begon te vertonen. Maar ik heb ook nog steeds een Windows 2000 machine en een windows 7 machine draaien. Geen probleem. Zeker niet als je die alleen voor je modeltreintjes gebruikt.

Citaat van: jakke op dinsdag 29 oktober 2019, 15:56:32
Kan, iemand mij , in jip- en janneke-taal , stap voor stap uitleggen hoe ik een ESU loc programmer , met seriële kabel naar usb , onder linux kan gebruiken

Ik weet niet of je direct aan zo'n experiment moet beginnen als je er totaal niets van weet. Ik heb hier wel wat leesvoer: Windows op een Virtual Machine in Linux. Het is veel in engels, je moet dat wel kunnen begrijpen of willen leren begrijpen.

Groet Ronald.
Re: Linux na windows 7
Lid sinds: 2008

offline
Re: Linux na windows 7
Allen,
dank voor de reacties.
Ik trek mijn conclusies.
Groet..
Re: Linux na windows 7
Lid sinds: 2010

offline
Re: Linux na windows 7
 @citaat En die zijn? Wees dan ook zo netjes om die te delen ....

Groet Ronald.
Re: Linux na windows 7
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Linux na windows 7
Citaat van: orient express op woensdag 30 oktober 2019, 10:19:27
Stel: je krijgt linux draaiend, dan nog kom je jezelf op termijn tegen.
De hardware voldoet op een gegeven moment niet meer aan de eisen van de software.
Het enige punt is dat je treintjes software waarschijnlijk niet draait op Linux.
De termijn tot de volgende OS-update is 5 jaar bij de meeste linux versies op dit moment.
Er zijn nog steeds volop Linux 32-bits versies.
Goed genoeg voor oudere PC's met XP (Home of Pro erop).
Dus, inderdaad, of je draait een windows versie daarop in een virtuele omgeving.
Of je koopt een "nieuwe", en dan ben je weer helemaal bij.
Zo kocht ik een tijd je terug een tweetal refurbished PC, met o.a. een i5 erin, 7e generatie.
Re: Linux na windows 7
Lid sinds: 2010

offline
Re: Linux na windows 7
hoi,

Citaat van: Jan22 op woensdag 30 oktober 2019, 20:56:01
Of je koopt een "nieuwe", en dan ben je weer helemaal bij. Zo kocht ik een tijd je terug een tweetal refurbished PC, met o.a. een i5 erin, 7e generatie.

Nou jan, dat is voor Jakke (jan) niet helemaal mogelijk:

Citaat van: jakke op dinsdag 29 oktober 2019, 15:56:32
windows 7 die op mijn computer draait wordt eerlang niet meer ondersteunt . Middelen ontbreken me om een nieuwe computer te kopen .

Dus een 2de hands zou mogelijk ook al te veel kunnen kosten.

Groet Ronald.
Re: Linux na windows 7
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Linux na windows 7
@ronaldk
Dat is knap vervelend, ja, want als je de prijs voor een nieuw lokkie (prijs voor een refurbished PC) niet meer kunt vrijmaken,
dan heb je een serieus probleem met de bank, met de zorgverzekeraar of met de belastingdienst.
Re: Linux na windows 7
Lid sinds: 2014

Maerklin fanaat

offline
Re: Linux na windows 7
Linux is een prima alternatief. Ik zit zelf op Fedora met de KDE omgeving. Dat bevalt mij prima.

De windows 7 licentie welke ik over had zet ik nu inderdaad in voor een virtuele variant welke ik in VirtualBox heb draaien. Deze kan de usb connectie gewoon doorgeven en dan werkt alles als vanouds. Verder kan je ook snapshots opslaan. Mocht er iets gebeuren omdat je niet meer up-to-date wordt gehouden dan zet je deze snapshot terug en kan je door.

De kans dat je mallware krijgt is overigens kleiner geworden want browsen doe je op je hoofdsysteem en niet in de virtuele machine. Linux kan weinig met mallware welke voor windows is gemaakt.

TFK
Re: Linux na windows 7
Lid sinds: 2008

offline
Re: Linux na windows 7
Citaat van: ronaldk op woensdag 30 oktober 2019, 19:52:38
@citaat En die zijn? Wees dan ook zo netjes om die te delen ....

Groet Ronald.

Netjes ...

Uit de zeer gewaardeerde reacties kan ik afleiden dat esu niet werkt op linux . Ik zou dan een 'virtuele omgeving moeten maken waarin windows dan weer gedraaid moet worden .Vermits ik weinig kennis heb van werken met linux , ik ben ik zeker dat ik niet aan dergelijk experiment moet beginnen .
Dus droom af gesloten . Of ik overweeg de overige mogelijkheen die men hier boven beschrijft .
Geheel terzijde , en ter aanvulling , speciaal dank voor het aanbod van @ hmmglaser . Als het programma dat aanduidt of de te update machine geschikt zou zijn voor w10 , aangeeft dat de processor niet geschikt is , dan is dat voor mij als noob zeer duidelijk dat de machine niet geschikt is voor w10 . Maar nogmaals ,, geheel terzijde.

De vraag mag als beantwoord beschouwd worden en het draadje mag wat mij betreft afgesloten worden .

Dank!

Re: Linux na windows 7
Lid sinds: 2016

1 raiL + 1 raiL = 2 railS ;)

offline
Re: Linux na windows 7
Hallo Jakke,

Windows 7 zal wel blijven werken, wordt door een gebrek aan updates alleen gevoeliger voor virussen en malware.

Hoewel technisch geen probleem, wordt het gebruik wel afgeraden... maar als je wegblijft van internet verkleinen de risico's op problemen aanzienlijk.

Een PC met Win7 is meestal geschikt voor Win10.

Legitiem upgraden van Win7 naar Win10 kost tussen ?145 en ?259 

Absolute aanrader: Installatieprogramma voor Win10 downloaden https//microsoft.com/nl-nl/software-download/windows10


Bron:  consumentenblad Testaankoop Nr 646 / november 2019

Succes  ;-)
Re: Linux na windows 7
Lid sinds: 2018

offline
Re: Linux na windows 7
Citaat van: Ludo1957 op donderdag 31 oktober 2019, 10:45:22
upgraden van Win7 naar Win10

[ZUCHT]

Hij heeft nu al drie keer geschreven dat zijn PC niet geschikt is voor Windows 10...
Re: Linux na windows 7
Lid sinds: 2017

offline
Re: Linux na windows 7
Ludo

Wat voor zin heeft het om te verwijzen naar een web-pagina die alleen toegankelijk is voor abonnee-houders van Testaankoop ?

Cees
Re: Linux na windows 7
Lid sinds: 2014

offline
Re: Linux na windows 7
Citaat van: Erik Baas op donderdag 31 oktober 2019, 11:12:20
Citaat van: Ludo1957 op donderdag 31 oktober 2019, 10:45:22
upgraden van Win7 naar Win10

[ZUCHT]

Hij heeft nu al drie keer geschreven dat zijn PC niet geschikt is voor Windows 10...
Ik heb hier een ongeveer 10 jaar oude pc staan welke zonder problemen windows 10 draait.
Misschien even aangeven wat van specs de PC heeft dan is er sneller een conclusie te trekken.
Re: Linux na windows 7
Lid sinds: 2018

offline
Re: Linux na windows 7
Lezen jullie eigenlijk wel goed? Citaat:

Citaat van: jakke op donderdag 31 oktober 2019, 10:12:06
Als het programma dat aanduidt of de te update machine geschikt zou zijn voor w10 , aangeeft dat de processor niet geschikt is , dan is dat voor mij als noob zeer duidelijk dat de machine niet geschikt is voor w10 .

"Processor niet geschikt", dat lijkt me toch duidelijk?
Re: Linux na windows 7
Lid sinds: 2015

Kreis Neuspaß

offline
Re: Linux na windows 7
Citaat van: jakke op donderdag 31 oktober 2019, 10:12:06

De vraag mag als beantwoord beschouwd worden en het draadje mag wat mij betreft afgesloten worden .

Dank!
Mede forum leden, zullen we respecteren dat de vraagsteller voldoende antwoord heeft gehad?
Re: Linux na windows 7
Lid sinds: 2016

1 raiL + 1 raiL = 2 railS ;)

offline
Re: Linux na windows 7
Tja Eric Baas,

Ik wilde het gewoon meegeven in de veronderstelling dat Jakke niet de enige is die Win7 heeft  ;-)

* Sorry voor de lapsus, Basjeuh :-)
Re: Linux na windows 7
Re: Linux na windows 7
Lid sinds: 2007

Windhoven

offline
Re: Linux na windows 7
Toch wel benieuwd welke processor er dan in het systeem zou zitten. Windows 10 zou zelfs nog moeten kunnen draaien op een Pentium 4 en dat is al vrij oud.

Maar een upgrade van Windows 7 naar 8.1 zou misschien nog tot de mogelijkheden behoren. Dat is echter niet gratis. En zit je over een paar jaar (10 januari 2023) ook met de einde van de ondersteuning.

Misschien ook nog een goede om te bekijken is deze link.
Citeer
On June 1st, 2015, Microsoft released the "Get Windows 10" app which appeared in the tray bar next to the clock (denoted by a white Microsoft logo). Unfortunately the "Get Windows 10" app had problems recognizing some CPUs as being compatible with Windows 10, and therefore produced a false negative with an erroneous message stating: "Here's why Windows 10 can not be installed on this PC: The CPU isn't supported."
In dat geval had het aanmaken van een los installatie medium waarschijnlijk wel gewerkt. Alleen de directe upgrade vanuit Windows zelf niet.
Re: Linux na windows 7
Lid sinds: 2014

offline
Re: Linux na windows 7
Citaat van: Erik Baas op donderdag 31 oktober 2019, 14:30:54
Lezen jullie eigenlijk wel goed? Citaat:

Citaat van: jakke op donderdag 31 oktober 2019, 10:12:06
Als het programma dat aanduidt of de te update machine geschikt zou zijn voor w10 , aangeeft dat de processor niet geschikt is , dan is dat voor mij als noob zeer duidelijk dat de machine niet geschikt is voor w10 .

"Processor niet geschikt", dat lijkt me toch duidelijk?
Mijn ervaring is als een pc windows 7 aan kan zou 10 ook geen probleem mogen zijn.
Verder zijn er genoeg software issues met updaten en zo dat de gegeven info niet altijd correct is.
Specs kan je vertellen of het wel of niet kan software matig gaat dit regelmatig fout ;)
Re: Linux na windows 7
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2007

offline
Re: Linux na windows 7
Omdat een ieder goed begrijpt wat er in post #28 door de topic starter is aangegeven, Wilco in post #34 netjes opmerkt dat vervolg met advies geven geen zin heeft en de discussie die niks met modelspoor meer te maken heeft niet stopt, heb ik een nu slot op dit topic gezet!