De aandrijving die af fabriek in de engelse wissel 24624 is ingebouwd, is bij Märklin niet los te bestellen. Ik vermoed dat het inbouwen van (te zwakke) aandrijvingen in de engelse wissel 24620 vroeger zoveel problemen en vragen opleverde, dat Märklin besloot om te stoppen met de verkoop van engelse wissels zonder aandrijving. Waarom er dan nog wel eentje in
railuitbreidingsset C5 (24905) zit, begrijp ik eerlijk gezegd niet zo goed. Of zouden die sets vrijwel alleen verkocht worden aan klanten die hun wissels handmatig omzetten?
@Mart
Om wissels digitaal te schakelen met een MS 2, voldoet elke wisseldecoder die DCC of mm begrijpt. De huidige decoders van Märklin kunnen dat allebei, daarmee kun je kiezen wat je wilt gebruiken. Decoders van Märklin zijn echter relatief duur. Decoders van andere fabrikanten verstaan doorgaans DCC, dat is ook prima. Welke aandrijving gebruikt wordt, doet er voor een MS 2 niet toe. Voor de wisseldecoder wél. Je moet dus altijd nagaan of de decoder bij de aandrijving past die je wilt gebruiken. De meeste wisseldecoders kunnen gelukkig allerlei verschillende aandrijvingen aansturen.
Wissels 24620 heb ik niet, wel zes wissels 24624. Sommige met een Märklin inbouwdecoder, anderen worden bestuurd via een externe
m 83 decoder (60832). Sinds begin dit jaar bedien ik alles met een CS 3, tot die tijd met een MS 2. Dat kan allebei, maar bij een baan met veel wissels is omzetten met een MS 2 niet erg praktisch, het vergt veel te veel handelingen. Met een old school schakelkastje zijn de wissels véél sneller om te zetten - letterlijk met één druk op de knop - en dan heb je ook geen decoders meer nodig.
Of een decoder een schakelopdracht van een MS 2 krijgt of van een ander kastje, maakt dus niet uit. Het kan echter wél zo zijn dat een decoder 'geprogrammeerd' kan worden en als je zo'n decoder wilt inzetten, is het belangrijk te weten óf je iets moet programmeren en wat je daar dan voor nodig hebt. De m 83 is een programmeerbare decoder. Engelse wissels 24624 of gewone wissels met aandrijving 74491 doen het prima met de standaard instelling van de m 83, maar voor een driewegwissel 24630 met twee aandrijvingen 74491 moet er wél iets geprogrammeerd worden. Ik heb dat vorig jaar met m'n MS 2 gedaan. De procedure bleek heel omslachtig, maar uiteindelijk werkte het. Begin dit jaar heb ik het overnieuw gedaan, met de CS 3, dat was veel eenvoudiger.