Nieuws:

Voor de Stichting 3rail Wiki zoeken wij altijd foto's en/of teksten!! Wil je helpen? Lees in de oproep hoe dat kan!

decoder 49951

Gestart door Loet maandag 28 oktober 2019, 21:40:12

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
decoder 49951
Lid sinds: 2011

offline
decoder 49951
Hallo

Weet iemand of je de decoder die in de hulpwagens voor de Goliath kraan zitten (49951) op de een of andere manier kan testen om te kijken of hij nog goed is?  Hij reageert nergens op. Volgens de gebruiksaanwijzing zou het een MFX decoder moeten zijn  maar hij meldt zichzelf niet aan. Ook als je het adres via de DIP switch instelt gebeurt er niets.
Alleen als je de wagens op de rails zet, dan flikkert het gele lampje een keer.

Of is het mogelijk deze decoder te vervangen door een ESU Fx decoder? Ben je dan al de geluiden kwijt of zitten die  opgeslagen in de print van de wagons?
Of komt er nog meer bij kijken?

Groeten

Loet
Re: decoder 49951
Lid sinds: 2017

offline
Re: decoder 49951
De 49951 heeft geen MFX aan boord, volgens mij was dat de uitvoering met een 60902 decoder en een aparte sound print.
Heb je hem al open gehad?, misschien geeft een foto meer duidelijkheid ?
Re: decoder 49951
Lid sinds: 2019

offline
Re: decoder 49951
Als ik kijk op de  marklinwebsite met het jou opgegeven marklin nummer zie ik een set met een dipswitches decoder dus geen mfx.
Je zegt zelf dat je dipswitches hebt. En weet je zeker dat je het goede adres hebt ingesteld.

Gezien je andere topic hierover snap je er weinig van.
Welke centrale gebruik je en zet de dipswitches op 78. Dat is een gemakkelijk getal om in te stellen.
Re: decoder 49951
Lid sinds: 2011

offline
Re: decoder 49951
Hallo David en Nestor.

Het eerste wat ik gedaan heb toen ik de DIPswitches zag was ze op 78 zetten. Daarop reageerde de wagen niet. Omdat ik meer dingen op 78 heb heb ik ze op 79 gezet. Daarop reageerde de wagon (natuurlijk) ook niet.
In mijn andere post heb ik om de gebruiksaanwijzing gevraagd, daarin wordt niet gesproken over DIPSwitches maar staat het volgende:
? Mogelijke bedrijfssystemen:  Märklin Digital, Märklin Systems. ? Herkenning van het bedrijfssysteem: automatisch. ? Instelbaar adres (Control Unit): 01 ? 80. Vanaf de fabriek: 78. ? Mfx-technologie voor het Mobile Station /  Central Station.

Als centrale gebruik ik een ECoS. Het enige vreemde aan de gebruiksaanwijzing is dat er geen artikel nummer opstaat, alleen "Set mit modellen von Hilfswagen"  dus misschien is er ooit een andere set van dit soort wagens uitgekomen. Die wel MFX was.
De decoder ziet er uit als een kleine versie van een oude Marklin decoder, zie foto

Maar goed, blijft de vraag, kan je deze decoder vervangen door een ESU Fx, of is dit een hele speciale decoder die, volgens Marklin, niet meer te krijgen is?

Groeten

Loet
Re: decoder 49951
Forum Moderator
Lid sinds: 2010

offline
Re: decoder 49951
Die gebruiksaanwijzing zal van een andere set zijn.
Je hebt switch 3 en 7 op on staan, dat is adres 20. Probeer dat eerst eens.
Of als je 78 als adres wil, alleen switch 1 op on.

Vervangen voor een andere decoder zal niet makkelijk zijn omdat ik denk dat je de printplaat zal moeten aanpassen.
Re: decoder 49951
Lid sinds: 2015

Iedereen beleeft zijn hobby op zijn eigen manier.

offline
Re: decoder 49951
Naast het instellen van het nummer moet dipswitch 9 altijd op "on" staan en dipswitch 10 altijd op "off".
Zo staat het in de handleiding die bij mijn 49951 zit.
In mijn handleiding word ook niet gesproken over Mfx.

Hartelijke groet,
Ragoem
Re: decoder 49951
Lid sinds: 2013

BR 103fan forever

offline
Re: decoder 49951
 @citaat Waarschijnlijk de oplossing van het probleem, want op de foto staan switch 9 en 10 net andersom ingesteld.
Re: decoder 49951
Wiki Redactie
Lid sinds: 2006

VT601 is one of my favorite trainsets

offline
Re: decoder 49951
Citaat van Loet:
CiteerHerkenning van het bedrijfssysteem: automatisch

Deze opmerking staat vrijwel altijd in de handleidingen (van Märklin), maar betekent alleen dat de decdoder herkent of er een digitaal of analoog signaal wordt afgegeven. Alleen bij de Delta's met DIP-switches was dit niet het geval.

Het betekent NIET dat de lok herkent of het MM2, DCC of MFX signaal aanwezig is via de centrale. Alleen als de decoder geschikt is voor MFX of DCC zal deze prioriteit krijgen op het Motorola signaal.

Samengevat:
- Oude(re) MM-decoders herkennen alleen MM-protocol of analoog
- Oudere MFX-decoders herkennen MFX (indien de centrale dit uitgeeft) of MM of analoog
- Nieuwe (M)FX-decoders herkennen als eerste MFX, dan DCC dan MM en dan analoog, én wanneer de centrale dit uitgeeft én dit op de decoder zelf niet is uitgeschakeld.

John
Re: decoder 49951
Lid sinds: 2011

offline
Re: decoder 49951
Hallo allemaal.

Jullie hadden helemaal gelijk wat betreft die DIP switches. Dat was een instelling voor de wissels. Heb ik onderhand veranderd in alleen 1 en 9 op ON. en dan adres op 78 in de ECoS, maar helpt niet. Hij blijft het niet doen.

En ja, veranderen van de decoder zal niet meevallen. Niet alleen wat betreft het pietepeuterige van het soldeerwerk, maar ook het uitvinden welk draadje aan welke aansluiting gaat. De ESU Fx heeft 8 draadjes en zo te zien heeft deze decoder 10 uitgangen. Waarvan er misschien een aantal niet gebruikt worden. En dat gaat ver boven mijn pet.

Ik houd het er maar op dat de decoder niet werkt. Jammer.

Iedereen bedankt voor z'n reactie.

Groeten

Loet
Re: decoder 49951
Lid sinds: 2014

online
Re: decoder 49951
Simpele vraag maar heb je niet per ongeluk MM gedeactiveerd op de Ecos?
Re: decoder 49951
Lid sinds: 2013

BR 103fan forever

offline
Re: decoder 49951
Die oude dipswitch deoders zijn toch gevoelig voor verwisseling van rode en bruine railaansluitdraden. Rood aan de puko's en bruin aan de railstaven is de juiste aansluiting. Andersom doet de decoder niet goed werken.
Re: decoder 49951
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: decoder 49951
 @citaat Volgens mij is de Goliath van na 2000 en was uitgerust met een MM2 decoder die niet polariteits gevoelig is.
Re: decoder 49951
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re: decoder 49951
Idd MM2.
Luidspreker kan ook nog stuk zijn.
Of een draadje los.

Mvg. Marcel
Re: decoder 49951
Lid sinds: 2017

offline
Re: decoder 49951
In de eerste post van ts is aangegeven dat het gele lampje knipperde, dat is volgens mij de default van de decoder.
Met F2 zet je de functies uit en aan en met F4 moet je op een wat ongemakkelijke manier de desbetreffende functie selecteren (als F2 uit staat).
Dus, wellicht domme vraag, staat F2 aan ? en is met F4 de juiste functie geselecteerd?.
Re: decoder 49951
Lid sinds: 2013

BR 103fan forever

offline
Re: decoder 49951
Misschien biedt de volgende link een oplossing  >>>Klik<<<

EDIT Ad: Link ingekort, zie https://forum.3rail.nl/index.php?topic=65033.0 hoe je dit zelf kunt doen.
Re: decoder 49951
Lid sinds: 2011

offline
Re: decoder 49951
OK,  ondertussen heb ik de decoder aan het werk.
Vraag me niet wat ik gedaan heb, maar op een gegeven moment zette ik hem aan en probeerde hem weer eens. En zie daar het werkte opeens.
In ieder geval iedereen bedankt voor de reactie. Ik  dacht dat ik alles geprobeerd had om hem te laten werken, maar sommige reacties brachten dingen op waar ik niet aan gedacht had.

Grieten

Loet
Re: decoder 49951
Lid sinds: 2013

BR 103fan forever

offline
Re: decoder 49951
Loet,fijn dat het opgelost is. Het magische herstel heeft alleen geen duidelijk beeld opgeleverd waar het nu precies aan schortte, daar hadden we misschien nog wat van opsteken, maar het is gelopen zoals het is.