Nieuws:

Bekijk eens een willekeurig artikel in onze informatieve Stichting 3rail Wiki.

plaatsing seinen aan paradespoor

Gestart door Tjoekedoris maandag 28 oktober 2019, 17:16:29

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
plaatsing seinen aan paradespoor
Lid sinds: 2013

Eigenlijk klooi ik maar wat an

offline
plaatsing seinen aan paradespoor
Beste mensen,

Op dit moment ben ik aan het stoeien met het plaatsen van seinen. Hierbij is mijn keuze gevallen op de Märklin super lichtseinen.
Mijn enkelvoudige paradevak (dus 2 rijrichtingen) splitst zich op een gegeven moment. Nu weet ik niet zeker met welke seinen ik deze blokken moet beveiligen.
Ik heb mijn keuze op de bijlage vermeld.
De seinen die aan de aftakkende sporen staan, geven toegang tot het enkelspoor en zijn voorzien van voorseinen, omdat het volgende sein (stopsectie) in die richting in
een tunnel is.
Wie kan mij zeggen of deze seinen juist zijn of dat ik van andere seinen uit moet gaan.
Re: plaatsing seinen aan paradespoor
Martin,

Je idee is zeker goed. Even uitgaande van Nederlands voorbeeld wordt een voor sein alleen gebruikt bij ?linkerspoor beveiliging?. Dit wil zeggen als je rechts rijdt heb je opvolgende seinen met diverse blokken. Als je links rijdt heb je geen seinen en maakt je voor sein er 1 groot blok van. Nu je enkel spoor hebt is het links en rechts rijden niet zo zichtbaar maar kan wel degelijk werken. Ik zou voorstellen om het spoor uit te rusten met een voor sein voor voor 1 richting. Je kan dus wel 2 voor seinen hebben aan de achterkant van het wissel maar dus niet aan de voorkant. Als je wilt kan ik het uit tekenen.

Gr. Dirk.
Re: plaatsing seinen aan paradespoor
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re: plaatsing seinen aan paradespoor
Als je van een enkel baanvak naar een dubbel baanvak gaar rijden heb je een sein nodig met Hp0 (stoppen),Hp1 (rechtdoor rijden) en Hp2 ( langzaam rijden; afbuigend spoor)
Een eventueel voorsein geeft de stand aan van het daaropvolgend hoofdsein.
Een uitrijdsein vindt je meer in een station.
Rijdt je van een 2 sporig baanvak naar een enkel spoor, en staat jouw wissel rechtuit, dan is een Hp0/1 voldoende. Kom je van het afbuigende spoor, dan toont het sein Hp0/2 omdat de wissel met aangepaste snelheid zal moeten worden bereden.
Het bijgeplaatste voorsein geeft de stand van het volgende hoofdsein aan.
Deze zitten samen op één mast als de afstand tussen de hoofdseinen te kort is, om deze los te plaatsen.
Mvg. Marcel
Re: plaatsing seinen aan paradespoor
Wiki Redactie
Lid sinds: 2006

VT601 is one of my favorite trainsets

offline
Re: plaatsing seinen aan paradespoor
Uitgaande van de Duitse situatie, plaats je seinen in principe rechts van het spoor, tenzij het baanvak als 'dubbel enkelspoor' is ingericht. Jouw seinen die voor de samenvoeging staan dus normaalmrechts van het spoor. Dexe seinen hebben ook geen aan dezelfde mast bevestigd voorsein.
Wil je dat gebruiken dan staat het voorsein 'na' het wissel.

Voor de richting 'zuid-noord' pas je een hoofdsein toen met rood/groen/groen-geel. Maar ook hier zonder voorsein en rechts van het spoor. Elk spoor krijgt ook hier zijn eigen voorsein voor een volgend sein.

John
Re: plaatsing seinen aan paradespoor
Lid sinds: 2013

Eigenlijk klooi ik maar wat an

offline
Re: plaatsing seinen aan paradespoor
Ja, 2 van mijn seinen staan niet goed in het tekeningetje, dat heb ik niet goed aangegeven. Deze moeten rechts van het spoor staan. In iTrain staan ze wel goed gepositioneerd.
In de rijrichting rechts dus. Sein 76493 moet naar de rechterzijde van het spoor en het rechter sein 76497 moet naar links tussen de 2 sporen.

@Dirk....kun je me dat inderdaad even in een schets aangeven?

@Marcel...die korte afstand is de reden, dat ik bij die 2 enkelsporen die na de wissel naar 1 spoor gaan heb uitgerust met een voorsein, omdat het volgende sein bij een stopsectie in een tunnel ligt. Dat sein kan ik dus fysiek niet plaatsen. Een voorsein is daarom wel zo leuk. Aangezien het voor de beide aftakkende sporen geldt moet in ik principe 2 voorseinen aansluiten op het daarachter liggende hoofdsein (die in de tunnel dus).

@John...dat klopt. De 2 aftakkende sporen krijgen elk een eigen voorsein voor het daarachter liggende hoofdsein. Die afstand is groot genoeg om een voorsein te plaatsen net voor een tunnelingang.
Re: plaatsing seinen aan paradespoor
Je kan de 2 uitrijseinen weghalen. Daar plaats je 2 seinen met Sh1. Voorbij de wissel plaats je 1 uitrijsein. Dit wordt/werd in het echt ook gedaan. Stukje kostenbesparing.
Re: plaatsing seinen aan paradespoor
Lid sinds: 2013

Eigenlijk klooi ik maar wat an

offline
Re: plaatsing seinen aan paradespoor
Dat zijn rangeer-/ afsluit seinbeelden. Het lijkt mij dat die op een hoofdspoor als zodanig niet worden toegepast.
Bij mij zijn het blokken die achter elkaar liggen en beveiligd moeten worden.

Voor de duidelijkheid heb ik het sporendeel wat beter uitgevoerd en de blokken A, B en C genoemd.
Als er een trein van A naar B of C moet rijden, en een van die blokken in richting B of C daarachter is bezet dan moet deze stoppen voor het bloksein 76493.
Andersom moeten treinen die van B of C naar A gaan stoppen voor het wissel als blok A nog bezet is in de rijrichting van rechts naar links.
Verder moet natuurlijk een trein die van C naar A wil, stoppen als er al een trein van B naar A gaat en andersom.
De seinen 47497 zijn allebei voorzien van een voorsein, omdat het volgende bloksein (in de rijrichting van B/C naar A) zich in een tunnel bevindt.
In de richting van A naar B/C heb ik 2 voorseinen geplaatst pal voor de tunnelingang, waarbij die van B een extra licht heeft ivm. de korte afstand tot het hoofdsein.
Ik heb voor inrijseinen gekozen omdat deze ( anders dan een standaard bloksein) ook de stand Hp2 (langzaam rijden) kan weergeven, ivm. het wissel.

Tot zover mijn idee over de seinen.
Wellicht geeft dat, als enkelspoor met splitsing, een andere kijk op het geheel.
Ik hoor graag van jullie of mijn redenatie klopt.
Re: plaatsing seinen aan paradespoor
 @citaat
Ik was er vanuit gegaan dat het om een station ging. Daar zie je Sh1 wel op het "hoofdspoor". Ik zou bij B een sein plaatsen wat Hp0 en Hp1 uitbeeld. Bij C zou ik een sein plaatsen die Hp0 en Hp2 uitbeeld.

De reden is eenvoudig:

  • B is het rechtdoorgaande spoor. Dan is stoppen en rijden voldoende;
  • C is het afbuigende spoor. Hier heb je stoppen en langzaam rijden nodig.

Ik zit even te kijken, maar bij de lichtseinen heb je geen sein wat alleen Hp0 en Hp2 uitbeeldt. Dus zal je een sein moeten nemen die Hp0, Hp1 en Hp2 heeft.


Edit Frenkievee: citaat van gehele voorgaande bericht verwijderd.
Re: plaatsing seinen aan paradespoor
Lid sinds: 2013

Eigenlijk klooi ik maar wat an

offline
Re: plaatsing seinen aan paradespoor
Ik had altijd gedacht dat er bij het naderen van een wissel het sein "langzaam rijden" dus Hp2 moet kunnen worden aangegeven, ongeacht de wissel recht of afgebogen staat.
Maar wellicht heb je gelijk. Vanuit B naar A zou dan bij B een standaard bloksein met alleen Hp0 en Hp1 voldoende zijn, omdat het in principe gewoon rechtdoor is.
In mijn geval wordt dat dan sein 76495 ("lichthoofdsein met voorsein") i.p.v. 76497.

Re: plaatsing seinen aan paradespoor
 @citaat Ik ben de vorige weken ook druk bezig geweest met het uitzoeken waar bepaalde seinen moeten staan. Nu had ik dit boekje eens besteld:


Daar staat genoeg informatie in. Ook schema's met de plaatsing van seinen in een station. Daarnaast ben ik op internet gaan zoeken over de plaatsing van een bepaald sein. Dan komt er genoeg informatie naar boven. Ook in het Nederlands  :D

Het eindresultaat vind je in mijn Baanplan-topic.
Re: plaatsing seinen aan paradespoor
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: plaatsing seinen aan paradespoor
Die Miba boekjes zijn erg handig, gebruik ik ook.

groet
Harald
Re: plaatsing seinen aan paradespoor
Lid sinds: 2013

Eigenlijk klooi ik maar wat an

offline
Re: plaatsing seinen aan paradespoor
Dat lijkt me inderdaad een goed boekje.  :thumbup: Ik zal deze ook aanschaffen.
Vooral ook omdat ik straks ook mijn BW en rangeersporen moet beveiligen. Daar heb ik nog geen kaas van gegeten.
Door veel te lezen krijg je kennis en kennis is macht.  ;)
Re: plaatsing seinen aan paradespoor
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: plaatsing seinen aan paradespoor
2e hands bij Ebay gekocht a 5 euro p/s (briefpost).

groet
Harald
Re: plaatsing seinen aan paradespoor
Citaat van: Tjoekedoris op dinsdag 29 oktober 2019, 14:30:25
Dat lijkt me inderdaad een goed boekje.  :thumbup: Ik zal deze ook aanschaffen.
Is het ook. En er staan mooie plaatjes in

Citaat van: Tjoekedoris op dinsdag 29 oktober 2019, 14:30:25
Vooral ook omdat ik straks ook mijn BW en rangeersporen moet beveiligen. Daar heb ik nog geen kaas van gegeten.
Daar gebruik je voornamelijk Sh0/Sh1 en Wartesignalen. Dat is niet zo lastig :D

Citaat van: Haradigi op dinsdag 29 oktober 2019, 13:40:27
Die Miba boekjes zijn erg handig, gebruik ik ook.
Ik moet ooit nog eens deel 1 t/m 3 aanschaffen.
Re: plaatsing seinen aan paradespoor
Lid sinds: 2017

doe maar een treintje

offline
Re: plaatsing seinen aan paradespoor
Marklin heeft een tijd geleden dit uitgegeven.
http://www.hetspoor.com/handleidingen/Marklinseinen.pdf
Deze handleiding geeft ook een goed inzicht in de plaatsing van lichtseinen zowel hoofd als rangeerseinen.

mvg,

Ruud
Re: plaatsing seinen aan paradespoor
Lid sinds: 2013

Eigenlijk klooi ik maar wat an

offline
Re: plaatsing seinen aan paradespoor
Dat is inderdaad ook een goede handleiding Ruud. Ik heb hem een aantal jaren geleden als PDF opgeslagen en gelezen.
Ik vind het uitzoeken en de plaatsing van de juiste seinen op de been best moeilijk. Vooral als je dit een beetje naar werkelijk wilt nabootsen.
Re: plaatsing seinen aan paradespoor
Lid sinds: 2017

doe maar een treintje

offline
Re: plaatsing seinen aan paradespoor
 @citaat
Martin,

de werkelijk nabootsen lukt op een modelbaan gewoon niet, immers een voorsein staat honderden meters voor een hoofdsein en dat vertaald naar 1:87  :|
op m'n baantje heb ik voorseinen zo pakweg 40 cm voor een hoofdsein geplaatst, wel op een plek dat zoveel mogelijk dat het niet opviel, dus of voor een bocht of tunnel.
Zelf heb ik ook destijds veel moete inlezen om te begrijpen hoe en waar je de diverse seinen neerzet.
Uiteindelijk is het op zich heel logisch en achteraf gezien redelijk simpel.
dat gaat jou zeker ook lukken. :)

mvg,

Ruud
Re: plaatsing seinen aan paradespoor
Citaat van: feniks op dinsdag 29 oktober 2019, 17:43:45
de werkelijk nabootsen lukt op een modelbaan gewoon niet, immers een voorsein staat honderden meters voor een hoofdsein en dat vertaald naar 1:87  :|
op m'n baantje heb ik voorseinen zo pakweg 40 cm voor een hoofdsein geplaatst
In het Miba Seinenboek die ik eerder aanhaalde staat een plaatje waarin het voorsein op een centimeter of 40/45 van het hoofdsein staat. Dus jouw voorbeeld is dikke prima :thumbup:
Re: plaatsing seinen aan paradespoor
Lid sinds: 2013

Eigenlijk klooi ik maar wat an

offline
Re: plaatsing seinen aan paradespoor
Een klein dingetje waar ik nog even een beslissing in moet nemen is dat de voorseinen wel op de baan komen en geschakeld moeten worden, maar fysiek niet
gekoppeld zijn aan het hoofdsein. Die bestaat alleen in iTrain en niet op de baan. Deze seinen hebben dan geen eigen decoder aan boord.
Ik moet deze seinen toch aan een aparte decoder aansluiten lijkt mij, anders doen ze niets.
Zijn er simpele decoders die ik hiervoor kan gebruiken? Ik heb voor de wissels de Digikeijs DR4018 en die kan je ook voor seinen gebruiken, maar dan moet je hem
anders instellen c.q.. programmeren en daar ben ik nog niet zo handig in.
Re: plaatsing seinen aan paradespoor
Lid sinds: 2017

doe maar een treintje

offline
Re: plaatsing seinen aan paradespoor
 @citaat

Martin,

Voor het aansturen van armseinen gebruik ik de viessmann 5211 schakeldecoders.
persoonlijk vind ik deze decoders makkelijk aan te sluiten.
Op marktplaats kom je deze decoders regelmatig tegen voor een redelijke prijs.

mvg,

Ruud
Re: plaatsing seinen aan paradespoor
Lid sinds: 2006

Cees Bier

offline
Re: plaatsing seinen aan paradespoor
Martin,
Ken je deze site?  http://seinenspel.nl/
Kun je van een aantal vragen een mogelijke oplossing vinden.
Cees