Da's een mooie grote ruimte, hopelijk krijg je inderdaad iets dat daar in de buurt komt!
Het ligt behoorlijk vol met rails. Als je dat graag wilt, vooral doen natuurlijk, zolang je maar beseft dat je zo maar heel weinig ruimte hebt voor scenery.
Ik voorzie problemen met de bereikbaarheid. Dat is voor een deel op te lossen met mangaten, maar niet overal. Het rangeerterrein plus BW bijvoorbeeld, dat ligt zó vol dat er nergens een mangat past. Dat betekent dat je geregeld op de baan zult moeten steunen om overal bij te kunnen komen. Het pad in het midden zou ik breder maken dan 50 cm. Het hoeft ook zeker niet overal even breed te zijn: soms breder en soms smaller, met gebogen randen van de baan, kan al helpen bij de bereikbaarheid. Helemaal links zou ik de afstand van 155 cm naar de rand juist een stuk kleiner maken. Uiteraard zul je er ook voor moeten zorgen dat je van onderen goed bij alle verborgen sporen kunt komen, maar dat zul je zelf ook al wel hebben bedacht.
Terugkomend op dat rangeerterrein: het ontgaat me waarom er aan de rechterkant geen verbinding bestaat met het BW. Dat levert toch veel meer mogelijheden op?
Iets heel anders: bij zo'n mooie grote ruimte denk ik aan ruime bochten en slanke wissels. Nergens R1 en al helemáál geen wissels 24671/672. Gewone wissels 24611/612 zou ik in doorgaande sporen zo min mogelijk gebruiken, daarbuiten in zichtbare sporen in beperkte mate, eigenlijk alleen als het anders niet goed uitkomt. Deze keuzes zijn natuurlijk om te beginnen een kwestie van smaak, ik vind het er beter uitzien als de treinen door ruime bochten en over slanke wissels rijden. Misschien belangrijker is het dat niet alle treinen bochten probleemloos bochten R1 kunnen nemen. Het zou toch jammer zijn als je straks een prachtige, grote baan hebt en vervolgens kom je een loc tegen die je graag zou willen hebben maar dan blijkt deze minimaal R2 nodig te hebben. Een nadeel is wel dat die slanke wissels duurder zijn, maar dan heb je ook wat. In een schaduwstation kun je altijd nog een aantal wissels 611/612 kwijt.
Die ruime boog linksachter, met één 206 en zeven stuks 912, vind ik mooi. Ik zou de 206 tussen twee rails 912 leggen. De overgang van recht naar een 912 is bijna vloeiend en van een 912 naar een 206 ziet er ook prima uit; in vergelijking daarmee vind ik de overgang van recht naar 206 wat abrupt. Een combinatie als 912-530-206-530-912 pakken de treinen trouwens ook al heel vloeiend. Als je een stap verder wilt gaan, zou je je zelfs nog kunnen overwegen om een paar rails te verbouwen voor een nog vloeiender en ruimere boog. Een 172 of 188 bijvoorbeeld kun je relatief eenvoudig ombouwen tot een bocht van ongeveer 2,65°. Dat zijn nog véél ruimere bochten dan een 912 met boogstraal 1114,6 mm: voor een gebogen 172 of 188 komt die op 3703 of 4063 mm. En dan 7 rails 912 ertussen.
Bij mijn vloerbaan heb ik er begin dit jaar voor gekozen om vooral slanke wissels en ruime bochten te gebruiken. Eerst werden daardoor al m'n bochten en wissels R1 werkeloos, niet veel later ook bijna al m'n bochten R2. Nu liggen er alleen nog wat passtukjes 206, 207 en 215. De wissels 611/612/624/630 die ik heb, blijf ik wel gewoon gebruiken, maar zodanig dat de afbuigende sporen zo min mogelijk nodig zijn voor doorgaande routes. Tezijnertijd zullen er nog wel meer slanke wissels komen, zodat ik nog wat van die wissels naar inhaal- en zijsporen kan verplaatsen.