Nieuws:

Voor de Stichting 3rail Wiki zoeken wij altijd foto's en/of teksten!! Wil je helpen? Lees in de oproep hoe dat kan!

hoe verder met mijn ontwerp

Gestart door Feenema zondag 18 september 2022, 17:55:31

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
hoe verder met mijn ontwerp
Lid sinds: 2020

offline
hoe verder met mijn ontwerp
Beste 3Railers,

Enige tijd geleden ben ik begonnen met het ontwerp van een baanplan. De inspiratie heb ik van een baanplan uit een Marklin magazin 06/2009.
Helaas heb ik niet voldoende ruimte om dat plan uit te voeren dus ben ik hiermee aan de slag gegaan. met de beschikbare ruimte is dit eruit gerold, zie bijlage.
Waar ik niet uit kom is het stuk waar de treinen het schaduwstation in en uit rijden, Heeft iemand een idee hoe ik dit mooi aan kan sluiten. alles tips of ontwerpen zijn welkom.
Re: hoe verder met mijn ontwerp
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

offline
Re: hoe verder met mijn ontwerp
Los van de gestelde vraag heb ik een paar opmerkingen over dit baanplan.

- Een R1/R2 klimspiraal raad ik af. Je hebt genoeg plaats voor ruimere bochten en dan hoeft het stijgingspercentage niet zo groot te worden.
- In het station zie ik vijf parallelsporen, allemaal op dezelfde standaard afstand. Een perron past daar niet goed tussen.
- In het schaduwstation ligt een 24130 direct naast een driewegwissel. Voor treinen die daar rechtsaf slaan is dat een ontsporingsrisico. Sowieso leg ik liever geen bochten 24130 in een slingerend traject, dus geen twee 24130's in tegengestelde richting, en ook geen 24130 naast een 24230 die de andere kant op draait.
Re: hoe verder met mijn ontwerp
Heb je dat driewegwissel in je plan, omdat je er al eentje hebt? Dat geslinger in je schaduwstation is zoals Rob al zegt, een ontsporingsrisico. Als je nog geen rails hebt, kun je die wisselstraat beter opnieuw ontwerpen.
Re: hoe verder met mijn ontwerp
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

offline
Re: hoe verder met mijn ontwerp
uit de bocht komende van links gewoon rechtdoor en normale wissels gebruiken? Ben je meteen van dat 3 weg spul af en verloopt het veel vlotter..
Re: hoe verder met mijn ontwerp
Het ontwerp in Märklin Magazine van juni 2009 had je voorkeur. Ik beschik er niet over en ik weet dus ook niet hoe het eruit ziet, maar misschien helpt het als je laat zien waar je ruimte tekort komt. Het kan zomaar zijn dat met het weglaten van wat onderdelen, de essentie wel te bouwen is.

Groet,

Peter
Re: hoe verder met mijn ontwerp
originele baanplan kan je hier vinden: https://www.maerklin.de/fileadmin/media/service/downloads/MM_0609_Download.pdf, Anlagenplanung für Aufsteiger, Folge 44
Re: hoe verder met mijn ontwerp
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: hoe verder met mijn ontwerp
Wanneer je het schaduwstation verandert volgens onderstaande schets heb je minder kans op ontsporingen en langere opstelsporen. Twee vliegen in één klap.
Re: hoe verder met mijn ontwerp
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: hoe verder met mijn ontwerp
Tevens voorzie ik problemen bij de station in- uitrijsporen aan de linkerzijde. Twee sporen verdwijnen (geel) in de helix, een derde spoor (rood) moet daar overheen. Bij beiden heb je slechts 50 a 60 cm om een hoogteverschil van 8cm te creëeren. Dat gaat nooit lukken met fatsoenlijke hellingen.

Wanneer je het rode spoor vanuit het station naar beneden laat afbuigen kun je dat hoogteverschil wel krijgen.
Ook weer wat gekliedert in Paint. Vergeet de originele rode lijnen en laat je fantasie los op de nieuw getekende rode lijn.
Re: hoe verder met mijn ontwerp
Dank voor je tips ik ga dit meenemen in mijn ontwerp. Zou het beter zijn dat de helix enkelsporig wordt?
Re: hoe verder met mijn ontwerp
Citaat van: speeltmettreintjes op zondag 18 september 2022, 18:34:02
Los van de gestelde vraag heb ik een paar opmerkingen over dit baanplan.

- Een R1/R2 klimspiraal raad ik af. Je hebt genoeg plaats voor ruimere bochten en dan hoeft het stijgingspercentage niet zo groot te worden.
- In het station zie ik vijf parallelsporen, allemaal op dezelfde standaard afstand. Een perron past daar niet goed tussen.
- In het schaduwstation ligt een 24130 direct naast een driewegwissel. Voor treinen die daar rechtsaf slaan is dat een ontsporingsrisico. Sowieso leg ik liever geen bochten 24130 in een slingerend traject, dus geen twee 24130's in tegengestelde richting, en ook geen 24130 naast een 24230 die de andere kant op draait.
Dank voor de tips ik ga kijken of ik de ruimere bochten goed kwijt kan. De drieweg wissel ga ik schrappen en vervangen voor gewone wissels.
Re: hoe verder met mijn ontwerp
Citaat van: bigboynl op maandag 19 september 2022, 11:19:54
originele baanplan kan je hier vinden: https://www.maerklin.de/fileadmin/media/service/downloads/MM_0609_Download.pdf, Anlagenplanung für Aufsteiger, Folge 44
Klopt hier heb ik de inspiratie vandaan gehaald.
Re: hoe verder met mijn ontwerp
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

offline
Re: hoe verder met mijn ontwerp
Gegeven de ruimte die je tot je beschikking hebt, heb ik het Märklin baanplan maar eens onderhanden genomen. De stationssporen zijn langer en er is ruimte voor een perron. Verder zitten er bijna geen krappe bochten meer in, die zitten alleen nog maar in het sterk gebogen blauwe spoor aan de linkerkant. Dat zal toch nooit gebruikt worden door lange rijtuigen, dus dat zal geen problemen geven. Voor de rest is het overal minstens R2.

Het plan van Märklin heeft twee relatief kleine schaduwstations, maar doordat je minder plaats hebt, heb ik voor een andere oplossing gekozen: treinen vanuit het station kunnen naar links of naar rechts, maar uiteindelijk komen ze altijd bij de klimspiraal uit, waarna ze verder kunnen naar het schaduwstation (en weer terug natuurlijk). De spiraal is aanzienlijk ruimer, zodat je niet zo'n groot stijgingspercentage nodig hebt. Je hebt ook meteen wat meer bewegingsruimte als je er van onderen in kruipt, zowel bij het aanleggen als later.

Waarschijnlijk is het een goed idee om nog een extra omwenteling te maken, dan heb je wat meer werkruimte boven de opstelsporen van het schaduwstation. Dat schaduwstation heb ik (nog) niet ontworpen. Niet dat dat zo moeilijk is, maar daarvoor zou ik eerst willen weten hoe het met de bereikbaarheid van de tafel staat. Vanaf welke kanten kun je er allemaal goed bij?
Re: hoe verder met mijn ontwerp
Citaat van: speeltmettreintjes op maandag 19 september 2022, 22:17:52
Gegeven de ruimte die je tot je beschikking hebt, heb ik het Märklin baanplan maar eens onderhanden genomen. De stationssporen zijn langer en er is ruimte voor een perron. Verder zitten er bijna geen krappe bochten meer in, die zitten alleen nog maar in het sterk gebogen blauwe spoor aan de linkerkant. Dat zal toch nooit gebruikt worden door lange rijtuigen, dus dat zal geen problemen geven. Voor de rest is het overal minstens R2.

Het plan van Märklin heeft twee relatief kleine schaduwstations, maar doordat je minder plaats hebt, heb ik voor een andere oplossing gekozen: treinen vanuit het station kunnen naar links of naar rechts, maar uiteindelijk komen ze altijd bij de klimspiraal uit, waarna ze verder kunnen naar het schaduwstation (en weer terug natuurlijk). De spiraal is aanzienlijk ruimer, zodat je niet zo'n groot stijgingspercentage nodig hebt. Je hebt ook meteen wat meer bewegingsruimte als je er van onderen in kruipt, zowel bij het aanleggen als later.

Waarschijnlijk is het een goed idee om nog een extra omwenteling te maken, dan heb je wat meer werkruimte boven de opstelsporen van het schaduwstation. Dat schaduwstation heb ik (nog) niet ontworpen. Niet dat dat zo moeilijk is, maar daarvoor zou ik eerst willen weten hoe het met de bereikbaarheid van de tafel staat. Vanaf welke kanten kun je er allemaal goed bij?
Allereerst bedankt voor je reactie en het meedenken hier kan ik wat mee.
De achterzijde en linker zijde komen langs een wand te staan wel is het zo dat er nog ruimte tussen de tafel en muur mogelijk is, ik had ook nog het idee om de tafel verrijdbaar te maken. De afmetingen van de tafel staan wel zo goe als vast ik heb de tafel al deels gebouwd.

Het station in je ontwerp is inderdaad nu meer een station in het ontwerp van marklin was dit niet.
Re: hoe verder met mijn ontwerp
Als ik naar het oorspronkelijke plan kijk en wat er mogelijk is op jouw oppervlakte, ben ik toch benieuwd wat dit baanplan zo aantrekkelijk maakt voor je
Re: hoe verder met mijn ontwerp
Citaat van: bigboynl op maandag 26 september 2022, 11:15:14
Als ik naar het oorspronkelijke plan kijk en wat er mogelijk is op jouw oppervlakte, ben ik toch benieuwd wat dit baanplan zo aantrekkelijk maakt voor je
Ik ben hier tegenaan gelopen omdat de afmetingen in de beschikbare ruimte passen en moet ook zeggen dat het me tegenvalt om tot een plan te komen. Als je andere ideeën hebt die zijn altijd welkom.
ondertussen probeer ik tot wat verschillende baanplannen te komen. door wat te proberen met rails krijg ik wel wat meer inzicht in de geometrie.