Nieuws: Treinenplaatjes in je onderschrift? Dat kon al!!! Maar nu ook speciaal voor het 15-jarig bestaan van het 3railforum!!
+  3rail Forum
|-+  Modelbaanbouw & Scenery
| |-+  Banenplan ontwerpen
| | |-+  rudiesheim 2
0 leden en 1 gast bekijken dit topic. « vorige volgende »
Pagina's: [1]   Omlaag

Auteur Topic: rudiesheim 2  (gelezen 3556 keer)

feniks

  • Stamgast
  • ***
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2017
  • doe maar een treintje
rudiesheim 2
« Gepost op: zondag 27 oktober 2019, 19:53:59 »

laatste paar dagen zat ik  een beetje in de lappenmand, geen energie en niet echt lekker :(, dus wat doe je je gaat je nieuwe baan ontwerpen.
Nu zijn we nog niet verhuisd maar laten we eens gek doen en hopen op een kamer van pakweg 6,90 x 4,20  :P
dan zou dit mijn nieuw ontwerp worden!
Het schaduwstation moet nog komen.
dat groen trouwens staat voor de bebouwing/stad

mvg,

Ruud
   
« Laatst bewerkt op: zondag 27 oktober 2019, 20:01:44 door feniks »
Gelogd
alle spulletjes in verhuisdozen

speeltmettreintjes

  • Stamgast
  • ***
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2018
  • Thema Duitsland, tijdperk IIIb
    • Model Railway in Action
Re: rudiesheim 2
« Reactie #1 Gepost op: maandag 28 oktober 2019, 19:26:36 »

Da's een mooie grote ruimte, hopelijk krijg je inderdaad iets dat daar in de buurt komt!

Het ligt behoorlijk vol met rails. Als je dat graag wilt, vooral doen natuurlijk, zolang je maar beseft dat je zo maar heel weinig ruimte hebt voor scenery.

Ik voorzie problemen met de bereikbaarheid. Dat is voor een deel op te lossen met mangaten, maar niet overal. Het rangeerterrein plus BW bijvoorbeeld, dat ligt zó vol dat er nergens een mangat past. Dat betekent dat je geregeld op de baan zult moeten steunen om overal bij te kunnen komen. Het pad in het midden zou ik breder maken dan 50 cm. Het hoeft ook zeker niet overal even breed te zijn: soms breder en soms smaller, met gebogen randen van de baan, kan al helpen bij de bereikbaarheid. Helemaal links zou ik de afstand van 155 cm naar de rand juist een stuk kleiner maken. Uiteraard zul je er ook voor moeten zorgen dat je van onderen goed bij alle verborgen sporen kunt komen, maar dat zul je zelf ook al wel hebben bedacht.

Terugkomend op dat rangeerterrein: het ontgaat me waarom er aan de rechterkant geen verbinding bestaat met het BW. Dat levert toch veel meer mogelijheden op?

Iets heel anders: bij zo'n mooie grote ruimte denk ik aan ruime bochten en slanke wissels. Nergens R1 en al helemáál geen wissels 24671/672. Gewone wissels 24611/612 zou ik in doorgaande sporen zo min mogelijk gebruiken, daarbuiten in zichtbare sporen in beperkte mate, eigenlijk alleen als het anders niet goed uitkomt. Deze keuzes zijn natuurlijk om te beginnen een kwestie van smaak, ik vind het er beter uitzien als de treinen door ruime bochten en over slanke wissels rijden. Misschien belangrijker is het dat niet alle treinen bochten probleemloos bochten R1 kunnen nemen. Het zou toch jammer zijn als je straks een prachtige, grote baan hebt en vervolgens kom je een loc tegen die je graag zou willen hebben maar dan blijkt deze minimaal R2 nodig te hebben. Een nadeel is wel dat die slanke wissels duurder zijn, maar dan heb je ook wat. In een schaduwstation kun je altijd nog een aantal wissels 611/612 kwijt.

Die ruime boog linksachter, met één 206 en zeven stuks 912, vind ik mooi. Ik zou de 206 tussen twee rails 912 leggen. De overgang van recht naar een 912 is bijna vloeiend en van een 912 naar een 206 ziet er ook prima uit; in vergelijking daarmee vind ik de overgang van recht naar 206 wat abrupt. Een combinatie als 912-530-206-530-912 pakken de treinen trouwens ook al heel vloeiend. Als je een stap verder wilt gaan, zou je je zelfs nog kunnen overwegen om een paar rails te verbouwen voor een nog vloeiender en ruimere boog. Een 172 of 188 bijvoorbeeld kun je relatief eenvoudig ombouwen tot een bocht van ongeveer 2,65°. Dat zijn nog véél ruimere bochten dan een 912 met boogstraal 1114,6 mm: voor een gebogen 172 of 188 komt die op 3703 of 4063 mm. En dan 7 rails 912 ertussen.

Bij mijn vloerbaan heb ik er begin dit jaar voor gekozen om vooral slanke wissels en ruime bochten te gebruiken. Eerst werden daardoor al m'n bochten en wissels R1 werkeloos, niet veel later ook bijna al m'n bochten R2. Nu liggen er alleen nog wat passtukjes 206, 207 en 215. De wissels 611/612/624/630 die ik heb, blijf ik wel gewoon gebruiken, maar zodanig dat de afbuigende sporen zo min mogelijk nodig zijn voor doorgaande routes. Tezijnertijd zullen er nog wel meer slanke wissels komen, zodat ik nog wat van die wissels naar inhaal- en zijsporen kan verplaatsen.
Gelogd
Groeten, Rob                              Mijn baan

JoBe

  • Vaste Gast
  • **
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2016
Re: rudiesheim 2
« Reactie #2 Gepost op: dinsdag 29 oktober 2019, 09:29:49 »

Aangezien het nog maar een idee is in een virtuele ruimte, zal je nog niet nagedacht hebben over... wat jij trouwens terecht opmerkte in een ander draadje... waar ga ik zitten en genieten van het voorbij rijdend materiaal  ;)
Gelogd
Mvg, Johan

Tijdperk I-II Duitsland 1905-1938; Ecos 50210; Rosoft S88; ?

Mijn TESTBAAN !

feniks

  • Stamgast
  • ***
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2017
  • doe maar een treintje
Re: rudiesheim 2
« Reactie #3 Gepost op: dinsdag 29 oktober 2019, 10:15:09 »

 @citaat  @citaat  @citaat

De baan is zo ontworpen dat je er om heen kan lopen.

Rob,

even een antwoord op je uitgebreidde en positieve reactie  :)
er is geen verbinding tussen de BW en rangeerterrein omdat er op die plek een lokloods is geprojecteerd.
omdat dit plan slechts een 1e opzet is, zullen de bochten qua 206 vulstukjes nog zeker aangepast worden.  :P
Helaas heb ik geen gebruik kunnen maken van de slanke wissels in de 2 hosentragers omdat er geen slanke engelse wissel bestaat, dus dan maar de korte wissels.
Waar mogelijk is de bedoeling om zoveel slanke wissels toe te passen.
R1 bochten zijn gelukkkig niet gebruikt.

mvg,

Ruud 
Gelogd
alle spulletjes in verhuisdozen

speeltmettreintjes

  • Stamgast
  • ***
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2018
  • Thema Duitsland, tijdperk IIIb
    • Model Railway in Action
Re: rudiesheim 2
« Reactie #4 Gepost op: dinsdag 29 oktober 2019, 17:06:47 »

Dat je er omheen zou kunnen lopen had ik niet in de gaten, maar dat is gunstig. Daardoor is de bereikbaarheid nauwelijks een probleem.

Gelukkig zag ik ook nergens gebogen rails R1, maar wel wissels met R1, vandaar mijn opmerking.

Slanke engelse wissels mis ik ook, die zouden beslist allerlei interessante mogelijkheden bieden. Ik hoop dat ze binnen een paar in het Märklin C-rail assortiment komen, maar reken er niet op. Als ik zo naar de prijzen van andere wissels kijk, denk ik voor een slanke engelsman inclusief aandrijving aan een adviesprijs van iets meer dan ? 100. Dan ben ik zeker geïnteresseerd. Als het veel hoger zou zijn, vermoed ik dat er onvoldoende verkocht zullen worden om de ontwikkelingskosten terug te verdienen. Dat is bij iets meer dan ? 100 ook nog maar de vraag en als het veel lager zou zijn, betekent elke verkochte wissel verlies. Bij gebrek aan slanke engelsmannen gebruik ik momenteel een flink aantal gewone engelse wissels want die zijn toch wel heel praktisch.

Een tijdje terug ben ik al eens op zoek gegaan naar wisselstraten met slanke wissels in combinatie met allerlei kruisingen of met de gewone engelsman, en daarbij bleken er heel veel mogelijkheden te bestaan. Hieronder voeg ik er een paar bij.
« Laatst bewerkt op: dinsdag 29 oktober 2019, 17:09:11 door speeltmettreintjes »
Gelogd
Groeten, Rob                              Mijn baan

feniks

  • Stamgast
  • ***
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2017
  • doe maar een treintje
Re: rudiesheim 2
« Reactie #5 Gepost op: dinsdag 29 oktober 2019, 17:45:37 »

 @citaat
Rob,

thx voor de voorbeelden..die ga ik zeker bestuderen  :thumbup:

mvg,

ruud
Gelogd
alle spulletjes in verhuisdozen

Jan22

  • Vaste Inboedel
  • ****
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2009
  • Dwarsliggers op de rails sporen niet
Re: rudiesheim 2
« Reactie #6 Gepost op: dinsdag 29 oktober 2019, 18:27:08 »

Als ik zo naar de prijzen van andere wissels kijk, denk ik voor een slanke engelsman inclusief aandrijving aan een adviesprijs van iets meer dan ? 100. Dan ben ik zeker geïnteresseerd. Als het veel hoger zou zijn, vermoed ik dat er onvoldoende verkocht zullen worden om de ontwikkelingskosten terug te verdienen.
Je hebt gelijk om een limiet te stellen, er komt anders maar narigheid van ...
C-wissels bij WW
Prijzen bij WW
Gelogd
Jan Willem


Brig, Delémont.

feniks

  • Stamgast
  • ***
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2017
  • doe maar een treintje
Re: rudiesheim 2
« Reactie #7 Gepost op: zaterdag 02 november 2019, 14:13:09 »

 @citaat
even naar die prijzen gekeken, maar daar schrik je wel van, ondanks hoe mooi ze die diverse slanke kruiswissels maken.

mvg,

Ruud
Gelogd
alle spulletjes in verhuisdozen

Gertjan H

  • Vaste Gast
  • **
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2012
  • Geen vertraging? Pak de modeltrein
Re: rudiesheim 2
« Reactie #8 Gepost op: vrijdag 18 december 2020, 17:25:11 »

Hoi Ruud,
Zie in elk geval dat je de beste eis voor je nieuwe woonhuis bekend hebt gemaakt: ruimte van minimaal 5x6.5 m alleen voor de baan.
Verder spreekt het ontwerp mij aan: veel rangeermogelijkheden en een mooi groot stationcomplex. Heb nog niet naar details gekeken, maar er is ook nog niets bekend over de werkelijke ruimte. Straks heb je een schuur met de afmetingen van onze zuiderbuur Patrick of een kelder als Marc(lin). :D >:-D

Maar zag net in een ander draadje dat je BW zeker prominent terug komt, zoals ook in je ontwerp al is te zien.
Ben je al op zoek?

gr. Gertjan
Gelogd
K+M rail, IB, Koploper tijdperk III-IV

feniks

  • Stamgast
  • ***
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2017
  • doe maar een treintje
Re: rudiesheim 2
« Reactie #9 Gepost op: dinsdag 29 december 2020, 07:23:29 »

 @citaat excuses voor de late reactie  ;)
Ja we hebben ons droomhuis gevonden en niet zoals gepland in de Achterhoek maar in Drenthe, want de huizenprijzen gingen door het dak in de Achterhoek en het aanbod werd steeds kleiner, dus het is Drenthe  geworden.De verhuizing duurt nog even, overdracht eind 2021 maar wel met een treinkamer van pakweg 7 x 3,7 m.
Dus voorlopig ga ik eerst goed nadenken wat ik wil en wat er wel en niet kan en dat vertalen in de diverse ontwerpen.
de BW krijgt zeker een plek  :)

mvg,

Ruud
Gelogd
alle spulletjes in verhuisdozen

Degeluidsman

  • Forum Moderator
  • *****
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2007
  • A member of the Duurstede Group®
Re: rudiesheim 2
« Reactie #10 Gepost op: dinsdag 29 december 2020, 08:22:27 »

Het duurt nog een jaartje Ruud voordat jullie verhuizen en heb jij mooi de tijd om je plannen in je hoofd of op papier te zetten.

De ruimte die je krijgt is heerlijk groot  :thumbup:


Mvg,

Peter Degeluidsman

ronaldk

  • Stamgast
  • ***
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2010
    • H0: Bouw van mijn baan
Re: rudiesheim 2
« Reactie #11 Gepost op: dinsdag 29 december 2020, 09:47:59 »

Hoi,

want de huizenprijzen gingen door het dak in de Achterhoek en het aanbod werd steeds kleiner, dus het is Drenthe  geworden.

Gezien de leeftijd: Drenthenieren dus  :) Zal wennen worden. De mentaliteit is heel anders dan in het westen. Vaak "komt het vandaag niet dan komt het morgen wel"  :D Stel je op de hoogte van de gebruiken en gewoontes van het dorp / buurtschap dan kan je er rekening mee houden. Hier al eens nieuwe bewoners van een woning moeten waarschuwen dat de "rommel" die in de schuur ligt de versiering van de buurt was en dat die dus niet weg gemieterd kon worden. Als je je niet kan aanpassen en meegaan in de gemeenschap zal je de "De lui uit het westen" blijven.

Succes met het maken van plannen  :thumbup: :)

Groet Ronald.
« Laatst bewerkt op: dinsdag 29 december 2020, 09:52:24 door ronaldk »
Gelogd
De bouw van Poggendam: Op het 3railforum en BNLS-forum

feniks

  • Stamgast
  • ***
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2017
  • doe maar een treintje
Re: rudiesheim 2
« Reactie #12 Gepost op: dinsdag 29 december 2020, 17:08:58 »

 @citaat


hoi Ronald, we nemen je advies ook deze keer zeker ter harte en als we in de Aa en Hunze gemeente wonen, gaan we zeker integreren en Drenthenieren.
en dus we lezen ons in de geschiedenis, cultuur en landschappen.
Gelukkig hebben we familie in het oosten waar we natuurlijk op familiebezoek komen en zo nu dan plakken we er gelijk een korte vakantie eraan, dus we weten wat er ons te wachten staat  :P.
even een zijsprong op de 1000 gepensioneerde in Drenthe zijn er 7 niet-Drents en vaak ook afkomstig uit de randstad en dat aantal ligt nu al in de Achterhoek al hoger en zien ze liever niet dat de randstadstedelingen daar gaan wonen want dit drijft de woningprijzen nog verder omhoog en wordt het voor de starter bijna onmogelijk om iets te kunnen kopen.
maar goed we leven in een gekke wereld  :D

gr. Ruud
Gelogd
alle spulletjes in verhuisdozen

ronaldk

  • Stamgast
  • ***
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2010
    • H0: Bouw van mijn baan
Re: rudiesheim 2
« Reactie #13 Gepost op: dinsdag 29 december 2020, 21:01:52 »

Hoi,

even een zijsprong op de 1000 gepensioneerde in Drenthe zijn er 7 niet-Drents en vaak ook afkomstig uit de randstad en dat aantal ligt nu al in de Achterhoek al hoger en zien ze liever niet dat de randstadstedelingen daar gaan wonen want dit drijft de woningprijzen nog verder omhoog en wordt het voor de starter bijna onmogelijk om iets te kunnen kopen.

Dat begint hier ook steeds meer te leven. Ik hoor al verhalen dat mensen verkopen de woning "onderhands" dat het bij mensen uit de omgeving komt. Goed, de "randstadstedelingen" kopen vaak ook woningen die de plaatselijke bevolking helemaal niet meer willen. Zoals langs een drukke provinciale weg of ergens in de middel van niets met totaal geen voorzieningen. Met alle gevolgen van dien. Goed, je houdt die bewegingen niet tegen. Het grootste probleem van de achterhoek is niet de "vergrijzing". Meer dat er niet voor de juiste doelgroepen en genoeg gebouwd is. Daardoor verlieten veel mensen de achterhoek omdat er niets was om te starten of naar door te stromen. Dat is meer het probleem geweest. Ze laten het bouwquota nu meer los in de achterhoek.

Groet Ronald.
Gelogd
De bouw van Poggendam: Op het 3railforum en BNLS-forum

feniks

  • Stamgast
  • ***
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2017
  • doe maar een treintje
Re: rudiesheim 2
« Reactie #14 Gepost op: zaterdag 09 januari 2021, 19:25:25 »

Als alles goed gaat en we eind dit jaar een nieuw huis hebben komt er zeker weer een baan en op basis van de plattegrond heb ik 2 slaapkamers samengevoegd tot 1 spoorkamer die als basis dient voor onderstaand voorlopig baanontwerp.
het idee is wederom een duits landschap in tijdperk 3 met een dubbele paradebaan incl een "mittelstadt" station wat is weggelegd voor intercitys en internationaal verkeer.
Daarnaast een zijlijn waar zowel stoptreinen als de railbus hun rondje rijden.

Ook is de BW weer van de partij en wat opstelsporen incl. goederenoverslag en dus wat rangeerwerk.
Mijn favoriet blijft scenery maar in dit geval anders dan de voorgaande baan, weinig hoogteverschillen en slechts lage heuvels i.p.v. "bergen"
Het eerste plaatje is het totaal overzicht met alleen de zichtbare sporen en de volgende plaatjes zoomen verder in.
de rood ingekleurde rails is natuurlijk waar het om gaat.

bijlage 1 : overzicht
bijlage 2 : van boven naar beneden :  de railbus lijn
bijlage 3 : de stoptrein lijn
bijlage 4 : de snelle jongens
bijlage 5 : de BW en opstelsporen

Zelf denk ik dat er geen grote fouten meer inzitten, maar op een gegeven moment zie je het ook niet meer en dan is jullie input zeer welkom

mvg,

Ruud






 
Gelogd
alle spulletjes in verhuisdozen

feniks

  • Stamgast
  • ***
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2017
  • doe maar een treintje
Re: rudiesheim 2
« Reactie #15 Gepost op: zaterdag 09 januari 2021, 19:30:32 »

als aanvulling het plaatje van de railbus aangepast met de contouren van de baan en ook gelijk maar het schaduwstation toegevoegd.
dit keer een schaduwstation met 2 of 3 opstelsporen achter elkaar .
Gelogd
alle spulletjes in verhuisdozen

feniks

  • Stamgast
  • ***
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2017
  • doe maar een treintje
Re: rudiesheim 2
« Reactie #16 Gepost op: zondag 10 januari 2021, 14:27:25 »

altijd lastig zo'n 3D maar toch 2 screenshots
Gelogd
alle spulletjes in verhuisdozen

Timaximus

  • Vaste Gast
  • **
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2015
Re: rudiesheim 2
« Reactie #17 Gepost op: zondag 10 januari 2021, 20:35:15 »

Ik zou de keerlus rechts van je station 3- of 4-sporig maken. Dan kan je treinen daar bufferen en komt de eerste trein die er in rijd niet meteen weer terug in je station. Maar bijvoorbeeld als 4e. En je kan ook met de volgorde spelen voor bijvoorbeeld een trein die verder rijd dan de ander (fictief) en dus pas na een langere wachttijd terugkomt.

MvG,

Timaximus
Gelogd
Märklin | C Rail | Digitaal | I-II-III-IV-V | Power and Control by Uhlenbrock | LocoNet only | Win-Digipet

feniks

  • Stamgast
  • ***
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2017
  • doe maar een treintje
Re: rudiesheim 2
« Reactie #18 Gepost op: maandag 11 januari 2021, 17:19:24 »

 @citaat
op advies een 3-tal opstelsporen gemaakt zodat treinen kunnen bufferen van en naar het hoofdstation voor een meer afwisselend verloop.
In dit geval zijn de opstelsporen wel verborgen , dus niet zichtbaar  :D
Gelogd
alle spulletjes in verhuisdozen

Gertjan H

  • Vaste Gast
  • **
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2012
  • Geen vertraging? Pak de modeltrein
Re: rudiesheim 2
« Reactie #19 Gepost op: maandag 11 januari 2021, 22:38:13 »

Hoi Ruud,
De extra buffermogelijkheid verbetert al veel. Was ook mijn opmerking. Aan de ene kant van het station had je een heel uitgebreide baan en aan de andere kant een klein keerlusje.....
Dat is nu al beter. Maar over de andere kant heb ik ook nog wel een vraag/opmerking. In eerste instantie kon ik niet goed volgen hoe het verloop was, maar als ik het goed gezien heb is het eigenlijk ook een lange keerlus, met een aparte aftakking via een klimspiraal naar een schaduwstation.
Maar waarom een aparte aftakking en het schaduwstation niet als geheel integreren in de keerlus?
Gelukkig kun je nog een heel jaar bijschaven  >:-D

gr. Gertjan

Gelogd
K+M rail, IB, Koploper tijdperk III-IV

feniks

  • Stamgast
  • ***
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2017
  • doe maar een treintje
Re: rudiesheim 2
« Reactie #20 Gepost op: dinsdag 12 januari 2021, 06:58:21 »

 @citaat
hoi Gertjan, het idee om het schaduwstation op te nemen in het paradespoor is zeker een optie.
nu is mijn gedachtegang dat ik zelf kan bepalen hoe vaak treinen op het paradespoor en door het station kunnen rijden, zeker met de buffermogelijk aan de rechterkant.
maar ik ga zeker over je suggestie nadenken  :)   

mvg,

Ruud
Gelogd
alle spulletjes in verhuisdozen

feniks

  • Stamgast
  • ***
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2017
  • doe maar een treintje
Re: rudiesheim 2
« Reactie #21 Gepost op: dinsdag 02 februari 2021, 17:05:42 »

laatste tijd het ontwerp gefinetuned of in goed nederlands volledig aangepast en omgegooid  :D
maar dat terzijde ik post dit omdat ik toch het leuk vind  O:-D
inhoudelijk;
-blauw spoor is paradebaan voor IC's enzo
-groen is zijlijn voor stoptrein en railbus
-geel is opstel- en rangeer spoor
-bruin is de BW
ik zie geen gekke dingen in het ontwerp  :P

Ruud


« Laatst bewerkt op: dinsdag 02 februari 2021, 17:12:01 door feniks »
Gelogd
alle spulletjes in verhuisdozen

feniks

  • Stamgast
  • ***
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2017
  • doe maar een treintje
Re: rudiesheim 2
« Reactie #22 Gepost op: zondag 07 februari 2021, 16:29:55 »

wat betreft de zijlijn met de railbussen en de lokale stoptreinen ben ik er nog niet uit.
op zich lijkt het mij leuk om een passeerspoor te maken waar een railbus moet wachten als een stoptrein er aan komt .
Het heen en weer rijden van de railbussen van "haltepunt" naar "dorpstation" daar ben ik wel tevreden over net zoals de stoptreinen van het "hoofdstation" naar het "dorpstation"
alleen de vloeiende lijnen van de rais (R9) en bijbehorende wissels zint me nog niet.
vandaar post ik variant 1 met de wissels en variant 2 met de kruising en ik ben benieuwd wat jullie ervan vinden. 

mvg,

Ruud
Gelogd
alle spulletjes in verhuisdozen
Pagina's: [1]   Omhoog
 

Powered by MySQL Powered by PHP SMF 2.0.17 | SMF © 2019, Simple Machines Valid XHTML 1.0! Valid CSS!
Pagina opgebouwd in 1.741 seconden met 34 queries.