Nieuws:

Bekijk onze nieuwe Stichting 3rail kleding lijn! Mooi voor evenementen, stamafels en meet&greets op beurzen : Stichting 3rail Webshop

Modelbaan Trossingen, Van Trossingen naar Tuningen update 2-5-2021

Gestart door Michael zondag 27 oktober 2019, 11:59:41

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Modelbaan Trossingen, Van Trossingen naar Tuningen update 2-5-2021
Hallo Allemaal

Terug van weggeweest.
Alweer heel wat jaren geleden heb ik hier laten zien waar ik mee bezig was. Verschillende banen en verschillende besturingen, analoog, digitaal, koploper.
Na een rommelige en drukke periode in mijn leven is het nu weer rustig en ben ik alweer een tijdje bezig met een nieuwe baan. De naam blijft steeds het zelfde omdat ik het thema nog steeds mooi vind. Ik rijdt nu met een centraal station 1 en bedien alles weer handmatig. Alleen het schaduwstation is automatisch met ingestelde rijwegen via het centraal station. Ik vond koploper prachtig met veel mogelijkheden alleen ik zetten het aan en zat alleen maar te kijken. Ik vind het leuker om zelf te rijden en te bedienen.
De baan is kleiner dan de vorige, heeft een schaduwstation met 4 sporen en het station het 3 kopsporen en een klein depot een kolenbunker en 2 goederen aansluitingen.
Ik hoop hier weer regelmatig te laten zien waar in mee bezig ben.




















Re: Modelbaan Trossingen ( Herstart )
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Modelbaan Trossingen ( Herstart )
Hi Michael,

Welkom terug, is een bekend verschijnsel en dit gebeurt bij vele van ons.
Ben benieuwd wat je ons hier laat zien.

groet
Harald
Re: Modelbaan Trossingen ( Herstart )
Lid sinds: 2010

The meaning of life is to give life meaning!

offline
Re: Modelbaan Trossingen ( Herstart )
Hallo Michael,

Dat ziet er heel goed uit!

Laat ons maar mooi meegenieten van jouw bouwkunsten. Jouw vorderingen verdienen foto's van een groter formaat, dan kunnen we nog beter zien wat je met ons wil delen! :thumbup:

Re: Modelbaan Trossingen ( Herstart )
Klein.... maar fijn zou ik zeggen  :thumbup:
Re: Modelbaan Trossingen ( Herstart ) nieuwe aanwinsten 2-11-2019
Hallo Allemaal

Op Catawiki voor een schappelijke prijs 4 prachtige Höllentalhbahn rijtuigen gevonden voor op mijn modelbaan.
1 bagagerijtuig van Marklin
2 2e klasse rijtuigen en 1 1e/2e klasse rijtuig van Sachsenmodelle. Ik kende dit merk niet en kan er maar weinig over vinden op Internet. Is er iemand die hier meer over weet.
Een tijdje terug ook een prachtige Railbus gevonden op Marktplaats.















Re: Modelbaan Trossingen ( Herstart ) nieuwe aanwinsten 2-11-2019
Citaat van: Michael op zaterdag 02 november 2019, 12:11:16
2 2e klasse rijtuigen en 1 1e/2e klasse rijtuig van Sachsenmodelle. Ik kende dit merk niet en kan er maar weinig over vinden op Internet. Is er iemand die hier meer over weet.
Ik ben het tegengekomen in mijn boek over Tijdperk III. Het enige wat ik zo snel kon vinden is de pagina op Wikipedia. Het is een voormalige Oost-Duitse firma.
Re: Modelbaan Trossingen ( Herstart ) nieuwe aanwinsten 2-11-2019
Hoi Michael,

Welkom terug! Ik moest vandaag ineens weer aan Trossingen denken, toen ik wederom aan het nadenken was over mijn mogelijke baanplan. Even googlen, en ik zie dat je weer op het forum actief bent! Fantastisch!

Als ik het goed zie, is het wederom een kopstation met een in-/uitgaand spoor richting schaduwstation? Het ziet er in ieder geval weer erg fraai uit  :thumbup:.

Heb je wellicht een baanplan wat je kunt delen? Hoeft echt niet in Wintrack of Scarm te zijn, een schets zou ik al fantastisch vinden, al dan niet op een stukje WC-papier geklad ;-).

Wat betreft Sachsenmodelle: ik heb ook een aantal Epoche I-sets van deze firma. Wat detaillering betreft verzetten ze geen bakens, maar het zijn wel vaak unieke modellen. Ik heb gelezen dat Tillig inmiddels de mallen overgenomen heeft en dat lijkt te kloppen wanneer je naar de meest recente modellen van hun hand kijkt. Fraai, maar niet supergedetailleerd en een beetje grof.

Ik ga je wederom volgen!

Groeten,
William
Re: Modelbaan Trossingen ( Herstart ) nieuwe aanwinsten 2-11-2019
Lid sinds: 2013

Eigenlijk klooi ik maar wat an

offline
Re: Modelbaan Trossingen ( Herstart ) nieuwe aanwinsten 2-11-2019
Prachtige foto's hoor. :P Ziet er mooi uit. Compliment.  :thumbup:
Re: Modelbaan Trossingen ( Herstart ) nieuwe aanwinsten 2-11-2019
Hallo William, bedankt voor je leuke reactie, ik heb even een schets gemaakt van de modelbaan. Ik heb deze uit het hoofd gebouwd en verder geen baanplan of iets degelijks gemaakt. Het schaduw station wordt door contactrails en relais bediend en vooraf ingestelde rijwegen. Dit functioneert prima. Ook de seinen worden op deze wijze bediend. In het station worden na het vertrek van een trein de seinen automatisch weer terug gesteld op rood. Ik geef zelf de sporen vrij voor vertrek. Ik zit als het waren in het seinhuis.





Re: Modelbaan Trossingen ( Herstart ) nieuwe aanwinsten 2-11-2019
Hoi Michael,

Bedankt voor het delen van deze schetsen! Ik vind de eenvoud geweldig, daar kan ik nog veel van leren. Uiteraard blijf ik je volgen!

Groeten,
William
Re: Modelbaan Trossingen ( Herstart ) Update 8-12-2019
Update 8-12-2019.

Hallo allemaal, vandaag weer lekker bezig geweest. Deze week zijn na lang wachten de grasvezels binnen gekomen en vandaag lekker aan de slag met de scenery, beetje bomen geplant en de boel een beetje aangekleed. Bij de goederenloods een overweg gemaakt zodat de kraan ook bereikbaar is met een vrachtwagen. volgende stap is het aanbrengen van de ballast. Ook zijn de eerste bewoners of reizigers gearriveerd. Erg tevreden met het resultaat.


























Re: Modelbaan Trossingen ( Herstart ) Update 08-12-2019
Fraai hoor, bedankt voor het delen!

Groeten,
William
Re: Modelbaan Trossingen ( Herstart ) Update 08-12-2019
Lid sinds: 2019

Fantasietjes op de baan

online
Re: Modelbaan Trossingen ( Herstart ) Update 08-12-2019
Mooi hoor, ik blijf het volgen
Grtz
Wim
Re: Modelbaan Trossingen ( Herstart ) Nieuw binnen 19-01-2020
Hallo allemaal

Na het afvoeren van de 64 284 ontstond er een tekort aan locs op de baan en was er voor het uitvoeren van de dienstregeling geen reserve meer voor handen.
Dit is nu opgelost door de komst van de V100 1035. Samen met de V100 2027 staan zij voor de voortuitgang en betrouwbare uitvoering van de treindienst. De V100 1035 is een sterk verbeterde versie van Marklin. Met geluid, Telex, 4 ipv 2 aangedreven assen en veel fijnere details is het een prachtig exemplaar. Jammer alleen dat hij gelijk kortsluiting maakte doordat het sleepcontact tegen de tandwielen aankwam. Dit was gelukkig makkelijk te verhelpen en hij rijd nu als een zonnetje.


Afgevoerd











Re: Modelbaan Trossingen ( Herstart ) nieuw binnen 19-01-2020
Fraaie aanwinst is er als vervanging voor de 64 284 binnen gereden Michael. :thumbup:
Heel veel rijplezier toegewenst en nu is de dienstregeling ook weer gewaarborgd nu er weer een reserve loc klaar staat. :)

Groet Michel
Re: Modelbaan Trossingen ( Herstart ) nieuw binnen 19-01-2020
Wat een heerlijke modelbaan is dit. Ik had (uiteraard) al een paar keer gekeken en zitten genieten. Het is een mooi voorbeeld van het gezegde dat zich in de beperking de meester toont. Duidelijk thema, leuk en effectief sporenplan, mooie details: ik word er vrolijk van! En ik blijf je volgen.

Groet,

Peter
Re: Modelbaan Trossingen ( Herstart ) nieuw binnen 19-01-2020
Lid sinds: 2009

Stadsbahn aan de Mosel, epoche 1/2

offline
Re: Modelbaan Trossingen ( Herstart ) nieuw binnen 19-01-2020
Hoi Michael.

Al een tijdje niet gekeken, maar het ziet er al behoorlijk aangekleed uit inmiddels.  Alrijd leuk als je weer gras en bomen aan kunt brengen.

vr gr Arie
Re: Modelbaan Trossingen ( Herstart ) nieuw binnen 19-01-2020
Hoi Michael,

Wat een mooie baan. goed in de details ook. Wat is de afmeting. Ik zoek een dergelijk plan voor mijn vader. Hij heeft een ruimte van 2,80 x 2,00.

Gr. Dirk
Re: Modelbaan Trossingen ( Herstart ) nieuw binnen 19-01-2020
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Modelbaan Trossingen ( Herstart ) nieuw binnen 19-01-2020
Hi Michael,

Weer mooie vorderingen.

groet
Harald
Re: Modelbaan Trossingen ( Herstart ) nieuw binnen 19-01-2020
Lid sinds: 2016

Ich praot thóes idderen daag Limburgs.

offline
Re: Modelbaan Trossingen ( Herstart ) nieuw binnen 19-01-2020
Hey Michael,

Mooie foto's, ziet er allemaal zeer goed uit.
Tevens een fraaie vervanging van de 64 284 door de alom mooie V100...

Blijf het graag volgen.
Grts Freddy
Re: Modelbaan Trossingen ( Herstart ) nieuw binnen 19-01-2020
Hallo Dirk

De lange kant is 290cm en de korte kant 160cm diepte is 82cm

Gr Michael
Re: Modelbaan Trossingen ( Herstart ) nieuw binnen 19-01-2020
Mooie foto's allemaal.
Re: Modelbaan Trossingen ( Herstart ) nieuw binnen 19-01-2020
Mooie Loc?s 👏🏻👏🏻👏🏻
Re: Modelbaan Trossingen ( Herstart ) nieuw binnen 19-01-2020
Vraag:  hoe bevalt het trapsgewijs bouwen met piepschuim voor de bergen?
Re: Modelbaan Trossingen ( Herstart ) nieuw binnen 19-01-2020
Ziet er allemaal mooi uit wat je ons daar voorschotelt  :thumbup:
Re: Modelbaan Trossingen ( Herstart ) nieuw binnen 19-01-2020
Dat bevalt prima. Ik heb een goede snijder en ik lijm het met houtlijm aan elkaar vast. Dit heeft wel even tijd nodig om te drogen maar het piepschuim verdraagt de lijm goed. Dat wil met andere lijmen nog wel eens problemen geven. Je kan er goed gips op aan brengen en samen met het piepschuim blijft het gewicht dan toch beperkt.

Groetjes Michael
Re: Modelbaan Trossingen ( Herstart ) nieuw binnen 19-01-2020
Eerste amateurbeelden van Trossingen zijn opgedoken  ;)


Re: Van Trossingen naar Tuningen 3-10 2020
Hallo allemaal

Na een lange stilte wordt het tijd voor een nieuw bericht.
Het gaat allemaal gewoon verder in Trossingen alleen had ik behoefte aan meer speelmogelijkheden zodat er meer gerangeerd kan worden en meer mogelijkheden zijn voor om een soort van treindienst kan worden uitgevoerd. Uiteindelijk besloten om de boel niet af te breken maar om de mogelijk tot uitbreiding te bestuderen. Dat moet dan passen bij de huidige baan. Ook had ik nog 2 mooie bruggen liggen die ik wil gebruiken. Tevens moest alles ook nog in de kamer passen die is tenslotte niet van elastiek. Uiteindelijk heb ik gekozen om een 2e station te realiseren. Dit wordt ook een kopstation met een goederenaansluiting. Er moet nu dus 2 keer kopgemaakt worden om de hele lijn te berijden en ik kan goederenwagen ophalen en op het andere station plaatsen. Het 2e station gaat Tuningen heten.
Ik ben zeer tevreden met de uitbreiding en ook blij met de plaatsing van de bruggen. Er hoefde maar weinig gesloopt te worden en ik kan weer aan de verder bouw van de baan.   

Sporenplan Tuningen


Station Tuningen


Bruggen


Station en bruggen


Aansluiting bestaande baan


Brug




Goederenloods Trossingen

Re: Modelbaan Trossingen, Van Trossingen naar Tuningen 3-10-2020
Hoi Michael,

Er zijn van die draadjes die mijn dag goed maken. Jouw topic is er één van, al is het een heel bescheiden update. Hoewel, bescheiden? Er is een heel station bijgekomen en een mooie sectie met 2 bruggen!

Veel bouw-, en vooral ook rijplezier met deze aanvulling! Laat de updates, hoe klein ook, maar komen...

Met vriendelijke groet,
William
Re: Modelbaan Trossingen, Van Trossingen naar Tuningen 3-10-2020
 @citaat
Mee eens, gewoon lekker bezig  :thumbup:
Re: Modelbaan Trossingen, Van Trossingen naar Tuningen 3-10-2020
Mooi gemaakt, doordacht baanplan, fraaie scenery. Ik vind het knap hoe je op een bescheiden oppervlak een heel geloofwaardig tafereel hebt gemaakt. En waarbij je dan ook nog een mooie uitbreiding hebt bedacht. This is the way to do it!
Op naar de volgende smakelijke updates, Michael.

Groet,

Peter
Re: Modelbaan Trossingen, Van Trossingen naar Tuningen 3-10-2020
Lid sinds: 2016

Ich praot thóes idderen daag Limburgs.

offline
Re: Modelbaan Trossingen, Van Trossingen naar Tuningen 3-10-2020
Een simpele kleine uitbreiding, maar maakt de speelmogelijkheden vele malen groter,
Het is altijd leuk om van en naar een ander station te kunnen gaan, aankoppelen/afkoppelen

Veel rij- bouwplezier gewenst, ik kijk weer uit naar de volgende bijdrage.

Grts Freddy
Re: Modelbaan Trossingen, Van Trossingen naar Tuningen 3-10-2020
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Modelbaan Trossingen, Van Trossingen naar Tuningen 3-10-2020
Hi Michael,

Dat ziet er weer mooi uit.
Kan je die twee bruggen nog verwisselen ?
De (dichte) voorste neemt nu wel erg veel zicht weg, zelf zou ik deze naar de achtergrond verplaatsen.

groet
Harald
Re: Modelbaan Trossingen, Van Trossingen naar Tuningen update 11-10-2020
Hallo Allemaal

Ik heb het sporenplan van het station Tuningen aangepast. Ik kwam er achter dat het bedienen van de 2 aansluiten toch nog wel een uitdaging was. Zeker als je beide aansluitingen wagens wil plaatsten vanuit 1 trein loop je vast. Ik heb dit verholpen door een kleine aanpassing, het verplaatsen van een wissel en het plaatsen van een kruising. Nu verloop het rangeren een stuk soepeler. Alles is nu aangesloten en met mijn CS1 te bedienen. Ik gebruik deze eigenlijk alleen voor het bedienen van wissels en seinen, met mijn MS1 bedien ik mijn locs. Ook heb ik een begin gemaakt met de tunnelingang van de achterste brug. Een ander recent project was het plaatsen van een prikkeldraadhek en bosjes langs het spoor, daar ben ik erg tevreden mee. De foto´s zijn niet al te best maar op het moment heb ik niet mijn eigen camera bij de hand. Volgeden keer weer beter foto´s.

Op de vraag van Harald of ik de bruggen niet zou omwisselen is het antwoord nee. Ik ben erg tevreden met deze opstelling en vindt de lange brug voor een mooie opstelling. Weliswaar is de achterste brug erg mooi, in werkelijkheid moet je ook moeite doen om mooie dingen te zien en daar probeer ik op mijn baan ook gebruik van te maken zodat er voor een kijker wat te ontdekken valt.











Groet Michael
Re: Modelbaan Trossingen, Van Trossingen naar Tuningen update 6-12-2020
Vandaag reed één van mijn favoriete locomotief, baureihe 85, een goederentrein vanuit Trossingen.
Snel een paard foto's gemaakt.







Re: Modelbaan Trossingen, Van Trossingen naar Tuningen update 6-12-2020
Lid sinds: 2015

Gras is meestal groen. Onkruid ook.

offline
Re: Modelbaan Trossingen, Van Trossingen naar Tuningen update 6-12-2020
Wat een mooie baan  :thumbup:

Mag ik vragen welk merk de Volkswagen is?
Re: Modelbaan Trossingen, Van Trossingen naar Tuningen update 6-12-2020
Hallo Barry

De volkswagen is van Berkina.

Groeten Michael
Re: Modelbaan Trossingen, Van Trossingen naar Tuningen update 6-12-2020
Dag Michel,heb ook zo'n BR 85, vind ik een machtige machine . Mooie foto's trouwens  :thumbup:
Re: Modelbaan Trossingen, Van Trossingen naar Tuningen update 6-12-2020
Mooie baan zo met die hoogte verschillen en nette scenery.

MvG,

Timaximus
Re: Modelbaan Trossingen, Van Trossingen naar Tuningen update 6-12-2020
Vandaag een begin gemaakt met het 2e perron van station Tuningen. Lekker knutselen met lucifers, het begin is veel belovend.
volgende klus het opvullen van het perron en het maken van een oversteek naar het hoofdperron!







Re: Modelbaan Trossingen, Van Trossingen naar Tuningen update 12-12-2020
Hoi,

Aardig aan het knutselen met lucifers  :thumbup: Al een keer gedacht om wat rails te gebruiken als rechtop staande steunen? Bijvoorbeeld zoals Kolenbunker. Dat ziet er denk ik wat subtieler uit dan de luciferhoutjes als steunen. Als balken kan de luciferhoutjes goed  :thumbup:

Groet Ronald.
Re: Modelbaan Trossingen, Van Trossingen naar Tuningen update 13-12-2020
Vandaag weer een stukje verder geknutseld aan de oversteek tussen de perrons. Ook het perron opgevuld, nu nog schilderen en scenery aanbrengen.





Re: Modelbaan Trossingen, Van Trossingen naar Tuningen update 13-12-2020
Hoi,

Vraag,
In reactie 39 de 2 foto staat een wagon op de rails.
Wat is de modelnummer van de achterste wagon. Ik heb vermoedelijk die voorste 2 stuks zelf. Maar het leek mij een leuke combo.
dank
Re: Modelbaan Trossingen, Van Trossingen naar Tuningen update 13-12-2020
Is dat niet "gewoon" een "standaard" 3-asser?
Re: Modelbaan Trossingen, Van Trossingen naar Tuningen update 13-12-2020
Ik vind het allemaal prachtig zoals je het doet.  :P
Een klein vraagje:  welke kraan en goederenloods heb je ?
Dat is een super mooie opstelling en ik overweeg ook zo'n kraan te plaatsen.
Re: Modelbaan Trossingen, Van Trossingen naar Tuningen update 13-12-2020
Hallo Tony

Dit is een 3 asser umbauwagen 2e klasse van Roco.  Nummer is 54291.
Ik heb er ook 3 van Marklin.





Groetjes Michael
Re: Modelbaan Trossingen, Van Trossingen naar Tuningen update 13-12-2020
Hallo Martin

De kraan is van Vollmer, zit niet meer in het assortiment dacht ik.
De loods is van Faller dacht ik maar weet ik niet zeker meer.

Groetjes Michael
Re: Modelbaan Trossingen, Van Trossingen naar Tuningen update 25-12-2020
Hallo allemaal, vrolijk kerstfeest.

Vandaag met een andere hobby aan de slag.
Fotografie. het maken van mooie foto's en het in beeld brengen van details vindt ik ook leuk om te doen.
Ook hier gaat veel tijd in zitten maar dat geeft niet.
In beeld ook de voortgang van de aanleg van het perron van Tuningen.
Geniet van de foto's



































Tot de volgende update!!!!!!

Re: Modelbaan Trossingen, Van Trossingen naar Tuningen update 25-12-2020
 :) Nou, dat fotograferen heb je al aardig in de vingers, foto's zijn erg mooi. B) :thumbup:

Dirk-Jan
Re: Modelbaan Trossingen, Van Trossingen naar Tuningen update 25-12-2020
Je hebt prachtig rollend materieel, vooral de 64 en 85! Je bouwt netjes en het ziet er allemaal strak uit!

Ik zag in bericht #33 een foto waarbij het lijkt dat je een hek zelf hebt gemaakt. Kan je vertellen welk soort touw of draad je hiervoor gebruikt en hoe je dat hebt vastgemaakt aan de houten staanders?