Nieuws:

Zin in een spoors uitstapje? Kijk eens in onze kalender!

Z beginners vraagje

Gestart door LudoBrabo zaterdag 26 oktober 2019, 23:36:16

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Z beginners vraagje
LudoBrabo
gast

Z beginners vraagje
Ik heb op zolder een N baan in opbouw, maar ik vind Z schaal ook wel leuk.  Op de treinclub hebben ze een leuke Z-baan
Dus ik wil  naast de N -baan een kleine Z-baan beginnen in mijn bureau :-)

Startsets zijn blijkbaar niet evident dus ik dacht ik koop wat losse dingen:-)

Voor voeding surfte ik wat en kwam ik op de 67011 , maar blijkbaar is dat de oude voeding?  (want bijna nergens meer te koop).  Wat is de nieuwe Z voeding??

Ludo
Re: Z beginners vraagje
Lid sinds: 2014

Maerklin fanaat

offline
Re: Z beginners vraagje
Dit is de eerste welke ik tegenkom op de officiële site:

LINK

Leuk om eens een andere schaal tegen te komen. Heb je plaatjes?  :P

TFK
Re: Z beginners vraagje
Lid sinds: 2010

offline
Re: Z beginners vraagje
Citaat van: LudoBrabo op zaterdag 26 oktober 2019, 23:36:16
Startsets zijn blijkbaar niet evident dus ik dacht ik koop wat losse dingen:-)

Ik weet niet waar je gezocht hebt ... maar Spur Z Packungen lijken mij wel een aantal "startsets" tussen zitten. Maar als je lief je plaatselijke winkelier zal vragen of hij één wil bestellen moet dat volgens mij wel lukken  O:-D
Re: Z beginners vraagje
Marklin heeft voor schaal Z ook startsets, bijvoorbeeld 81701, oa te koop bij Conrad (rond 160 euro).
Re: Z beginners vraagje
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Z beginners vraagje
Beste Ludo,

Indien Waalwijk voor je bereikbaar is, ga daar dan eens kijken, hij heeft e.e.a. op voorraad.

Groet, Anne W
Re: Z beginners vraagje
Lid sinds: 2018

offline
Re: Z beginners vraagje
Hoi Ludo,
Ik ben zelf bezig met het bouwen van een Z spoor baan in de kast. Er zijn diverse startsets te vinden via de normale handel, zoals bij Conrad, hobbyhuis Utrecht of gewoon via Marklin.nl. Het is voor accessoires m.b.t. scenery echter wel goed zoeken,Z is niet erg veel voor handen in de modelbouw.
Re: Z beginners vraagje
worteltjes
gast

Re: Z beginners vraagje
Hallo, ik rij marklin Z al vanaf het eerste uur en het rijdt prima. Ook heb ik mijn loks allemaal laten ombouwen naar digitaal rijden ........en wat een mogelijkheden.  Verder ben ik nu bezig met de aanschaf van Rokuhan Z rails, maar mijn vraag is: kan ik de wissels van Rokuhan Z ook schakelen met een Marklin Z schakelbord 7273 wantij vind van Rokuhan de schakelaars veel te groot. Graag hoor ik van jullie. Groet Jepe
Re: Z beginners vraagje
worteltjes
gast

Re: Z beginners vraagje
Beste Z rijder Ludo

Met verbazing lees ik dat een transformator voor Z  niet aanwezig is
Dan kan ik verten dat er op de treinenbeurs in Houten meestal wel transformatoren liggen en..........succes moet verzekerd zijn.
Maar ga eens op 29 aug. 2020 naar de EXPO Houten

Groet Jépé
Re: Z beginners vraagje
Lid sinds: 2019

offline
Re: Z beginners vraagje
Beste Ludo, op marktplaats staan nu verschillende startsets. Vraag daar eens naar een goede prijs.
Succes.
Re: Z beginners vraagje
Dit heb ik geknutseld op een klein oppervlak ===> klik
Misschien iets ter inspiratie?
Re: Z beginners vraagje
Voor Z is elke 12V gelijkstroom trafo geschikt. Stroomopname is relatief laag (500 mA per loc) waardoor vrijwel elke voeding kan. Zelfs batterijen werken, al is dat niet aan te bevelen.
Re: Z beginners vraagje
Ik vind dat nogal hoog. Mijn H0 trein met 6 wagons en led verlichting trekt nog geen 400mA.
Re: Z beginners vraagje
H0 draait op 16V, Z op 12V (afhankelijk uiteraard van de rijstand). 16 x 0,4 = 6,4 W, 12 x 0,5 = 6,0 W. Uiteraard is dit het maximum vermogen, niet het werkelijk opgenomen vermogen.