Nieuws:

Voor de Stichting 3rail Wiki zoeken wij altijd foto's en/of teksten!! Wil je helpen? Lees in de oproep hoe dat kan!

Poolse loks 2

Gestart door rloop zaterdag 05 januari 2008, 16:24:25

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Poolse loks 2
rloop
gast

Poolse loks 2
Ergens jammer dat het draadje op slot gaat, dat geruzie buitengelaten vind ik dat er inderdaad weinig aandacht aan oost europees materieel wordt geschonken, zowel op grootspoor als op modelbouw gebied.
Ook in nederland kwamen voorheen met de warschau express diverse van die wagons in ons land die best wel mooi achter een nederlandse elok stonden, en de bijdrage van martinmach waren toch interressant en boeiend, graag zou ik willen dat er toch aandacht wordt geschonken aan dat voormalige oostblok materieel, dus hoop dat naar opschonen van de vorige topic we toch er mee verder kunnen gaan zonder ruzie en wraakgevoelens.
Re: Poolse loks 2
Speciale Gast
Lid sinds: 2017

Nederlands begin jaren 90

offline
Re: Poolse loks 2
Heey Ronald,

Goed gedaan!!!
Zo kan het toch nog doorgaan deze topic!
Ook al heb ik er geen verstand van zo kunnen de belangstellenden hun informatie kwijt!

Groetjes Antal.
Re: Poolse loks 2
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Stand 7 :-)

offline
Re: Poolse loks 2
Ik stel voor het "normale" deel van het andere topic hieraan toe te voegen, dat wil zeggen tot en met post 78.
Re: Poolse loks 2
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

offline
Re: Poolse loks 2
Ik zou het ook graag zien dat de informatie over het sporen in Polen gewoon bleef bestaan, het is wel fijn dat Martin de berichtgeving hierover nog wel wil mailen naar belangstellenden maar ik zie deze informatie toch liever op ons Forum staan.

Vriendelijke groeten,
AlbertJan.
Re: Poolse loks 2
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

offline
Re: Poolse loks 2
Jongens, als je het er niet mee eens bent dat een topic (tijdelijk) dicht gaat, laat je dit even weten aan een van de mods, maar ga je geen "opstand" creëren waarin iedereen zegt dat het wel of niet blijft staan..., beetje vaag dit hoor. :?

Groetjes,

Robbert
Re: Poolse loks 2
rloop
gast

Re: Poolse loks 2
Nee hoor van deze kant geen opstand, gewoon interresse in oostblokmateriaal, verhalen waren niet saai te lezen. :D :D
Re: Poolse loks 2
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Stand 7 :-)

offline
Re: Poolse loks 2
Precies. En Martin heeft er ontzettend veel moeite in gestopt en het zou zonde zijn als dat langzaam wegzakt in het archief, that's all :-)
Re: Poolse loks 2
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

offline
Re: Poolse loks 2
Nou dan kan je toch vragen of de Mods de verkeerde berichten eruit halen en het weer open gooien of zie ik nu iets verkeerd ?

Groetjes,

Robbert
Re: Poolse loks 2
joostboudewijns
gast

Re: Poolse loks 2
ik kan wel wat verhalen optrommelen uit DDR tijden denk ik(mits hier intresse voor is)
Re: Poolse loks 2
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Stand 7 :-)

offline
Re: Poolse loks 2
Citaat van: joostboudewijns op zaterdag 05 januari 2008, 17:21:13
ik kan wel wat verhalen optrommelen uit DDR tijden denk ik(mits hier intresse voor is)

Ik denk zeker wel dat daar interesse voor is. Zorg er wel voor dat het spoorse verhalen zijn en mijd 'politiek gevoelige' onderwerpen en andere zaken waar mensen aanstoot aan kunnen nemen.
Re: Poolse loks 2
rloop
gast

Re: Poolse loks 2
Rond 1990 ben ik voor mijn werk naar knautnaunsdorf vlak bij leipzig geweest, en meteen een paar uurtjes treinen kijken in leipzig, jammergenoeg geen stoom meer wel een 3 delige paarse vliegende hamburger ding en veel taigatrommels. In leipzig zelf waren zeker 5 draaischijven en veel oude wagons, nog van ver voor de oorlog, DB materiaal zoals de E03 kwam er ook al, maar het merendeel was wel oude dieselloks die er uit zagen als jaren oud door roest en deuken, 2 jaar daarna was ik er weer en nu was het merendeel eloks, hier en daar nog wat oude wagens maar net als het autopark alles sterk vernieuwd, welleswaar niet alles gloednieuw maar toch, de romantiek was al stukken minder.
Re: Poolse loks 2
Andreas
gast

Re: Poolse loks 2
Nou, misschien is een reactie van mijn kant hier ookwel op z'n plek.

Het was totaal niet mijn bedoeling dat ook maar iemand aanstoot zou nemen aan het bericht dat ik geplaatst heb. De situatie zoals Martin deze omschreef had gewoon ontzettend veel weg van grens tussen het voormalige Oost- en West-Duitsland. Vandaar de vergelijking.

Ik heb inmiddels (mail)contact opgenomen met Martin voor opheldering over het een en ander (ik kan immers niet aanvoelen hoe een ander mijn woorden intepreteert). In ieder geval wil kwijt dat ik totaal niet de intentie had om te provoceren.

In ieder geval vind ik het erg jammer dat Martin besloten heeft dit forum te verlaten, vooral omdat mijn kennis wat betreft Oost-Europese spoorwegmaatschappijen vrij gering is en het toch interessante verhalen waren. Eenieder die daar wel kennis over heeft en dat wil delen, graag!

Groeten,
Andreas
Re: Poolse loks 2
rloop
gast

Re: Poolse loks 2
Hongaarse treinen heb ik als modelspoor wel eens gezien maar zijn er ook roemeense treinen voor modelspoor?
Re: Poolse loks 2
Gerard
gast

Re: Poolse loks 2
Citaat van: Acido op zaterdag 05 januari 2008, 17:26:11
Citaat van: joostboudewijns op zaterdag 05 januari 2008, 17:21:13
ik kan wel wat verhalen optrommelen uit DDR tijden denk ik(mits hier intresse voor is)

Ik denk zeker wel dat daar interesse voor is. Zorg er wel voor dat het spoorse verhalen zijn en mijd 'politiek gevoelige' onderwerpen en andere zaken waar mensen aanstoot aan kunnen nemen.
Verhalen over het spoorgebeuren uit de DDR-tijd zijn altijd welkom. Het is een tijdperk die weinigen van ons aan den lijve hebben meegemaakt. Wat mij betreft: hou je aan wat Acido zegt, open een nieuw topic en ga je gang :P.
Re: Poolse loks 2
joostboudewijns
gast

Re: Poolse loks 2
Citaat van: Gerard op zondag 06 januari 2008, 15:48:07
Citaat van: Acido op zaterdag 05 januari 2008, 17:26:11
Citaat van: joostboudewijns op zaterdag 05 januari 2008, 17:21:13
ik kan wel wat verhalen optrommelen uit DDR tijden denk ik(mits hier intresse voor is)

Ik denk zeker wel dat daar interesse voor is. Zorg er wel voor dat het spoorse verhalen zijn en mijd 'politiek gevoelige' onderwerpen en andere zaken waar mensen aanstoot aan kunnen nemen.
Verhalen over het spoorgebeuren uit de DDR-tijd zijn altijd welkom. Het is een tijdperk die weinigen van ons aan den lijve hebben meegemaakt. Wat mij betreft: hou je aan wat Acido zegt, open een nieuw topic en ga je gang :P.
in welk hoekjemoet ik het plaatsen?
Re: Poolse loks 2
Gerard
gast

Re: Poolse loks 2
Joost, zet maar in Grootspoor. Als het daar niet goed staat, dan kunnen we het altijd nog verhuizen.
Re: Poolse loks 2
daandaan
gast

Re: Poolse loks 2
roemenen kochten hun materieel vooral bij de russen...hoefden ze geen locs zelf te ontwikkelen wat natuurlijk heel duur was,,

ps..geen broodje aap verhaal..

daan

Re: Poolse loks 2
Lid sinds: 2007

offline
Re: Poolse loks 2
Daan, dat verhaal klopt niet helemaal. Ik kom jaarlijks in Roemenië en heb daar nog nooit Russische loks gezien. Roemenië had (misschien hebben ze het nog wel) een vrij omvangrijke spoorwegindustrie. Zo zijn al hun elocs homemade, evenals een groot aantal diesellocs. Ze hebben zelfs materieel geëxporteerd naar o.a. Polen, Servië en de (voormalige) DDR (br 119, later 219). Na de val van de muur rijdt er ook westers materieel, zowel nieuw (Siemens Desiro) als 2e hands (o.a. ex SNCF dieseltreinstellen en ex DB slaap- en couchetterijtuigen).

Met vriendelijke groet,

Aldert
Re: Poolse loks 2
daandaan
gast

Re: Poolse loks 2
ho....fijn te horen....toen ik daar nog familie had was dat wel het geval...ben er ook al 22 jaar niet meer geweest...

in die tijd was het echt geen westers materiaal wat er reed....ddr wel...maar dat ik logisch,,,

ps...china rijd ook rond met gecopieerde locs...noord korea koopt deze..

grtz,,,daan 

Re: Poolse loks 2
tjoektjoek
gast

Re: Poolse loks 2
weet er iemand of er in wolztyn nog stoomtreinen reiden????? zoja waneer dan
Re: Poolse loks 2
Speciale Gast
Lid sinds: 2017

Nederlands begin jaren 90

offline
Re: Poolse loks 2
Niet meer dacht ik dit heb ik gelezen in de Rail Hobby...
Zal morgen anders voor je opzoeken het stukje dan kan ik meteen de reden posten waarom er niks meer rijdt.

Groetjes Antal
Re: Poolse loks 2
tjoektjoek
gast

Re: Poolse loks 2
ok jamer :( :( :(
Re: Poolse loks 2
Lid sinds: 2006

offline
Re: Poolse loks 2
Citaat van: tjoektjoek op vrijdag 07 maart 2008, 22:31:45
weet er iemand of er in wolztyn nog stoomtreinen reiden????? zoja waneer dan

Nog steeds tjoektjoek.
Raadpleeg http://www.parowozy.com.pl/ ook in de duitse taal!

Over uitgebracht materieel: door de loop van de jaren is er toch wel aardig wat uitgebracht.
Direkt na de vereniging van Duitsland volgde er een ware hausse aan DDR-modellen.
Mijn lievelingsmodel de door Märklin uitgebracht DDR-variant van de E94.
Was in West-Duitsland al lang met pensioen. Kachelde nog vrolijk rond daar!
Helaas inmiddels ook afgedankt.. :(

Pools materieel:
Het is wat spitten bij de diverse merken maar er is wel één en ander te vinden.
Raadpleeg het online-assortiment van Piko voor rijtuigen en goederenwagons.
Roco en Tillig laten zich ook niet onbetaamd.
Locomotieven zijn er maar mondjesmaat.
Producenten in Polen zijn er haast niet meer simpelweg failliet gegaan 5-10 jaar geleden.

De PKP loopt niet voorop in het bestellen van nieuw materieel.

@ Andreas: ik heb het allemaal nog eens nagelezen. Je hebt niets verkeerds gezegd,
Deze zeer jonge persoon kon niet zo tegen de opbouwend bedoelde kritiek.
Hij wist ook vol te houden dat er geen stoomtreinen rijden in Polen.
Mss te jong om het allemaal te snappen; ook het verhaal waarom het er zo aan toegaat bij de grens met Wit-Rusland.
Zijn foto's waren wel mooi. 

Re: Poolse loks 2
tjoektjoek
gast

Re: Poolse loks 2
bedankt :D :wink: cool weet ik al een mooi vakantieplekje 8)
Re: Poolse loks 2
tjoektjoek
gast

Re: Poolse loks 2
maar is dat elke dag?????????
hoe vaak? :?
Re: Poolse loks 2
Lid sinds: 2006

offline
Re: Poolse loks 2
7 dagen per week van Wolsztyn naar Poznan vice versa : 2 slagen per dag.
5 dagen per week van Wolsztyn naar Leszno vice versa: 1 slag per dag.
En nog enkele sporadische goederentreinen.
Er staan 1 of 2 locs onder stoom.
Re: Poolse loks 2
verzameldirk
gast

Re: Poolse loks 2
Ik kijk/lees en schrijf nog niet zo lang op dit forum, dat er een draadje liep over Poolse loc,s is mij nieuw. :shock:

En inderdaad Pools mat. is leuk, ze rijden daar zelfs nog met stoom,
op een lijn, met o.a. zware graantreinen uit Duitsland. :P  update; zie hierboven

Zou graag wat meer info zien van Oost-Europa mat. :)

Alles van en over treinen heeft mijn interesse,  1 op 1 of op schaal   :D

Dick Bolt
Warffum
Re: Poolse loks 2
tjoektjoek
gast

Re: Poolse loks 2
mee eens maar wat voor`n goederentreinen rijden daar zoal???????????
:?
gr tjoektjoek
winschoten :D
Re: Poolse loks 2
Lid sinds: 2006

offline
Re: Poolse loks 2
@Dirk: er wordt nog maar op 1 lijn met stoom gereden. Naar ik begrepen heb wordt deze medegefinancieerd door een aantal engelse liefhebbers anders had de PKP de handdoek al lang in de ring gegooid.

@tjoektjoek. Tsja eigenlijk rijden er van allerlei soorten goederentreinen, ook wel wat kortere.
Zo is het containervervoer en transitvervoer toegenomen; de economie groeit tenslotte toch ca. 5-10% per jaar in de nieuwste EU-landen.
Ook rijden er hele lange kolentreinen naar de energiecentrales.

Op de link die ik gaf staan ook foto's van goederentreinen rondom Wolsztyn; dit zijn wat gemengde goederentreinen; in de regel niet te lang.

Re: Poolse loks 2
Lid sinds: 2006

offline
Re: Poolse loks 2
Heeel veel foto's van ALLE soorten pools spoormaterieel op:
http://www.gmfk.pl/cpg144/index.php
en nog uit diverse andere landen van europa, waaronder Nederland.
Site alleen in het pools maar plaatjes wijzen voor zich!
Re: Poolse loks 2
tjoektjoek
gast

Re: Poolse loks 2
8-t jah mijn moeke komt uit zuid polen gaan we ook altijt op vakantie maar nu een keer naar wolstyn :D