Nieuws:

Zin in een spoors uitstapje? Kijk eens in onze kalender!

Aansluiting Central Station 3

Gestart door Vic1956 woensdag 23 oktober 2019, 16:15:47

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Aansluiting Central Station 3
Beste treintjesliefhebbers,
Ik wil mijn Central Station 3 gaan aansluiten. Om de spanning op de sporen te brengen is een voedingssnoer meegeleverd , twee aderig, doorsnede kabels ,ik vermoed, 2 x 1,5mm². Aan één zijde voorzien van een groene stekker die in de CS3 geplugd wordt, aan andere zijde voorzien van twee steekstekkertjes die passen op de twee lipjes van de rails. Het is over deze aansluiting dat mijn vraag gaat.

Ik heb namelijk een ringleiding aangebracht, twee aderige kabel 2 x 1,5 mm².  Op regelmatige afstanden  tak ik af van deze ringleiding met twee aderige kabel ,2 x 0,14mm², naar de rails. Dit alles werkt  voor het ogenblik perfect  met mijn mobile station.

Normalerwijze, als ik alles goed begrepen heb, moet ik het voeding snoer inpluggen op de CS3 en de steekstekkertjes aan een willekeurige rail van de baan bevestigen. Maar dit lijkt mij een beetje slechte manier van werken. Al de stroom, van alles wat op mijn spoorbaan rijdt ( voor het ogenblik 16 locomotieven met verlichting van wagons) moet dus via dit snoer, naar het rail en dan via de aftakking  van 0,14mm² naar de ringleiding van 1,5mm² om dan de andere aftakkingen te gaan voeden. Lijkt mij niet logisch.

Is het niet beter en logischer om 1° de steekstekkertjes van het voedingssnoer te verwijderen en 2de  dit snoer rechtstreeks met de ringleiding van 1,5mm² te verbinden in plaats van te verbinden met een rail?  Op die manier moet de stroom van al mijn locs niet via een kabeltje van 0,14mm² te gaan.

Welke vriendelijke en technisch onderlegde jongen (mag uiteraard ook meisje zijn :D, maar ik denk dat die hier niet dik gezaaid zijn) kan op dit ?euvel ? even zijn licht laten schijnen en mij verlossen van dit prangend probleem? U heeft nu al mijn volste sympathie.
Vic
Re: Aansluiting Central Station 3
Staat in beschrijving CS beschreven toch en vergeet ook niet dat je aansluiting hebt voor een programeerspoor.
Re: Aansluiting Central Station 3
Forum Moderator
Lid sinds: 2010

offline
Re: Aansluiting Central Station 3
Je geeft de oplossing zelf al :D
Uitgang van je CS direct aan de ringleiding aansluiten.
Re: Aansluiting Central Station 3
Ik mag dus met een gerust hart de twee steekstekkertjes afknippen? Bedankt, John, dat ga ik nu dadelijk doen :D!
Groeten,
Een opgeluchte Vic
Aan David: Ik heb het summiere bijhorende blaadje uitleg doorgenomen maar ik kan niet veel terugvinden van aansluiting. Ja, dat ik het apparaat niet boven de 2000m hoogte mag gebruiken, goed dat ze mij dat vermeld hebben.
Re: Aansluiting Central Station 3
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

offline
Re: Aansluiting Central Station 3
 @citaat
Je hoeft de kleine stekkertjes er niet af te knippen. De voedingsdraden zitten met schroefjes vast in die groene stekker. Als je die losdraait, kun je er andere draden in zetten, van 1,5 mm² bijvoorbeeld, die je direct met de ringleiding verbindt. Heb ik ook gedaan.
Re: Aansluiting Central Station 3
Hoe heb je het mobiel station nu verbonden met je ringleiding?
Re: Aansluiting Central Station 3
volgens  mij is t onverstandig om bij een CS  3  een ring leiding te maken  , Je hebt een grotere kans op storing omdat t digitale  signaal van de ene kant  sneller  bij bv een lok komt dan vanaf de andere kant
Re: Aansluiting Central Station 3
Lid sinds: 2017

doe maar een treintje

online
Re: Aansluiting Central Station 3
 @citaat

Ik heb weliswaar een CS2 aangesloten op een ringleiding, maar ik ervaar geen enkele storing

mvg,

Ruud
Re: Aansluiting Central Station 3
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

online
Re: Aansluiting Central Station 3
hier een ecos op een ringleiding 2.5 mm van 8 meter totaal en geen enkel probleem. Trouwens ringleiding is geen kring.Gewoon in ster aansluiten
Re: Aansluiting Central Station 3
Citaat van: wouter op woensdag 06 november 2019, 10:48:43
omdat t digitale  signaal van de ene kant  sneller  bij bv een lok komt dan vanaf de andere kant

Onzin.
Re: Aansluiting Central Station 3
Citaat van: bellejt op woensdag 06 november 2019, 11:17:24
hier een ecos op een ringleiding 2.5 mm van 8 meter totaal en geen enkel probleem. Trouwens ringleiding is geen kring.Gewoon in ster aansluiten
Een ringleiding is een cirkel anders is het geen ringleiding dit word gedaan om spanningsverlies te voorkomen.
En het idd onzin dat je hier eerder storingen door krijgt het is eerder andersom als je een ringleiding gaat onderbreken loop je meer kans op storingen door spanningsverlies als je dunne draden gebruikt.
Re: Aansluiting Central Station 3
Ringleiding is ook de verkeerde benaming, je kunt beter spreken over een CVL oftewel een Centrale Voeding Leiding.
En die leg je aan voor de Digitale Baanspanning en voor de Voeding van de decoders en lampjes e.d.

En die draden laat je niet meelopen in dezelfde koker als dat je b.v. de draden voor de terugmelding laat lopen.

Als je alles netjes aansluit vanaf de CVL naar de rails, die je dan om de 2 meter daarop aansluit, heb je een perfect werkende baan. Staat totaal los van de gebruikte digitale centrale.

Groetjes.
Re: Aansluiting Central Station 3
Lid sinds: 2019

Fantasietjes op de baan

offline
Re: Aansluiting Central Station 3
Hi,
heb mijn CS3+ ook op ringleiding ( geen cirkel he) aangesloten met draad van 1,5mm2 en geen enkel probleem hiermee hoor.
Groetjes
Wim
Re: Aansluiting Central Station 3
Lid sinds: 2016

Ich praot thóes idderen daag Limburgs.

offline
Re: Aansluiting Central Station 3
Vic,

Ook ik heb een CS3, Hierbij een ringleiding met aders van 1,5 Carré.
De aansluiting naar de rails doe ik telkens 1 aansluitpunt per blok.
Ook hier helemaal geen problemen en of storingen

grts Freddy