Nieuws:

Bekijk onze nieuwe Stichting 3rail kleding lijn! Mooi voor evenementen, stamafels en meet&greets op beurzen : Stichting 3rail Webshop

Vraag over uitlezen decoders.

Gestart door AlbertJan vrijdag 22 november 2019, 13:54:16

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Vraag over uitlezen decoders.
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

offline
Vraag over uitlezen decoders.
Beste 3railforummers.
Een aantal jaren geleden beschikte ik over een centrale die (vrijwel) alle soorten decoders kon uitlezen.
Dan bedoel ik niet alleen de loc gegevens maar ook het type, merk enz.
Nu heb ik een CS1R en een CS2 maar daar kan ik deze gegevens niet vinden.

Is daar een mogelijkheid voor op de CS1R of CS2 of moet ik dan toch een andere centrale (of programmer) hiervoor gebruiken?

Vriendelijke groeten,
AlbertJan.
Re: Vraag over uitlezen decoders.
Bedoel je DCC decoders? Die kun je met de genoemde centrale uitlezen en schrijven. Hoe staat in de fijne handleiding.

Groetjes.
Re: Vraag over uitlezen decoders.
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

offline
Re: Vraag over uitlezen decoders.
Dag Wim.
Nee, ik bedoel alle typen decoders dus DCC, Motorola, Scelectrix enz.
Ik kreeg dan merk, type enz. te zien op het scherm.

Vriendelijke groeten,
AlbertJan.
Re: Vraag over uitlezen decoders.
Lid sinds: 2012

Ecos-2

offline
Re: Vraag over uitlezen decoders.
Hallo AlbertJan.

Dit kan volgens mij met een Ecos van ESU
Daar doe ik de decoders mee uitlezen.
Re: Vraag over uitlezen decoders.
Citaat van: AlbertJan op vrijdag 22 november 2019, 13:54:16
Een aantal jaren geleden beschikte ik over een centrale die (vrijwel) alle soorten decoders kon uitlezen.

Welke centrale was dat dan? ALs je die weet dan kan je in de specificaties van die centrale zoeken naar een alternatief. Je kan sowieso via een JMRI-achtige oplossing zoals SProg mogelijk wel veel soorten decoders / protocollen uitlezen. Kijk even op JMRI.org

Groet Ronald.
Re: Vraag over uitlezen decoders.
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

offline
Re: Vraag over uitlezen decoders.
Beste Bert.
Met de ECoS kun je wel decoders uitlezen maar er wordt niet aangegeven wat voor merk/soort decoder het betreft.

@Ronald.
Helaas, dat weet ik niet meer.
Ik heb ondertussen (bijna) alle centrales wel een keer in gebruik gehad en aangezien ik dit toen niet nodig had, heb ik daar ook geen aandacht aan gegeven.
Maar nu heb ik een groot aantal 2- en 3rail locs waar vaak hele oude of onbekende decoders in zitten.
Ik heb zelfs locs waar de decoder zelfbouw is dus vaak lastig om specificaties van te vinden en als deze het gewoon doet geen probleem maar soms doet deze helemaal niets terwijl bij gebruik van de juiste centrale (en dus protocol) de loc het gewoon prima doet.
Voorbeeld zijn een aantal locs van Fleischmann, in 1995 voorzien van een FMZ decoder en deze deden op de meeste centrales niets maar op de Lok Boss kon ik deze prima besturen en kom daar maar eens achter.

Jouw tool ga ik bekijken want dat is zeker de moeite waard.

Hartelijk voor de adviezen en tips.

Vriendelijke groeten,
AlbertJan.