Nieuws:

Bekijk eens een willekeurig artikel in onze informatieve Stichting 3rail Wiki.

Rolbrug 72941

Gestart door joch dinsdag 22 oktober 2019, 21:00:34

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Rolbrug 72941
joch
gast

Rolbrug 72941
Hallo,

Ik heb me onlangs de rolbrug van Marklin gekocht deze werkt met de afstandsbediening maar zou deze graag digitaal willen aansluiten.
Ik heb in bijlage een afbeelding waar men die m84 gebruikt van Marklin maar ik begrijp niet hoe ik deze moet aansluiten.
Ik heb een CS3 en op de afbeelding gebruikt met een trasformer 32 VA weet niet voor wat ik deze nodig zou hebben, kan ik dit doen zonder deze?
Heb het internet al afgezocht maar ik vind niet echt iets nuttigs voor mij, heeft iemand van jullie hier ervaring mee?



Groeten Jo
Re: Rolbrug 72941
Lid sinds: 2009

offline
Re: Rolbrug 72941
Hallo Jo,
Misschien is deze link nuttig?
https://forum.3rail.nl/index.php?topic=41858.msg762372#msg762372

Deze link geeft ook veel info:
https://forum.3rail.nl/index.php?topic=76620.0

Siebe
Re: Rolbrug 72941
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re: Rolbrug 72941
Met de rijregelaar regel je de snelheid.
Met de k84 regel je de draairichting van de gelijkstroommotor.
Technisch gezien zou je met wat kleine aanpassingen er ook een locdecoder aan kunnen hangen.
Mvg. Marcel.
Re: Rolbrug 72941
Lid sinds: 2009

offline
Re: Rolbrug 72941
Als antwoord op je vraag betreffende de 32VA trafo, die is nodig voor de voeding van de rolbrug motor, zonder deze werkt het niet. De link laat ook een trafo als voeding zien.

Als je wat handig bent met solderen en elektronica, kun je het ook oplossen met een functie decoder, 12V spanningsregelaar (L7812), 1 bistabiel relais met 2 spoelen (S + R) en 1 gewoon relais. Eigenlijk zoals bijgevoegd artikel, alleen hij heeft een bistabiel relais met 1 spoel (+-S, -+R).
Deze sluit je dan direct aan op de rijspanning bij de rolbrug. Dit vervangt dan het kastje dat bij de rolbrug zit en is tegelijk de voeding voor de rolbrug motor, dus geen aparte trafo meer nodig.
Van de functie decoder is F1 (momentaan) : kastje -> schuif omhoog en indrukken
en F2 (momentaan) : kastje -> schuif omlaag en indrukken.

m.vr.gr.
Siebe
Re: Rolbrug 72941
Lid sinds: 2020

offline
Re: Rolbrug 72941
Forum
Ik heb een rolbrug op een CS3+ aangesloten.
Ik heb pictogrammen op de PC van pijl omhoog, pijl omlaag ,stop ,go.Dit heb ik. op een M84 aangesloten met diode's en vermogens weerstand.De rolbrug heb ik links aangesloten op de voeding en de rechterkant de bruine en de gele op en andere trafo aangesloten.
Het resultaat = Hij doet niets.
Wat doe ik fout.
Hoe moet ik de symbolen op de CS3+ bedienen?
Re: Rolbrug 72941
Lid sinds: 2010

offline
Re: Rolbrug 72941
 @citaat / Tom,

Heb je de symbolen een adres van de M84 gegeven? Je kan ook nog proberen of de M84 op standaard wisselcommando's reageert. Dus maak een aantal Wissels op je CS3+ aan met de adressen van de aangesloten M84. Dan zou je de brug via deze wissels moeten kunnen bedienen. Dat is dan stap 1. Werkt dat dan kan je verder.