Nieuws:

Wil je ook treinenplaatjes in je onderschrift? Lees hier verder hoe je dat instelt op jouw profiel!

Vraagje ivm aansluiten van een Mobile station 2 op een Central station 3

Gestart door Vic1956 zondag 27 oktober 2019, 13:45:35

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Vraagje ivm aansluiten van een Mobile station 2 op een Central station 3
Hallo beste treintjesliefhebbers,

Ik heb onlangs een CS3 (60226) aangeschaft. Ik wens daar nu een MS2 (60657) op aan te sluiten. Je kan dat eenvoudig doen door aan de voorzijde van de CS3 één van de twee uitgangen voor MS te gebruiken. Maar dat geeft twee vervelende zaken:
1° Een snoer aan de voorzijde van de CS3 ligt een beetje in de weg, ik hou liever al de snoeren aan de achterzijde van de CS3.
2° Het snoer van de MS2 is te kort om de MS2 op een andere locatie van de treinbaan te gebruiken.

Na wat zoekwerk in de handleiding en Marklin cataloog kom ik tot volgende oplossing:
Ik vertrek aan de Marklin CAN-bus 9 polig, aan de achterzijde van de CS3, met een verlengkabel (60126). Deze gaat naar de terminal (60145). Op de terminal sluit ik de adaptorkabel (60124) aan waarvan de andere zijde op de stekker van het snoer van de MS2 wordt gestoken.

Nu zit ik in twijfel of deze configuratie wel mogelijk is. Omdat ik  in de handleiding van de CS3  het volgende lees: ?Beperkingen van het Central Station 60226 Aangezien het Central Station niet voorzien is van de Märklin CAN bus kan ze in een master/slave bedrijf niet als slave ingezet worden. In plaats van de Märklin CAN ingangsbus heeft deze een tweede Märklin apparaat aansluiting. ?

Er is dus wat tegenspraak: Op mijn CS3 heb ik wel degelijk een 9 pins bus, die in de Marklin handleiding aangeduid wordt met de benaming: Apparatenbus uitgang. Op de handleiding die ik van internet heb gedownload wordt deze 9-polige aansluiting Marklin CAN-bus genoemd. Beetje verwarrend dus. Vraag is: Kan ik op deze 9 pin-bus Terminal 60145 aansluiten om dan daarop het MS2 aan te sluiten?

Welke goede ziel kan hier verduidelijking inbrengen?

Groeten,
Vic
Re: Vraagje ivm aansluiten van een Mobile station 2 op een Central station 3
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re: Vraagje ivm aansluiten van een Mobile station 2 op een Central station 3
Hallo Vic,

ik heb de grijze versie van de terminal, de 60125. Die sluit ik gewoon aan op de 9-polige uitgang, al dan niet met een 60126 ertussen.
Je kan overigens ook de MS2 met een 60124 direct achterop de CS3 aansluiten. Daar zitten 2 7-polige bussen (de CS3+ heeft er maar 1, die heeft ook een slave aansluiting zitten). Deze 7-polige bussen kan je ook gebruiken om een booster op aan te sluiten.

Dus kort antwoord: Ja, dat gaat, mits je de juiste verloopkabeltjes gebruikt (60124)

Groet,
Laurent
Re: Vraagje ivm aansluiten van een Mobile station 2 op een Central station 3
Hallo Laurent,
Bedankt voor het snelle antwoord. Alleen begrijp ik niet goed wat jij bedoelt met de "2 polige uitgang" in je tweede zin? Ik vermoed een typefout van uwentwege? Kan het zijn dat jij het hebt over de 2 7-polige aansluitingen aan de achterzijde van het CS3?
Maar hoe zit dat dan, de terminal 60145 heeft een 9-polige aansluitkabel, volgens M* cataloog, en die plug je in een 7-polige stekker? Kan dat wel?
Groeten,
Vic
Re: Vraagje ivm aansluiten van een Mobile station 2 op een Central station 3
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re: Vraagje ivm aansluiten van een Mobile station 2 op een Central station 3
Ik bedoelde de 9-polige aansluiting daar.
Nee, die 9 polige plug je ook in de 9 polige  aansluiting, de meest linker als je naar het achterpaneel kijkt. Zo dus:


Laurent
Re: Vraagje ivm aansluiten van een Mobile station 2 op een Central station 3
Hallo Laurant,
Ok, nu is het duidelijk. Dus wat ik in mijn eerste post heb beschreven voor aansluiting en verlenging van de aansluiting van een MS2 op de CS3 is dus correct.
Nu ik hier toch een ervaringsdeskundige aan de lijn heb, ben ik zo vrij nog een paar andere vraagjes te stellen, waar ik nog geen antwoord op gevonden heb. Ik nummer ze even voor de duidelijkheid.
1° Is het ook mogelijk om een mobile station 1 (60652) te gebruiken in combinatie met de CS3? Ik dacht van niet, maar ik zie hier op de systeemarchitectuur (zie bijlage) een mobile station 1 aangesloten op de terminal (60145) samen met een mobilestation 2? Weet jij daar misschien meer over?
2° Is er een bepaalde manier om de CS correct af en aan te zetten? Voor het ogenblik zet ik gewoon de spanning van de volledige treinbaan aan en uit door middel van een verdeeldoos met aan-uit schakelaar. Ik zie nergens een aan-uit knop op de CS3, vandaar. Wel ben ik ergens in de handleiding tegen gekomen, dat als je de stopknop  langer dan 10 seconden ingedrukt houdt de CS uitschakelt. Ik vroeg mij af of dit misschien de correcte manier is om af te sluiten?
3° De snelheid van de locomotieven wordt op het scherm aangegeven ofwel in % ofwel in km/h. Ik weet niet wie of wat deze instelling bepaalt. Is er een mogelijkheid om deze instelling te wijzigen? Bvb alles laten weergeven in km/h? En zo ja, hoe doe je dat?
Alvast erg bedankt om mij te willen helpen met al deze vragen.
Groeten,
Vic
Re: Vraagje ivm aansluiten van een Mobile station 2 op een Central station 3
Citaat van: Vic1956 op zondag 27 oktober 2019, 15:47:05
3° De snelheid van de locomotieven wordt op het scherm aangegeven ofwel in % ofwel in km/h. Ik weet niet wie of wat deze instelling bepaalt. Is er een mogelijkheid om deze instelling te wijzigen? Bvb alles laten weergeven in km/h? En zo ja, hoe doe je dat?
Vic, dit is zeker aan te passen. Volgens mij moet je dan de lok bewerken. Dan kun je de "snelheid" aanpassen.
Re: Vraagje ivm aansluiten van een Mobile station 2 op een Central station 3
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re: Vraagje ivm aansluiten van een Mobile station 2 op een Central station 3
Hoi Vic,

- Je kan een MS1 aansluiten ja. Dan dien je echter wel vanuit de CS3 de loks toe te wijzen per aangesloten MS1 (en daarna deze weer even los te koppelen). Dat kan zowel op de terminal als op de voorkant van de CS3.
- Je hebt onder systeem->systeem een aantal knoppen zitten. 1 daarvan is afsluiten, de ander is opnieuw opstarten. Maar inderdaad, ook met de stopknop lang genoeg ingedrukt houden wordt het systeem op de juiste wijze afgesloten. Stroom eraf zou ik even mee wachten totdat ie echt helemaal uit is. Dat duurt langer dan dat het duurt totdat het scherm uit is. Abrupt de stroom eraf gooien met een hoofdschakelaar zou ik zoveel mogelijk proberen te voorkomen. Daar worden ze over het algemeen niet beter van.
Bij systeem komt, als je het apparaat ook aan het internet hebt hangen, zo nu en dan een rood bolletje te staan. Dan is er een update, dan verschijnt er bij systeem->systeem een extra icoontje dat je kan indrukken om de update door te voeren. Ik zie dat er zojuist eentje in gedownload op mijn CS3.
- Als je de lok gaat bewerken, kan je de snelheidsmeter invoeren. Deze op 10 zetten is in % aanduiding, deze op een andere snelheid zetten (bijvoorbeeld de echte topsnelheid) is de snelheid in kilometer per uur. Zul je per lok individueel moeten instellen.

Groet,
Laurent
Re: Vraagje ivm aansluiten van een Mobile station 2 op een Central station 3
Hallo Laurent,
Alvast bedankt voor al deze informatie.
Ik heb nog een paar verduidelijkingen nodig.
1° Ivm MS1 aansluiting. Ik vermoed dat bij gebruik van een MS2 deze omslachtige procedure om loks toe te wijzen naar de MS2, niet nodig is? Dat je met de MS2 wel de beschikking hebt over al de locs die in de CS3 opgeslagen zijn?
2°Dus afschakelen van de CS3 doe je best door 10 seconden lang de stopknop in te drukken of via systeem zoals jij beschrijft. Het voeding snoer 230V van de CS3 zit bij mij in een verdeeldoos met schakelaar, samen met twee transfo's voor verlichting en wissels. Met deze "hoofdschakelaar" op deze verdeeldoos zet ik de spanning af en aan van de volledige baan. Dus ik schakel best eerst de CS uit dmv 10s stopknop te drukken of via systeem en dan pas de spanning van het toestel nemen met behulp van de hoofdschakelaar op de verdeeldoos. Naar veiligheid toe vind ik het spanningsloos maken van apparaten wel de beste oplossing. Maar dan zal bij het terug opzetten van de hoofdschakelaar de spanning op de CS plots terug opkomen. Ik weet niet of dit nadelig is voor de CS? 
Het is echt vreemd dat over deze meest elementaire zaken, het correct aan en uitzetten van dit apparaat, weinig of niets terug te vinden is in de (uiterst summiere) handleiding van Marklin. Toch alvast bedankt voor al deze waardevolle informatie.
Groeten,
Vic
Re: Vraagje ivm aansluiten van een Mobile station 2 op een Central station 3
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re: Vraagje ivm aansluiten van een Mobile station 2 op een Central station 3
Bij de MS2 kan je in het apparaat zelf kiezen in de loklijst van de CS3 welke loks je toevoegen wilt.
Apparaat uitschakelen, wachten totdat het ding zichzelf uitgeschakeld heeft (duurt iets van een minuut) en dan lekker de stroom eraf. Dat doe ik overigens ook gewoon, die stroom eraf gooien.

Groet,
Laurent
Re: Vraagje ivm aansluiten van een Mobile station 2 op een Central station 3
Hartelijk bedankt voor al de info, Laurent!
de groeten,
Vic