Nieuws:

Bekijk onze nieuwe Stichting 3rail kleding lijn! Mooi voor evenementen, stamafels en meet&greets op beurzen : Stichting 3rail Webshop

Ontwerp zolderbaan

Gestart door B-train dinsdag 22 oktober 2019, 17:28:23

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Ontwerp zolderbaan
B-train
gast

Ontwerp zolderbaan
Hallo,
Ik ben nieuw op dit forum.
Thuis verzamelen we enkel Belgische treinen. We hebben nu 9 rijtuigsets, 14 treinstellen, 18 locomotieven en 9 goederenwagonsets. Er zouden nog 4 treinstellen, 3 locomotieven en 1 rijtuigset bijkomen.
Wij rijden op Marklin H0 C-rails.
Na ongeveer 15jaar kunnen we eindelijk aan een baan beginnen. Hiervoor hebben we veel plaats op zolder.
De baan is in een U-vorm. De twee benen zijn 120cm breed en de linkse is 580cm lang en de rechtse is 780cm lang. (Lengtes kunnen nog een beetje veranderd worden).
De grote zijde van boven is 370cm op 160cm.
Het is de bedoeling dat alles digitaal kan rijden met Itrain als besturingsprogramma op het oog.

Op de grote tafel in het midden komt een rangeerterrein. In totaal komen er 4 station. 1 links tegeven het vierkant (schoorsteen) met 4 doodlopende sporen en 2 doorgaande sporen eronder.
In het rechterbeen komt er een station met uitwijkspoor en geschrankt perron. In de linkerbovenhoek komt er ook een klein stationnetje en links in het midden ook nog eentje.
In de rechterbovenhoek tot aan de schoorsteen komt één grote stad met een rijdende tram en auto's. Voor de rest van de bekleding wordt het voornamelijk kleine dorpjes en groen.

Onder de tafel komen er 2 bundels. Met doorgaande en doodlopende sporen.  Waar dat de rode vakjes staan daar gaat de trein de grond ondergaan.

Het plan is gemaakt in Traxeditor. De rails met een zwarte band liggen op een brug of op een helling.

Kleine aanpassingen moeten nog wel gebeuren.
Ik denk dat ik nu alles heb gezegd :) hopelijk is het plan wat duidelijk.
Wat vinden jullie van dit ontwerp? Tips zijn altijd welkom.
Re: Ontwerp zolderbaan
Hej,
wat een enorme baan zeg. Daar kun je heel wat tijd in kwijt. Voor een dergelijke grootte van baan zou ik eerst mijn zolder moeten verbouwen. Ziet er goed uit. Er is ook goed over na gedacht denk ik.
Heel veel succes maar nog veel belangrijker, heel veel plezier met de bouw.
Re: Ontwerp zolderbaan
Lid sinds: 2013

Eigenlijk klooi ik maar wat an

offline
Re: Ontwerp zolderbaan
Het is mij eigenlijk in zijn geheel niet helder.
Ik kan het daarom slecht beoordelen. Heb je geen duidelijke plaatjes van je baanplan (in zicht en verdekt)?
Grote ruimte hoor...dat wel.
Re: Ontwerp zolderbaan
B-train
gast

Re: Ontwerp zolderbaan
Hier zijn misschien duidelijkere foto's?
Omdat dit in Traxeditor is ontworpen kan er denk ik geen andere weergave worden gebruikt.