Nieuws:

Heb je vragen over de werking van het Stichting 3rail Forum? Krijg deze beantwoord in de Forumtips.

koppelingen

Gestart door bantam dinsdag 22 oktober 2019, 17:09:06

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
koppelingen
bantam
gast

koppelingen
Hallo allemaal, ben aan het rijden met het oude spul,ong 1965,Fleischmann en Lima.
De koppelingen van beide merken gaan moeizaam open,mag ik dit smeren om gangbaar te maken?
En zo ja waarmee?
Verder lijkt het me fijn om een soort koppeling te hebben,Fleischmann dus.Kan ik alles vervangen door nieuw
spul?Zag al een site met heel veel verschillende koppelingen.
Voor de duidelijkheid,ik rij analoog.
Eventuele koppelingen zou ik kunnen halen bij een Dordtse winkelier.
Re: koppelingen
Wiki Redactie
Lid sinds: 2006

VT601 is one of my favorite trainsets

offline
Re: koppelingen
Het probleem met ouder materieel is vaak het type koppeling (Flm = valhaak, overige = valbeugel) en de hoogete van de koppeling. Daarbij werden verschillende montagewijze gebruikt.
Roco en Fleischmann hebben daarvoor diverse ombouwsets geproduceerd.

Als je nu toch gaat aanpassen kijk dan ook naar de NEM schacht NEM362. Dan kun je vervolgens elke gewenste koppeling benutten. Je moet dan nog wel opletten of de koppeling niet tegen buffers en zo stoot, waardoor de boel weer ontspoort.

John(VT601)
Re: koppelingen
bantam
gast

Re: koppelingen
Ok,bedankt voor het geven van hetjuiste nummer!
Re: koppelingen
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: koppelingen
Het probleem met oude wagons is dat de koppelingen vaak vast zitten op het draaistel.
Nieuwe koppelingen zijn bijna allemaal gebaseerd op de aanwezigheid van een NEM-schacht.

Daar iets op vinden per merk en type wagon, is het grootste probleem.
Van Márklin is vrij aardig bekend wel type oude wagon met welk type NEM-schacht kan worden uitgerust.
Van Lima en Fleischmann weet ik dat niet. Dus ik hoop dat jij erachter komt en dat hier meldt.

Bij mij zijn de meeste Lima wagons (en locs) uit de jaren '70-80. Koppelingen zitten vast op het draaistel, vaak eraan gegoten, en dat wil zeggen dat als je een NEM-schacht wilt plaatsen dat je de koppeling eraf moet zagen, en dan op of onder die verbinding een busje moet lijmen dat als NEM-schacht zal dienen. Zo las ik van iemand de tip om het (blikken) deksel van Wybertjes of Potter doosjes te gebruiken om die schachtjes uit te fabrieken. Er moet een slimmere aanpak zijn.
Re: koppelingen
Lid sinds: 2008

offline
Re: koppelingen
Als je op ebay zoekt naar mobadapter vind je een heleboel speciale adapters voor NEM koppelingen, daar zit vast wel iets bij.
Re: koppelingen
Lid sinds: 2007

online
Re: koppelingen
Hoeveel heb je van Fleischmann en Lima?
Welke Fleischmannmodellen zijn het?

Fleischmann had indertijd beugelkoppelingen die gemakkelijk uitwisselbaar waren bij de gebruikelijke montage van de koppeling bij Fleischmann. Die vervangende koppelingen stonden tot op het laatst in de H0 catalogus. Maar het is wel handig om te weten om welke modellen het gaat om het juiste catalogusnummer te noemen.
Re: koppelingen
bantam
gast

Re: koppelingen
Even wat terug antwoorden op de reacties,bedankt.
Er zijn 2 Fleischmann locs,1380 en 1380 f uit 19 65,wagons 1200 uit de startset en1473 e.
Verder nog een Roco kraan,ook afwijkende koppeling.
Lima,geen nummers gezien en ook geen catalogus,5 locs,vier moeten Fleischmann koppeling krijgen.
Lima wagons,waarschijnlijk uit startset,zeer licht is het wel de moeite om eraan te gaan werken?
Eigenlijk ben ik van plan om naar de winkelier te gaan en die de spullen voor me te laten bestellen.
Re: koppelingen
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: koppelingen
Citaat van: bantam op woensdag 23 oktober 2019, 19:48:58
Even wat terug antwoorden op de reacties,bedankt.
Er zijn 2 Fleischmann locs,1380 en 1380 f uit 19 65,  en1473 e
Aha, V60 locs.
Goed voor de beeldvorming ...
Re: koppelingen
Lid sinds: 2007

online
Re: koppelingen
Het zou goed kunnen dat de koppelingen van het Fleischmann materieel veel gemakkelijker zijn te vervangen door een beugelkoppeling. Zoek maar eens onder Fleischmann 6523 en 6524 (twee verschillende bevestigingsmethoden).



Re: koppelingen
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: koppelingen
Citaat van: bantam op woensdag 23 oktober 2019, 19:48:58
Lima,geen nummers gezien en ook geen catalogus,5 locs,vier moeten Fleischmann koppeling krijgen.
Lima wagons,waarschijnlijk uit startset,zeer licht is het wel de moeite om eraan te gaan werken?
Lima heeft (vrij lompe) beugelkoppelingen die goed koppelen aan Märklin, Roco, Liliput, e.d. maar niet aan Fleischmann, maar soms (ouder materiaal) zitten ze te hoog.

Kun je de Lima's beschrijven of heb je er een foto van? Want weliswaar zijn er weinig Lima catalogi bewaard gebleven, maar er is nog veel over te vinden, o.a. dankzij het bestaan van een speciale Lima-site (van een Lima-freak), en dankzij de sites met Lima uit de tijd van V&D en Hema treintjes.

Lima loc's en wagons zijn bijna altijd te licht. In begin jaren '80 loste Lima dat gebrek aan gewicht op door blokken zink in loc's te stoppen, en metalen plaatjes in rijtuigbodems. Dat zink ging vervolgens een eigen leven leiden (corrosie) maar dat zal bij jou niet spelen. Van Lima zijn bijna geen onderdelen meer te krijgen, en je moet eraan gehecht zijn, om ze nog onder handen te nemen.

Ik heb relatief veel Lima omdat dit merk indertijd veel Zwitsers maakte. Eigenlijk van elk land had het veel voor weinig, en dus vaak of slecht gedetailleerd of fantasierijk (ander kleurtje, zelfde wagon). Een Zwitsers voorbeeld daarvan werkte ik destijds uit in een draadje over de eaos-wagons (je moet ingelogd zijn om dit draadje te zien): De draaistel-zijplaat van een Zwitserse Lima eaos-wagon is gelijk aan het Franse en Nederlandse model, maar op het grootspoor niet.

Daarbij horen o.a. deze foto's:


Re: koppelingen
Lid sinds: 2007

online
Re: koppelingen
Als je heel erg aan je Lima?s bent gehecht, kan je zelfs een kortkoppelmechaniek plaatsen met nem schacht.  :D
Als je het mechaniek wat verder naar voren plaatst (niet op kortkoppelafstand) kan je een haakkoppeling in de schacht stoppen.

Maar nogmaals, het vervangen van de koppelingen op het Fleischmann materieel kan weleens gemakkelijker zijn. Het is in ieder geval goedkoper.


Re: koppelingen
Lid sinds: 2008

offline
Re: koppelingen
Re: koppelingen
bantam
gast

Re: koppelingen
Ben niet echt gehecht aan de Lima s,maar ze mogen niet weg,erfstuk.
Trouwens de drie en twee delige treinen rijden goed en hebben geen andere wagons nodig.
De oude stoomloc,starterset,rijdt met wat oude Lima wagons zo nu en dan.
Twee locs van de Franse spoorwegen hebben geen wagons meer bij,daar kan ik wellicht iets aanpassen wbt de koppeling.
Fleischmann rijdt nog met haken,ook starterset uit 19..
Beste is om wat passende wagons te kopen op MP.
Zal de Lima s voor wie het interesseert op de foto zetten.
Re: koppelingen
bantam
gast

Re: koppelingen
Er is als volgt gehandeld,de Fleischmann locs hebben aan een kant een beugel gekregen ,past op Lima en roco.
De Lima locs gewoon zo gelaten,koppelen op Roco wagons en uiteraard Lima wagons.
Fotos plaatsen is niet zo makkelijk,krijg steeds de mededeling dat de bestanden te groot zijn.
Is er een Lima site met modellen van de jaren 60 en 70?.
Ik zoek nog Franse personen en vrachtwagons uit die tijd,heb 2 grote blauwe SNCF locs van Lima.
Rijden goed er staat een nummer op  B7001 en 70000.
Re: koppelingen
Wiki Redactie
Lid sinds: 2006

VT601 is one of my favorite trainsets

offline
Re: koppelingen
Even off-topic

CiteerFotos plaatsen is niet zo makkelijk,krijg steeds de mededeling dat de bestanden te groot zijn.
Dat kun je ook al met het oeroude paint met de optie "formaat aanpassen"

On Topic

Wat denk je van deze site of deze

John (VT601)
Re: koppelingen
bantam
gast

Re: koppelingen
Bedankt VT.