Citaat van: bantam op woensdag 23 oktober 2019, 19:48:58
Lima,geen nummers gezien en ook geen catalogus,5 locs,vier moeten Fleischmann koppeling krijgen.
Lima wagons,waarschijnlijk uit startset,zeer licht is het wel de moeite om eraan te gaan werken?
Lima heeft (vrij lompe) beugelkoppelingen die goed koppelen aan Märklin, Roco, Liliput, e.d. maar niet aan Fleischmann, maar soms (ouder materiaal) zitten ze te hoog.
Kun je de Lima's beschrijven of heb je er een foto van? Want weliswaar zijn er weinig Lima catalogi bewaard gebleven, maar er is nog veel over te vinden, o.a. dankzij het bestaan van een speciale Lima-site (van een Lima-freak), en dankzij de sites met Lima uit de tijd van V&D en Hema treintjes.
Lima loc's en wagons zijn bijna altijd te licht. In begin jaren '80 loste Lima dat gebrek aan gewicht op door blokken zink in loc's te stoppen, en metalen plaatjes in rijtuigbodems. Dat zink ging vervolgens een eigen leven leiden (corrosie) maar dat zal bij jou niet spelen. Van Lima zijn bijna geen onderdelen meer te krijgen, en je moet eraan gehecht zijn, om ze nog onder handen te nemen.
Ik heb relatief veel Lima omdat dit merk indertijd veel Zwitsers maakte. Eigenlijk van elk land had het veel voor weinig, en dus vaak of slecht gedetailleerd of fantasierijk (ander kleurtje, zelfde wagon). Een Zwitsers voorbeeld daarvan werkte ik destijds uit in een draadje
over de eaos-wagons (je moet ingelogd zijn om dit draadje te zien): De draaistel-zijplaat van een Zwitserse Lima eaos-wagon is gelijk aan het Franse en Nederlandse model, maar op het grootspoor niet.
Daarbij horen o.a. deze foto's: