Hoi Forummers.
Heb vorige week een 3722 BR E 94 279 op Ebay gescoord.
De lok was een vitrinemodel en heeft nooit gereden en is dus ook in nieuwstaat.
Er worden er trouwens heel wat op
Ebay.de aangeboden.
Bleek wel dat de olie geheel verhard was en alles stond echt vast als een huis.
Dus maar even het motorstel kaalgeplukt en in de wasbenzine geweekt.
Na een nacht drogen, een druppeltje olie her en der, liep alles weer zeer soepel.
Na dat ik de motor weer terug geplaatst had en de lok weer keurig in elkaar had gezet, liep deze als een zonnetje!
Op één ding na dus, want de lok loopt in de eerste 3 á 4 rijstappen erg onrustig, zeg maar schokkend, trillend, stotterend
Zelfs de behuizing klappert dan helemaal.
Hij trekt wel keurig op, omdat hij dan vrij snel door de eerste rijstappen heen is en dan valt het niet zo op.
Maar tijdens langzaam rijden, is het geen smoel.

De lok heeft nog een oude c90 decoder met 701.13 decoder IC en een LFC Motor met aangepaste HAMO permanent magneet. De magneet heeft namelijk twee kleine magneetjes die door een kunststof houdertje, in de magneet behuizing, bijeen wordengehouden.
Nu heb ik de Vmax op nagenoeg minimaal gezet en de optrek/afrem ergens in het midden.
Nog wat spelen met de twee potmeters levert verder geen bevredigend resultaat op, op de rijeigenschappen in de eerste 4 rijstappen.
Dus toch even hier posten om te vragen of iemand soortgelijk ervaringen heeft opgedaan en misschien een oplossing weet, voor dit stotterende rijgedrag.
Wie o wie maakt mij blij?

(En ja ik weet het, ombouwen naar MFX, maar die had ik zelf al verzonnen.)