@Hero:
Zal me er eens in verdiepen. Toen ik dit flex-plaatje zag, ging er een belletje rinkelen; het spul zit in een rommeldoosje,
en is afkomstig uit een oude IBM laptop (286-sx) en een oude Sony Digitale Camera (uit het jaar 0).
Het is superdun, hard, geribbeld (koperbanen) en toch flexibel, en bevat dus koper.
Maar het lijkt op een soort (doorzichtig) plastic.
Hoe ik erop moet of kan solderen, en met welke bout en temperatuur, weet ik nog niet.
@aanpak:
Zo te zien zijn er 2 mogelijkheden: via het hekwerk en op de plaat zelf.
Aan beide zijden heeft de loc een hekwerk, en daarin hangt een plaat. Die plaat beschermt het rangeerplatform op de loc.
Bij Lima is het (plastic) hek relatief te dik uitgevoerd, maar dat is vervangbaar misschien door of een hol messing pijpje of door massief geleidend draad.
Het Lima hekwerk met de plaat met daarop de imitatie lampen bevat niet de overige details van de Grootspoor loc;
dat zouden smd-weerstanden en/of diodes kunnen zijn.
Stel je maakt een printplaatje, verft dat in de kleur van de lok, en de smd-onderdelen ook, dan zou dat moeten lukken.
Er is ook een andere optie: als ik de loc open maak, zit daarin een groot blok zink.
Dat is het gewicht van het locje, haal je dat weg, dan is de loc erg licht (plastic kap uit een geheel).
Toen ik de eerste loc in de jaren '80 ombouwde naar 3-rail AC, heb ik een stuk van het zinken blok afgezaagd en daar een elektronische omschakel bouwsteen (FRU) in gepropt. De andere loc is nooit omgebouwd en rijdt op 2-rail DC.
Ik kan natuurlijk net zo goed nog iets van het zinken blok afzagen voor een verdeel-printplaat.
In dat geval volstaat lakdraad naar de leds (bijvoorbeeld via het hekwerk) en terug.
De locs rijden analoog, dus veel meer dan elke kant twee tweekleurige LEDs zal niet nodig zijn.
Als ik niet rangeer, volstaan waarschijnlijk 1-kleurige LEDs
De derde lamp (de bovenste) is het interessantst:
Er staat een stukje uitleg over bij
lokifahrer.ch:
Citeer
Befand sich die Lokomotive im Rangierdienst, waren die Lampen zu hell. Daher wurden diese abgedeckt. Dazu steckte man die weissen und blauen Vorsteckgläser. Gerade die blauen Lampen, die den Platz des Lokführers kennzeichneten, waren bei der Baureihe Bm 4/4 schwer zu stecken, denn eigentlich gab es dort keinen entsprechenden Platz mehr. Das Lokomotivpersonal wechselte bei dieser Maschine ständig die Bedienseite.
Da die Lokomotiven grundsätzlich jedoch nur einen Führerstand besass musste die Richtung der Lokomotive bestimmt werden. Die Angabe der Richtung erfolgte analog der Dampflokomotiven. Vorwärts war demzufolge dort, wo der Kamin war.
Da dieser bei der Baureihe Bm 4/4 jedoch fehlte, nahm man dazu den langen Vorbau. Im Streckendienst war die Angabe jedoch längst nicht so wichtig, wie im Rangierdienst, wo die Richtung der Lokomotive massgebend war.
Das im Rangierdienst verwendete V war daher grundsätzlich auf der Seite des langen Vorbaus gesteckt worden. Stimmte diese Richtung nicht mit jener des Bahnhofes überein, musste die Diesellokomotive zur Vereinfachung des Rangierbetriebes auf einer Drehscheibe abgedreht werden. Der Grund war, dass sich das Personal zu stark am langen Vorbau orientierte und so automatisch diese Richtung als vorwärts angenommen wurde.
Fotobron:
Citeerhttp://www.lokifahrer.ch/images/Lokbilder/V-Richtung.JPG
Dat van die V op de bovenste lamp, en de noodzaak bij het rangeren om de loc op een draaischijf te keren, wist ik nog niet.
Maar nu begrijp ik ook pas waarom er bij de snelheid van deze loc staat "bei V 17,5 km/h".
Nog een (mij onbekend) detail:
loc-nummer voor het (voor- en achter-)schild bestaat bij deze loc uit witte cijfers op een rode ondergrond.
Maar bij een van de andere locs (op een foto) uit witte cijfers op een zwarte ondergrond.
Zal me moeten gaan verdiepen in die smd-onderdeeltjes voordat m'n ogen te slecht worden.
Zal m'n Lidl magnifier er wel bij nodig hebben.