Nieuws:

Wilt u Stichting 3rail steunen? Dit kan eenvoudig via onze Stichting 3rail Webshop :thumbup:

modulebaan en electronica

Gestart door perk maandag 21 oktober 2019, 15:34:57

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
modulebaan en electronica
Lid sinds: 2019

offline
modulebaan en electronica
ik begin zo te denken dat mijn vaste beginnersbaan een fout was en dat ik beter voor ik te ver ben overstap naar een modulair systeem.

nu op de vaste baan heb ik met verschillende arduino's een servo, bezetmelding en nu seinsturing gemaakt maar het baanplan is daarin vastgecodeerd en vooraf besloten
Echter bij modulebouw weet ik niet wat volgend jaar ernaast gaat komen en moet ik ook meer gaan denken in de richting van automatisatie later.

ik heb al een hoop artikels gelezen over modulebouw zelf, het houtwerk schrikt me niet af maar ik vind geen simpel antwoord over de bezetmelding, servosturingen, seinen ...

Je kan toch niet elke module (van 120 * 60cm)  gaan voorzien van zijn eigen L88, M88 enwat dan ook van merk voor de servo's? 
Dat lijkt me te duur te worden.   Op een vaste baan kan je de uitgangen optimaliseren maar bij module's zou je dan per stuk de hele uitrusting moeten hebben.
sommige modules hebben dan veel wissels waar anderen misschien maar eentje.

zie ik hier iets over het hoofd?  Bestaat hier wat lektuur over?

Patrick

   
Re: modulebaan en electronica
Wiki Redactie
Lid sinds: 2006

VT601 is one of my favorite trainsets

offline
Re: modulebaan en electronica
Hoi Patrick,

juist omdat je blijkbaar toch al met de Arduino bekend bent, zijn er zeker mogelijkheden.

Als eerste zou je met I2C kunnen werken. Elke Arduino in de keten een "eigen" identiteit/adres.
Als varaint zou je eens kunnen kijken naar het systeem van Arcomora. deze hebben Arduino-based DCC-decoders en Loconet-S88-decoders.
Juist met deze LN-decoder kun je ook de S88-module direct adresseren. Prijstechnisch is het te overwegen.

Persoonlijk zou ik het liefst een Arduino-bases decoder hebben die via LN zowel als S88- als Accesoiredecoder kan werken. Maar daarvoor moet ik nog wat meer Arduino-ervaring verzamelen.

Helaas lukt de koppeling met een CS3 nog niet, tenzij je zuiver S88-wilt gebruiken.
Wat veel digitale programma's wel ondersteunen zijn meerdere bussen voor de communicatie.

John
Re: modulebaan en electronica
Lid sinds: 2019

offline
Re: modulebaan en electronica
dus hoe doen die clubs het dan als je modules nooit noodzakelijk altijd in dezelfde volgorde hebt?   

is Loconet dan de enige oplossing?   Ik zie niet hoe je verschillende sporenplannen in een CS3 zet ook.
Maar ergens moet dit toch ooit al opgelost zijn?   programmeren ze dan telkens een heel nieuw plan in de PC?

Ik zou kunnen Arduino oplossingen zoeken en misschien ook zelf bouwen, maar daar kruipt toch heel veel tijd in die ik effe niet heb.

Patrick
Re: modulebaan en electronica
Hoi,

Ligt aan de grote van je "module"-baan.  Hoe duur het gaat worden.

Citaat van: perk op maandag 21 oktober 2019, 15:34:57
Je kan toch niet elke module (van 120 * 60cm)  gaan voorzien van zijn eigen L88, M88 enwat dan ook van merk voor de servo's? 
Dat lijkt me te duur te worden.   

Ik heb inderdaad onder iedere modulebak van 1200x400mm alle bezetmelders, servodecoders, schakeldecoders en andere zaken zitten. Dat geeft soms een uitdaging in waar wat moet :)

Citaat van: perk op maandag 21 oktober 2019, 15:34:57
Op een vaste baan kan je de uitgangen optimaliseren maar bij module's zou je dan per stuk de hele uitrusting moeten hebben.
sommige modules hebben dan veel wissels waar anderen misschien maar eentje.

Daarom is het een beetje uitkienen hoe het een en ander aanwezig is. Bijvoorbeeld met je bezetmelding e.d. Waar heb je wat nodig. Ik heb bijvoorbeeld ook nog enkelvoudige servodecoders.

Citaat van: VT601 op maandag 21 oktober 2019, 15:42:11
Persoonlijk zou ik het liefst een Arduino-bases decoder hebben die via LN zowel als S88- als Accesoiredecoder kan werken. Maar daarvoor moet ik nog wat meer Arduino-ervaring verzamelen.

Maar dan komt voor jou het mooie: Je kan met arduino's alle kanten op. Helemaal vrij om zelf het een en ander in elkaar te zetten. dus ook qua loconet (kijk eens naar de arloco oplossing van Nico Teering). Je kan echt alle kanten op. Je hebt de CS3 dan niet meer nodig ;)

Citaat van: VT601 op maandag 21 oktober 2019, 15:42:11
Helaas lukt de koppeling met een CS3 nog niet, tenzij je zuiver S88-wilt gebruiken. Wat veel digitale programma's wel ondersteunen zijn meerdere bussen voor de communicatie.

Je CS3 is dan niet meer verworden tot een dure rijregelaar voor het aansturen van je treintjes. Dan zou je hem gebruiken om het MFX-deel en andere protocollen op de baan zetten. Goed, dat is dan een bewuste keuze als je een paar MFX-motorola only-treintjes hebt.  :)

Groet Ronald.
Re: modulebaan en electronica
Wiki Redactie
Lid sinds: 2006

VT601 is one of my favorite trainsets

offline
Re: modulebaan en electronica
@Patrick,
Op 9 en 10 november zijn weer de Hccm-dagen in Houten. Daar kun je verschillende oplossingen bekijken en deelnemers bevragen. Ik sta er ook met de modulebaan van M-Track die dan ook PC-gestuurd worden het geadresseerde decoders. Overigens zit het opstellingsprobleem alleen bij terugmeldbus volgens S88.

Wij gebruiken daarbij als centrale de good-old IB1.

Naast onze baan weet ik ook van de deelname van mensen die met radio-controlled apparaatjes ook dit adresprobleem eenvoudiger maken.

Dus graag tot ziens.

John
Re: modulebaan en electronica
hoi,

Citaat van: perk op maandag 21 oktober 2019, 16:23:55
dus hoe doen die clubs het dan als je modules nooit noodzakelijk altijd in dezelfde volgorde hebt? is Loconet dan de enige oplossing? 

Of je standaard zo hebben dat je nooit een probleem hebt. Dus afgebakend geheel per inbreng. Of inderdaad een loconetachtige oplossing gebruiken.

Citaat van: perk op maandag 21 oktober 2019, 16:23:55
Maar ergens moet dit toch ooit al opgelost zijn?   programmeren ze dan telkens een heel nieuw plan in de PC?

Volgens mij moet iTrain met "meerdere modules" kunnen werken.

Groet Ronald.
Re: modulebaan en electronica
Lid sinds: 2016

Ik klooi eigenlijk maar wat aan

offline
Re: modulebaan en electronica
Patrick,

Als je met module-bakken wilt gaan werken en deze ook in verschillende volgordes wilt kunnen opstellen is
Rocrail het ideale besturingsprogramma voor je.

Rocrail kan hier heel goed mee omgaan, het heeft een modulair systeem aan boord om de bakken willekeurig te koppelen.
Dit hoeft niet alleen in de lengterichting te zijn, maar ook in willekeurige haakse hoeken.

Ja maakt layouts per module-bak waarbij aan elke accessoire een eigen ID toegekend wordt.
In het programma kun je de bakken virtueel koppelen in een moduleplan. Met behulp van de routegenerator worden vervolgens
alle mogelijke routes tussen de bakken automatisch aangemaakt incl. de hierin opgenomen wissels.

een andere opstelling tussen bakken maken is niets anders dan in het module plan de bakken te herschikken en de routegenerator weer
zijn werk laten doen. Handmatig routes uitzoeken is er niet meer bij.

https://wiki.rocrail.net/doku.php?id=modules:modules-en

Voor je andere vraag mbt de diverse benodigde decoders per module, is er ook nu ook wat beschikbaar.
Één decoder die alle functies in één print verenigd en die met wifi verbinding maakt met Rocrail.
Veel bedrading kan dan achterwege blijven, zie hieronder de uitleg in de wiki.

https://wiki.rocrail.net/doku.php?id=arduino:wio-en

Ik denk dat Peter Giling (Giling Computer Applicaties) op Houten Digitaal aanwezig is.
Ik zou zeggen, ga uitleg vragen over de mogelijkheden.


Re: modulebaan en electronica
Lid sinds: 2019

offline
Re: modulebaan en electronica
bedankt, het lijkt erop dat ik toch een tijdje verder zal knoeien aan mijn vast baantje voordat ik het hele modulegebeuren met die electronica kan doorgronden.

Ik heb niet direct schrik om met Arduino een DCC decoder te gaan maken maar een eigen bezetmelding lijkt me toch iets lastiger om dat te kunnen koppelen aan een CS.

Ik zal alvast maar eens langs de beurs in Houten passeren nu in november.

Patrick