Nieuws:

Zin in een spoors uitstapje? Kijk eens in onze kalender!

Gebruik poeders/pigment

Gestart door Silco_88 maandag 21 oktober 2019, 11:04:19

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Gebruik poeders/pigment
voor het weatheren van gebouwen/bruggen e.d. zoek ik naar weather poeders. Ik kan echter niet goed vinden hoe dit werkt.
Hier op het forum komen geweldige voorbeelden voorbij met de toelichting: vandaag heb ik poeders gekocht en ben ik lekker aan de slag gegaan en zie hier het resultaat.

Dit biedt mij, naast fantastische foto's, net even te weinig.
Ik zou graag willen weten:
- welk merk heeft een setje met diverse poeders (noch, faller oid);
- wat voor kwast het beste is om te gebruiken,  de setjes hebben vaak een grote ronde kwast erbij;
- Bijv. een huisje met witte muren, met welke kleur poeder weather je het witte gedeelte;
- hoe hecht de poeder zich aan het plastic?

Er zijn veel filmpjes op youtube te vinden, maar die laten vaak zien welke kleuren op bijv. een tank wordt gebruikt maar niet het volledig verloop.
Alvast bedankt.
Re: Gebruik poeders/pigment
Lid sinds: 2015

Kreis Neuspaß

offline
Re: Gebruik poeders/pigment
Er is geen resultaat te zien op mijn iPad.....
Re: Gebruik poeders/pigment
Hoi,

Citaat van: Silco_88 op maandag 21 oktober 2019, 11:04:19
- welk merk heeft een setje met diverse poeders (noch, faller oid);

Setjes van Artitec, Setjes van Alcast en Noch zijn complete setjes. Die zijn wel bij de betere modelbouwwinkels nog te krijgen. Zelf heb ik een tig poeders van Artitec, Alcast en Noch. Daarnaast gebruik ik ook krijtjes, potlood en gewone steenkolen, stof van zand, enzovoort....

Citaat van: Silco_88 op maandag 21 oktober 2019, 11:04:19
- wat voor kwast het beste is om te gebruiken,  de setjes hebben vaak een grote ronde kwast erbij;

Dat is zelf uitproberen. Ik gebruik diverse kwastjes en penselen. Onder andere een setje van de Action en van de modelsbouwwinkel een "goedkoop" penselensetje.

Citaat van: Silco_88 op maandag 21 oktober 2019, 11:04:19
- Bijv. een huisje met witte muren, met welke kleur poeder weather je het witte gedeelte;

Wat wil je uitbeelden? Dus hoe "schoon" of "vuil" moet het zijn. Neem dus een voorbeeld foto om te kijken hoe het er uitziet. En het is een kwestie van uitproberen.

Citaat van: Silco_88 op maandag 21 oktober 2019, 11:04:19
- hoe hecht de poeder zich aan het plastic?

Soms moet je eerst een matte lak op het model spuiten om te laten hechten. Soms niet. Dat is ook een kwestie van proberen. Wil je de boel fixeren dan spuit je een laag matte lak er op.

Citaat van: Silco_88 op maandag 21 oktober 2019, 11:04:19
Er zijn veel filmpjes op youtube te vinden, maar die laten vaak zien welke kleuren op bijv. een tank wordt gebruikt maar niet het volledig verloop.

Tips en truuks verweren van materieel en gebouwen. Het is allemaal niet echt "rakketwetenschappen". Je moet het vooral doen en durven. Neem een goedkoop huisje en begin daar mee. Je kan ook het spul van AK proberen. Het is maar wat je zelf fijn vindt werken. :)

Groet Ronald.
Re: Gebruik poeders/pigment
Hoi Silco,

Het is, zoals Ronald al zegt, vooral een kwestie van oefenen. Poeders hechten het best aan een ruw oppervlak en kun je erin wrijven met een wat stevigere kwast.
Wat ook kan is het poeder aanlengen met water of matte vernis en dan opbrengen. Het droogt afhankelijk van de dikte op als een vage wash of filter, dan wel als dikkere aangekoekte laag stof en vuil of roest.
Wat altijd helpt is verschillende laagjes met een beetje afwijkende kleuren over elkaar aanbrengen. Vuil zit er ook in het echt niet in één keer op en is het gevolg van de inwerking van zonlicht, regen, zuren, vetten en wat al niet.

Gewoon blijven proberen.

Groet,

Peter
Re: Gebruik poeders/pigment
Citaat van: ronaldk op maandag 21 oktober 2019, 11:43:34

Citaat van: Silco_88 op maandag 21 oktober 2019, 11:04:19
- hoe hecht de poeder zich aan het plastic?

Soms moet je eerst een matte lak op het model spuiten om te laten hechten. Soms niet. Dat is ook een kwestie van proberen. Wil je de boel fixeren dan spuit je een laag matte lak er op.
Ronald, ik zie/lees ook wel eens dat er haarlak gebruikt wordt. Is dat als vervanging van matte lak?
Re: Gebruik poeders/pigment
De meeste merken haarlak drogen satijnmat op. Is niet watervast, dus evt. makkelijk te verwijderen.
Re: Gebruik poeders/pigment
Lid sinds: 2015

Gras is meestal groen. Onkruid ook.

offline
Re: Gebruik poeders/pigment
Heb je hier iets aan?

https://www.artitec.nl/index.php/nl/bouwen-en-schilderen-stap-voor-stap

Anders bij de 3 railforum dag worden er vaak workshops gegeven, heeeeel leuk  :thumbup: :D
Spreek uit ervaring  :)
Re: Gebruik poeders/pigment
Lid sinds: 2010

Stationchef van de S.a.A.-bahn

offline
Re: Gebruik poeders/pigment
Op youtube zit Marklinofsweden.
Die gebruikt heel vaak pigmentpoeders in zijn tutorials
https://m.youtube.com/user/marklinofsweden
Jan