Nieuws:

Bekijk onze nieuwe Stichting 3rail kleding lijn! Mooi voor evenementen, stamafels en meet&greets op beurzen : Stichting 3rail Webshop

Eenrichtingscommunicatie met RocRail? CS3->RR

Gestart door Laurent zondag 20 oktober 2019, 23:11:12

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Eenrichtingscommunicatie met RocRail? CS3->RR
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

online
Eenrichtingscommunicatie met RocRail? CS3->RR
Hoi allen,

in de Tischbahningwereld maken we gebruik van Rocrail. Simpel in gebruik (als je het eenmaal snapt), biedt mogelijkheden, ondersteunt Loconet en is gratis. Wel makkelijk als je het 1x per jaar gebruikt. Met loconet (via de USB-Loconet hub van Uhlenbrock) krijg ik rocrail prima in 2 richtingen pratend. Commando op de PC zorgt voor het omlopen van een wissel, een handmatig commando doet ook gewoon mee in de besturing.
Nu had ik het idee om dit ook zelf te gaan gebruiken. Immers, het programma is al wat vertrouwd. Echter, ik krijg Rocrail niet volledig communicerend met de CS3. Alles wat ik op de CS3, op een app of wat dan ook doe met de wissels, ziet Rocrail en daar reageert het ook op. Ik zie de wisselstand veranderen op de PC als ik die in de CS om gooi. Echter, als ik wat ingeef in rocrail, gebeurt er precies niets. Waarschijnlijk doe ik ergens iets fout, maar wat?

Groet,
Laurent
Re: Eenrichtingscommunicatie met RocRail? CS3->RR
Laurent, het lijkt erop alsof er iets in de protocollen tussen CS en je computernetwerk verkeerd gaat. Heb je Mbus gekozen in Rocrail en vervolgens het TCP protocol?
Verder kan het helpen je CS een vast IP-adres te geven. Althans, het bespoedigde bij mij het opstarten en koppelt CS en pc eenvoudiger. Er hoeft niet eerst een adres te worden uitgedeeld en bevestigd.
Misschien helpt het bij jou ook.

Groeten,

Peter
Re: Eenrichtingscommunicatie met RocRail? CS3->RR
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

online
Re: Eenrichtingscommunicatie met RocRail? CS3->RR
Hoi Peter,

Ja, dat heb ik ingesteld. MBUS, TCP, mijn CS staat al een jaar op plekje 112 in het netwerk en als poort heb ik hem geheel volgens handleiding, 15731 meegegeven. Vanaf CS naar RR lukt de communicatie namelijk wel. Alleen vanaf RR naar CS lukt het niet. Althans, niet met de wissels. Loks worden helemaal niet ingeladen, maar daar kan ik nog wat verkeerd doen. Heb ik nog niet uitvoerig geprobeerd. Noodstop/stroom aan/uit werkt ook. Nothalt (rijstap 0 naar alle locs) werkt ook en verschijnt in het scherm.

Groet,
Laurent
Re: Eenrichtingscommunicatie met RocRail? CS3->RR
Misschien de CS3 op broadcast zetten?
Re: Eenrichtingscommunicatie met RocRail? CS3->RR
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

online
Re: Eenrichtingscommunicatie met RocRail? CS3->RR
Dat staat ie. Standaard op 255.255.255.255 zodat ie alle apparaten op het netwerk pakt, maar omzetten naar laptop ip maakt geen verschil (behalve voor de mobiele apps die dan niets meer doen).
Re: Eenrichtingscommunicatie met RocRail? CS3->RR
En daar zit je probleem in Laurent. Het subnet 255.255.255.255 geeft aan dat er verder niets in het netwerk beschikbaar is en daarom luistert de CS3 nergens anders naar. Gewoon een 255.255.255.0 subnet hanteren en dan is je probleem opgelost ;)

Het broadcast adres wordt niet ingesteld op het subnet maar op het ip adres. Dit adres is bij de meeste apparaten geblokkeerd om in te stellen  aangezien dit als "roep" adres wordt gebruikt in een subnet.
Re: Eenrichtingscommunicatie met RocRail? CS3->RR
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

online
Re: Eenrichtingscommunicatie met RocRail? CS3->RR
Maar dan zou die het toch gewoon moeten doen als ik het IP adres van de laptop in geef? Dat deed ie gister niet.
Re: Eenrichtingscommunicatie met RocRail? CS3->RR
Nee, dat subnet geeft aan dat er maar 1 apparaat is en dat is de CS3 zelf. Hierdoor kan de cs3 niet op het netwerk kijken. Waarom de rocrail pc wel kan uitlezen, deze heeft een subnet waarin het ip adres van de CS3 zit en daardoor kan deze wel gegevens lezen. Wijzig maar eens het subnet in de CS3 en je zult zien dat er ook nu communicatie de andere kant op gaat.
Re: Eenrichtingscommunicatie met RocRail? CS3->RR
Citaat van: Laurent op maandag 21 oktober 2019, 15:04:53
Maar dan zou die het toch gewoon moeten doen als ik het IP adres van de laptop in geef? Dat deed ie gister niet.
Omdat je dan niet in hetzelfde subnet van jouw laptop zit. Een device met IP-adres 192.168.0.1 met subnet mask 255.255.255.0 zit in een ander netwerksegment dan 192.168.0.1 met 255.255.255.255.

In een subnet met 255.255.255.0 als subnet mask kan 254 hosts aan, een subnet met 255.255.255.255 kan er dus maar 1 hebben. Zie ook subnet calculator. Hier is het niet mogelijk om de laatste optie te kiezen, wel met 252 als laatste octet. En daar passen er maar 2 in een subnet.
Re: Eenrichtingscommunicatie met RocRail? CS3->RR
Ter toelichting:

-Ieder apparaat in een netwerk moet een uniek IP-adres hebben.
-Het netwerk zelf heeft ook een adres.
-Elk IP-adres bestaat uit het netwerkadres gevolgd door het node-adres, samen hebben ze altijd 32 bits.
-Het subnetmask geeft aan hoeveel bits van het IP-adres voor het netwerkadres gebruikt worden, en hoeveel er dus overblijven voor het node-adres.

Bij een subnetmask van 255.255.255.0 (*) bestaat het netwerkadres dus uit 24 bits (enen), en de node-adressen uit 8 bits (nullen). NB.: Netwerkadres en subnetmask moeten voor alle aangesloten apparaten hetzelfde zijn, node-adressen alle verschillend.

*: 255.255.255.0 omgerekend naar bits geeft:
11111111.11111111.11111111.00000000 .

Een IP-adres als 192.168.0.1 ziet er in bits zo uit:
11000000.10101000.00000000.00000001 .

Door die getallen onder elkaar te zetten kun je de verdeling duidelijk zien.

In dit geval heb je ruimte voor 254 node-adressen, met nodes 1 t/m 254; 0 en 255 zijn gereserveerd.
Als je meer apparaten wilt aansluiten kun je de verdeling aanpassen; het gemakkelijkst is dan een subnetmask 255.255.0.0 te gebruiken, dat geeft je ruimte voor 65534 IP-adressen (192.168.0.1 t/m 192.168.255.254); 0.0 en 255.255 zijn gereserveerd.
Re: Eenrichtingscommunicatie met RocRail? CS3->RR
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

online
Re: Eenrichtingscommunicatie met RocRail? CS3->RR
Ik snap een hoop en kom aardig weg met dit soort dingen, maar dit gaat mijn kennisgebied te buiten. Nouja, hoe binair tellen werkt snap ik wel, maar het verhaal over netwerken en dergelijke.

Desalniettemin: Ik heb dus het CAN Broadcast adres veranderd van 255.255.255.255 (dat werd in een van de mobiele apps voor het CS voorgeschreven) naar 255.255.255.0. Het IP net masker stond daar al op, dat kan ik niet veranderen (automatisch DCHP, staat min of meer vast in de router). De app doet het nog steeds, ik zie in Rocrail naast de GFP/Booster nu ook de CS3 zelf verschijnen, maar schakelen vanuit Rocrail ho maar. Dat doet het nog steeds niet. Vanaf de CS3 of vanaf de app luistert Rocrail nog steeds keurig mee en klopt het beeld met wat er gebeurt. Zodra ik vanuit Rocrail probeer te schakelen, gebeurt er niets. Ergens gaat dus nog iets fout, maar waar.
Re: Eenrichtingscommunicatie met RocRail? CS3->RR
Wil je de IP-adressen en het subnetmask van beide apparaten eens posten? En, misschien een dom idee, maar: kan je netwerkkabel stuk zijn?
Re: Eenrichtingscommunicatie met RocRail? CS3->RR
Can gateway zet daar het ip van je computer.

Bij ip netmask 255.255.255.0

Anders zouden ook nog aan je firewall kunnen liggen.
Re: Eenrichtingscommunicatie met RocRail? CS3->RR
Citaat van: Erik Baas op dinsdag 22 oktober 2019, 12:18:01
En, misschien een dom idee, maar: kan je netwerkkabel stuk zijn?

Lijkt mij niet. Communicatie een kant op gaat namelijk wel:

Citaat van: Laurent op zondag 20 oktober 2019, 23:11:12
Echter, ik krijg Rocrail niet volledig communicerend met de CS3. Alles wat ik op de CS3, op een app of wat dan ook doe met de wissels, ziet Rocrail en daar reageert het ook op. Ik zie de wisselstand veranderen op de PC als ik die in de CS om gooi. Echter, als ik wat ingeef in rocrail, gebeurt er precies niets.
Re: Eenrichtingscommunicatie met RocRail? CS3->RR
 @citaat en toch kan de netwerk kabel niet lekker zijn...
Meten is weten en uitsluiten!
Re: Eenrichtingscommunicatie met RocRail? CS3->RR
Naar mijn mening werkt een netwerk kabel wel of niet,als er communicatie is zal de altijd 2weg verkeer zijn er kunnen wel andere dingen optreden bij defecte netwerk kabels.
Continu switchen tussen 100mb en 1000mb vind netwerk apparatuur niet leuk.
Re: Eenrichtingscommunicatie met RocRail? CS3->RR
Ik denk dat Ron op het juiste spoor zit, het zit waarschijnlijk in het CAN adres.
Na zoeken op het www kwam ik het volgende filmpje tegen, is wel een CS2 maar het zal ook gelden voor een CS3.



@Laurent, ik heb het CAN adres aangezien voor het subnetmask. Vandaar dat ik daarover begon.
Re: Eenrichtingscommunicatie met RocRail? CS3->RR
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

online
Re: Eenrichtingscommunicatie met RocRail? CS3->RR
Dat filmpje ken ik, is inmiddels verouderd. Tegenwoordig gebruikt men een MBUS in plaats van MCS2.

Er is 2 richtingen op verbindingen, want:
- Ik kan vanaf RR de stroom/noodstop in en uitschakelen
- Ik kan vanaf RR het nothalt commando geven, dan wordt naar alle adressen rijstand 0 verstuurd.
- Vanaf de CS een schakelopdracht geven wordt gezien in Rocrail, het wissel loopt mee om
- Ik zie in Rocrail zowel de GFP als de CS3 zelf

Wat nu niet lukt:
- Een wissel schakelen vanuit Rocrail
- De loks sturen vanuit Rocrail.

Het CAN broadcast adres heeft gestaan op:
- 255.255.255.255
- 255.255.255.0
- xxx.xxx.xxx.105 (laptopadres)

Het IP adres van de CS3 wordt automatisch vergeven. Dit is al tijden 112. Daarmee kan ik hem benaderen via de apps, via de webbrowser en dit heb ik ook ingegeven in de Rocrail interface.

Terwijl ik dit bericht schrijf, loop ik ook nog te zoeken. Ergens lees ik nog iets over adres instellen. Bij IB gebruik is dat niet nodig, dus die staat bij mij standaard op default. Bij het gebruik van de CS3 in Rocrail is het dus wel nodig om in je properties, naast het adres als poort, ook het gebruikte protocol te kiezen. Bijzonder... Efin, er schakelt nu wat.

Volgende uitdaging: de loks erbij krijgen. Maar daar ga ik eerst wel weer voor googlen.
Re: Eenrichtingscommunicatie met RocRail? CS3->RR
Laurent,

Ik heb de indruk dat het een kwestie van adressen is en/of protocol aangezien je in beide richtingen wel de voeding aan en uit kunt zetten.
Ik neem aan dat je deze pagina kent: https://wiki.rocrail.net/doku.php?id=mbus:cs3-en
Kijk even of je het juiste wisselsadres in Rocrail hebt ingevoerd (mada of pada)

Je kunt via het menu Control - Discover je locs vanaf de CS3 importeren in Rocrail (als ik het goed lees)
Staan de locs dan niet automatisch goed?

Succes,
Albert.
Re: Eenrichtingscommunicatie met RocRail? CS3->RR
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Eenrichtingscommunicatie met RocRail? CS3->RR
Heb je een statisch of een dynamisch ip-adres op je laptop?
Re: Eenrichtingscommunicatie met RocRail? CS3->RR
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

online
Re: Eenrichtingscommunicatie met RocRail? CS3->RR
Jan, formeel zou het dynamisch moeten zijn, maar wij schrijven iedere keer dezelfde adressen aan dezelfde apparaten toe.

Albert: Hoe check ik dat? Ik kreeg het werkend toen ik vanaf Rocrail een adresformaat forceerde in het wissel.
Re: Eenrichtingscommunicatie met RocRail? CS3->RR
Citaat van: Laurent op vrijdag 25 oktober 2019, 22:56:10
Albert: Hoe check ik dat?

Ik begrijp je vraag niet. Wat wil je checken? De loc adressen? Als die goed staan gaan de loc's rijden lijkt me.

Citaat van: Laurent op vrijdag 25 oktober 2019, 22:56:10
Ik kreeg het werkend toen ik vanaf Rocrail een adresformaat forceerde in het wissel.
Wat bedoel je daar precies mee? Wat heb je waar ingevoerd?

Ik ken de CS3 niet. Ik geef een paar suggesties op basis van de wiki en kennis van Rocrail.
Er is op het Rocrail forum nogal wat te doen geweest over de MBUS vanaf de invoering. Ik raad je aan een incidentmelding aan te maken en deze op het Rocrail forum te plaatsen. Stel je vraag in het Engels of Duits, gegarandeerd dat je een antwoord krijgt.

Albert.
Re: Eenrichtingscommunicatie met RocRail? CS3->RR
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

online
Re: Eenrichtingscommunicatie met RocRail? CS3->RR
Hoe check ik dat slaat op het PADA of MADA in de wissels.

Het forceren een adres in te voeren slaat weer op de keuze die je in ROCRAIL kan maken. Bij properties heb je een aantal tabjes, bij het tabje interface heb je port en adres (het pada en mada verhaal zit daarachter), ik gebruik gewoon alleen port, daar vul ik het volledige adres in zoals dat in zowel de CS3 als in de IB weergegeven wordt. Het testbaanplan dat ik nu gebruik, is het baanplan van mijn laatste wuppertal sessie, daar heeft alles met een LN-USB Interface van Uhlenbrock gewerkt. Een regel hoger staat protocol, dit staat standaard op default. Bij de IB is dat ook prima, accepteert ie. Bij de CS3 moet ik die op NRMA-DCC omzetten om contact te krijgen.

Wat er bij mij dus gebeurt, is dat als ik wissel 1640 op de CS3 om zet, hij ook in Rocrail om loopt terwijl het protocol in Rocrail op default staat. En dat zie ik ook gebeuren als ik wissel 1640 aan de railaansluiting hang. Als ik wissel 1640 vanaf een appje voor de CS3 om zet, idem dito. Zet ik wissel 1640 echter vanaf Rocrail terug, dan gebeurt er niets... Tenzij ik het protocol dwing DCC te gebruiken. Daarover nadenkend: Het CS3 staat, i.t.t. vele andere centrales, dubbele adresbezetting toe. Ik kan tot adres 320 dubbel uitgeven, eenmaal op Motorola en eenmaal op DCC. Daarboven lijkt ie ook toe te staan (heb het nooit geprobeerd), maar dat kan het MM/MM2 protocol niet. Mijn gevoel zegt dat dit er wel eens mee te maken kan hebben, omdat immers niet in de centrale per adres hard-defined is welk protocol toegepast moet worden, wat je bijvoorbeeld in de IB en IB2 wel weer hebt (en ook per individueel adres kan aanpassen).

Ik zal mij eens aanmelden daar. Er zullen vast nog wel meer vragen komen. Ik kom inmiddels best een eind met Rocrail, maar nog niet alles lukt. Logisch, ik gebruik het 1-2x per jaar. Komend weekend wordt de 3e keer dat ik het ga gebruiken dit jaar. Je filmpjes had ik ook al bekeken, ook bij dit probleem, maar daarin kwam dit niet aan de orde.

Laurent
Re: Eenrichtingscommunicatie met RocRail? CS3->RR
Hoi Laurent,
Nu begrijp ik wat je bedoelt.
Als je het wisseladres invult bij poort dan gebruik je de PADA adressering. Dat moet dan wel kloppen met hoe je centrale en decoders werken. Bij jou werkt het dus.

Ik heb een TamsMC als centrale en daar moet ik per groepje van 4 wissels aangeven welk protocol de decoder gebruikt. Ik heb alles op DCC staan en dan kan ik in Rocrail het protocol op default laten staan.
Bij jou is het blijkbaar niet eenduidig welk protocol gebruikt moet worden, dus zul je dat in Rocrail moet aangeven. Tenzij je in de CS3 kunt aangeven welk protocol standaard gebruikt moet worden, net als bij mijn TamsMC. Dan zou default ook bij jou moeten volstaan.

Moet je dan ook bij je locomotieven het protocol aangeven om je probleem op te lossen?

Succes,
Albert.
Re: Eenrichtingscommunicatie met RocRail? CS3->RR
Ik heb de adressen niet bij poort ingevoerd maar bij Adres
Protocol heb ik Motorola.
Parameter 0 en Protocol 1
Re: Eenrichtingscommunicatie met RocRail? CS3->RR
Citaat van: ronxp op zondag 27 oktober 2019, 14:06:50
Ik heb de adressen niet bij poort ingevoerd maar bij Adres
Protocol heb ik Motorola.
Parameter 0 en Protocol 1
en wat is de relatie met de oorspronkelijke vraag(steller)?

Albert.
Re: Eenrichtingscommunicatie met RocRail? CS3->RR
Dat was een tip, zou Laurent evt ook kunnen proberen.