Nieuws:

Bekijk onze nieuwe Stichting 3rail kleding lijn! Mooi voor evenementen, stamafels en meet&greets op beurzen : Stichting 3rail Webshop

ombouwen marklin 3326 NS1607

Gestart door hmmglaser zondag 20 oktober 2019, 21:30:07

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
ombouwen marklin 3326 NS1607
Ik wou hier de ombouw laten zien van een analoge 3326 naar fullsound met led verlichting.
Om te beginnen met het model zoals ik hem heb gekocht een paar maanden geleden in nieuwstaat en wat er aangepast gaat worden.
Re: ombouwen marklin 3326 NS1607
Altijd leuk een ombouw, ik zie de gele ledverlichting liggen, ga je in het onderstel boren om dit te bevestigen ?.
Dan moet je het bevestigingspunt van de oude lamphouder wegfrezen, anders past het niet.
Verder even oppassen met de lichtkörper, de versie die in de 1607 zit is eigenlijk te dik als je de M* ledverlichting op de standaard plek plaatst.
Veel plezier en succes.
Re: ombouwen marklin 3326 NS1607
Hieronder foto's van het smeren van de motor met trix vet ipv olie.
En aanpassingen aan het frame voor de ledplatin.
Re: ombouwen marklin 3326 NS1607
Ik weet dat de lichtgeleider te dik is maar helaas is de nieuwe niet los te koop dus verwijder ik het dikke gedeelte.
Re: ombouwen marklin 3326 NS1607
Lid sinds: 2013

trotse M-rail rijder

offline
Re: ombouwen marklin 3326 NS1607
Mooi ombouwproject. Ik blijf dit even volgen. Ga je de sluitseinen ook open maken? En welke sound ga je erin maken? Het bestandje wat op de site van esu staat of neem je de pijp-lines sound decoder van de 16/1800?
Re: ombouwen marklin 3326 NS1607
Sluitseinen ga ik open maken geluid komt van de ESU site soundlok 5 decoder.
Volgens mij bied pijplines alleen de 8 polige stekker ga zelf de plux22 gebruiken.
Re: ombouwen marklin 3326 NS1607
Als je wilt Mark, heb ik verlichtingprintjes die in de uitsparingen van het onderstel passen. Sein en sluitverlichting dmv smd leds.
Re: ombouwen marklin 3326 NS1607
Lid sinds: 2013

trotse M-rail rijder

offline
Re: ombouwen marklin 3326 NS1607
Citaat van: hmmglaser op maandag 21 oktober 2019, 19:15:34
Volgens mij bied pijplines alleen de 8 polige stekker ga zelf de plux22 gebruiken.
Ik heb weleens contact gehad met meneer van pijp-lines over de sound van de 1600. Ze leveren ze standaard op de 8 pin decoder, maar op verzoek kunnen ze de soundfile ook inladen op een 21mtc of plux22. Heb dat toen weleens gevraagt omdat ik een 21 mtc in mijn 1600 heb gebouwd en na verschillende digitale probeersels ook wel een keer een soundombouw wilde gaan doen.
Re: ombouwen marklin 3326 NS1607
Citaat van: flyerman op dinsdag 22 oktober 2019, 22:43:38
Als je wilt Mark, heb ik verlichtingprintjes die in de uitsparingen van het onderstel passen. Sein en sluitverlichting dmv smd leds.
Bedankt Martin,maar ik had de marklin printjes al een paar jaar geleden aangeschaft en vind het dan ook zonde om ze niet te gebruiken.
Misschien dat ik maar eens bij pijplines ga informeren heb nog meerdere 1600/1800 en 1700 modellen die ook nog omgebouwd moeten worden.
Woon niet zo ver van Enschede af dus kan er zo is keertje langs gaan.
Re: ombouwen marklin 3326 NS1607
Hier even een paar foto's van de positie en maten voor de bevestiging van de lichtplatin's.
tevens het plaatsen van isolatie om sluiting te voorkomen.
De gaten zelf heb ik met 0,95mm geboord dan zit die goed vast.
Re: ombouwen marklin 3326 NS1607
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: ombouwen marklin 3326 NS1607
Dat ziet er goed uit Mark, je gaat netjes te werk.
Gebruik je een kolomboor, of uit de hand?
Re: ombouwen marklin 3326 NS1607
Mijn doel met een ombouw is om op ongeveer het zelfde niveau te komen(anders in de buurt)als dat deze door een fabrikant word gemaakt.
Dat bied wel af en toe uitdagingen omdat ik niet alle juist fabricage apparatuur heb :(
De gaten heb ik uit de hand geboord omdat ik geen kolomboormachine thuis heb(wel eentje bij mijn ouders)en ook niet de juiste boren ervoor.
Maar met een dremel en mini boortjes kom je ook ver,helaas is één gat iets ernaast gegaan door een verdikking op de plek waardoor de boor iets is verlopen maar ik verwacht daar geen problemen door.
Re: ombouwen marklin 3326 NS1607
hier nog wat foto's van het eind resultaat onder de kap bij die laatste moeten de sluitseinen nog uitgeboord worden.
Op de laatste foto heb ik tape geplaatst om de decoder te beschermen tegen mogelijke sluiting.
Re: ombouwen marklin 3326 NS1607
Voor het uitboren van de sluitlichten in de kap zou ik kobalt boortjes gebruiken.
Re: ombouwen marklin 3326 NS1607
Heb al een oude kap voor proef boring gebruikt en dat was goed te doen hardheid zit tussen aluminium en ijzer in.
De grootste uitdaging is om te zorgen dat de boor niet wegloopt omdat je op een bol oppervlakte aan het boren bent en het helpt ook niet mee dat de rode stip niet netjes in het midden zit.
Gebruik op het moment boortjes van würth van de serie zebra.
Zie foto hier beneden.
Re: ombouwen marklin 3326 NS1607
Eerst met centerpunt precies in het midden en putje maken, kan de boor niet weglopen.
Re: ombouwen marklin 3326 NS1607
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: ombouwen marklin 3326 NS1607
Gebruik eerst een dunne boor van 1mm en boor daarna met 2mm. Dan kun je nog eventueel corrigeren.
Re: ombouwen marklin 3326 NS1607
Ik doe inderdaad eerst 1mm, als het toch onverhoopt niet helemaal in het midden zit, kan je corrigeren. Dan 1,5mm en dan 2mm.
Re: ombouwen marklin 3326 NS1607
Mij ervaring is dat het corrigeren tegen valt als je al een gaat hebt geboord.
Wat ik zelf doe is een putje boren dan kijken of die exact in het midden zit en dan uitboren met 2mm.
Re: ombouwen marklin 3326 NS1607
Corrigeren gaat vrij makkelijk, boortje als een soort freesje gebruiken.
Re: ombouwen marklin 3326 NS1607
Ik kwam tijdens het programmeren een verandering tegen tussen versie 4 en 5.
foto 1 is de standaard en foto 2 zoals ik hem wil hebben wat een redelijk tijd rovend karwijtje was weet iemand hier een makkelijke oplossing voor.
Re: ombouwen marklin 3326 NS1607
ik merkte dat standaard er geen vooruit en achteruit per functie is ingesteld dit was bij versie 4 wel standaard.
Hier onder foto's van het proef boren in een oude kap.
Re: ombouwen marklin 3326 NS1607
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: ombouwen marklin 3326 NS1607
Verslag is nog niet af Mark!? ;)
Re: ombouwen marklin 3326 NS1607
Dat klopt zie ik ook net :D
Re: ombouwen marklin 3326 NS1607
Smeren van tandwielen in de motor met Trix vet is not done. Het zorgt voor onderling plakgedrag en zwaar lopen. Oliën conform voorschrift......
Re: ombouwen marklin 3326 NS1607
Klopt dat de lok iets zwaarder loopt(een niet correct geplaatst motorschild geeft meer problemen)maar dat is verwaarloosbaar, olie is voor assen niet voor tandwielen voor tandwielen gebruik je vet(alleen in gesloten tandwielkasten word olie gebruik, tevens dan als extra koeling)
Re: ombouwen marklin 3326 NS1607
Frame compleet incl speaker een sounddecoder.
verder moet ik even nieuwe foto's maken kan de juiste niet meer vinden of ze zijn te donker.
Re: ombouwen marklin 3326 NS1607
Citaat van: hmmglaser op zaterdag 24 juli 2021, 09:29:12

olie is voor assen niet voor tandwielen voor tandwielen gebruik je vet


Dat is niet zo, je bent een beetje aan de war. Je zet mensen op het verkeerde been. Check het voorschrift bij Marklin en het staat zelfs in de onvolprezen Wiki: https://wiki.3rail.nl/index.php/M%C3%A4rklin_Motor_en_Drijfwerk_Smeren#Geschikte_Smeermiddelen
Re: ombouwen marklin 3326 NS1607
Misschien moet je er niet mee bemoeien als je er geen verstand van hebt Ben ;)
Schoenmaker blijf bij je leest, en ik vermoed dat ik meerverstand heb van smeermiddelen(omdat ik er redelijk vaak mee werk beroepsmatig)dan jij Ben!
Re: ombouwen marklin 3326 NS1607
 @citaat Ik bemoei me er wel mee, op dit forum wissel je kennis en ervaring uit. Ik post hier wat ik vind en onderbouw het met een verwijzing naar de fabrikant en de wiki. En wij hoeven het niet eens te zijn. ;)

Gr, Ben.
Re: ombouwen marklin 3326 NS1607
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: ombouwen marklin 3326 NS1607
Ach .... ik lees en neem het tot mij.   ;)

groet
Harald
Re: ombouwen marklin 3326 NS1607
Voor mensen die in de techniek werken is het een gegeven dat fabrieks info snel achterhaald kan zijn, dus leuk wat er in de Marklin bijsluiter staat maar deze info is al 50 of meer jaar oud en deze is voor leken.
Mensen met vakkennis weten dat er meer mogelijkheden zijn, dus totdat het tegendeel is bewezen zijn ook andere oplossingen mogelijk.
Als jou stelling juist zo zijn ben dan zou iedereen elk jaar de lok/locs die ze bezitten moeten reinigen en van nieuwe olie moet voor zien omdat de olie door vocht en stof in de lucht langzaam verdikt.
Verder is mij door verschillende vakmeesters in verschillende vakrichtingen geleerd stel zaken proef ondervindelijk vast ga niet blind van uit dat alle aangeleverde info juist is.

Verslag zal ik op een later m9ment af maken het is nu even te mooi tuin weer om daar mee bezig te zijn :D
Re: ombouwen marklin 3326 NS1607
Citaat van: hmmglaser op dinsdag 27 juli 2021, 20:11:41

Als jou stelling juist zo zijn ben dan zou iedereen elk jaar de lok/locs die ze bezitten moeten reinigen en van nieuwe olie moet voor zien omdat de olie door vocht en stof in de lucht langzaam verdikt.


Onzin, dat is een verzinsel van jezelf en wordt nergens beschreven. Olie verhardt inderdaad op enig moment maar dat is na vele jaren.

Gr, Ben.
Re: ombouwen marklin 3326 NS1607
Ben hoeveel loks met DCM motor heb jij al in de handen gehad ik tientalle en de olie word al snel stroperig als er veel stof en vocht in de ruimte is waar ze staan.
Het lijkt mee sterk dat iedereen waar ik wel eens iets van heb nagekeken liegt over de toestand van het model!
Verder om alles onzin te noemen waar jij dus schijnbaar geen kennis van hebt is wel lekker makkelijk ;)
Re: ombouwen marklin 3326 NS1607
 @citaat Ik hoef mijn gelijk niet Mark, je moet vooral doen wat je zelf goed dunkt. Maar ik heb niet zo'n hoge pet op van jouw kennis en kunde maar dat hoeft ook helemaal niet. Als jij nou maar lol in de hobby hebt dan is het prima toch?

Gr, Ben.
Re: ombouwen marklin 3326 NS1607
Da's prima Ben, maar mijn pet over jou is ook niet heel hoog meer met het copy paste gedrag en erg weinig eigen inbreng.
Re: ombouwen marklin 3326 NS1607
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: ombouwen marklin 3326 NS1607
Citaat van: Haradigi op zondag 25 juli 2021, 10:38:06
Ach .... ik lees en neem het tot mij.   ;)

Nu niet meer ..... heb geen verstand van petten.  >:-D

groet
Harald
Re: ombouwen marklin 3326 NS1607
Het zal wel weer door Corona komen, maar we krijgen de laatste tijd in meerdere topics zaken voorgeschoteld die in de persoonlijke sfeer liggen en weinig tot niets met modelspoor te maken hebben. Misschien een idee om te stoppen met dit soort posts en terugkeren naar treintjes-gerelateerde zaken?
Re: ombouwen marklin 3326 NS1607
Hallo

Ik bemoei me er ook mee. ;)
De klassieke marklinmotoren worden met olie en niet met vet gesmeerd.
En wel minimaal, de tandwielen hebben eigenlijk helemaal niks nodig (behalve op de asjes).
Dan blijft het ook schoon en er vliegt niks vanaf. Vet is een troepmagneet die in een dergelijke open overbrenging niks te zoeken heeft.

Bart
Re: ombouwen marklin 3326 NS1607
 @citaat Zo is het maar maak dat Mark eens wijs.....
Re: ombouwen marklin 3326 NS1607
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re: ombouwen marklin 3326 NS1607
Mij is altijd geleerd dat vet voor langzame open aandrijvingen zijn.
Zoals bv de wormwielen in een draaistel bij de hobby locs 147/185 en bv de 6400.
Vet kleeft te veel voor assen. En juist daarin zit het schijnbare voordeel: hierdoor wordt geluid gedempt en kan een tandwiel niet resoneren.... Maar er gaat ook energie verloren door deze smering bij rechte tandwielen.
Mvg
Marcel
Re: ombouwen marklin 3326 NS1607
Lid sinds: 2006

samen staan we sterker

offline
Re: ombouwen marklin 3326 NS1607
 @citaat
Dat klopt helemaal...
Re: ombouwen marklin 3326 NS1607
Hier even een citaat van de Duitse site www.hpw-modellbahn.de

Die Motorpflege bei Märklin Motoren
Im Grunde genommen ist die Motorpflege bei den Märklin Motoren ähnlich wie bei den anderen Modellbahnmotoren. Allerdings besteht ein wesentlicher Unterschied. Den Märklin Motor muss man vollständig zerlegen um ihn reinigen zu können.
Märklin empfiehlt rd. alle 40 Betriebsstunden bestimmte Motorteile zu ölen. In den Betriebsanleitungen zu den jeweiligen Loks sind die zu ölenden Stellen bezeichnet. So soll Öl auf die Zähne der Zahnräder, Achsen und Räder gegeben werden. Ebenso soll die Rotorwelle des Motors (von außen) ein Tröpfchen Öl abbekommen. Wir halten vom Ölen der entsprechenden Teile nicht viel. Wer seinen Motor wirklich pflegen will, der sollte auf Öl verzichten und stattdessen mit Silikonfett bzw. Silikonspray arbeiten. Öl wirkt auf Dauer wie ein feines Rauhpapier. Durch den Fahrbetrieb - und das kann nicht verhindert werden - wird regelmäßig Staub und Dreck aufgewirbel und gelangt in den Innenbereich der Lok. Öl hat nun die unangenehme Eigenschaft, dass alle Teilchen an ihm haften bleiben. So entsteht auf Dauer eine regelrechte Schmirgelmasse.
Mit Silikon ist das nicht so. Silikon ist ein Gleitmittel und die Anhaftung von Staub, kleinen Körnchen etc wird dadurch erschwert. Natürlich wird sich auch auf Dauer der Silikonfilm mit Schmutz anreichern. Allerdings dauert dies viel länger als bei Öl. Wir haben mit Silikon die besten Erfahrungen gemacht und möchten es bei der Motorpflege nicht mehr missen.

Wir halten auch nicht davon immer nur den Motor zu schmieren. Unsere Erfahrungen haben gezeigt, dass der Märklinmotor einer Lok, wenn die Lok auch regelmäßig gefahren wird, spätestens nach 2 Jahren gereinigt werden muss und das bedeutet Zerlegen, die Teile mit Reinigungsbenzin säubern, die beweglichen Teile dann mit Silikon besprühen und den Motor dann wieder zusammen bauen. Damit wird die Lebenszeit eines Motors entscheidend verlängert. Übrigens: Die Rotorachsen sollten direkt mit Silikonfett leicht geschmiert werden (nicht mit Silikonspray)

Of wel in het kort samengevat hun ervaring is dat vet en spray(siliconebasis) een beter eindresultaat geeft wat ook mijn ervaring is.

Verder kwam ik dit stukje van Bart tegen.

Pffff....

Er is al aangegeven geen naaimachineolie te gebruiken en de tandwielen niet te smeren.

En waarom de tandwielen niet?
Ten eerste omdat dit niet nodig is. De tanden schuren niet langs elkaar, maar rollen tegen elkaar af.
Bovendien komt er altijd wel iets van de lagerolie op, wat ruim voldoende is.

Ga je deze nou ook nog eens smeren dan wordt het één stofaantrekkende kliederboel.

Waarom zit er dan olie in een versnellingsbak van een auto?

Ten eerste omdat hier ook lagers in zitten.
Ten tweede voor de schakelvorken en nokken.
ten derde voor de koeling.
Ten vierde omdat de tanden meestal een te slechte kwaliteit hebben om fatsoenlijk af te rollen. Vooral de achteruit is maar een simpel ruw gevalletje. Daarom gieren de auto's ook als ze achteruit rijden.

Als dit laatste stukje tekst aangeeft wat jou autotechniek kennis is dan moet je je echt schamen.
Re: ombouwen marklin 3326 NS1607
Ik zou die Deutsche Leuteraren gewoon even naar de Marklin Webseite verwijzen. Daar staat iets over Fettberatung voor Marklin Kaffeemühle Motoren: Öl auftragen.  :O
Re: ombouwen marklin 3326 NS1607
Mag ik even terug komen op je decoder vraag (reactie 20 hierboven)

Wanneer ik het goed begrepen heb toont de eerste foto de standard "Conditions" van een LokSound 5 decoder terwijl de tweede foto is wat jij er wenst van te maken, right?
Wel, nu zou ik graag willen weten waarom je functietoetsen uitsplitst per richting om uiteindelijk toch hetzelfde te doen?
Voorbeeld
  Forward, F2 = airhorn #1
  Reverse, F2 = airhorn #1
Dit heeft toch geen zin? >:-D ?

Wat er standaard in de decoder zit is toch even goed en je bespaart één conditie-rij! O:-D !
F2 = airhorn #1

Mocht je iets anders willen doen met F2 volgens de rijrichting, dan zou ik begrijpen waarom je het zo wenst, maar nu? :help: ?


Ik ben diezelfde Forward/Reverse structuur tegengekomen in een LokPilot Standard maar dat komt omdat je in die decoder de conditions niet kunt wijzigen, ze zijn zo ingesteld in de decoder en meer heb je niet.
In een LokSound5 kan je doen wat je wenst, maar zo uitsplitsen per rijrichting om uiteindelijk hetzelfde te doen begrijp ik niet  :-(

Bedankt om de voordelen van jou werkwijze uit te leggen!  :thumbup:

Vriendelijke groet
Alain
Re: ombouwen marklin 3326 NS1607
Het is ook niet echt noodzakelijk, maar ik hou graag instelling een beetje gelijk :D Soms word iets een gewoonte en maak je iets zonder dat het direct een functie heeft, maar aan de andere kant kun je zo na de hand heel makkelijk zaken rijrichtings afhankelijk maken.
Krijg wel vaker de reactie dat ik niet te ver vooruit moet gaan denken ;)
Re: ombouwen marklin 3326 NS1607
Martin: ik sta op het punt mijn 1607 te voorzien van nieuwe (geluids) decoder... en wil dan ook wel de verlichting aanpassen heb jij deze printjes nog ... anders schaf ik toch ook tweemaal marklin e183280 aan...
Re: ombouwen marklin 3326 NS1607
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re: ombouwen marklin 3326 NS1607
Toch kan het zinvol zijn de typhoon alleen te kunnen bedienen bij een trekkende loc bij trekduw verkeer.
Want duwend zou je dan de typhoon in het stuurstandrijtuig willen bedienen.

Mvg
Marcel.
Re: ombouwen marklin 3326 NS1607
Netjes gedaan.

Ga geen olie op het vuur gooien, maar iets minder vet mocht ook wel ;) 
Gebruik zelf ook vet. 8o.. een klein slikje multi purphose lithium blank kogellager vet ep2 voor de tandwielen, de bedoeling is dat een heeeeeel dun filmpje tussen de tandjes blijft zitten en niet meer.

Vet plakt en blijft zitten tussen vertanding, olie kruipt weg t.z.t. vandaar de frequente smeer interval.

Qua olie en auto verhaal, in een dif worden de tanden in een gesloten behuizing steeds ondergedompeld in een laagje olie die zich zo continu verder verspreid...... dus geen vergelijking m.b.t. open tandwielen van marklin loks. :D 8o
Maar zou als beginner/starter altijd het advies van marklin opvolgen i.v.m. garantie O:-D O:-D O:-D

Qua boren, was al eerder genoemd............probeer de cobalt eens. hss   (rvs etc geen probleem)
Bevallen mij prima, ook de blank geslepen hss boren.


Maar volg je thread, leuk om ook een ander zijn werk te zien, en moet zeggen netjes. :thumbup:
Re: ombouwen marklin 3326 NS1607
klopt het dat er 16V naar de lichtprint gaat? (ik  heb locpilot 5 ingebouwd) en wil gewoon bij rijrichting schakelen front en sluitlichten wisselen...