Nieuws:

Wilt u Stichting 3rail steunen? Dit kan eenvoudig via onze Stichting 3rail Webshop :thumbup:

Verbeteren verlichting Rheingold 1928 - 41928

Gestart door Looney Tunes zondag 20 oktober 2019, 20:36:00

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Verbeteren verlichting Rheingold 1928 - 41928
De Rheingold set is een fraaie set om te zien, welke reeds is voorzien van tafelverlichting.
Echter branden deze nogal zwak, en naar mening van de eigenaar te zwak, dus kreeg ik de vraag of ik erna kon kijken. En tevens binnenverlichting kon inbouwen.

Voor jullie beeldvorming eerst een foto van de standaard verlichting, het is te zien dat ze branden, maar als het lichter is dan is het niet meer te zien.
Als er binnenverlichting ingebouwd zou worden dan denk ik dat ze daarin verdwijnen, en gezien dat ook moest gebeuren heb ik eerst dit maar aangepakt.


Dan het resultaat na het aanpassen. Duidelijk zichtbaar dat de tafellampen aanstaan. :D


En in het donker is dat helemaal goed zichtbaar.  O:-D


Hoe ik dit voor elkaar gekregen heb is als volgt. Als de wagon geopend wordt, en het interieur verwijderd is, dan komt de volgende elektronica tevoorschijn.
Dit is een stroombron, en hierbij bepaald de 150 ohm (die met 151 erop), de stroom welke door de leds gaat.


Als deze weerstand dan wordt vervangen door een kleinere waarde, in dit geval 47 ohm (tekst op weerstand 470), dan gaat er meer stroom door de leds, waardoor ze feller zullen branden.


Hierna branden de lampjes feller, en is het eerste probleem opgelost. Echter heeft Marklin besloten om geen condensator te monteren, waardoor de lampen knipperen als de rails eventjes vuil is.
De plek waar een kleine condensator geplaatst kan worden is wel aanwezig, te zien aan de 2 soldeervlakjes tussen de gelijkrichter en de weerstanden. Zelf heb ik alleen voor een andere oplossing gekozen, daar op mijn manier een grotere condensator (elco) geplaatst kan worden.

Ik verstop deze namelijk onder de keuken B)


Daar is ruimte genoeg, om de elco en het printje waar de laadstroombegrenzing op zit te plaatsen.


Het geheel is dan via 2 draden met elkaar te verbinden.


En nadat de draden netjes door het geultje geleid zijn is er niks meer van te zien. Ook weer opgelost :)


En voor de 1e klasse wagon is dit ook mogelijk, alleen dient dan een gaatje geboord te worden waar de draden doorheen gaan. Voor de wagons zonder keuken gebruik ik onderstaand trucje, daar dan geen plek is in de keuken (daar die niet aanwezig is), maar er wel een hokje met een ondoorzichtige ruit aanwezig is, waar de elco prima achter past.


Tevens heb ik 2 draden voor de binnenverlichting op de print in de wagon gesoldeerd. Dit omdat de connector welke Marklin gebruikt heeft precies achter een doorzichtige ruit zit, terwijl het hokje ernaast een ondoorzichtige ruit heeft. Op deze manier kan ik de draden naar de ledstrip dus verbergen.

Re: Verbeteren verlichting Rheingold 1928 - 41928
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

online
Re: Verbeteren verlichting Rheingold 1928 - 41928
THX.Was dit ook al van plan te onderzoeken maar nu veel werk gespaard =)
Re: Verbeteren verlichting Rheingold 1928 - 41928
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Verbeteren verlichting Rheingold 1928 - 41928
Netjes

groet
Harald
Re: Verbeteren verlichting Rheingold 1928 - 41928
Dank, hierbij nog het eindresultaat, want hoe ik een ledstrip in het dak plak heb ik wel vaker laten zien  :D

De stam zonder de kappen erop, waarbij de tafellampjes duidelijk te zien zijn.


En als de kappen er weer op zitten dan ziet het er zo uit.




Re: Verbeteren verlichting Rheingold 1928 - 41928
En ook de bagagewagon is klaar, en dus kan de set weer de deur uit :)

Re: Verbeteren verlichting Rheingold 1928 - 41928
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Verbeteren verlichting Rheingold 1928 - 41928
Petje af. Mooi gedaan.

Vraagje: wat is dit? Lekkage?
Re: Verbeteren verlichting Rheingold 1928 - 41928
Nee joh, lekkage zou niks voor mij zijn B)
Zit een zijruitje waar het licht uit komt, en er zit een ladder waarbij de sporten de horizontale zwarte lijnen op de foto geven.
Re: Verbeteren verlichting Rheingold 1928 - 41928
Heb je er niet meteen figuurtjes in geplaatst ? Lijkt me een lege trein. Is zeer kostelijk voor de compagnie Rheingold  :)

Guy
Re: Verbeteren verlichting Rheingold 1928 - 41928
Citaat van: guyremgabdel op woensdag 23 oktober 2019, 23:17:43
Heb je er niet meteen figuurtjes in geplaatst ?
Guy

Hallo.
Heeft de eigenaar zelf ook weer niets te doen...... :D

Dat zijn dingen die je het liefst aan de eigenaar zelf over moet laten , en er zijn ook mensen die er zelfs geen passagiers in willen hebben.

Of ze moeten gelijk zeggen dat ze ze er graag in willen hebben.

Dan heb je ook nog is de keuze dure of goedkope passagiers .

Mvg: Alex
Re: Verbeteren verlichting Rheingold 1928 - 41928
Exact dat Alex, ik hoefde dat niet te doen, dus dan ga ik dat ook niet doen.
Re: Verbeteren verlichting Rheingold 1928 - 41928
Sorry, dacht dat Looney Tunes ook de eigenaar was. Niet goed gelezen dus.
Guy
Re: Verbeteren verlichting Rheingold 1928 - 41928
We zijn niet boos of verdrietig hoor Guy..... :D :D :D

Mvg: Alex
Re: Verbeteren verlichting Rheingold 1928 - 41928
Hallo John

wat een mooi verslag heeft u gemaakt mijn complimenten hier voor.
ik zou dat ook graag bij mijn set willen gaan doen maar heb nog even een vraag hier over.
Welke waarde elco heeft u gebruikt en waar komt dat printje plaatje (laadstroombegrenzing) vandaan ?

Alvast bedankt voor de info.

MvGr Hans
Re: Verbeteren verlichting Rheingold 1928 - 41928
Hallo Hans,

Dankje, ik durf zelf niet meer zeker te zeggen welke elco ik gebruikt heb, maar ik dacht 22uF.
Heb zelf gekeken wat de grootste elco kwa capaciteit was die ik had liggen, welke klein genoeg is om onder de keuken te komen.
Het printje is zelfgemaakt.

Mvg, John
Re: Verbeteren verlichting Rheingold 1928 - 41928
Hallo John

Bedankt voor je snelle antwoord ga binnen kort ook maar eens knutselen.

MvGr Hans