Nieuws:

Voor de Stichting 3rail Wiki zoeken wij altijd foto's en/of teksten!! Wil je helpen? Lees in de oproep hoe dat kan!

Een realistische H0 spoordijk maken

Gestart door Firstborneagle zondag 20 oktober 2019, 20:02:15

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Een realistische H0 spoordijk maken
Ik heb al jaren het idee een realistische H0 spoordijk te maken. Nu heb ik een stapeltje platen uit de afval bak op het werk kunnen redden. Om eens wat te experimenteren.  Ik woon vlak aan het spoor in Drenthe. Dit stuk spoor wordt mijn voorbeeld
groet Arend
Re: Een spoordijk maken
Ik heb de dijk  berm en sloten gemeten.
De plaat wordt 40cm breed. Dit is iets breder dan de spoordijk van raster tot raster. Zo dat er nog net wat ruimte overblijft voor wat bomen of dieren. Bv. Koeien
Re: Een spoordijk maken
Dit was de eerst versie van 40cm. Hiervoor heb ik ook al wat geëxperimenteerd met 50 en 60 breed zodat er meer ruimte voor scenery is, maar deze platen werden naar mijn mening te zwaar. Als ik later meer scenery wil kan ik er altijd een nieuwe strook met scenery voor of achter maken, een soort legpuzzel die op verschillende manieren aan elkaar past
Re: Een spoordijk maken
Ik houd wel van degelijk en gebruik daarom liever geen isolatie materiaal voor de spoordijk. Maar het geheel werdt toch weer behoorlijk zwaar, mede door de lengte (244 cm) daarom ben ik vandaag aan het uithollen geweest, en heb de eerste lengte verlijmd
Re: Een spoordijk maken
Lid sinds: 2014

offline
Re: Een spoordijk maken
als je een plaat van bvb 12 mm dikte gebruikt kun je daarna prima xps schuin gebruiken stevig genoeg en veel lichter.
Re: Een spoordijk maken
Als de lijm droog is ga ik gewicht en sterkte opnieuw beoordelen. Als ik het geheel dan nog te zwaar vind ga ik inderdaad die xps platen toepassen
Re: Een spoordijk maken
Dit is het resultaat na een nachtje drogen. Ik ben erg tevreden over de stevigheid het geheel Is Mooi plat zo, ook zonder een latten frame. Er is een soort kabelgoot ontstaan door het uithollen aan de onderkant en het gewicht is nu 13 kilo.
Re: Een spoordijk maken
Zo, 13 kilo 8o

Dan zou ik XPS-platen nemen. Die zijn een stuk lichter.
Re: Een spoordijk maken
Lid sinds: 2010

offline
Re: Een spoordijk maken
hum... Idee is leuk. Het uithollen is ook niet onaardig. Mijn tip zou meer zijn in de richting van "maak een bakkie / frame van een 3 tot 5 cm hoog waarin je een XPS-plaat legt. Dan kan je een mooi spoordijkje maken met slootjes e.d. er naast. Dat is stevig zat. Dan is de constructie een stukkie lichter ;) Met deze 13 kilogram ben je er nog niet. Het landschap en ballast zal ook nog wel wat gewicht geven.  :)

Groet Ronald.
Re: Een realistische H0 spoordijk maken
Ik was nieuwsgierig hoe het eruit zou zien met poten eronder. Toen kwam ik erachter dat 13 kilo best wel veel is. Maar gelukkig heb ik ook Dikke balken voor de poten. Beetje lomp misschien maar ik heb hier nog zo'n 40 meter van liggen dus hoef ik niet naar de bouwmarkt. En het splijt ook niet zo snel als je er een schroef in jaagt. Er staan nu 7 poten onder en twee diagonalen en een lat om de poten te verbinden waar het diagonaal in zit. Dat maakt de lengte stabiel genoeg. Op de foto zie je verschillende uitvoeringen van de poten. Ik denk dat het uiteindelijk de poten worden met de dikke dwarsbalken van 50 cm lang. Groet Arend
Re: Een realistische H0 spoordijk maken
De totale lengte is nu 733 cm, Er komen nog twee keer lussen bij want er moet natuurlijk wel op gereden kunnen worden ;)
Re: Een realistische H0 spoordijk maken
Bijzonder project, leuk om te zien :)
Re: Een realistische H0 spoordijk maken
De eerste keerlus is een feit. Ik laat er een eerste instantie ruimte in voor scenery. Ik zit al te denken aan zo'n zwemplas die je hier veel ziet in de bossen. Dan moeten dus rondom bomen komen waar de trein deels tussendoor rijdt. De treinen kunnen vervolgens achter de Coulissen via een soort opstelterrein bij de andere keer lus komen, en vervolgens via de Spoordijk weer terug. Zo is er straks 1 spoor linksom en 1 spoor rechtsom
Re: Een realistische H0 spoordijk maken
De foto
Re: Een realistische H0 spoordijk maken
Lid sinds: 2007

Midwolda C.S. is mijn NS wereld

offline
Re: Een realistische H0 spoordijk maken
Lekker bezig Arend  :thumbup: en weer geen half werk zoals we van je gewoon zijn. Ik blijf het volgen  :)
Re: Een realistische H0 spoordijk maken
Hoi Arend, ik heb mij al dikwijls afgevraagd hoe ik zo'n spoordijk op mijn baan moet realiseren. Zoals jij het doet neemt dit echt wel veel plaats in maar het is dan ook realistisch.
Ik ga er in ieder geval elementen van overnemen (stelen met de de ogen :-)).
Succes verder met dit interessant project.

mvrgr

Luc
Re: Een realistische H0 spoordijk maken
Ik heb besloten dit project af te breken. Dit was té veel. In de winter is het te koud in de schuur in de zomer doe ik liever andere dingen. Momenteel neemt de vraag voor caravan en camper stalling toe, ik ruim de schuur op, zo blijft er meer tijd (en geld ) over voor mijn spoorbaan :)
Groet Arend
Re: Een realistische H0 spoordijk maken
Lid sinds: 2010

Blij dat ik met koploper rij....

offline
Re: Een realistische H0 spoordijk maken
Zo is het Arend, uiteindelijk moet er ook wat euronen binnen komen en de schoorsteen moet ook roken maar dat zal voorlopig wel lukken met het schroothout wat er nog ligt, succes.

Gr. Jan