Nieuws:

Heb je vragen over de werking van het Stichting 3rail Forum? Krijg deze beantwoord in de Forumtips.

Verbeteren verlichting V60 d.m.v. inbouw leds

Gestart door Looney Tunes zondag 20 oktober 2019, 18:13:03

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Verbeteren verlichting V60 d.m.v. inbouw leds
De V60 van Marklin, een geinig rangeerlocje welke alleen gloeilampjes heeft voor een 3 punts wit frontsein.
Door functiemappen is ook het dubbel A sein mogelijk, voor tijdens het rangeren. Het enigste wat nog mist was een sluitsein, voor als de loc in z'n uppie aan het rijden is.
De vraag aan mij was of dit ook te realiseren is...

Als eerste een foto van de standaard verlichting. Zijnde de gloeilamp.


En dan over naar de ledverlichting, het frontsein aan de lange huif.




En het sluitsein wat nu mogelijk is.




De verlichting van de andere huif is uiteraard ook te veranderen.




Dan nog even een foto van de binnenkant, het zit nog niet netjes, maar het was dan ook het eerste testje  B)


Binnenkort nog even netjes inbouwen en dan is het weer geregeld.  :)
Re: Verbeteren verlichting V60 d.m.v. inbouw leds
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Verbeteren verlichting V60 d.m.v. inbouw leds
Mooi John, ik wil al wel een setje bij je bestellen. :thumbup: :)
Märklin bouwt in later uitgebrachte modellen ook ledverlichting in.
Zie bijvoorbeeld dit topic in Stummis van de 37600
Hier ligt de decoder onder de lange huif bovenop de speaker en zijn de led's op de dragerprint aangebracht.
Maar het frame is hiervoor aangepast en is dus bij bestaande V60 modellen moeilijk te realiseren.
Onder de korte huif zit een soortgelijke ledprint die jij hier laat zien.
Re: Verbeteren verlichting V60 d.m.v. inbouw leds
Uiteraard wil ik ook zo'n setje.....ziet er schitterend uit.

Mvg: Alex
Re: Verbeteren verlichting V60 d.m.v. inbouw leds
John,

Setje ook bruikbaar voor de NMBS uitvoering, 2-punts i.p.v. 3-punts frontsein?

Willy
Re: Verbeteren verlichting V60 d.m.v. inbouw leds
Dank voor de reacties heren, leuk om te lezen :)

Willy, bedoel je de 37653? Zo te zien past dat dan ook gewoon.
Re: Verbeteren verlichting V60 d.m.v. inbouw leds
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

online
Re: Verbeteren verlichting V60 d.m.v. inbouw leds
als dit in mijn marklin reeks 80 ook gaat dan heb ik ook wel interesse.Bouw ik meteen die M decoder uit en zet er een esuutje in

Nagekeken en past , dus in verwachting van het printje hopelijk en dan gaat de esu erin .Heb kleine printjes om er een 21MTC in te zetten en kan dan ook meteen de rangeerverlichting mappen en de 2 koppelingen bedienen.
Is makkelijker met zo een printje ipv die lampjesvoet.De bicolor leds liggen hier klaar tenzij ze op het printje reeds gemonteerd zijn.

PS : op de 37653 past het dus want dat is nou net degene die ik heb en de 3459 moet ook lukken.
Re: Verbeteren verlichting V60 d.m.v. inbouw leds
De 3459, 29524 en, ja, ook de 37653, John.

Willy
Re: Verbeteren verlichting V60 d.m.v. inbouw leds
Hallo John,
Ziet er goed uit. Klopt het dat ik hier zie dat het toplicht nog belicht wordt door een klassiek lampje en de twee onderste lampen door een duoLED op het printje? Anyway, doe mij ook maar zo?n setje. Dat is een hele verbetering. Ik heb nog een oude 3664 met klassieke Telex-koppeling.Wel digitaal (6080) maar met 3 polig anker.
Eens kijken of daar een 5 polige HL en ESU sound 5 in te passen is en het model nog verder op te pimpen is.
Mooie klus voor de winter!
Groeten Jens
Re: Verbeteren verlichting V60 d.m.v. inbouw leds
Als eerste even wat recht zetten, ik zie dat jullie denken dat ik duo-leds heb gebruik, dat is niet het geval. Het is een aparte warm witte en rode led.

De gloeilamp wordt niet meer gebruikt (dan had ik beter een rode led op de lichtgeleider kunnen plakken 😅), en heb ik alleen naar achter geschoven omdat ik de print alleen even heb getest en nog niet netjes heb ingebouwd. Zodra ik dat ga doen, en het printje dus ook op de decoder aansluit i.p.v. test met losse draadjes gaat die gloeilamp eruit.

De loc die ik heb omgebouwd is de 37655, in de 37653 zal de print ook passen en de loc uit set 29524 is daarvan afgeleid dus dat moet ook passen.
In de oudere V60, de 3064/3065 en daar afgeleide van, waar nog een lampje met schroeffitting in zit, durf ik niet te zeggen of de print past. Maar de rode led voor het sluitsein zit dan in de schroeffitting, dus ik denk niet dat dat het gewenste resultaat gaat opleveren.
Re: Verbeteren verlichting V60 d.m.v. inbouw leds
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

online
Re: Verbeteren verlichting V60 d.m.v. inbouw leds
op de foto zie ik maar 1 led staan tenzij de rode onder de weerstandjes zit.Ik heb al een loc omgebouwd met een duo led op dezelfde plaats als jouw led.Gewoon een SMD met wit/rood.Als je wil plaats ik een foto en heb je een idee of het printje daar mss kan aangepast voor worden. Als je dat zou wensen.
Re: Verbeteren verlichting V60 d.m.v. inbouw leds
De 3664 is van binnen bijna identiek aan de nieuwere modellen in ieder geval met een steekvoetlampje.
@bellejt ik zie een led(rode)onder de 2 weerstanden.
@John welke type led gebruik je een diffuus type met een holling aan de bovenzijde?
Re: Verbeteren verlichting V60 d.m.v. inbouw leds
Daar zit die rode dus :D
Ik snap hoe het bij jou zit, daar is dit printje alleen niet op aan te passen. Tevens gaat dat alleen werken met locs waar maar een 2 puntsein op zit, anders is de 3e lamp ook rood.
Re: Verbeteren verlichting V60 d.m.v. inbouw leds
Na het verslag van John kon ik niet meer wachten en heb gelijk mijn V 60 aangepakt. De 5 sterren motor komt er in en nu kijken hoe en welke ESU decoder met luidspreker het beste past. De verlichting ga ik zeker bij John bestellen. Wat duidelijk ten opzichte van de lok van John verschilt is hoe de lichtgeleiders op de bordessen zijn weggewerkt. Daar heeft Märklin duidelijk verbetering gebracht door ze met kapjes af te dekken. Mijn exemplaar ( zie foto?s)  is nog een oudere versie waarbij de lichtgeleiders bloot liggen en voor strooi licht zorgen.
Ik heb geprobeerd om er krimpkous over te plaatsen maar dat is tot nu toe niet echt succesvol. Heeft iemand hier al ervaring mee en een goede oplossing?
Ik ben benieuwd.
Groeten Jens
Re: Verbeteren verlichting V60 d.m.v. inbouw leds
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Verbeteren verlichting V60 d.m.v. inbouw leds
Bedankt voor met name de onderste foto.  :thumbup:
Re: Verbeteren verlichting V60 d.m.v. inbouw leds
Ik ben ook al met lichtgeleiders bezig geweest bij modellen van Rivarossi,Marklin en fleischmann soms wil het door ze te schilderen andere keren door ze af te tapen en soms moet je afscheid nemen van de geleider en leds rechtstreeks achter de lens in de lantaarn te plaatsen.
Voor sound zou ik je de soundlok 5 adviseren MTC21 versie met de dragerprint in L vorm 6090 van ESU(had John deze ook niet?)of de plux22 variant en zien dat je de dragerprintjes van flyerman te pakken krijgt.
Re: Verbeteren verlichting V60 d.m.v. inbouw leds
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Verbeteren verlichting V60 d.m.v. inbouw leds
Hi,

Ik heb nog een tiental dragerprintjes MTC21 van Flyerman over.
Graag een Pb-tje als je interesse hebt.

groet
Harald
Re: Verbeteren verlichting V60 d.m.v. inbouw leds
Lid sinds: 2007

mooie 44er bij de VSM

offline
Re: Verbeteren verlichting V60 d.m.v. inbouw leds
Hallo Allemaal,

Ik dacht. Dat kan ik ook! Het is inderdaad gelukt om ledjes in te bouwen op de plek waar John ze ook gezet heeft. Alleen 1 ding lukt mij niet. Het functiemappen. Mijn loc is een MFX+ loc en die is niet te functiemappen. Ik kan wel op de ecos de M4 aanmelding uitzetten en dan leest ie de loc uit op DCC maar dan kan ik max 12 functies invoeren. Als ik op de locprogrammer de loc probeer uit te lezen lukt dat ook niet. Eigenlijk wil ik in de decoder de MFX functie uitzetten zodat ik de loc als een DCC kan aanmelden. Nu is het dus niet mogelijk om de verlichting te activeren. Of er moet nog een andere oplossing zijn. Ik weet het even niet meer.

Groet, Jasper.
Re: Verbeteren verlichting V60 d.m.v. inbouw leds
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

'to err is human, to forgive, divine

offline
Re: Verbeteren verlichting V60 d.m.v. inbouw leds
Ik ben in afwachting van een set printjes van John. Ik heb een oude V60 met blootliggende lichtgeleiders. De V60 heeft inmiddels een nieuwe digitale toekomst, dmv een Lopi V4
Zodra de printjes binnen zijn, ga ik er mee aan de slag, en zal de resultaten laten zien.

mvg'
Jurrien
Re: Verbeteren verlichting V60 d.m.v. inbouw leds
@Jasperkc ik vermoed dat de lok wel te functie mappen is alleen is het sinds de CS1 hopeloos ingewikkelt gemaakt.
Van wanneer is het model mogelijk is de decoder te benaderen met een marklin programmer.
Re: Verbeteren verlichting V60 d.m.v. inbouw leds
Lid sinds: 2007

mooie 44er bij de VSM

offline
Re: Verbeteren verlichting V60 d.m.v. inbouw leds
Hallo Mark,

De lok is uit 2017 maar zeker weten doe ik het niet. De Lok heeft een mfx plus decoder. Volgens mij is het niet mogelijk om zo'n locomotief om te programmeren. Als ik de Locomotief uit probeer te lezen met de lokprogrammer van Märklin dan krijg ik de melding dat de decoder een alleen lezen bestand is. Op de ESU lokprogrammer gaat het helemaal mis. De lokprogrammer probeert de decoder wel uit te lezen, maar dit lukt niet. Ook het uitlezen op de ecos gaat ook niet. Als ik de M4 functie uitzet dan kan ik alleen de dcc modus lezen, maar dan heb ik maar 12 functies in de Lok.

Groet Jasper.
Re: Verbeteren verlichting V60 d.m.v. inbouw leds
@Jasper, ik denk dat je beter even een apart topic kan maken met daarin nummer van de loc en evt type van decoder, klinkt als functiemap issue wat niet alleen bij de V60 zal zijn, maar algemeen is.

Hierbij de laatste foto's om dit verslag nog even af te ronden. De printjes zijn hier ingebouwd in het frame te zien. Heb zelf voor de zekerheid toch 2 krimpkousjes om het bovenste deel gedaan om sluiting met het frame te voorkomen. Het stukje krimpkous voor de decoder bevat een aux3/4 versterker zodat de sluitseinen apart schakelbaar zijn.


En dan het eindresultaat.


Re: Verbeteren verlichting V60 d.m.v. inbouw leds
Hallo John,
Weer een prachtige oplossing. Mooi gedaan. Ik zoek nog naar de beste oplossing om een sounddecoder met speaker onder te brengen.
Jij hebt een Lopi erin gezet? Puntig dat als ik de21 MTC versie neem, met een drager-laat zoals b.v Harald aanbeveelde(Flyerman), er geen ruimte meer is voor de speaker. Denk toch dat ik probeer om een speaker op de bodem te zetten met daarop een bedrade decoderversie.
Als ik daar verder mee ben zal ik foto?s plaatsen.

Heb je de telex hier ook onafhankelijk van elkaar gemapped (aux 1 en 2)? Ben nog nieuwsgierig naar het printje boven op de magneet.
Ik hoop net zo?n mooi resultaat te krijgen als jouw exemplaar maar dat wordt zwoegen. In ieder geval komen jouw licht-Rintjes er zeker in!
Vriendelijke groeten,
Jens
Re: Verbeteren verlichting V60 d.m.v. inbouw leds
Die Lopi heeft M* er reeds ingezet. Toen gebruikte ze nog ESU decoders :D
De telex zat ookal af fabriek op aux 1 en 2, vandaar dat ik aux 3 en 4 heb versterkt voor de sluitseinen.
Printje boven de magneet zat er ookal in, daar ben ik niet aan geweest, gebruikt om de V+ te verdelen en de draad van de telex te verlengen.
Re: Verbeteren verlichting V60 d.m.v. inbouw leds
@JP Valk er past wel een speaker in als je de mtc21 print gebruikt je kunt ook kiezen voor de MKL versie van een ESU decoder die heeft AUX 3 en 4 versterkt of kies de plux22 variant dan heb je in totaal 9 versterkte uitgangen.
Re: Verbeteren verlichting V60 d.m.v. inbouw leds
Hallo Mark,
Dank voor je bericht.
Ik probeer op dit moment de optie uit die het meeste lijkt op dat wat in de link van Stummiforum staat, die Kappa stuurde. (Reactie 1)
Ik heb nog kleine ESU speaker met vergrotingsringen en probeer de grootst mogelijke speakervorm te maken. Daar dan boven op met dubbelzijdig tape de decoder. Als de geluidskwaliteit acceptabel is wordt dat hem. Anders toch een grotere vierkante speaker kopen met meer bas voor Harald!
Maar met de decoder met drager print recht op zoals in de oude situatie laat te weinig ruimte over om ook de kleinste ESU speakervariant nog onder de kap te brengen.  Ik heb nu een Locsound 5 met bedrading (58410) die genoeg versterkte Aux uitgangen heeft (t/m aux 4 bekabeld) voor deze loc. 2x telex aux 1 en 2, en sluitverlichting (van John) apart op aux 3 en 4. Cabineverlichting is voor mij bij deze loc niet zinvol. (Zie je alleen een verlicht motorblok en groene spoeltjes.
Als ik zover ben  zet ik wel een paar foto?s in dit draadje.
Groeten Jens
Re: Verbeteren verlichting V60 d.m.v. inbouw leds
Hier onder een afbeelding van het stummiforum waarop te zien is dat er een dragerprint+decoder en speaker in passen.
Ik zie losse decoders met dubbelzijdige tape meer als gemakzucht dan een professionele oplossing.
Re: Verbeteren verlichting V60 d.m.v. inbouw leds
Hallo Mark,
Mooi alternatief. Had ik nog niet gevonden.
Toch even geprobeerd. Hierbij wat foto?s van de proefopstelling. Het past onder de kap en laat ruimte voor de verlichting van John :D :D
Re: Verbeteren verlichting V60 d.m.v. inbouw leds
Oeps de eerste foto overschreven
Moest deze zijn
Re: Verbeteren verlichting V60 d.m.v. inbouw leds
Hou er wel rekening mee dat als de decoder klem zit tussen de speaker en de behuizing dat je het risico loopt op vervorming van de kunststof behuizing omdat de decoder redelijk heet kan worden.