In Boogstraal en Bodemplaat gaat het om overhanging (van het midden van de wagon) en uitzwenking van de kop (waar de koppeling aan zit).
Als mensen stellen dat een 31,3 cm lange wagon (technisch gezien) door R1 (2221) kan rijden, dan hebben ze gelijk als het om Liliput of Roco wagons gaat (die hebben geen schortplaten die ergens achter kunnen blijven haken).
Echter, de overhang is dan (bij R1 en bij R2) dusdanig groot dat een afstand van 64.6 mm hart-op-hart afstand ontoereikend is.
Dat betekent ook dat een wagon bij R1 zo ver overhangt dat de bovenleidings masten en portalen verder van het railmidden moet afstaan dan bij Märklin gebruikelijk is.
Dat betekent ook dat als zo'n wagon op R2 rijdt, een parallel spoor op R1 op dat moment bezet is door overhang van de trein op R2.
Een goed voorbeeld van Herman05 in
Boogstraal en Bodemplaat (& Bochtafsnijders) is deze:
Een aparte waarschuwing betreft het wisseltype. Een k-rail boogwissel heeft R1 en wordt gepasseerd door 31,3 cm wagons van Liliput. Dus verwacht je dat een standaard k-rail wissel ook probleemloos gepasseerd zal worden, want die heeft R2 als basis.
Dat was bij mij niet zo, en betrof maar 1 rijtuig van de 12 (die ene ontspoorde altijd als het wissel gepasseerd werd vanaf de binnenboog naar de tong).
Het ging maar bij 1 draaistel fout, ongeacht de richting. De eerste wiel-as volgde de strijkregel, van de tweede wielas werd een wiel over de strijkregel heen getild door de koppeling van de wagon die er op volgde, en daarop ontspoorde de trein als geheel, ook als hij hand geduwd en hand getrokken over het wissel ging.
Je denkt dan: ligt aan dat ene rijtuig (=wielafstand staat te breed). Nagemeten, dat was niet zo.
Ik heb het opgelost door de (plastic) strijkregel te vervangen door een verlijmde langere (messing) strijkregel. Dat werkte goed.
Later heb ik in het schaduwstation alle standaard wissels vervangen door slanke. Dat gaf minder ontsporingen, en een betrouwbaarder rijstijl.