Nieuws:

Heb je vragen over de werking van het Stichting 3rail Forum? Krijg deze beantwoord in de Forumtips.

Baan van Michel Evers

Gestart door Michel Evers zaterdag 19 oktober 2019, 10:54:31

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re: Baan van Michel Evers
Lid sinds: 2008

offline
Re: Baan van Michel Evers
Ik ben toevallig net met mijn dochter bezig geweest een huisje te verlichten met leds.  Ik heb een Nano gebruikt, die kan de (Action) leds direct aansturen.  De kamerindeling hebben we gemaakt van de Kibri-doos, bij elkaar gehouden met houtlijm.

Zie filmpje
Baan van Michel Evers versie 2.0
Mijn "nieuwe" tafel is inmiddels helemaal leeg. Alle bebouwing zit in grote boxen opgeslagen. Alle C-rails staan in de verkoop omdat ik overstap naar de K-rails of gelijkwaardige rails.
Ik ben bezig met het bedenken van mijn nieuwe baan en een lijst te maken van het materiaal wat ik nodig zal hebben.

Daarbij loop ik tegen wat issues aan. Een voorbeeld daarvan zijn de wissellantaarnen die van Märklin een kapitaal kosten, terwijl er van andere merken zoveel vervangers voor zijn. Heeft iemand goede ervaring met een vervanger van een bepaald merk die ook te gebruiken is?

Ook vraag ik mij af hoe ik de railstaven tussen twee rails kan isoleren zonder dat de fysieke verbinding zwakker wordt.
Zijn daar speciale geïsoleerde railverbinders voor?

Zijn er nog meer punten waar ik goed bij moet opletten?

Ik lees jullie reacties wel en bij voorbaat al mijn dank daarvoor.
Re: Baan van Michel Evers
Lid sinds: 2019

Fantasietjes op de baan

offline
Re: Baan van Michel Evers
Dag Michel
Ok gebruik de isolatie van fleischmann
Ik zal er je wat meebrengen woensdag 👌
Re: Baan van Michel Evers
Wim,

dank je wel.
Re: Baan van Michel Evers
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Baan van Michel Evers
En voor het geval je later verder om je heen wil kijken
(rail isolatielasjes, bruikbaar bij K-rails):

Fleischmann Profi 6403  (wit, dikte van het isoleervlakje tussen de railstaven 1,1mm en de breedte is 1,1mm), of
Fleischmann Profi 6433 (bronskleurig, dikte van het isoleervlakje tussen de railstaven 0,3mm en de breedte is 0,8mm), of
Piko 55291 (wit), of
Peco SL11 (wit)

De Piko 55291 rail isolatie lasjes gebruik ik zelf. Ze zijn doorzichtig.
Ik vind ze mooier dan de Fleischmann isolatieraillasjes.
Ze zijn goedkoper dan de Peco SL11, en ook iets fragieler.

Citaat van: Trainhenk op zondag 01 oktober 2017, 21:40:32
De metalen raillasjes vervang ik door Peco SL-11 plastic raillasjes met isolatiestukje.
Ik heb ook van Fleischmann liggen maar die zijn grijs van kleur en de lasjes van Peco zijn doorzichtig en ik vind dat  toch mooier.
Bijkomend voordeel is dat ze maar de helft kosten.

Met o.a. dit draadje ter info: Bad Drieberg-Steinbrücke[17]
met een foto uit dat draadje:
Re: Baan van Michel Evers
Jan,

dank je wel.
Re: Baan van Michel Evers versie 2.0
Citaat van: Michel Evers op zaterdag 22 mei 2021, 09:56:44
Daarbij loop ik tegen wat issues aan. Een voorbeeld daarvan zijn de wissellantaarnen die van Märklin een kapitaal kosten, terwijl er van andere merken zoveel vervangers voor zijn. Heeft iemand goede ervaring met een vervanger van een bepaald merk die ook te gebruiken is?
Je zou eens bij Weinert kunnen kijken.
Re: Baan van Michel Evers
Vandaag, eigenlijk noodgedwongen, een test uitgevoerd om, bij gebrek aan een permanent magneet, de veldspoel onder continu spanning te zetten om op die manier een permanent magneet te simuleren.  Voor de continu spanning een blokbatterij van 9 volt gebruikt.

Daarna regelbare DC spanning op de motor gezet, via de koolborstels natuurlijk, en . . .  het werkt. Mooi regelbaar, links - en rechtsom.

Ik heb dit in het verleden al eens ter sprake gebracht en toen ook gezegd dat ik dit zou testen.
Ik weet dat er andere forumleden zijn die zo hun treinen digitaliseren.
Aan hen dus de vraag hoeveel spanning ik het beste kan gebruiken voor de veldspoel, uiteraard via een gelijkrichter? En wordt een condensator geadviseerd om de gelijkspanning wat minder rimpel te geven. Ook handig om te weten is wat de veldspoel ongeveer verbruikt.
Hoe verwerken jullie dit in een loc, en daarbij bedoel ik via de decoder met of zonder relais.
Re: Baan van Michel Evers
Lid sinds: 2019

offline
Re: Baan van Michel Evers
Is het niet makkelijker om twee diodes in serie met de veldspoel op te nemen ipv de spoel los van stroom te voorzien? Op die manier kun je gewoon je rotor en veldspoel in serie laten staan en kun je hem toch sturen met een DC signaal.
Re: Baan van Michel Evers
Ik denk dat niet omdat de loc gedigitaliseerd gaat worden en ik dus niet weet of de decoder dit allemaal wel aan kan. En een decoder "opblazen" vind ik toch niet zo fijn.

Maar dank je wel voor het mee denken. Ik stel dat zeer op prijs.
Re: Baan van Michel Evers
Lid sinds: 2008

offline
Re: Baan van Michel Evers
Leuk experiment  :thumbup:

De motorregeling van je decoder zal misschien wat moeite hebben met deze magneet. Het is in ieder geval het proberen waard.  De Märklin spoelen kunnen 24 Volt aan (zoals tijdens het omschakelen), dus ik zou me over de spanning geen zorgen maken.  Een spoel gebruikt geen stroom als er geen tegenveld (magneet) in de buurt is, ik denk dat dat dus ook wel mee gaat vallen.  De gelijkrichter moet wel iets van 1 ampere aankunnen of zo.  Ik gebruik vaak de db207, die kan 2 ampere aan.  Ik weet niet of een condensator iets gaat toevoegen, je gaat wel je centrale belasten bij opstarten op die manier.
Re: Baan van Michel Evers
Lid sinds: 2019

offline
Re: Baan van Michel Evers
Citaat van: Michel Evers op woensdag 26 mei 2021, 15:35:57
Ik denk dat niet omdat de loc gedigitaliseerd gaat worden en ik dus niet weet of de decoder dit allemaal wel aan kan. En een decoder "opblazen" vind ik toch niet zo fijn.

Maar dank je wel voor het mee denken. Ik stel dat zeer op prijs.

De decoder zul je er niet mee opblazen. De uitgangstrap is prima in staat om het te sturen.
Wat wel een probleem kan zijn is dat de snelheidregeling niet goed werkt omdat de diodes de EMK blokkeren die gebruikt wordt voor de regeling. Als je de regeling uitschakelt zou het prima moeten werken.

Citaat van: ErikW op donderdag 27 mei 2021, 08:56:41
Leuk experiment  :thumbup:

De motorregeling van je decoder zal misschien wat moeite hebben met deze magneet. Het is in ieder geval het proberen waard.  De Märklin spoelen kunnen 24 Volt aan (zoals tijdens het omschakelen), dus ik zou me over de spanning geen zorgen maken.  Een spoel gebruikt geen stroom als er geen tegenveld (magneet) in de buurt is, ik denk dat dat dus ook wel mee gaat vallen.  De gelijkrichter moet wel iets van 1 ampere aankunnen of zo.  Ik gebruik vaak de db207, die kan 2 ampere aan.  Ik weet niet of een condensator iets gaat toevoegen, je gaat wel je centrale belasten bij opstarten op die manier.

Ik ben het niet eens met de stelling dat een spoel geen stroom verbruikt wanneer er geen magneet in de buurt is.
Wanneer er een DC spanning op een spoel gezet wordt zal de stroom theoretisch oneindig hoog oplopen. In praktijk zal de spoel verzadigen en beperkt de weerstand van het spoeldraad de stroom. De marklin veldspoel is dus niet geschikt om continu op 24V te werken. Deze zal dan zeer heet worden (denk aan een continu bekrachtigde wisselspoel).

Ik vermoed dat wanneer de veldspoel alleenstaand moet worden gebruikt dat een 6-8VDC meer dan voldoende zal zijn. Uiteraard wel opletten dat de temperatuur niet te hoog oploopt. Idealiter wordt de spoel bij stilstand afgeschakeld. Wellicht kunnen de twee spoelen die op een veldspoel zitten ook in serie geschakeld worden. Daarbij wel gelet op de windingsrichting van beide spoelen.
Re: Baan van Michel Evers
Erik,

dank je wel voor je reactie.
Altijd leuk om te lezen dat er meer forumleden zich met deze materie bezig houden.

Ik heb lang geleden al eens geschreven dit onderzoek te willen doen, en nu moest ik onverwacht een oplossing vinden omdat dat ik bij het digitaliseren van een Electrotren loc na het openen van de loc zag dat er een AC motor in zat i.p.v. de verwachte DC motor.

Een standaard permanent magneet voor deze motor is niet te verkrijgen. De loc voorzien van bijvoorbeeld een Marklin motor gaat niet omdat de behuizing van de motor deel uit maakt van het wielstel en er voor zorgt dat het wielstel kan draaien.

Uiteindelijk heb ik de veldspoel verwijderd, de lamellen van de stator doorgezaagd en 2 millimeter ingekort en een magneet geplaatst. De stator weer terug geplaats en de rest van de motor gemonteerd. Het is nu een DC motor en werkt prima.

Ik ben erg blij met de resultaten en met het feit dat, zowel continu spanning op de veldspoel en het zelf plaatsen van een magneet in het lamellen pakket goede oplossingen zijn.

Ik had dit wel verwacht, maar eigenlijk tot gisteren nog nooit de tijd genomen om dit uit te testen.
Re: Baan van Michel Evers
Johan,

dank je wel voor al je informatie die zeker heel bruikbaar zal zijn bij verdere ombouw projecten.

Zoals ik in mijn vorige reactie al schreef heb ik uiteindelijk gekozen voor het zelf monteren van een magneet.
Ook omdat deze ombouw niet voor mijzelf is en ik in overleg met de eigenaar van de loc besloten hebben tot het plaatsen van een magneet.

De motor loopt prima.

Maar ik ga zeker ooit een loc voor mezelf ombouwen en daarbij gebruik maken van een continu spanning op de veldspoel. Wanneer ??  :-)
Re: Baan van Michel Evers
Lid sinds: 2019

offline
Re: Baan van Michel Evers
Mooi dat het opgelost is met een zelfgebouwde veldmagneet. Ik ben nu wel nieuwsgierig wat voor type lok deze constructie heeft?
Re: Baan van Michel Evers
Johan,

het gaat om een Electrotren, Renfe 333. Zowel de achterzijde als de voorzijde van de motor maken deel uit van het draaisysteem van het aangedreven wielstel. Daarom kon ik er ook geen andere motor in zetten.
Na de verbouwing van de motor heb ik een test gedaan met een regelbare DC trafo, en de motor werkte prima.

Ik moet bekennen dat dit best een uitdaging was. Ik heb inmiddels al zeer veel loc's omgebouwd van DC naar AC, van analoog naar digitaal, en al dat soort dingen, ook vice versa, maar ik was dit nog niet tegen gekomen.
Weer een leer ogenblik.
Re: Baan van Michel Evers
Is hier op ons forum ergens een overzicht van hoe de rijlichten van loc's in de diverse landen, zowel voor- als achterzijde, geregeld zijn.
Re: Baan van Michel Evers
Forumleden,

vandaag het allerlaatste verkocht van mijn C-rails en C-rails accessoires. :lol: :lol:
Iedereen die iets gekocht heeft wil ik via deze weg nogmaals bedanken.  :thumbup: @citaat2 @citaat2 :thumbup:

Nu gaat mijn focus naar de nieuwe baan, met K-rails.
Inmiddels ligt er al een testbaantje omdat ik voor mezelf en voor anderen loc's aan het ombouwen en aan het digitaliseren ben.

Ook wordt het tijd dat ik achter WinTrack ga zitten en is ga bedenken hoe mijn baan wordt.

Wordt vervolgd.
Re: Baan van Michel Evers
Op een online veiling een oude, maar bijna nieuwe BR 18.4 gekocht

Ik heb daar een 5-polige, hoog vermogen motor, een sound decoder en een rookgenerator aan toe gevoegd.
Daarna de loc naar mijn zin afgesteld en de droge assen voorzien van een heel klein beetje olie.

Resultaat >>>

https://youtu.be/Bqxk8NR_w_g

Re: Baan van Michel Evers
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Baan van Michel Evers
Leuke aanwinst Michel, daar hoort een Rheingold stammetje achter  :)

Veel plezier ermee.


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: Baan van Michel Evers
Lid sinds: 2019

Fantasietjes op de baan

offline
Re: Baan van Michel Evers
Die rijdt prachtig Michel, mooi gedaan 👍🏻
Electrotren Renfe 333
Wim,

dank je wel.
De omgebouwde Renfe 333 ook.

https://youtu.be/tmmarLDGdPY
Re: Baan van Michel Evers
Lid sinds: 2019

Fantasietjes op de baan

offline
Re: Baan van Michel Evers
Prachtig prachtig 🤗 Dank je Michel
Tot a.a. woensdag 🤫😉
Re: Baan van Michel Evers
Citaat van: Degeluidsman op woensdag 23 juni 2021, 20:03:33
Leuke aanwinst Michel, daar hoort een Rheingold stammetje achter  :)

Peter Degeluidsman
Hoi Peter,

er zit al een set Rheingold passagiers wagons in de planning.

Ik heb de laatste tijd mijn aantal loc's en wagons weer uitgebreid. Ik moet niet teveel op veilingsites en andere verkoopsites kijken. Er staan zoveel mooie dingen te koop. Erg verleidelijk. :lol: :lol:

Meestal zoek ik naar zulke loc's als die BR18.4 of andere analoge, oude loc's e.d. Maar ze moeten er dan wel onberispelijk uit zien.
Die analoge loc's bouw ik dan om en kan ik afstellen helemaal naar mijn eigen zin.
Re: Baan van Michel Evers
Afgelopen week mijn Rheingold wagons ontvangen.

En die achter de BR18.4
Re: Baan van Michel Evers
Afgelopen weekend een V60 omgebouwd en gedigitaliseerd.


Het is weer prima gegaan.
De loc voorzien van automatische koppelingen.
En zo kan er op afstand afgekoppeld worden, geheel automatisch, door eeen druk op een knopje en later eventueel misschien ook wel door besturingssoftware.

https://youtu.be/518LABCQO-g
Re: Baan van Michel Evers
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Baan van Michel Evers
Je bent lekker bezig Michel  :thumbup: :thumbup:

Een filmpje kan geen kwaad  :D


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: Baan van Michel Evers
Je was mij net voor. 😀
Re: Baan van Michel Evers
Lid sinds: 2019

Fantasietjes op de baan

offline
Re: Baan van Michel Evers
HOE DOE JE T TOCH ALLEMAAL !!!!! :thumbup: :thumbup: :thumbup:
Re: Baan van Michel Evers
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Baan van Michel Evers
Citaat van: Michel Evers op zaterdag 29 mei 2021, 07:42:13
Is hier op ons forum ergens een overzicht van hoe de rijlichten van loc's in de diverse landen, zowel voor- als achterzijde, geregeld zijn.

Nee, dus.

Volgens mij alleen Zwitsers, en dan nog vooral omdat daarover in 2009 een draadje was op het forum.

Van Belgische locs denk ik niet dat er een draadje is over lichtwissel of loc-seinbeeld.

Anderzijds, je zou bij de ombouwdraadjes (naar digitaal) kunnen kijken b.v. ÖBB, vind je gelijk iets over NS.

Dit draadje, over DB, zegt iets maar niet genoeg.
Het blijkt o.a. ook tijdperk afhankelijk te zijn.



Re: Baan van Michel Evers
Citaat van: Jan22 op maandag 12 juli 2021, 20:38:21
Dit draadje, over DB, zegt iets maar niet genoeg.
Het blijkt o.a. ook tijdperk afhankelijk te zijn.
Klopt. Tot de jaren '60 (meen ik) bestond het frontsein uit twee lampen. Daarna werd dit aangepast naar drie lampen.
Re: Baan van Michel Evers
Re: Baan van Michel Evers
Citaat van: wimpietje op maandag 12 juli 2021, 17:58:47
HOE DOE JE T TOCH ALLEMAAL !!!!! :thumbup: :thumbup: :thumbup:
Wim,

is niet moeilijk hoor. Gewoon gebruik maken van wat fabrikanten op de markt gebracht hebben.
In dit geval de elektromagnetische koppelingen van Marklin plaatsen. Deze loc is daar al op voorbereid.
En een ESU decoder er in zetten die ook al is voorbereid op het aansturen van dergelijke koppelingen.
Daarna de tijd van koppeling intrekken, tijd van duwen en tijd van wegrijden in de decoder plaatsen en/of aanpassen.
Daarna testen.
Re: Baan van Michel Evers
Lid sinds: 2006

M* en bezig te digitaliseren

offline
Re: Baan van Michel Evers
Michel, is de V60 voorzien van de telex-koppelingen die oorspronkelijk in de Märklin V60 werden gemonteerd ?
Zelf heb ik ook nog een 3065 die ik graag zou digitaliseren, maar had het idee dat de telex-koppelingen te veel stroom zouden trekken en dat een gewone lokpilot of -sound dat niet aan zou kunnen.
Re: Baan van Michel Evers
Rob,

die van mij was de Marklin 3141. Een oude loc met zelfs nog een wisselrelais er in.
Maar er was wel ruimte voor de telex koppeling van Marklin incl. de gaatjes voor de bedrading en openingen om de bevestigingslipjes door te kunnen duwen en om te buigen.

Ik heb er een ESU loksound 5 in gezet en de koppelingen direct op de decoder gezet.
Deze decoder moet dit makkelijk kunnen. Ook zijn deze decoders best goed beveiligd. Bij overbelasting van een uitgang wordt deze afgeschakeld en vervolgens ná x-tijd weer ingeschakeld. Ik heb dat ooit duidelijk kunnen merken aan een motor die niet 100% in orde was. Ik kon dan duidelijk horen dat de motor telkens werd afgeschakeld en ná x-tijd weer werd ingeschakeld.

Wanneer je twijfeld aan de belastbaarheid van de door jou gebruikte decoder, dan zou je altijd nog een mini relais o.i.d. er tussen kunnen zetten. Hoewel ik twijfel of er voldoende ruimte is onder de loc behuizing.

Succes. Als ik je ergens mee kan helpen, laat het dan maar weten.
Re: Baan van Michel Evers
Lid sinds: 2006

M* en bezig te digitaliseren

offline
Re: Baan van Michel Evers
Michel, bedankt voor je info.
Ik neem aan dat de veldspoel en anker ook zijn door een magneet en 5 polig anker.
't zal nog wel even duren voordat ik er aan begin, maar dit lokje wil ik tzt toch echt op m'n baan hebben.
Ik heb m ooit zelf nieuw gekocht en had voor het gebruik met de telex, 1 van m'n trafo's zodanig omgebouwd dat het omschakelen met een aparte drukknop werd gedaan zodat de telex snel kon worden geschakeld.
Re: Baan van Michel Evers
Rob,

ja, gewoon gelijk alles gedaan.
Ook LED verlichting warmwit voor en rood achter en wisselt met de rijrichting. Ook een klein cabinelichtje, smd LED, er in gezet.

Ik ben erg nieuwsgierig naar hetgeen je met de trafo gedaan hebt.
Ik vroeg mij sowieso al af hoe zo een telex koppeling op een analoge baan wordt aangestuurd.
Re: Baan van Michel Evers
Lid sinds: 2019

Fantasietjes op de baan

offline
Re: Baan van Michel Evers
????
Bericht nieuwe loc weg...?
Re: Baan van Michel Evers
Lid sinds: 2006

M* en bezig te digitaliseren

offline
Re: Baan van Michel Evers
Michel,
Om even terug te komen op het bericht van 13 juli,
De telex werd geactiveerd door het rijrichtings-relais.
Vooruit / 1x schakelen: vooruit met telex, nog eens schakelen: achteruit / weer schakelen: achteruit met telex.
En dan weer naar vooruit. enz..
De trafo heeft een contactveer die vanuit 0 >> 16 V over de secundaire wikkeling vd trafo kan worden gedraaid. Hoe meer wikkelingen, hoe hoger de spanning.
Omschakelen met  overspanning van 24 V heeft een apart contact ( meestal te bekrachtigen door door de nulstand heen te draaien ).
Ik heb een uitbreiding gemaakt in de vorm van een momentschakelaar die in rust, de rijspanning doorgeeft naar de rode stekerbus. In bekrachtigde stand, wordt de rijstroom onderbroken en wordt de 24V doorgegeven.
Op deze manier kan een telexl-lok snel, tijdens het rijden, zonder zichtbare onderbreking, ontkoppelen.
Bij het omkeren van de rijrichting moet wel eerst naar nul worden geregeld, maar dat spreekt vanzelf.
Dit systeem heb ik jaren gebruikt op m'n toenmalige rangeerterrein.
Re: Baan van Michel Evers
Rob,

en zo zie je dat zelfs bij analoge banen met een handigheid toch wat extra's aangestuurd kan worden. Ik vermoedde al dat je het op deze manier gedaan had.

Had Marklin zelf indertijd al loc's met die telex koppelingen aangeboden?

Hoe dan ook, op digitale wijze is het toch een stuk handiger. Althans, dat vind ik toch.

Inmiddels ben ik er wel achter dat die ESU decoders een hoop kunnen hebben. Ook zijn ze best goed beveiligd tegen overbelasting. Ze schakelen dan de betreffende uitgang uit om deze na 1 sec. weer te starten. Bij opnieuw overbelasting herhaald de cyclus zich.

Succes.
Re: Baan van Michel Evers
Wim,

terug uit Spanje?

De presentatie van de nieuwe loc was niet naar mijn zin.
Onderaan een nieuwe poging.
De presentatie van een BR52 met condenstender

De ombouw is weer naar mijn zin verlopen.
Ik blijf het leuk werk vinden.

De smoke units doen het ook prima ondanks dat dezen maar voor de helft van de tijd worden voorzien van spanning.
Ze worden nl. aangestuurd vanuit de decoder, maar liggen aan de massa van de loc's.
Als dan de aansturing "geknepen" wordt, dan roken ze iets minder hard, wat ik persoonlijk wel net zo mooi vind.

De Mallet is ook klaar, maar nog geen video.
De schoorsteen van de Mallet was gesloten. Die heb ik dus moeten uitboren. Dat ging prima, ondanks dat de wand van de schoorsteen ná het uitboren, nog geen milimeter dik meer was. Wel had ik tevoren de max. lengte van de rook units opgemeten.

Verder staan er nog twee BR03 loc's. Zijn al verbouwd, maar moeten nog geprogrammeerd worden.
Een USA GM EMD F7 "Electro-Motive" is inmiddels ook klaar.

Dan nog een Glaskaste verbouwen, mits er ruimte is. Misschien een Micro van ESU er in.

Als de loc's klaar zijn, dan ga ik beginnen aan de uitbreiding van mijn tafel.
Voor komende winter staat dan de ontwikkeling van de baan op de agenda.

Hieronder de BR52 met condenstender.

https://youtu.be/Xd8qLfZsaJo





Re: Baan van Michel Evers
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Baan van Michel Evers
Hoi Michel,

Je loc rijd erg mooi, ook op langzame snelheid  :thumbup: :thumbup:
Lekker wakker worden met zo;n filmpje  :)


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: Baan van Michel Evers
Hoi Peter,

dank je wel voor je compliment.

Het mooi langzaam kunnen rijden is een vereiste voor mijn materieel. Daar stel ik op af. Hard kunnen rijden is veel makkelijker. Dat lukt meestal wel.

Sterker nog, ik heb inmiddels al meerdere loc's waarvan ik de maximale snelheid moet knijpen omdat ze zelfs bij de meeste maximale radius uit de bocht gaan. Gelukkig niet op de grond. Ik heb bij dit testbaantje nog niet overal een opstaand randje.
Hier onder de presentatie van de BR96 "Mallet".

Ik zal nog een nieuwe video maken. Deze is niet echt scherp genoeg.



Re: Baan van Michel Evers
Lid sinds: 2019

Fantasietjes op de baan

offline
Re: Baan van Michel Evers
Weeral chique gedaan hoor Michel. Prachtig hoe langzaam die locs van jou rijden 👌
We blijven nog een paar weken hier, het weer is prachtig dus wandelen, fietsen en bootje varen 😂
Re: Baan van Michel Evers
Wim,

lekker genieten dus van de natuur.

Bij deze de GM EMD F7 Electro-Motive. Deze combinatie bevat 2 motoren die parallel werken. Hier moet ik dus de snelheid met zeker 30% knijpen en wanneer gebruik wordt gemaakt van een kleine radius,
dan is 50 tot 60% van de max. snelheid meer dan voldoende.

Wederom is de video niet helemaal scherp. Dat moet ik nog zien op te lossen.


Re: Baan van Michel Evers
En de volgende loc is klaar.
Dit keer een van de kleinere loc's van Märklin (3687) BR98.3 Glaskasten.


Re: Baan van Michel Evers
Lid sinds: 2006

M* en bezig te digitaliseren

offline
Re: Baan van Michel Evers
Knap in dat kleine lokje gefrot !
Het geluid van het kolenstorten en fluit klinkt plausibel, het geluid vd stoomslagen past beter bij een grotere lok zou ik denken.
Bel klinkt als de 64-er van VSM, of die vd glaskasten hetzelfde klinkt weet ik niet.
Re: Baan van Michel Evers
Hoi Rob,

helemaal mee eens. De stoomslagen klinken als die van een middel grote dan wel grote stoomloc.
Maar nog geen andere gevonden.
De bel vind ik nog wel gelijken.
Maar ik ben nog zoekende naar geluiden.
Dus als je wat weet, dan laat het maar weten.

Het inbouwen was een kwestie van passen en meten.
Een ESU micro er in maar wel een speaker met volledige geluidskast.
Re: Baan van Michel Evers
Lid sinds: 2019

Fantasietjes op de baan

offline
Re: Baan van Michel Evers
Weer mooi gedaan Michel, inderdaad een mooi locje en die geluiden en langzaam rijden : toppie. Denk dat ik ook eens naar zo eentje op zoek ga hoor.
Re: Baan van Michel Evers
Hoi Wim,

er staan er een paar op eBay.
Wel de foto's goed bekijken, want de loc is zeer delicaat.
Veel kleine details die heel makkelijk afbreken.

Wanneer je er een koopt en je ziet bij ontvangst dat er wat afgebroken is, dan kan je van Märklin niets meer vinden.
Althans ik heb het nog niet gevonden. Maar als je dan bij Trix kijkt en zoekt naar dezelfde loc dan kun je wel eens geluk hebben dat die nog wat onderdeeltjes hebben.

Ik zoek nog even naar een ander geluid voor de stoomslag. Rob heeft gelijk, dat geluid past beter bij een grote stoomloc dan bij zo een kleintje.
Maar ik vind wel wat.

Nu heb ik nog 2 locs die verbouwd moeten worden en nog 3 anderen die nagekeken moeten worden omdat die niet lekker werken.

Succes met je zoektocht.