Nieuws:

Wil je ook treinenplaatjes in je onderschrift? Lees hier verder hoe je dat instelt op jouw profiel!

Baan van Michel Evers

Gestart door Michel Evers zaterdag 19 oktober 2019, 10:54:31

0 leden en 2 gasten bekijken dit board.
Re: Baan van Michel Evers
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Baan van Michel Evers
Hoi Michel,

Ik heb het bericht 2 x gelezen, wat vervelend wat jou overkomt, iets wat je met hart en ziel doet.
Het doek zo over je baan geeft een trieste aanblik, maar jij zult niet over een nacht ijs gegaan zijn in je beslissing.

Ik hoop dat je wellicht nog iets op kleine schaal met de hobby kunt doen, neem er de tijd voor.


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: Baan van Michel Evers
Alle modelspoor machinisten,

wat een reacties, wat een medeleven. Ik wordt er stil van. Dank jullie allemaal. Het zet mij in ieder geval aan het denken.

Als ik door ga, met de nadruk op "als", dan zal dat, zoals velen al adviseerden, in kleinere vorm zijn. Ik heb mij veel te veel laten meeslepen door grote banen, schaduwstations, en noem maar op, zonder stil te staan bij mijn fysieke beperkingen, mijn fysieke mogelijkheden.

Dus als ik door ga wordt dat in afgeslankte vorm, een baan waar ik echt makkelijk vanuit alle kanten bij kant, een baan zonder schaduwstation, alleen een zichtbaan met een mooi parade traject. Een baan met alleen stoomloc's, zonder bovenleidingen. Gewoon een baan waar ik ook tijdens mijn hele slechte dagen van kan genieten.

Ook moet de baan omhoog. Mijn baan was veel hoger, maar heb hem verlaagd om een schaduwstation te kunnen maken met een zichtlaag er boven. De baan moet dus sowieso omhoog en worden voorzien van wielen. Op ons forum staan genoeg voorbeelden.

Wat ook zou kunnen, wat ik bij een kennis van mij gezien heb, is een baan op oog hoogte "hangende" aan de schuine kanten van het dak.

Enfin, eerst eens goed nadenken wat ik wil, maar nog veel belangrijker is nadenken over wat ik zelf nog kan.
Allereerst voor nu is rust. Afwachten of rust wat verlichting brengt in mijn fysieke gesteldheid.

Allemaal,

dank jullie wel voor het meedenken.
Re: Baan van Michel Evers
Lid sinds: 2008

offline
Re: Baan van Michel Evers
Je zou ook met modulebakken aan de gang kunnen gaan...
Re: Baan van Michel Evers
ACTS.zuid
gast

Re: Baan van Michel Evers
 @citaat Die suggestie is een week na topic start al gedaan en is om goede of slechte redenen toen genegeerd.

Citaat van: ronaldk op donderdag 24 oktober 2019, 20:26:00

Even een vraag: Waarom maak je zo'n moeilijk baanontwerp als je lichamelijk wat minder bent? Ondanks dat ik van goede lijf en leden was heb ik destijds (zie ook mijn bouwdraadjes) mijn baan afgebroken. Daarna ben ik op "ikea-hoogte" gaan bouwen met "modules". Daardoor hoef ik niet meer zwaar te tillen en kan rechtopstaand aan mijn baan knutselen zonder rugklachten. Ik merk dat ik het wel heel erg fijn vindt werken.

Groet Ronald.


Terwijl feitelijk bedoeld wordt: ga bouwen op een zo comfortabel mogelijk wijze, niet meer op of onder je baantje hoeven kruipen en zo mogelijk op één nivo blijven. Het lijkt er op dat Michel dat nu ook vindt.

Gr, Ben.
Re: Baan van Michel Evers
Ik denk dat gezien de ruimte die je toont een kleiner baantje met een open zichtbaar schaduwstation op hetzelfde niveau perfect mogelijk is.
Schaduwstations onder de afgewerkte baan zijn meestal een teken van plaatsgebrek, wie ruimte heeft weet wel beter, alles op hetzelfde niveau en zonder die vervelende helixen. Dan kun je er ongehinderd treinopstellingen maken of materiaal van de baan af nemen zonder bukken. Hoe makkelijk kan het zijn als je plaats hebt  ;)
Re: Baan van Michel Evers
Citaat van: ACTS.zuid op maandag 23 november 2020, 10:44:49
@citaat2 Die suggestie is een week na topic start al gedaan en is om goede of slechte redenen toen genegeerd.

Citaat van: ronaldk op donderdag 24 oktober 2019, 20:26:00

Even een vraag: Waarom maak je zo'n moeilijk baanontwerp als je lichamelijk wat minder bent? Ondanks dat ik van goede lijf en leden was heb ik destijds (zie ook mijn bouwdraadjes) mijn baan afgebroken. Daarna ben ik op "ikea-hoogte" gaan bouwen met "modules". Daardoor hoef ik niet meer zwaar te tillen en kan rechtopstaand aan mijn baan knutselen zonder rugklachten. Ik merk dat ik het wel heel erg fijn vindt werken.

Groet Ronald.


Terwijl feitelijk bedoeld wordt: ga bouwen op een zo comfortabel mogelijk wijze, niet meer op of onder je baantje hoeven kruipen en zo mogelijk op één nivo blijven. Het lijkt er op dat Michel dat nu ook vindt.

Gr, Ben.

Ben,

ik kan niet anders dan je helemaal gelijk geven.
:thumbup: :thumbup:

Anton,

jouw idee zou ook kunnen. Wel een schaduwstation, maar dan zichtbaar en op gelijke hoogte.
Ook iets voor mij om over na te denken.
Dank je wel.
Re: Baan van Michel Evers
Citaat van: ronaldk op donderdag 24 oktober 2019, 20:26:00
Even een vraag: Waarom maak je zo'n moeilijk baanontwerp als je lichamelijk wat minder bent? Ondanks dat ik van goede lijf en leden was heb ik destijds (zie ook mijn bouwdraadjes) mijn baan afgebroken. Daarna ben ik op "ikea-hoogte" gaan bouwen met "modules". Daardoor hoef ik niet meer zwaar te tillen en kan rechtopstaand aan mijn baan knutselen zonder rugklachten. Ik merk dat ik het wel heel erg fijn vindt werken.

Groet Ronald.
Ronald,

hoe hoog meet jouw Ikea-hoogte, bovenkant tafel?

Michel
Re: Baan van Michel Evers
hoi,

Citaat van: Michel Evers op dinsdag 24 november 2020, 11:27:36
hoe hoog meet jouw Ikea-hoogte, bovenkant tafel?

Ongeveer 1,30 meter. Ik wilde niet zagen in de Ivars. De minst hoge Ivar stelling was destijds 124 cm. Zie ook de doorsnede in deze bijdrage: Ronald's nieuwe project: Endstation der Linie: "Bahnhof Poggendam: Doorsnede. Zelf zou ik nu een iets hogere bakrand gebruiken. Iets van 8 tot 10 cm. Dit omdat je dan wat makkelijker de diverse zaken onder de baan kan regelen  :) Nu is het soms wat passen en meten onder de baan  :D

Groet Ronald.
Re: Baan van Michel Evers
Waar ik voor enkele dagen terug alleen nog maar kon denken aan het stoppen van mijn model spoorbaan hobby, ben ik nu alweer plannen aan het maken voor de drastische wijziging van mijn baan in plaats van te stoppen.

Belangrijkste wijzigingen worden het omhoog brengen van de baan tot een hoogte van 120 x 130 cm, het verkleinen van de baan omdat door het omhoog brengen ik vanwege de schuine kanten van de zolder anders te weinig ruimte heb om te kunnen lopen. De huidige vorm is een rechthoekig U en dus gaat zeker de helft van de "poten" van de U er af. De onderlaag als schaduwstation komt helemaal te vervallen.

Zo min mogelijk aansluitingen onder de baan en als er dan toch aansluitingen onder door moeten dan ga ik multicore gebruiken. Maar liever niet meer er onder.

Mijn treinen verzameling wordt gesaneerd totdat alleen de treinen uit de stoomtijd zijn overgebleven. Waar ik de rest te koop ga zetten moet ik nog bekijken. Geïnteresseerden kunnen eventueel al een PD sturen. Bijna alles is nieuw of in nieuw staat omdat ik belachelijk zuinig ben op mijn materieel. Alles is digitaal waarvan de meerderheid een sound decoder heeft. Desgewenst bouw ik materieel terug om naar analoog.

Momenteel gebruik ik de C-rails van Märklin, maar eigenlijk wil ik van de gelegenheid gebruik maken om over te schakelen op de K-rails of gelijk waardig materiaal. Geïnteresseerden voor de C-rails kunnen ook al van zich laten horen. Graag via PB.

Tegen de feestdagen hoop ik mijn huidige baan afgebroken en opgeborgen te hebben, zodat ik de tijd daarna kan besteden aan het wijzigen van het onderstel.

Graag wil ik iedereen nogmaals bedanken die mij hebben doen besluiten om door te gaan met onze mooie hobby.
Re: Baan van Michel Evers
Citaat van: ronaldk op dinsdag 24 november 2020, 12:03:28
hoi,

Citaat van: Michel Evers op dinsdag 24 november 2020, 11:27:36
hoe hoog meet jouw Ikea-hoogte, bovenkant tafel?

Ongeveer 1,30 meter. Ik wilde niet zagen in de Ivars. De minst hoge Ivar stelling was destijds 124 cm. Zie ook de doorsnede in deze bijdrage: Ronald's nieuwe project: Endstation der Linie: "Bahnhof Poggendam: Doorsnede. Zelf zou ik nu een iets hogere bakrand gebruiken. Iets van 8 tot 10 cm. Dit omdat je dan wat makkelijker de diverse zaken onder de baan kan regelen  :) Nu is het soms wat passen en meten onder de baan  :D

Groet Ronald.

Ronald,

dank je. Ik ben aan het meten gegaan en ik denk dat ik  rond de 120 cm. gaan aanhouden. Ik ben zelf maar 172 cm. dus hoger moet ik niet gaan. Sowieso krijg je wel een hele andere kijk op de baan. Anders kijk je er van boven op neer en met zo een hoge baan kijk je meer van de zijkant er tegen aan. Zeker niet verkeerd. Wat realistischer.

Mijn nieuwe baan gaat 360 X 120 cm worden. Misschien laat ik nog een 50/60 cm. van de zijstukken staan. Die kunnen mooi gebruikt worden voor bijvoorbeeld een loc loods en/of draaischijf. Ook een stukje industrie en woongebied, zonder spoor kan daar dan op gesitueerd worden..

Michel
Re: Baan van Michel Evers
Citaat van: Michel Evers op woensdag 25 november 2020, 10:50:45
dank je. Ik ben aan het meten gegaan en ik denk dat ik  rond de 120 cm. gaan aanhouden. Ik ben zelf maar 172 cm. dus hoger moet ik niet gaan. Sowieso krijg je wel een hele andere kijk op de baan. Anders kijk je er van boven op neer en met zo een hoge baan kijk je meer van de zijkant er tegen aan. Zeker niet verkeerd. Wat realistischer.

Ik ben maar 5 cm langer  :) Maar 1,20 is een mooie maat. Dan krijg je zeker een ander beeld van je modelbaan. Dat kan heel mooi zijn. Veel (kleinere) tentoonstellingsbanen zitten nu tussen de 1,10 en 1,40 meter hoog.

Citaat van: Michel Evers op woensdag 25 november 2020, 10:50:45
Mijn nieuwe baan gaat 360 X 120 cm worden. Misschien laat ik nog een 50/60 cm. van de zijstukken staan. Die kunnen mooi gebruikt worden voor bijvoorbeeld een loc loods en/of draaischijf. Ook een stukje industrie en woongebied, zonder spoor kan daar dan op gesitueerd worden..

Denk eens na over een rondloper. Dus een ovaal  :) Maar dan een hogere wand in het midden. Dan heb je twee zijdes. Je kan een zijde als schaduwstation gebruiken of juist aan twee een mooi landschap. Aan één zijde een industrie en stad. Aan de andere zijde bijvoorbeeld een paradespoor in een mooi landschap. Volgens mij als je de baan in het midden van je zolder zet kan je er mooi om heen lopen.

Succes met nadenken en plannen.

Groet Ronald.
Re: Baan van Michel Evers
Lid sinds: 2006

M* en bezig te digitaliseren

offline
Re: Baan van Michel Evers
Toevallig zag ik van de plannen, eerst om te stoppen, later om eenvoudiger door te starten. Dat laatste is natuurlijk de leukste optie.
Ik zou het ook simpel houden.
Heb nu zelf alleen een proefovaal en een rollenbank. Die laatste, daar  beleef ik ook veel plezier van, vooral met een grote stoomlok er op met geluid. Geeft een beetje het effect van de opstelling van de Rimkov testbank.
Re: Baan van Michel Evers
Lid sinds: 2006

M* en bezig te digitaliseren

offline
Re: Baan van Michel Evers
De lok op de testbank bij Rimkov is ook een S3/6 "Langbeinige"  zoals in je postzegel. Mooie lok
Mss ga ik ook zo iets bouwen.
Re: Baan van Michel Evers
Wiki Redactie
Lid sinds: 2016

offline
Re: Baan van Michel Evers
Las het bericht, jammer van je gezondheid.
Toch leuk dat je weer de moed hebt gevonden om door te gaan. Zou ook helemaal niet stoppen. Je bent al gestopt met de paarden, dit zal dan weer een klap zijn.
Bekijk wat je kan doen en doe het. Zelfs met een rolstoel zijn er mogelijkheden. En het lijkt slecht om er over te denken, maar verplaats je eens in hun situatie en kijk dan wat je dan nog kunt doen.
Re: Baan van Michel Evers
Mijn baantafel versie 2.0 begint al vormen aan te nemen. Oude tafel is afgebroken uitgezonderd de bruikbare delen.
Nieuwe poten zijn al ontvangen en de wielen ook al in huis.
Komende 2 weken alles rustig aan monteren.
Wat een verademing zal dat zijn. Geen capriolen meer uithalen om ergens bij te kunnen.
Re: Baan van Michel Evers
Lid sinds: 2019

Fantasietjes op de baan

offline
Re: Baan van Michel Evers
Keep it going Michel  :thumbup:
Baan van Michel Evers versie 2.0 So far so good
Deze week de baan tafel verhoogd. De hoogte is nu 120 cm. en de gehele baan staat op wielen.
Dit is wel even anders, maar het biedt zoveel positieve mogelijkheden dat dat vlug gewend zal zijn. In mijn beleving zie ik de baan al voor mij, met het zicht zo van de zijkant. Dit geeft, denk ik toch, een meer realistische beeld van de baan dan van bovenaf.

Er moet nog een stuk van ongeveer 150 x 60 cm. tegen de onafgewerkte kant aan gemonteerd worden wat ik dan weer maak van de 2 vervallen delen. Dat stuk ga ik gebruiken voor scenery. Wat industrie, loc loodsen, woonhuizen of wijnbergen of iets dergelijks. Dat moet ik nog even bekijken.
Dan nog de resterende kanten afwerken met de afwerkstroken die ik nog heb liggen.
Re: Baan van Michel Evers
Lid sinds: 2019

Fantasietjes op de baan

offline
Re: Baan van Michel Evers
 :thumbup: , je bent weer bezig!
Re: Baan van Michel Evers
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Baan van Michel Evers
Fijn om te zien dat je weer bezig bent Michel  :thumbup: :thumbup:


Mvg,

Peter Degeluidsman
Baan van Michel Evers V2.0
Ja, heerlijk om weer bezig te zijn.
Komende week kijken of het lukt het extra stuk er aan te krijgen.
Wel denk ik er over om de baan 10 cm. te laten zakken.
De 120 cm. lijkt mij toch net iets te hoog voor mij. Zeker gezien het feit dat ik steeds krommer wordt.
Dan zo langzamerhand een railplan gaan maken.
Maar ik heb nog de tijd. Dit jaar gaat er nog geen rails op.

Ik ga K-rail gebruiken of een gelijkwaardige vervanger. Verder denk ik er over om de wissels e.d. te sturen met servo's.
Allemaal punten waar ik dus momenteel over nadenk.
Komende tijd ook de C-rails uitzoeken en liefhebbers er voor zoeken.
Dus al met al werk genoeg.
Re: Baan van Michel Evers V2.0
Hoi,

Lekker bezig zo.


Citaat van: Michel Evers op vrijdag 11 december 2020, 18:05:36
Dit is wel even anders, maar het biedt zoveel positieve mogelijkheden dat dat vlug gewend zal zijn. In mijn beleving zie ik de baan al voor mij, met het zicht zo van de zijkant. Dit geeft, denk ik toch, een meer realistische beeld van de baan dan van bovenaf.

Klopt, het geeft een ander beeld dan er op kijken. Met het landschap kan je dan leuke doorkijkjes maken. En het hoeft ook niet zo hoog te zijn om een goede scheiding te zijn zodat een trein "verdwijnt". Het bied mogelijkheden  :)

Citaat van: Michel Evers op zaterdag 12 december 2020, 09:21:49
Wel denk ik er over om de baan 10 cm. te laten zakken. De 120 cm. lijkt mij toch net iets te hoog voor mij. Zeker gezien het feit dat ik steeds krommer wordt.

Dat is zeker nog een goede hoogte 110cm. Is het frame met poten los van de baan zelf? Dus kan je die makkelijk van elkaar loshalen? Als je dat doet dan kan je de bakken ter zijner tijd nog op een workmate of een paar schragen zetten om er aan te werken met je landschap en eventueel aan de bedrading kan werken. Dat doe ik namelijk ook regelmatig. Dan kan ik rustig staan of zitten werken aan de bak.

Succes!

Groet Ronald.
Re: Baan van Michel Evers
Ik ben met de bouw van de baan vanaf het begin er van uit gegaan dat e.e.a. weleens los zou moeten kunnen. Mijn "oude" baantafel bestond dan ook uit 4 delen die weer met grote bouten aan elkaar vast zaten. Ook de poten zijn per poot los te schroeven middels 4 schroeven. Dus het eventueel inkorten is geen probleem. Ik kan dat poot voor poot doen. Ik heb dat nog gedaan.

Zoals je op de foto kunt zien is mijn tafel volledig dicht. Ik heb nog getwijfeld of ik bij deze ombouw het blad zou loshalen en de tafel dus wijzigen een open frame tafel, maar het blad is wel gelijmd aan het frame. Dus bakken zoals jij gebruikt ga ik niet doen.
Wat wel zou kunnen en wat ik misschien ook ga doen, is losse multiplex plaatjes maken om daar dan wat scenery op te maken en die dan in zijn geheel op de baantafel te bevestigen.

Nu maak ik stukjes scenery al aan de keukentafel omdat ik anders vele uren op de zolder zit en Tina beneden, hetgeen niet echt gezellig is.
Re: Baan van Michel Evers
hoi,

Citaat van: Michel Evers op zaterdag 12 december 2020, 10:27:52
Ik ben met de bouw van de baan vanaf het begin er van uit gegaan dat e.e.a. weleens los zou moeten kunnen. Mijn "oude" baantafel bestond dan ook uit 4 delen die weer met grote bouten aan elkaar vast zaten. Ook de poten zijn per poot los te schroeven middels 4 schroeven. Dus het eventueel inkorten is geen probleem. Ik kan dat poot voor poot doen. Ik heb dat nog gedaan.

Dat is wel handig dat je ze zo los kan schroeven.

Citaat van: Michel Evers op zaterdag 12 december 2020, 10:27:52
Zoals je op de foto kunt zien is mijn tafel volledig dicht. Ik heb nog getwijfeld of ik bij deze ombouw het blad zou loshalen en de tafel dus wijzigen een open frame tafel, maar het blad is wel gelijmd aan het frame. Dus bakken zoals jij gebruikt ga ik niet doen.

Je kan ook een "los" frame met poten maken daarop je blad met frame leggen. Ik heb zelf ook geen open frame. Eigenlijk ook een plaat die op meerdere plekken deel baar is  ;)

Citaat van: Michel Evers op zaterdag 12 december 2020, 10:27:52
Wat wel zou kunnen en wat ik misschien ook ga doen, is losse multiplex plaatjes maken om daar dan wat scenery op te maken en die dan in zijn geheel op de baantafel te bevestigen. Nu maak ik stukjes scenery al aan de keukentafel omdat ik anders vele uren op de zolder zit en Tina beneden, hetgeen niet echt gezellig is.

Dat heb ik nu ook veel. Aan het bureau. Soms neem ik het spul mee naar beneden. In de zomer deed ik het ook wel buiten. Vaak mocht ik dan toch heen en weer lopen voor spullen. Je vergeet nog wel eens wat dingtjes  :) :) De rails ligt toch op een laag van 3mm hoog. Voor het aansluiten van het landschap komt dat mooi uit. Een slootje is dan zo gefreesd als dat er langs mag. Dan zet ik de losse delen vast met een paar schroeven aan de onderzijde van de plaat. Dan zijn ze later nog los te halen (als het goed is  O:-D ) Het is soms wat extra frezen en zagen in de plaat  :)

Groet Ronald.
Nieuwjaar
Lid sinds: 2019

offline
Nieuwjaar
 2021
Baan van Michel Evers V2.0
Mijn modelbaan tafel is inmiddels een klein stukje minder hoog gemaakt omdat 120 cm voor mij net iets te hoog was. De hoogte nu is ongeveer 110 cm hetgeen voor mijn lengte 172 echt prima is. Met het werken aan de tafel, kanten afwerken e.d., heb ik er nu al gemak van gehad.
De uitbreidingsstukken aan de zijkant van de tafel, komen er, in tegenstelling tot mijn eerdere plannen voorlopig niet aan.
Eerst dit maar eens bekijken en indien nodig kan de tafel later nog uitgebreid worden.

Hopelijk wordt het voor ieder van ons een mooi trein jaar.
Re: Baan van Michel Evers
Lid sinds: 2019

Fantasietjes op de baan

offline
Re: Baan van Michel Evers
Weer goed bezig Michel 👏🏻
Ook voor jou een beter 2021 he 👍🏻
Re: Baan van Michel Evers V2.0
hoi,

Citaat van: Michel Evers op vrijdag 01 januari 2021, 15:17:18
Mijn modelbaan tafel is inmiddels een klein stukje minder hoog gemaakt omdat 120 cm voor mij net iets te hoog was. De hoogte nu is ongeveer 110 cm hetgeen voor mijn lengte 172 echt prima is. Met het werken aan de tafel, kanten afwerken e.d., heb ik er nu al gemak van gehad.

Goed om te horen dat de nieuwe hoogte bevalt  :thumbup: Dat is al een belangrijke stap in het terugvinden van het plezier in de hobby.

Citaat van: Michel Evers op vrijdag 01 januari 2021, 15:17:18
De uitbreidingsstukken aan de zijkant van de tafel, komen er, in tegenstelling tot mijn eerdere plannen voorlopig niet aan. Eerst dit maar eens bekijken en indien nodig kan de tafel later nog uitgebreid worden.

Verstandig!  :thumbup: Uitbreiden kan altijd nog. Eerst maar eens weer lekker aan de gang  :) Dan komt het plezier terug. Dat gaat ook weer meer energie geven.

Citaat van: Michel Evers op vrijdag 01 januari 2021, 15:17:18
Hopelijk wordt het voor ieder van ons een mooi trein jaar.

Dat het zeker een mooi modelbouwjaar mag worden. Belangrijkste is dat er weer goede stappen in je gezondheid gemaakt mogen worden.

Groet Ronald.
Re: Baan van Michel Evers
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Baan van Michel Evers
Hoi Michel,

Ik weet niet, of je je schaduwstation al hebt afgebroken, maar als je het nog hebt ( en de plaats ervoor ) , zou je kunnen overwegen om het aan te sluiten op je nieuwe baan.
Ik denk maar wat mee  ;)

Grtz Tony
Re: Baan van Michel Evers
Hoi Tony,

bedankt voor het meedenken.
Mijn schaduwstation is volledig afgebroken.

Momenteel richt ik mij volledig op de nieuwe baan. Een schaduwstation gaat er waarschijnlijk nooit meer komen.
Misschien dat er in toekomst een "verticale opslag", komt, een loc lift, voor al mijn rijdend materieel, maar voorlopig komt op de baan alleen dat materieel wat ik ook daadwerkelijk gebruik. De rest komt misschien ooit in vitrinekasten.

Ik heb gespeeld met de gedachte om veel loc's en wagons te verkopen, maar heb dat inmiddels van mijn afgezet.
Veel loc's heb ik zelf gedigitaliseerd en dus zit daar mijn tijd en waarde in.
Re: Baan van Michel Evers
Lid sinds: 2019

Fantasietjes op de baan

offline
Re: Baan van Michel Evers
Goeie morgen Michel
Ook nog steeds of al vroeg, wakker?
Je bent wel n echte techneut zeg, zelf locs digitaliseren..... Ik durf zelfs nog niet aan de cv's te tornen...
Hoedje af hoor
Re: Baan van Michel Evers
Hoi Wim,

zoals dikwijls slecht slapen en dus er maar uit om wat te lezen.
Dank je wel voor het compliment.
Als je ergens mee zit, gewoon vragen. Als ik kan helpen, help ik je.

Afgelopen weken weer e.e.a. in elkaar gezet en wat dan kan bewegen moet bij mij ook bewegen, en als het kan automatisch.
Zo ook deze portaal kraan voor de kolen opslag. De standaard motor die wordt beschreven is een AC motor met op de motor een mechanische opstelling. Niet handig dus.
Vandaag omgebouwd naar een DC motor. Had wat voeten in aarde maar door goed passen en meten is het in 1 keer goed gegaan.
Nu kan door wisselen van de voeding de kraan gewoon op afstand links en rechtsom draaien.

Nu nog micro switches of lichtsluisjes er op om te voorkomen dat de kraan doordraait en dus de lichtaansluiting in de machinekamer om zeep helpt. Ik had sleepcontacten en sleepringen gemaakt, maar geen enkele lijm hield het goed op zijn plaats. En dus gewone aansluitingen er op met twee lussen in de bedrading en dus nog de eindbeveiligingen installeren.
Ik weet ook niet of in het echt dit soort kranen rond kunnen blijven draaien of ook maar een beperkte slag van een x-aantal graden hebben. Ik vermoed het laatste.

https://youtu.be/XLPzNN2UeAA


https://youtu.be/XyFa31Tc0gU



Re: Baan van Michel Evers
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Baan van Michel Evers
Die kranen kunnen bij mijn weten eindeloos rond draaien, Michel.
Grappig trouwens; zoals jij graag alles automatisch wil maken, heb ik dat net andersom  ;)

Grtz Tony
Re: Baan van Michel Evers
Hé Tony,

Wat ik wil is dat ik in ieder geval alles vanaf een plek kan bedienen.
Net als in dit geval de kraan. Om te kunnen omschakelen had ik bij de geadviseerde motor telkens met mijn vingers aan de kraan moeten zitten om de mechanische omschakeling om te kunnen zetten. En dat zijn voor mij dingen die ik niet wil.
Gelukkig zijn we niet allemaal hetzelfde, anders zou het toch een saaie bedoeling zijn.

Overigens kan ik ook erg genieten van de baan van jou, de belevenissen van Carl en zijn kornuiten en zeker van de manieren hoe dat jij je baan maakt. Je scenery, je bebossing en gebouwen. Ik denk dat we daar allemaal nog wel wat van kunnen opsteken.
Inmiddels ben je al aan je 285-ste bladzijde bezig zag ik laatst. Petje af.
Re: Baan van Michel Evers
Goed dat je je hobby (en passie) niet hebt opgegeven! In ieder geval succes met de nieuwe baan en uiteraard een goede gezondheid gewenst.

Voor de rest kom ik even terug op het begin van je topic. Ook ik kamp met het probleem van die slepers op mijn donderbussen. Wat was uiteindelijk de oplossing die jouw heeft geholpen?
Re: Baan van Michel Evers
 @citaat Hallo Timmy / Fuser

Citaat van: Fuser op dinsdag 12 januari 2021, 22:46:46
Voor de rest kom ik even terug op het begin van je topic. Ook ik kamp met het probleem van die slepers op mijn donderbussen. Wat was uiteindelijk de oplossing die jouw heeft geholpen?

Even in het draadje gaan lezen en dan kom je dit bericht tegen: Oplossing sleper Donderbussen. Dat was blijkbaar de oplossing.

Groet Ronald.
Re: Baan van Michel Evers
Timmy/Fuser, Ronald,

ik moest zelf ook weer even terug lezen wat ik gedaan en geschreven had.
De oplossing zoals beschreven op 29-10-2020, 11.22 uur en enkele berichten daarna, is nog niet helemaal 100% oké.

De aangekocht brackets vanuit Duitsland zijn goed en passen goed. Ze zijn wel erg hard en breken zeer snel. Dat is misschien op te lossen om, voordat je ze onder de Donderbussen plaatst, ze eerst even in heet water te leggen waardoor het materiaal wat zachter wordt. Ik heb dat zelf nog niet gedaan, maar ik kan mij zo indenken dat het helpt tegen het afbreken.

Verder moet je een zo klein mogelijke sleper gebruiken. Toch gebeurt het nog te veel naar mijn zin dat de sleper een tong van een wissel aantikt en dus sluiting veroorzaakt. Dat gebeurt wanneer je trein de wissel oprijdt vanaf of naar de gebogen zijde. De rechte zijde is geen probleem. Ik heb dat probleem nog niet kunnen oplossen.

De oude "halve" slepertjes zoals in bericht 09-10-2020, 16:23 uur maken nergens sluiting, maar door de beperkte lengte ben je bij wissels en dergelijke de voeding even kwijt en knipperen de lichten dus. Helaas worden die niet meer gemaakt en als je ze ergens bijvoorbeeld tweede hands nog kunt kopen, moet je een belachelijke prijs betalen. Ik heb er nog enkelen kunnen vinden in de US en die ondanks de prijs toch maar laten komen omdat ik het probleem uit de wereld wilde hebben.

Alle andere mogelijke oplossingen, zoals bijvoorbeeld de Brawa slepers met steunen voor over de assen van de wagons geven geen goed resultaat en zou ik zeker niet ook nog eens proberen.

Timmy, ik heb nog een bracket over, dus als je mij je adres stuurt per PB dan stuur ik je dat wel toe. Je kunt het dan ook uittesten.
Re: Baan van Michel Evers
Citaat van: Tony op woensdag 06 januari 2021, 13:44:27
Die kranen kunnen bij mijn weten eindeloos rond draaien, Michel.

Lang leve AliExpress.
Ik heb kleine sleepring contacten gevonden. Beschikbaar met diverse aantal polen. Gelijk een paar besteld want voor de prijs hoe je het bij AliExpress niet te laten.

Ik ben erg benieuwd. Weer een uitdaging erbij om dit straks in de kraan te krijgen. Normaal wordt het grote gedeelte gemonteerd in het vaste gedeelte van een installatie. Maar andersom kan natuurlijk ook en dat zal in het geval van mijn portaalkraan wel moeten.

Wordt vervolgd.
Re: Baan van Michel Evers
Lid sinds: 2016

1 raiL + 1 raiL = 2 railS ;)

offline
Re: Baan van Michel Evers
Ik ben ook zo'n sleepring gaan halen in de Ali-winkel.

Besteld op 20/01 en ontvangen op 03/02
per aantekende zending met afzender Brucargo (Brussel) voor de fenomenale som van... 9 € en 41 centjes :-)

Ik heb geopteerd voor een sleepring met centrale opening ( diameter 5 mm ) die vrij is van draden zodat er een as doorheen kan.
De bedrading bestaat uit 6 draden met doorvoer naast de opening.
Volgens de beschrijving kan deze sleepring maximum 200 omwentelingen/Min hebben.

Het plan is om een handmatige KIBRI draaischijf te automatiseren m.b.v. een langzaam draaiende steppenmotor.en Arduino-sturing.
Zelfbouw-draadje van a tot z volgt " ten gepasten tijde ".

Veel succes met je project :-)
Baan V 2.0
Lid sinds: 2019

offline
Baan V 2.0
Ik zag dat mijn laatste bericht van 16 januari j.l. was. Inmiddels dus meer dan 2 maanden geleden.
Ik heb de laatste maanden niets meer gedaan aan mijn baan, behalve dan mijn bebouwing verder uitgebreid.
Het industrie gebied wat ik wil maken is uitgebreid met een graan bedrijf.

Ook heb ik in Duitsland de Cokesfabriek van Faller gevonden.
Naast de portaalkraan die ik enkele maanden geleden gemonteerd had, is er ook een overslag kraan bij gekomen en een soort van haven kraan.

Daarnaast ook nog een houtzagerij.

Mijn bedoeling is om aan de ene kant van de baan een industrie gebied te maken en aan de andere kant een woongebied. Daar tussen wat natuur met een wijnboerderij en wat molens.

De komende tijd ga ik weer wat aan de baan zelf werken.

Wordt vervolgd.
Re: Baan van Michel Evers
Lid sinds: 2019

Fantasietjes op de baan

offline
Re: Baan van Michel Evers
Goed bezig Michel  :thumbup: En de gezondheid, lukt dat n beetje?
Re: Baan van Michel Evers
Hoi Wim,

momenteel gaat het best redelijk.
Dus mag ik absoluut niet klagen.

Ik werk sinds enkele maanden thuis. Voorheen ging dat niet omdat dat met mijn werk niet ging.
En dus heeft mijn werkgever mij werk gegeven dat, en dringend moet gebeuren en dat ik thuis kan doen. Dus een win-win situatie.
Dat brengt dan fysiek weer wat rust.

Al die jaren dat ik fysiek aan het tobben ben, heeft mijn werkgever er alles aan gedaan om het voor mij zo aangenaam mogelijk te maken. Waar vind je zo een werkgever. Ik zal het wel waard zijn, maar toch. Vele werkgevers hadden al lang geleden voor exit gekozen.

Met de baan gaat het ook prima. Ik ben nog steeds erg in mijn nopjes met de verhoging. Dat scheelt zo veel en kan dat dan ook iedereen aanbevelen.
Bij AliExpress inmiddels twee PLC's besteld. Cloon Mitsubishi en cloon Siemens. Kosten maar een schijntje t.o.v. de originele. Deze PLC's ga ik gebruiken voor de aansturing van verlichting, beweging en al dat soort dingen welke niet direct iets met het spoor te maken hebben. Wel maak ik een interface met de baanbesturing zodat van daar uit e.e.a. ook aangestuurd kan worden.

Dus ja, het gaat best aardig en nog steeds blij een doorstart te hebben gemaakt in afgeslankte vorm.
Re: Baan van Michel Evers
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Baan van Michel Evers
Fijn om te lezen dat het goed gaat Michel, ik ben erg benieuwd naar je ervaring met de plc's
Zelf ben ik nog aan het nadenken over het aansturen van de spullen op en rond de baan.


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: Baan van Michel Evers
Peter,

PLC's zijn voor mij natuurlijk bekend terrein. Ik heb zelfs heel in het begin met de gedachte gespeeld om alles met een PLC aan te sturen. Maar omdat de decoders van de treinen t.o.v. PLC's met een afwijkend protocol werken, heb ik toen besloten voor de baan en treinen toch maar CS2 te gebruiken. Ik had anders een interface moeten bouwen om de baan te kunnen besturen. Waarom het wiel opnieuw uitvinden, toch?

Ik heb bewust de PLC's bij AliExpress gekocht vanwege de prijs die bij hen maar een schijntje zijn t.o.v. de originele. En zou de kwaliteit nu echt minder zijn dan de originele?
Ik heb de cloon Mitsubishi binnen en moet zeggen, het ziet er goed uit. Ik moest nog wel een communicatie kabel kopen omdat de huidge PC's geen seriele aansluiting meer hebben. Programmeren met GX-Developer.
Werkt prima.
Re: Baan van Michel Evers
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Baan van Michel Evers
 @citaat
Het gaat nog boven mijn pet Michel, maar ik hou je topic in de gaten  :)


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: Baan van Michel Evers
Citaat van: Degeluidsman op zaterdag 10 april 2021, 11:16:55
@citaat2
Het gaat nog boven mijn pet Michel, maar ik hou je topic in de gaten  :)
Peter,

als je zover bent dat je aan een PLC denkt, laat het dan maar weten. Ik help je wel waar ik dat kan.
Re: Baan van Michel Evers
Nog nooit aan een Arduino gedacht? Kost nog eens veel minder dan een PLC en je kunt er zoveel meer mee.
Ik mag mij ook wel tot de pioniers van de PLCs rekenen, ik ben daar mee gestart begin jaren 80, maar ik ben toch al vele jaren gevallen voor de Arduino's.
Re: Baan van Michel Evers
Lid sinds: 2019

Fantasietjes op de baan

offline
Re: Baan van Michel Evers
Hi Michel, plc's... wat is dat?🤨 Maar aangezien je weer flink bezig bent blijkt dat t je goed gaat en dat maakt me blij 👍🏻👍🏻👍🏻
Re: Baan van Michel Evers
Hoi Wim,

ja, het gaat zeker niet meer zo slecht als enkele maanden geleden.
Het gaat zodanig beter dat ik inmiddels ongeveer 1/3 van mijn zware pijnmedicatie (opiaten) heb kunnen afbouwen. Hierdoor worden ook de bijwerkingen wat minder wat ook verbetering geeft.

Een PLC ( Programmable Logic Controller) is een automatisering unit waarin informatie uit het veld (input) in een programma kan worden verwerkt waarna weer informatie naar het veld (output) kan worden verzonden. Met informatie worden logische signalen bedoeld, maar ook analoge en digitale signalen. En signalen dan in de ruimste zin van het woord. Dat kunnen dus drukknoppen en sensoren zijn, maar ook bijvoorbeeld temperaturen, tpm, RV, gewichten, afmetingen, snelheden, getallen zowel decimale als hexadecimale, tekst, enz, enz. Al die inkomende informatie wordt verwerkt in een programma waarna de PLC een output genereerd. En die output signalen dan ook weer in de ruimste zin van het woord. Dat is zo een beetje een hele kort beschrijving van een PLC. De hedendaagse PLC hebben een ongekende hoge functionalitiet en wat betreft industriele automatisering doen ze allang niet meer onder voor computers. Daarbij komt dat ze bouwtechnisch veel sterker zijn dan computers en dus heel wat beter tegen een stootje kunnen hetgeen in produktie omgeving alleen maar beter is.

Degene die ik ga gebruiken voor mijn spoorbaan zijn natuurlijk geen grote, uitgebreide PLC's, maar simpele eenvoudige kleine apparaten. In plaats van allerlei drukknoppen te gebruiken om lichten en bewegingen e.d. aan en uit te kunnen zetten, ga ik dus zo een PLC gebruiken.
Re: Baan van Michel Evers
Lid sinds: 2019

Fantasietjes op de baan

offline
Re: Baan van Michel Evers
Das n hele boterham zeg, respect!! maar weer iets wijzer, dank je
Re: Baan van Michel Evers
Hoi Wim,

het zijn handige controllers en ze zijn er in allerhande uitvoeringen. Zowel wat functionaliteit betreft als bijvoorbeeld voedingsspanning, soorten van uitgaande signalen, enz.
Wat ik al schreef, ga ik voor mijn spoorbaan geen grote uitgebreide PLC gebruiken. De functionaliteit van die grote controllers is voor een spoorbaan gewoon onnodig.

Mijn bedoeling is om bijvoorbeeld lichten in gebouwen en woningen willekeurig aan te sturen. In realiteit gaan ook niet alle lichten overal tegelijkertijd aan.  Dus dat ga ik er in ieder geval mee doen.
Ook de bewegingen van mijn molens, kranen en andere industriën wil ik willekeurig aansturen.

Maar eerst moet mijn baan weer opgebouwd worden.
Binnenkort ga ik weer eens stoeien met het railplan programma.