Nieuws:

Voor de Stichting 3rail Wiki zoeken wij altijd foto's en/of teksten!! Wil je helpen? Lees in de oproep hoe dat kan!

Baan van Michel Evers

Gestart door Michel Evers zaterdag 19 oktober 2019, 10:54:31

0 leden en 2 gasten bekijken dit board.
Re: Sluitlichten
Lid sinds: 2010

offline
Re: Sluitlichten
Citaat van: Michel Evers op woensdag 07 oktober 2020, 15:22:59
Ik zou graag weten hoeveel en op welke wijze sluitlichten gevoerd worden. Daar zullen namelijk in de echte wereld best regels voor gelden.

Twee of één sluitlicht, links of rechts, boven of beneden, knipperde - of constant brandende lichten, rood of wit dan wel een andere kleur. Ik ben erg benieuwd.
Dat hangt af in welke tijdperk en land je rijdt. Zo werd in Duitsland (TP III) 's nachts twee (rode) sluitlichten gebruikt, terwijl overdag rood-witte afdekplaatjes op het laatste voertuig voldoende waren.
Sluitlichten
Lid sinds: 2019

offline
Sluitlichten
Bas,

bedankt voor je reactie.

Staat dat ergens in een topic of zijn daar ook normen voor gemaakt dat jij weet?

Mijn baan heeft geen betrekking op een bepaalde tijdsperiode. Bij mij is het gewoon een allegaartje aan materieel wat ik mooi vind.
Een zootje dus wat dat betreft.
Toen ik begon met mijn baan stond ik daar niet zo bij stil. En om nu al het materieel van buiten een bepaalde periode in de kast te zetten, vind ik ook weer zo jammer.
Re: Baan van Michel Evers
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Baan van Michel Evers
Hoi Michel,

Herkenbaar, ik bouw op dit moment een Nederlandse baan maar daar komt van alles op te rijden wat ik in de loop der tijd verzameld heb.

Dit zijn natuurlijk treinen die je mooi vind ( anders koop je ze niet  :) ).
Tock kijk ik nu voornamelijk naar Nederlands materiaal, met zo af en toe een uitzondering  :D

Ook de tijdsperiode bestaand bij mij niet, eigenlijk laat ik alles rijden wat ik mooi vind.


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: Baan van Michel Evers
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Baan van Michel Evers
Ik wil in mijn periode III-IV Duits toch wel een beetje bouwen naar de werkelijkheid.
Dus ook de sluitlichten, daarom Google ik vaak om foto's of info te vinden van het rijdend materiaal.
Meestal vind ik dan wel iets.

groet
Harald
Re: Sluitlichten
Lid sinds: 2010

offline
Re: Sluitlichten
Citaat van: Michel Evers op donderdag 08 oktober 2020, 07:55:35
Bas,

bedankt voor je reactie.

Staat dat ergens in een topic of zijn daar ook normen voor gemaakt dat jij weet?

Mijn baan heeft geen betrekking op een bepaalde tijdsperiode. Bij mij is het gewoon een allegaartje aan materieel wat ik mooi vind.
Een zootje dus wat dat betreft.
Toen ik begon met mijn baan stond ik daar niet zo bij stil. En om nu al het materieel van buiten een bepaalde periode in de kast te zetten, vind ik ook weer zo jammer.
Ik heb deze info uit een boek (Modellbahn - Epoche III van Oliver Strüber). Ik wil alles in TP III en Duits gaan uitbeelden, maar hoever ik daarin ga weet ik niet. Het moet wel leuk blijven natuurlijk ;)

Ik heb bijvoorbeeld nog een NS1200 en NS6400. Het is ook wel eens leuk om deze loks over de baan te laten gaan, ondanks dat de decoder zeer beperkt is.

Dus ik zou zeggen, doe lekker wat je wilt. Het is jouw baan, jouw idee.
Kortsluiting door sleper
Voor de verlichting onder wagons heb je natuurlijk slepers nodig.
Bij de wagons met wielstellen met twee wielen gaat dat prima.
Onder wagons met gewoon twee wielen zoals op de foto's hier onder, heb ik problemen.
Telkens sluiting bij wissels, kruisingen e.d.

De sleper naar het midden van de wagon zetten is fout. Dan zou de sleper in de bochten teveel uitwijken. Dus zo veel mogelijk richting een wielstel zetten om zo goed als het gaat in het midden van de rail te blijven in de bochten.
Toch gaat het niet goed en heb ik telkens sluiting.

Heeft iemand een idee?
Re: Baan van Michel Evers
Lid sinds: 2016

offline
Re: Baan van Michel Evers
zou het slepertje de as raken, eventueel  de as isoleren met een papieren hulsje groetjes  Klaas.
Sluiting sleper
Lid sinds: 2019

offline
Sluiting sleper
De as wordt geborgd door plastic steuntjes waardoor de sleper eigenlijk alleen maar die zou kunnen raken en niet de as zelf. Maar ik ga dat wel proberen.
Dank je.
Re: Baan van Michel Evers
Lid sinds: 2012

Ecos-2

offline
Re: Baan van Michel Evers
En ik had dit ook.
Heb de flensmaat vergroot zodat er meer plek is als het over de wissels gaat.
Dus iets ruimer zetten als je wil.
Re: Baan van Michel Evers
Dank je wel.
Ook dat ga ik morgen proberen.

Wordt vervolgd.
Re: Baan van Michel Evers
Lid sinds: 2019

Fantasietjes op de baan

offline
Re: Baan van Michel Evers
Waauw , wat n oog voor details hebben jullie!!! Ik wist zelfs niet dat daar n verschil op zat ...🤭
Re: Baan van Michel Evers
Lid sinds: 2013

offline
Re: Baan van Michel Evers
Michel

bij mij maakte de veren van sleper bij het overrijden van een wissel het frame van de loc (door de hogere puko's daar). Een stukje isolatietape op het frame en probleem was opgelost.

Luc
Re: Baan van Michel Evers
Klaas, Bert, Luc ik heb al jullie aanbevelingen uitgevoerd, maar de ellende blijft.
Daarna meting verricht tussen sleper en as en daarbij ik de sleper helemaal vast tegen de as geduwd. Maar de kunststof borgingen die de as op zijn plaats houden, voorkomen ook prima dat de sleper de as raakt. Geen sluiting dus.

Wat ik ook doe met de sleper, ik krijg ook geen sluiting met het chassis.

Ook het wijzigen van de flensafstand geeft geen positief resultaat.

Ik heb nog eens opnieuw heel goed gekeken, met extra licht er bij, wat er precies gebeurd. Het lijkt er helaas toch op dat de sleper in de bochten van de wissel iets te ver uitslaat en daardoor de wisseltongen raakt. Ik heb ook alleen maar sluiting bij het afslaan op de wissels, niet op het rechtdoor gaan.
Om dat nu met zekerheid te weten ga ik bij 1 wissel de wisseltongen voorzien van wat isolatie.
Is het probleem dan voorbij, dan weet ik het zeker en moet of de sleper nog verder over de as heen gezet worden of moet ik aan een kleinere sleper zien te komen. En deze is al zo klein.

Andere ideeën zijn altijd welkom.

Wordt vervolgd.
Re: Baan van Michel Evers
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Baan van Michel Evers
De sleper moet, volgens mij, bij kleine wagons/rijtuigen in het midden zitten van twee assen.
Draai de sleper eens 180 graden.

groet
Harald
Re: Baan van Michel Evers
Lid sinds: 2016

offline
Re: Baan van Michel Evers
Een paar wagons zijn bij mij verlicht, daar  zitten halve slepertjes onder, die hangen  aan een armpie en aan de andere kant in de bodem steekt een lampje uit de vloer . het  is een geheel. Ik heb het lampie er af gehaald en er een draad aan gesoldeerd voor de verlichting die nu aan de bovenkant is  gemonteerd. Het product nummer is wel op het internet te vinden ,dat gaat makkelijker als het halve slepertje, je ziet ze niet veel meer. groeten, Klaas.
Re: Baan van Michel Evers
Klaas,
ik denk dat ik weet welke je bedoeld. Zie foto.
Worden niet meer gemaakt. Ik heb er vorige week nog eentje kunnen kopen op EBay.
Dan die er maar eens onder zetten.

Harald,
ook dit ga ik eens proberen.

Uiteindelijk vind ik wel een oplossing.

Dank jullie wel voor jullie inbreng.
Re: Baan van Michel Evers
Vannacht op eBay toch nog 10 stuks van bovenstaande slepertjes met lampje gevonden.
Er moeten er 8 uit USA komen en 2 uit Nederland. Ik heb ze maar besteld om enkele goederen wagons te kunnen voorzien van een sluitlicht. Zoals Klaas al schrijft, lampje er af en een draad er aan solderen. Dan rechtstreeks een LED met weerstand er op aansluiten. Nog beter is eerst een mini functiedecoder te gebruiken en daarop het sluitlicht. Komt best goed.

Op Catawiki onderstaande foto's gevonden van dezelfde wagons met sleper, waarbij de sleper dus pal boven de wielas Is gemonteerd. Hoe dat dat is gedaan is helaas niet te zien. Wat voor soort sleper het is weet ik niet. Het lijken de versterkte en geluidsarme slepers van ESU maar zijn het volgens mij niet omdat de slepers op deze foto's van veel meer plastic zijn voorzien dan die van ESU.

Ook nog een sleper van Brawa gevonden. Zie onderste foto.
Ik ben erg benieuwd hoe ik die zou kunnen monteren. Maar niet geschoten is altijd mis, dus maar besteld.
Inmiddels heb ik een aardige voorraad slepers in allerlei soorten en maten. :D

Vandaag jullie adviezen maar eens uit testen.
Wordt vervolgd.
Sleper perikelen
Lid sinds: 2019

offline
Sleper perikelen
Vandaag weer verder gegaan met mijn sleper probleem.

Allereerst heb ik de sleper 180 gedraaid. Hierdoor werd de ellende alleen maar groter. Als een sleper in het midden van een wagon gemonteerd is dan zal in bochten de sleper veelal naast de puntcontacten komen met alle gevolgen van dien. Dat kan ook niet anders, want de wagon wijkt tussen de wielen uit naar de binnenzijde van de bocht en de voor en achterzijde, het gedeelte na de wielen richting koppeling, wijkt uit naar de buitenbocht.

Daarna de sleper terug geplaatst en de wisseltongen van 1 wissel geïsoleerd. Precies wat ik al dacht, geen sluiting meer.

Uiteindelijk de halve sleper, zoals Klaas dat aangaf, geplaatst en de flens afstand op advies van Bert iets vergroot. De sluitingen zijn nagenoeg voorbij.
Er zit echter teveel speling op het mechanisme van dit oude slepertje, en dus worden de wisseltongen toch nog weleens aangeraakt. Maar altijd zeer kortstondig. Ook is het slepertje erg kort en op wissels en kruisingen wil de spanning nog weleens wegvallen. Uiteraard ook maar heel kort.

Wat ik nu ga doen is kijken of ik de speling kan verminderen door de asjes in het slepertje te vervangen door kleine schroefjes.
Het probleem van geen spanning, dus knipperende lichten kan ik opvangen door aan de andere kant van de wagon ook nog een slepertje te monteren. Wat ook nog zou kunnen is het aansluiten van een condensator die de kortdurende spanningsval kan opvangen.

Al met al denk ik dat het dus goed gaat komen.
Ik ben ook nog erg benieuwd naar de Brawa slepers.  Eens kijken of die misschien nog beter zijn.
Re: Baan van Michel Evers
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Baan van Michel Evers
Ik hoop voor je, dat je het voor elkaar krijgt, Michel.
Zal de nodige zelfbeheersing kosten  :?

Grtz Tony
Re: Baan van Michel Evers
Hoi Tony,

dat valt wel mee. En als het eindresultaat goed is maak het allemaal niet uit wat er voor nodig was.

Groet, Michel
Märklin 7317 en 7318
Voor een aantal oudere wagons zijn indertijd speciale binnenverlichtingen gemaakt die voorzien waren van speciale sleper houder. De wagons hadden ook een opening in de bodem precies op de juiste plaats waardoor de gemonteerde sleper keuring onder het wielstel kwam. Her en der lees ik hier in het forum daar over. Helaas worden die sets al lang niet meer gemaakt en als men ze vindt op eBay of Amazon dat trekt de verkoper je een poot uit. € 25 of meer voor zo een setje vindt men normaal.

Gelukkig zijn er ook mensen die daar handig en keurig op inspringen en die middels 3-D printers een sleper houdertje weten te maken die aardig op die oude lijkt die bij de 7317 en 7318 binnenverlichting zat. En dit houdertje kost maar € 2,95. Helaas zit het bedrijf in Duitsland en kost het dus weer veel verzendkosten. Maar het is altijd nog beter dan die € 25 waar dan ook nog eens verzendkosten bij komen.
Dus gelijk maar 5 stuks besteld.

https://www.schmalenbach-online.de/

Dinsdag 27-10
Inmiddels van de leverancier te horen gekregen dat de houdertjes per post worden verzonden hetgeen dus heel wat minder kost.
Het teveel betaalde is ook al geretourneerd.
Vervanging voor de slepers van Märklin 7317 en 7318
Vandaag de  genoemde sleper houdertjes keurig verpakt per post ontvangen.
Ze zien er goed uit. Zie de foto's.

Als dan ook nog eens de geïsoleerde slepers van Roco of Esu er op gemonteerd worden dan lijken ze wel heel erg veel op de originelen van Märklin. Het voordeel van deze slepers is dat de zijkanten geïsoleerd zijn en dus gerust de wisseltongen mogen aantikken.
Re: Baan van Michel Evers
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Baan van Michel Evers
Ben benieuwd  :P
Re: Baan van Michel Evers
Lid sinds: 2012

Ecos-2

offline
Re: Baan van Michel Evers
Ik ben ook zeer benieuwd of het er mee goed komt.
Nieuwe houdertjes voor de sleper van Marklin 7317 en 7318
En ook ik was erg benieuwd.

Ik heb het momenteel erg druk vanwege een opleiding die ik voor mijn werk doe. Doordat ik dus 80 - 100 % ben afgekeurd en ik maar 7 uren per week werk, heeft men mij gevraagd om binnen de TD ander werk te gaan doen en om zodoende ook thuis te kunnen werken. En daarvoor moest ik van mezelf wel eerst een opleiding doen. Een schriftelijke opleiding van 4 maanden met 4 uur per week studie. Dat moet veel sneller kunnen en dus hoop ik de opleiding binnen 3 weken klaar te hebben.

En omdat ik dus zover vooruit loop en ik dus ook heel nieuwsgierig was naar mijn sleper houdertjes, heb ik alles aan de kant gegooid en ben ik naar de zolder gegaan.

E.e.a. gemonteerd en even provisorisch aangesloten.
En?
Geen sluiting meer en geen buitensporige knipperlichten meer. Wel heb ik de veren van de sleper iets verbogen omdat de wagon, door het ontbreken aan gewicht, iets omhoog werd gedrukt. Daarna was dat ook voorbij.  :lol: :lol:

Wanneer de wagon weer netjes is aangesloten en weer is gesloten, dan zal ik een klein filmpje op het forum zetten.
Voor mij is in ieder geval het project geslaagd.

De bovenste foto is het originele houdertje met sleper van Märklin. Dat andere is dus het namaak houdertje (3-D print) en een Roco sleper.
Re: Baan van Michel Evers
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Baan van Michel Evers
    Mooi zo  :thumbup:

Nou kan ik met een gerust hart slapen  O:-D
Re: Baan van Michel Evers
Citaat van: Tony op donderdag 29 oktober 2020, 15:37:21
    Mooi zo  :thumbup:

Nou kan ik met een gerust hart slapen  O:-D
Gelukkig, ik zou niet willen dat je er wakker van zou liggen. :D

Ik laat dit soort dingen graag op ons forum zien, zodat anderen er misschien ook wat aan hebben.
Re: Baan van Michel Evers
Lid sinds: 2019

Bakkie koffie? Lekker!

offline
Re: Baan van Michel Evers
Nuttige informatie, Michel  :thumbup:
Ik heb ook nog een paar donderbussen waar het nu nog donker is van binnen. Nu weet ik ieder geval welke sleper en hoe  :)
Re: Baan van Michel Evers
De beloofde, korte, video.
Het knipperen van de lichten t.h.v. wissels is gebleven.
Ik vermoed dat door de korte sleper er een ogenblik is dat geen enkel contactpunt wordt aangeraakt.
Ik heb condensatoren besteld om dit op te vangen. Hoewel ik niet weet of dat ook gaat lukken.
https://www.youtube.com/watch?v=8Vx42N7gmvI&feature=share
Re: Baan van Michel Evers
Lid sinds: 2012

offline
Re: Baan van Michel Evers
in het echt knippert de verlichting soms ook  :)


mvg,
Michel
Re: Baan van Michel Evers
Citaat van: ramdani op maandag 02 november 2020, 16:37:49in het echt knippert de verlichting soms ook  :)  mvg,Michel
Michel,

is juist. Daarom sluit ik de condensatoren eerst provisorische aan en kijk of het effect heeft. En zo niet dan laat ik het zoals het nu is.
Zoals je schrijf "in het echt knippert de verlichting soms ook"..

Groet,

Michel
Re: Baan van Michel Evers
Lid sinds: 2019

Fantasietjes op de baan

offline
Re: Baan van Michel Evers
Goeie morgen Michel. Het schijnt je wel te lukken he , 👍🏻
Re: Baan van Michel Evers
Hoi Wim,

als je kijkt naar de rails, contactpunten, wielen en sleper, dan is het maar millimeter werk, het verschil tussen geen en wel problemen. Een sleper net een paar millimeter langer en op de afgaande kanten van een wissel komen de problemen.

Dus het is veel slowmotion rijden en kijken waar de schoen wringt.

Ik hoop dat het uiteindelijk bij alle wagons met sleper lukt.
Een loc met sleper heeft niet snel een probleem omdat de sleper bijna volledig tussen de wielen gemonteerd is en de wielen er voor zorgen dat de sleper op de goede plaats blijft.

En zo blijven we bezig.

Groet,
Michel
Einde treinbaan??
Lid sinds: 2019

offline
Einde treinbaan??
Vandaag heb ik de trekker uit mijn treinbaan getrokken en de kans is groot dat de stekker niet meer wordt terug geplaatst.
De reden hiervoor is simpel. Mijn gezondheid.

Ik moet te lang staan, of mezelf in allerlei bochten wringen of juist uitrekken om ergens bij te kunnen wordt me uiteindelijk te veel.
Na mijn operaties van september vorig jaar en maart dit jaar werden mij diverse houdingen afgeraden. En al vlug werd mij duidelijk waarom. Door mijn medicatie te verhogen kon ik toch nog best veel werken aan mijn baan, maar uiteindelijk is dat niet de bedoeling en dom natuurlijk.

Dus vandaag besloten om voorlopig te stoppen. Hoe lang of misschien voorgoed stoppen zal de toekomst uitwijzen.
Re: Baan van Michel Evers
Lid sinds: 2019

offline
Re: Baan van Michel Evers
Dag Michel,

Dat is slecht nieuws. Ik wens je alle goeds voor een mogelijk herstel en hoop je inbreng nog vaker te zien.

Groet, Arie
Re: Baan van Michel Evers
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

offline
Re: Baan van Michel Evers
Ach, dat is nou jammer. Hopelijk doet de medicatie z'n werk als je het rustig aan doet met de treinen. Als je geen pijn meer hebt, vind je misschien een andere manier om plezier te beleven aan de hobby.
Re: Baan van Michel Evers
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Baan van Michel Evers
Sterkte met je gezondheid, en doe het, inderdaad, vooral rustig aan.
Neem de tijd om te herstellen, als dat nog lukt.
Re: Baan van Michel Evers
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Baan van Michel Evers
Hoi Michel,

Ik werd getroffen door je verhaal en de foto maakt me treurig  :?
Geen idee, in hoeverre je schaduwstation nu werkend is en wat daar nog aan moet gebeuren en of het anders ook minder ingewikkeld aan te sturen is.
Maar stel dat het goed functioneert en je vindt iemand, die je kan helpen en ook het zichtbare gedeelte voor je maakt, dan zou je daarop een heel eenvoudige (parade)baan op kunnen laten leggen,
met misschien een heel eenvoudig station. Dan zou je in ieder geval wel kunnen rijden.
En sommige dingen kun je ook in heel kleine beetjes doen. Kunst is, om op tijd te stoppen. Doe ik ook hier.
Ik denk maar wat hardop mee en kan me voorstellen, dat je het (hopelijk tijdelijk) even helemaal niet meer ziet zitten.
Als ik om de hoek woonde, kwam ik je graag helpen.

Hopelijk gaat in de toekomst het laken weer van je baan !

Grtz Tony
Re: Baan van Michel Evers
Lid sinds: 2019

Fantasietjes op de baan

offline
Re: Baan van Michel Evers
Dag Michel
Dat is even schrikken zeg  :O
Ik had wel door dat de ziekte je in veel belemmerde maar niet dat het zo erg was dat je je baan-werken moet stopzetten
Zoals door o.a. Tony aangehaald, misschien kan iemand die nabij woont je misschien wat helpen om sommige zaken af te werken of kan je misschien gewoon wat rijden met je locs ?
Het zou je gedachten wat verzetten
Veel sterkte en ik hoop dat je er terug bovenop komt
Op het forum kan je wel actief blijven hè maat 👍🏻💪🏻
Re: Baan van Michel Evers
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: Baan van Michel Evers
Spijtig om te lezen dat je (tijdelijk) moet stoppen met je baan door lichamelijke klachten.
Hopelijk komt er snel weer wat vooruitgang zodat je weer klachten vrij aan je baan bezig kunt zijn.
Sterkte toegewenst.

Groet Michel
Re: Baan van Michel Evers
Lid sinds: 2012

offline
Re: Baan van Michel Evers
spijtig dat je moet stoppen, maar gezondheid gaat voor;
hopelijk wordt je terug snel beter, veel sterkte


mvg,
Michel
Re: Einde treinbaan??
Lid sinds: 2010

offline
Re: Einde treinbaan??
Hoi,

Sterkte met je gezondheid.

Citaat van: Michel Evers op zaterdag 21 november 2020, 22:57:58
Vandaag heb ik de trekker uit mijn treinbaan getrokken en de kans is groot dat de stekker niet meer wordt terug geplaatst. De reden hiervoor is simpel. Mijn gezondheid.

Die reden is nooit leuk om te stoppen met je hobby.

Citaat van: Michel Evers op zaterdag 21 november 2020, 22:57:58
Ik moet te lang staan, of mezelf in allerlei bochten wringen of juist uitrekken om ergens bij te kunnen wordt me uiteindelijk te veel.

Mogelijk kan je eens nadenken over een alternatief. Zoals bijvoorbeeld met het werken met modules of het maken van diorama's. Doordat deze los kunnen kan je op een goede werkplek aan de modules werken. De baan zelf kan dan eventueel op een andere hoogte zodat je er goed naar kan kijken al dan niet staand of zittend. Of het maken van kleine diorama's met wat beweging. Als je het landschapsdeel van de hobby het leukst vindt  :)

Sterkte met je gezondheid.

Groet Ronald.
Re: Baan van Michel Evers
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Baan van Michel Evers
 @citaat Modulebakken lijkt me in dit geval geen best idee.
De vorm van Michels baan is al heel bewust zo gekozen en bovendien is hij al een heel eind.
Dat zou dan eerst allemaal afgebroken moeten worden, om vervolgens ongeveer hetzelfde in bakvorm terug te komen......

Grtz Tony
Re: Baan van Michel Evers
hoi,

Citaat van: Tony op zondag 22 november 2020, 13:49:29
Dat zou dan eerst allemaal afgebroken moeten worden, om vervolgens ongeveer hetzelfde in bakvorm terug te komen......

Afbraak is dan een gevolg van. Zo laten staan en er niets meedoen is ook het andere uiterste. Dan heb je ook geen plezier meer van je hobby. Je kan de hobby ook op andere manieren beleven. Ik ken zat modelbouwers / modelspoorders die geen volledige baan hebben maar stukken landschap. Gewoon diorama's. Lekker bouwen. Plezier terug vinden in de hobby. Fysieke problemen krijgen door de hobby is ook niet best en moet je niet willen.

Je hoeft het niet in dezelfde bakvorm terug te laten komen. Je zal mogelijk een heel ander baanplan moeten maken. Zeker als je nu niet overal bij kan komen. Het is compromissen sluiten. Ik heb al jaren terug een keuze gemaakt. Ook voor mijn fysieke gemak. Niet omdat ik klachten had.

Een beetje van het "standaard rondjes" rijden los komen  :)

Groet Ronald.
Re: Baan van Michel Evers
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Baan van Michel Evers
Hoi,

Heb je gezien hoeveel treinen Michel in zijn schaduwstation heeft staan ?
Daar wil hij graag mee rijden en het meeste werk zit er bovendien al op.
En met standaard rondjes is helemaal niks mis, daar hoef je helemaal niet van los te komen.

Modulebakken leveren trouwens extra werk op, moeten bijvoorbeeld allemaal elektrisch verbonden worden en leveren ook nog eens lelijke naden op.
Leuk voor beurzen en tentoonstellingen ( heb ik ook gedaan, ik weet waarover ik het heb ), maar thuis begin ik er echt niet aan.
Kijk maar eens, hoelang je zelf al bezig bent.

Grtz Tony
Re: Baan van Michel Evers
hoi,

Citaat van: Tony op zondag 22 november 2020, 14:48:27
Heb je gezien hoeveel treinen Michel in zijn schaduwstation heeft staan ? Daar wil hij graag mee rijden en het meeste werk zit er bovendien al op.

Ja, dat heb ik gezien. Wat ik al zei: Het is nu keuzes maken. Het is wat je wil. Wil je nog aan de hobby of wil je vasthouden aan het oude idee van de baan? Dat is een keuze waar Michel nu voor staat. Het is ook een deel van een rouwproces. Afscheid nemen van iets waar je ontzettend veel liefde, werk en tijd in hebt gestoken.

Citaat van: Tony op zondag 22 november 2020, 14:48:27
Modulebakken leveren trouwens extra werk op, moeten bijvoorbeeld allemaal elektrisch verbonden worden en leveren ook nog eens lelijke naden op.

Mijn bakken worden maar met één stekker van 4 polen doorgeschakeld. Niet echt meer dan een normale baan  :) De naden: Daar ben je zelf bij  :) Dat kan gecamoufleerd worden.

Citaat van: Tony op zondag 22 november 2020, 14:48:27
Kijk maar eens, hoelang je zelf al bezig bent.

Dat heeft meer met "bouwtempo" te maken, dan dat het met modulebakken te maken heeft  :D Ik ben niet zo'n snelle bouwer. Veel andere zaken die ontzettend veel tijd vreten: Zoals een drukke baan (Lange dagen, lange werkweken, dagen van huis af, enzovoort ... Daarom moet je werk ook als hobby zien. Tot je pensionering mag je dat meer doen dan je hobby.  :) ), bijzaken zoals prutsen voor anderen, beurzen draaien, Bestuur van een modeltreintjesstichting, andere hobbyzaken zoals produceren van productjes en andere sociale zaken  :D Dat kost allemaal tijd  :) En ja dan is de baan boven het kind van de rekening .....

Groet Ronald.
Re: Baan van Michel Evers
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Baan van Michel Evers
Als je Michel's draadje goed door leest, zal je zien dat hij al heel bewuste keuzes heeft gemaakt en rekening heeft gehouden met zijn eigen kunnen.
Vandaar dat het me geen goed idee leek.
En daar laat ik het hier bij, Ronald.

Ieder zijn ding  ;)

Grtz Tony
Re: Baan van Michel Evers
Allen,

dank jullie wel voor het medeleven.

Door mijn overdadig versleten lichaam (aangeboren slechte botten e.d.) en daardoor al tientallen jaren ernstige zenuwpijnen, heb ik in het verleden al het nodige vaarwel moeten zeggen.
Ik heb een kleine 30 jaar lang, naast mijn werk, onze paarden getraind en bereden. Daar is jaren geleden vanwege dat slechte lijf een einde aangekomen. We hadden toen nog 1 paard die ik heb afgegeven aan een echte liefhebber die er tot op de dag van vandaag nog steeds heel veel plezier aan heeft.

Doordat ik een erg bezige bij ben, ik kan dus niet stilzitten, ben ik aan mijn oude jeugd hobby begonnen, modelspoorbaan.
Ik heb het grote nadeel dat bij mij alles als het ook maar enigszins kan perfect moet gaan en als ik dus met iets nieuws begin dan ga ik daar ook voor de volle 100 % tegen aan. En dus zo ook met de spoorbaan. Alles moest perfect zijn en volledig geautomatiseerd zijn. Nu mijn lichaam mij heeft terug gefloten zal ik, mezelf kennende, over enkele maanden waarschijnlijk wel volledig stoppen. Om de doodeenvoudige reden dat er voor mijn niet iets bestaat zoals met iets minder genoegen nemen.

Ronald, wat je zegt over modulen e.d., is een goed plan, maar niet voor mij.
Tony, ook jouw ideeën zijn goede oplossingen, maar zoals je zelf al schrijft heb ik voor e.e.a. bewust gekozen. Alles zit dan ook in mijn hoofd. Daarbij komt dat ik niet graag iets uit handen geef en het liefst alles zelf doe. En dus acht ik de kans op een spoorbaan die klaar is, heel erg klein. Het mooiste van deze hobby is het bouwer van de baan en dat dus overlaten aan iemand anders zal waarschijnlijk nooit gebeuren.

Ik heb door de jaren heen al heel wat moeten inleveren door mijn gezondheid. Niet dat ik klaag hoor, maar dat is gewoon een feit. En dus ben ik wel wat gewend.

Ik kijk gewoon hoe het na de feestdagen gaat en wanneer het niet betert, wat mij niet zou verbazen, komt er heel wat mooi en goed materiaal te koop. Bijna alles is nieuw of zo goed als nieuw. Zeker als je weet hoe zuinig ik op alles ben.

Modelspoorders,
er zal best wel weer iets op mijn pad komen waar ik mijn tijd mee kan vullen.
Nogmaals dank voor jullie medeleven.
Re: Baan van Michel Evers
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Baan van Michel Evers
Helemaal duidelijk en begrepen, Michel !

Grtz Tony
Re: Baan van Michel Evers
ACTS.zuid
gast

Re: Baan van Michel Evers
Ik zou er nog maar eens over nadenken Michel, een nieuwe start is helemaal niet zo verkeerd.

Je weet wat je beperkingen zijn en je kunt de bouw aanpassen aan die beperkingen, dat hoeft helemaal niets af te doen aan "er voor de volle 100% voor gaan" of je graad van perfectie. Maar goed, dat vind ik en mijn wijsheid is mogelijk niet jouw wijsheid. Maar het hebben van een hobby als afleiding is van belang, ik zou geen dag zonder kunnen.

Sterkte er mee.

Gr, Ben.