Nieuws:

Kom gezellig een keertje bij jouw lokale Stichting 3rail Stamtafel lekker kletsen over treintjes en nog veel meer!

Baan van Michel Evers

Gestart door Michel Evers zaterdag 19 oktober 2019, 10:54:31

0 leden en 2 gasten bekijken dit board.
Re: Baan van Michel Evers
Hoi Erik,

maar het werkt wel dus. Dat is weer positief.
Ik weet niet of het met de afmetingen van de magneet te maken heeft, dan wel met de kracht /sterkte die een magneet heeft. Het koppel wordt bepaald door de sterkte van de stator en het anker van een motor.
Op "www.magnetenspecialist" staan magneten met diverse krachten / sterkten.

Ik wil dus eerst meer weten over die krachten en hoe ik dat moet meten. Ik vermoed een gewicht hangen aan een magneet en dat gewicht langzaam verhogen totdat het er af valt. Maar dit lijkt mij te simpel, dus eerst maar eens verdiepen daar in.

Daarna de kracht /sterkte van een permanent magneet van bijvoorbeeld Märklin meten of opvragen.
Pas dan kijken bij de magnetenspecialist wat deze te bieden heeft. Die magneten kosten zo weinig dat het zeker de moeite loont.

Uiteraard deel ik mijn bevindingen op ons forum.
Re: Baan van Michel Evers
Lid sinds: 2008

offline
Re: Baan van Michel Evers
De Märklin magneten zijn wat kleiner, ik kon die grootte niet vinden op Ali.  Als je ongeveer de zelfde grootte bestelt, zou het (in theorie) moeten werken.  Misschien van klein naar groot gaan?  Afzagen kan wel, bijzagen niet  :D  Het is jammer dat die magneten bij HAG zo duur zijn...
Re: Baan van Michel Evers
Kijk eens op "www.magnetenspecialist.nl"
Meerdere kleinen maken een grote. Zitten er bij Märklin ook niet meerdere kleinen in.

De HAG magneten zijn t.o.v. Märklin ook grote magneten.
En ja, ze zijn duur en bij bestellen in Zwitserland komen er ook nog eens invoerrechten bij.

Mijn laatste HAG ombouw, de gelede loc die je op mijn video ziet van enkele dagen geleden, had een motor met een stator met veldspoel en ook een decoder. Omdat het niet helemaal naar mijn zin was en ik zowel de permanent magneet als een Esu decoder had liggen, heb ik alles toch omgebouwd. En tot volle tevredenheid, want de loc reed daarna heel wat beter.

Maar waar het mij eigenlijk om gaat is het feit dat je op een of andere manier geen stator met permanent magneet nodig hebt. Maar ik ben er nog niet uit hoe.

De loc waarin jij de zelf gebouwde stator met magneet hebt gezet, is een HAG?

Ik heb zojuist online mijn wens om nog een dubbele loc van HAG te kopen, in vervulling doen gaan. De loc is DC, dus de magneet heb ik niet nodig. En een sleper onder een HAG zetten is tot nu toe geen probleem geweest omdat de loc's al werken met slepers aan de binnen zijde van wielen. Die aansluiting aan elkaar en het chassis zetten om de wielen geschikt te maken (potentiaal vereffenen) voor terugmelding op de Märklin baan. Vervolgens de sleper er onder. Het andere wielstel ook voorzien van aan elkaar verbonden slepers aan de binnenzijde van de wielen en ook die vereffenen. Decoder er in, testen en klaar. In mijn gedachte rijdt hij al.  :D :D

Ik vind HAG een goed en degelijk merk. Inderdaad jammer dat onderdelen zo duur zijn
Re: Baan van Michel Evers
Lid sinds: 2008

offline
Re: Baan van Michel Evers
Ik heb een HAG Re4/4 i omgebouwd.  Ik had er eerst een Uhlenbrock decoder voor wisselstroommotoren in zitten (die met de witte draden), maar die was vrij snel stuk, net zoals zijn soortgenoot in een andere loc.

De truc van die Uhlenbrocks is dat ze de veldspoel voeden met een gelijkspanning, waardoor het in principe een gelijkstroommotor wordt.  Ik vermoed dat de decoder de stromen niet aankan.  Je zou kunnen proberen de veldspoel met een gelijkrichter te voeden...
Re: Baan van Michel Evers
Dat is dus ook waar ik nog over nadenk.
Gelijkrichter er in en die van voeding voorzien van een interface relais. Er zijn kleine relais van Esu.
Dit relais via een decoder uitgang aansturen op het ogenblik dat de loc moet rijden.
Zo heeft de veldspoel alleen voeding bij een rijdende loc.

Allemaal nog dingen wil ik wil proberen.
Re: Baan van Michel Evers
Lid sinds: 2008

offline
Re: Baan van Michel Evers
Een spoel verbruikt alleen stroom als hij moet 'werken'. In principe hoeft er dus geen relais tussen.
Re: Baan van Michel Evers
In dit geval moet de spoel de hele tijd werken. Hij moet namelijk de kern (stator) magnetisch houden, net als een permanent magneet dat doet. En dus, maar dat alles is maar mijn mening, is het verstandig dit via een relais te schakelen. En het relais weer laten sturen door de decoder.
Re: Baan van Michel Evers
Lid sinds: 2018

offline
Re: Baan van Michel Evers
Dan ga je de spanning voor de veldspoel dus schakelen, maar moet die niet juist regelbaar zijn?
Re: Baan van Michel Evers
Lid sinds: 2008

offline
Re: Baan van Michel Evers
Een permanentmagneet is ook niet regelbaar...
Re: Baan van Michel Evers
Lid sinds: 2018

offline
Re: Baan van Michel Evers
Klopt, maar ik begreep dat jouw veldspoel normaliter vanuit de decoder gevoed wordt, heb ik dat mis?
Re: Baan van Michel Evers
Citaat van: Erik Baas op dinsdag 17 maart 2020, 13:15:43
Dan ga je de spanning voor de veldspoel dus schakelen, maar moet die niet juist regelbaar zijn?
In dit geval niet. De manier waar we het hier over hebben is het behouden van de veldspoel i.p.v. deze te vervangen door een dure permanent magneet van HAG. Als de veldspoel continu onder DC spanning staat heb je gewoon een DC motor.
Volgens ErikW werkt de Uhlenbrocks decoder zo.

Citaat van: ErikW op dinsdag 17 maart 2020, 12:39:50Een spoel verbruikt alleen stroom als hij moet 'werken'. In principe hoeft er dus geen relais tussen.
Via een relais is tevens bedoeld om er voor te zorgen dat de decoder zeker niet overbelast wordt. Daar zijn ze te kostbaar voor.


Enfin, toch alles bij elkaar iets om uit te testen.
Ik kwam vandaag weer een complete HAG motor met permanent magneet tegen op eBay.de.
Kosten incl. verzendkosten €69.
Dat is dan compleet met wielen. Dus dat valt dan weer mee als je weet dat ik bij een Zwitserse webshop ongeveer € 35 voor alleen de stator met magneet heb betaald en dat is dan nog eens excl. invoerrechten en verzendkosten.
Re: Baan van Michel Evers
Gisteren uitvoerig de Engelse wissel en de loc's die daar dikwijls ontsporen onderzocht. Van de wissel bleven na omschakeling twee tongen toch veelal een klein beetje open staan. Die tongen heb ik iets verbogen zodat ze beter aansluitenden aan de railstaven. Van de loc's zijn wat flens afstanden krapper gezet, 14 mm.

Dan heb ik een "krokodil" die meestal ontspoorde op de Engelse wissel Een van de beweegbare delen van deze "krokodil" bewoog slecht. Naar een bepaalde kant toe ging niet helemaal en het deel kantelde wat. Kappen er af gehaald. De decoder en een koperen lipje voor massa aansluiting bleek in de weg te zitten waardoor beweging niet tot de aanslag ging en waardoor dit deel kantelde.

Decoder had gelukkig nog lange bedrading en dus heb ik deze verplaatst. Massa aansluiting ook verplaatst.Testritten gemaakt zonder kap en de problemen bleken voorbij. Kap er weer op en weer testritten gereden. Geen ontsporingen meer.

De problemen met de Engelse wissel zijn hierbij dus opgelost.
Re: Baan van Michel Evers
Lid sinds: 2008

offline
Re: Baan van Michel Evers
Getriggerd door je berichten heb ik gisteravond geprobeerd de motor goed aan het lopen te krijgen. Hij liep wel even, maar vroeg erg veel stroom (tot 1.5A).  Dat was voor de ombouw ook al zo.  Op gegeven moment stopte hij ermee, en wilde niet meer lopen, ik vermoed dat het anker stuk is. Ik meet nog wel weerstand op de collectoren, kan dus ook een ander probleem zijn.

Omdat het zo'n mooie loc is, ben ik even op zoek gegaan in m'n rommelbak.  Ik had daar nog een anker liggen van een 60944 setje (met de iets dikkere as aan de achterkant). Die past precies in het bronzen lager van de Hag. Het tandwiel ziet er ook even groot uit.  Daarna een oud trommelcollector motorschild geknipt zodat ik ongeveer op de juiste diepte kom voor de borstels.  Gelijk een gat geboord voor een kogellager.  Ik heb de 10x10x10 neodynium laten zitten.  Eerst even getest met een voeding, wat al goede resultaten gaf. De juiste positie heb ik even gemarkeerd, en daarna alles vastgezet met secondelijm (schroeven lukt niet helaas).  Hij loopt nu erg mooi, en het stroomverbruik is ook prima met 100mA bij 10Volt.  Vanavond ga ik verder met inbouw van een decoder en zo.
Re: Baan van Michel Evers
Hoi Erik,

wel jammer dat de loc kapot ging. Weet je nog de weerstand waarden van het anker.

Goed dat je met reserve materiaal de loc weer aan de praat hebt gekregen.
Hopelijk lukt het ook de decoder er in te zetten. Welke decoders gebruik je?
Ikzelf gebruik tot nu toe de Esu loksound 5. Ik weet dat ze duur zijn, maar ze zijn gewoon erg goed.
Kunnen ook best wat belasting hebben, hoewel ik bij twijfel toch graag via een interface werk.

Wel even een video laten zien op het forum als hij weer rijdt. :D

Ik vind de HAG locomotieven over het algemeen goede locomotieven, voelen ook zo degelijk aan. Jammer dat onderdelen zo duur zijn. En dan ook nog eens, als je in Zwitserland wat koopt, de invoerrechten en verzendkosten.
Wel heb ik laatst op eBay, een leverancier gevonden buiten Zwitserland, die nog allerlei onderdelen heeft. Ook is het niet verkeerd om oude HAG loc's te kopen, alleen voor de onderdelen. Je bent dan goedkoper uit dan onderdelen in Zwitserland kopen.

Succes
Re: Baan van Michel Evers
Lid sinds: 2008

offline
Re: Baan van Michel Evers
De weerstand tussen de collectoren is 5 ohm.  Zou kunnen kloppen, het is in ieder geval geen kortsluiting.

Ik ga er waarschijnlijk een lopi 4 in zitten, daar heb ik er nog een paar van liggen. Qua belasting moet die het makkelijk aankunnen.  De verlichting heb ik al omgebouwd naar LED (3mm warmwit).

Als deze loc mooi loopt, ga ik hetzelfde proberen met een HAG Re6/6 die ik nu ook nog stil heb staan.  Wordt vervolgd...
Re: Baan van Michel Evers
Inderdaad, 5 ohm lijkt mij inderdaad een normale waarde en geen sluiting en ook zeker geen breuk.

Maar och, je hebt het opgelost en dus volg ik met belangstelling je vorderingen.

Een verkoper op eBay Duitsland die de nodige HAG onderdelen te koop heeft:

MMC-Meises ModellbahnCenter
Re: Baan van Michel Evers
Lid sinds: 2008

offline
Re: Baan van Michel Evers
Re: Baan van Michel Evers
Ja.
Ziet er goed uit. Dit is degene waar je nu mee bezig bent.
De magneet lijkt toch wel van dezelfde grootte als de originele van HAG.
Op de complete motor die ik gisteren besteld heb zit een ronde staaf magneet

Als ik zo die foto's zie en het feit dat de loc zo al rijdt kan het eigenlijk al niet meer fout gaan met de decoder. :thumbup: :thumbup:
Succes vanavond.
Re: Baan van Michel Evers
Citaat van: ErikW op woensdag 18 maart 2020, 15:32:21
Werkt deze link?

https://photos.app.goo.gl/gUeHaGgnRbsnMEDi7

Je loc ziet er goed uit, mooie rij eigenschappen. Blijft toch leuk als zo een loc na al dat werk dan op deze manier weg rijdt.
Het geeft mij toch telkens weer een goed gevoel.
Re: Baan van Michel Evers
Lid sinds: 2008

offline
Re: Baan van Michel Evers
Ja, ik ben er heel blij mee. De totale ombouw heeft in totaal minder dan 30 euro gekost, inclusief de Esu lopi 4 M4 decoder. En weer een paar nieuwe dingen gebruikt, zoals de neodynium, lichtgeleiders en de smd print. 
Re: Baan van Michel Evers
Je mag ook best blij en trots zijn. Ziet er erg goed uit.
En volgens mij vind je het, net als ik, ook erg leuk om te doen.

Ik heb nog wat loc's rijden die niet echt subliem rijden. En aangezien ik toch noodgedwongen thuis ben, enerzijds herstellen van twee operaties en anderzijds vanwege het Corona virus, ga ik rustig aan eens kijken wat ik kan verbeteren aan die loc's. Eerst de hardware maar optimaliseren en dan kijken wat nog mogelijk is binnen het decoder programma.
Re: Baan van Michel Evers
Lid sinds: 2008

offline
Re: Baan van Michel Evers
Ik ben bezig al mijn Märklin locs te voorzien van kogellagers.  Daar gaan ze echt veel beter van lopen, en het inbouwen is ook erg simpel.  Ik gebruik kopieermachine-vet (vergelijkbaar met Trix-vet denk ik) in plaats van olie, daar worden ze wat stiller van.  Massa-contact haal ik direct van beide draaistellen als het kan.  Bij FX-decoders bouw ik een extra condensator in.  Verlichting wissel ik zo veel mogelijk voor warm-witte LED's.
Re: Baan van Michel Evers
Citaat van: ErikW op woensdag 25 maart 2020, 11:04:48
Ik ben bezig al mijn Märklin locs te voorzien van kogellagers.  Daar gaan ze echt veel beter van lopen, en het inbouwen is ook erg simpel.  Ik gebruik kopieermachine-vet (vergelijkbaar met Trix-vet denk ik) in plaats van olie, daar worden ze wat stiller van.  Massa-contact haal ik direct van beide draaistellen als het kan.  Bij FX-decoders bouw ik een extra condensator in.  Verlichting wissel ik zo veel mogelijk voor warm-witte LED's.
Het massa contact haal je weg. Ga je dan geen problemen krijgen met bezet meldingen of werk je op een andere manier, bijv. het detecteren van de belasting van rijbaan blokken.
En de extra condensatoren, is dat een echte verbetering en waar zet je die, voor de decoder of na de decoder maar voor de motor?
Ik ben daar best benieuwd naar omdat ik nog altijd mogelijkheden zoek om mijn loc's stiller te krijgen zodat het bijkomende geluid van de motoren niet de sounds overstemd.
Re: Baan van Michel Evers
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Baan van Michel Evers
EikW heeft dus de HAG Re 4/4-I 100018 (catalogusnummer 225/226), uit ca 1984.
Ik heb de HAG Re 4/4-I 10035 (catalogusnummer 220/221), ook uit ca. 1984.

Ik dook er even wat dieper in: in 2019 heeft Piko in samenwerking met de Zwitserse importeur Arwico een nieuw prototype ontwikkeld van de 10018, en van de Re 4/4-I. En dat gevoegd bij eerdere ontwikelingen geeft dit een boost aan de Zwitserse treinhobby.. BahnOnline meldt o.a. de 10018 en de 10040. En Piko xzou Piko niet zijn als er geen prospect zou zijn van het origineel en de bouwtekeningen van de Re 4/4-I.
Re: Baan van Michel Evers
Lid sinds: 2008

offline
Re: Baan van Michel Evers
Ik bedoelde dat ik de massa voor de decoder niet van de basisplaat (de lokkast) haal, maar van de draaistellen. Op die manier voorkom je contactproblemen.
Re: Baan van Michel Evers - Verbeteren massa contact
O, ik las dat je ze er van af haalde, dus weg haalde. Sorry, stomme ik.
Ik verbind alle wielen, draaistellen e.d. aan het chassis. Ik maak dus alles potentiaal gelijk uitgezonderd de midden sleper natuurlijk. Inderdaad om te voorkomen dat er een contact probleem ontstaat. En dat verbinden doe ik met kleine wiel slepertjes van spoor N en kleine 2 mm schroefjes. Werkt ook prima.
Ook kan ik op deze wijze gewoon de DC wielen blijven gebruiken en zullen ook de bezet meldingen gewoon werken.
Bij HAG kun je soms ook i.p.v. die kleine spoor N wiel slepertjes hun standaard wiel slepers gebruiken die onder het draaistel geschroefd zitten.
Al met al is alles er op gericht een goede verbinding te behouden.
Re: Baan van Michel Evers
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Baan van Michel Evers
Citaat van: Michel Evers op woensdag 25 maart 2020, 14:20:03
En dat verbinden doe ik met kleine wiel slepertjes van spoor N en kleine 2 mm schroefjes. Werkt ook prima.
Ook kan ik op deze wijze gewoon de DC wielen blijven gebruiken en zullen ook de bezet meldingen gewoon werken.
Heb je daar een adres bij? Die wielslepers zijn ook erg handig bij Lima E-locs, omdat die vaak een draaistel gebruiken voor plus en een draaistel voor min; daardoor hebben ze dan en te weinig massa-afname en te weinig rijspanning.
Er zijn 2 manieren om die wielslepers te monteren: op het loopvlak (Liliput) en tegen de wielzijkant (Fleischmann, Lima), beide komt voor. Had te maken met aanwezigheid antislipbandjes (Fleischmann, Lima) en/of dubbelgeïsoleerde wielen (Liliput-specialiteit geweest).
Hoe monteer jij ze: 1 per wiel of 2 per draaistel?
Re: Baan van Michel Evers - Verbeteren massa contact
Jan Willem,

ik bestel ze bij Pijp -Lines Modelbouw & Hobby.
Naast de slepers die meestal gebruik hebben ze nog andere ook.

Als de wielen dicht genoeg naast elkaar liggen, wat bij mij tot nu toe het geval was, kun je volstaan met de kleine sleper voor spoor N.
Als de wielen net iets te ver uit elkaar staan, dan zou ik de sleper voor spoor H0 gebruiken.

Bij de wielstellen die ik tot nu toe heb gedaan was het maar aan 1 zijde nodig omdat de andere zijde al aan massa lag.

Onderstaand de links.

https://webshop.pijplines.nl/Fleischmann-614912-Contactveer-spoor-N

https://webshop.pijplines.nl/Fleischmann-614919-Contactveer-FL.-draaistellen-1:87-H0

Tot nu toe heb ik ze kunnen monteren aan de zijkant van een wielstel tussen 2 wielen in zodat ik er telkens maar 1 nodig had. Is ook weer minder boren en draad tappen.

De bovenste 2 foto's zoals het er uit ziet nadat de wielstellen weer gemonteerd zijn.
Op de onderste foto zie zo een gemonteerde wiel sleper. Ik gebruik daar M2 boutjes voor met een behoorlijk platte kop.
Re: Baan van Michel Evers
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Baan van Michel Evers
Bedankt voor de link en de uitleg (vooral de foto's).
Ik heb er een stuk of vier te gaan. Had daarvoor wat van die koperen wielcontactstrips (bedoeld voor binnenverlichting) aangeschaft. Ik moet zeggen, dit ziet er al puik uit.
Re: Baan van Michel Evers - Verbeteren massa contact
Dank je.

Ik probeer altijd maar wat foto's er bij te plaatsen omdat mijn uitleg dikwijls onduidelijk is. Ik ben daar blijkbaar niet zo goed in.

Ik plaats dit soort wiel slepers om twee redenen. De eerste reden is het massa contact. Massa loopt altijd over bewegende delen en de oppervlakte waarmee een wiel de rail raakt is eigenlijk best heel erg klein. Dus hoe meer van zulke kleine delen de rail staven raken hoe beter het massa contact is.

De midden sleper daartegen, maakt best met een groter oppervlak verbinding met de punt contacten.
In de industrie dienen bewegende delen, volgens machine veiligheidsvoorschriften, middels aardingslitze met elkaar verbonden te worden omdat bewegende delen geen optimale verbinding kunnen garanderen.

En de tweede reden is het niet hoeven uitwisselen van de wielen. Veelal zitten op wat oude locomotieven ook de oudere wielen die daar juist bij horen. En ik vind het dan altijd jammer wanneer zulke wielen worden gewisseld voor dikwijls nieuwe wielen. Ik houd wel van dat oude spul.
Re: Baan van Michel Evers
Lid sinds: 2015

offline
Re: Baan van Michel Evers
Hi Michel,

Jij bent ook lekker aan het ombouw van loks, ziet er allemaal erg goed uit.
Iets wat ik nog moet leren.
Hoe staat het met je baan?

Mvg,
Arnold
Re: Baan van Michel Evers
De bouw van mijn baan, schaduwstation, ligt al enkele maanden stil t.g.v. mijn gezondheid.
Voornamelijk nog bezig met wat ombouw van loc's.
Ik hoop over enkele maanden weer verder te kunnen met de baan zelf.
Re: Baan van Michel Evers
Als je jezelf niet kietelt. . . . . . . enz.
Mijn wens om nog eens een HAG dubbele locomotief bij mijn collectie te kunnen plaatsen.
Bij deze, geen groene zoals de rest, maar die kon ik nergens vinden, zijn niet gemaakt.
Motor gereviseerd en decoder geplaatst, gloeilampen er uit, LED's er in.
Er zit nu, zoals standaard is, maar 1 motor in. Maar er is plaats voor nog een. Dus wie weet.
Maar voor nu erg tevreden weer.

https://youtu.be/oQiboRZ1N_s
Re: Baan van Michel Evers
Lid sinds: 2019

Fantasietjes op de baan

offline
Re: Baan van Michel Evers
Mooi, kunnen die dubbele alle stralen aan?
Re: Baan van Michel Evers
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Baan van Michel Evers
Mooi geluid produceert deze loc Michel  :favorite:

En dat hij niet groen is is toch geen probleem weer eens wat anders  :)

Veel plezier ermee.


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: Baan van Michel Evers
Citaat van: wimpietje op zondag 29 maart 2020, 05:50:12
Mooi, kunnen die dubbele alle stralen aan?
Hoi Wim,

dat is geen probleem. Ze kunnen bewegen t.o.v. elkaar.
Ik heb sowieso geen R1 in mijn schaduw station. Dus mijn minimale radius is R2.
In de zichtbaan wil ik, als het ook maar even lukt, zelfs zo min mogelijk R2. Wissels en de tegenbochten zullen R2 zijn, maar verder niet. Althans dat probeer ik.
Re: Baan van Michel Evers
Citaat van: Degeluidsman op zondag 29 maart 2020, 08:21:53
Mooi geluid produceert deze loc Michel  :favorite:
En dat hij niet groen is is toch geen probleem weer eens wat anders  :)
Veel plezier ermee.

Mvg,

Peter Degeluidsman
Hej Peter,

ik weet niet hoe de speakers bij andere merken decoder er uit zien, maar bij Esu is de klankkast modulair. Je hebt de basis waarin de eigenlijke speaker zit en dan een aantal ringen en deksel om af te sluiten. Afhankelijk van de ruimte die er is kun je dan de klankkast groter of kleiner maken.

Ik probeer altijd voldoende plaats te vinden om de volledige grootte van de klankkast te kunnen gebruiken. Dat komt namelijk ten goede van het de kwaliteit van het geluid. Het maakt echt een heel groot verschil. Bij alle omgebouwde loc's heb ik nog maar 1 of 2 keren niet de gehele grootte kunnen gebruiken.
Re: Baan van Michel Evers - Upgrade Piko Hondekop Benelux
Omdat ik nog niet teveel mag doen, heb ik afgelopen dagen mijn Hondekop Benelux van Piko voorzien van een nieuwe decoder, een sound decoder uiteraard weer van Esu.
Op het internet gezocht naar de diverse geluiden van de Hondekop, maar tot nu toe niet kunnen vinden. En dus de decoder kant en klaar door Artitec voorzien van de specifieke Hondekop geluiden, gekocht.

Omdat we momenteel een donkere tijd doorgaan vanwege het Corona virus, heb ik ook maar besloten wat licht te brengen, zij het in de vorm van verlichting in het reizigers gedeelte van deze trein. Daarna reizigers geplaatst in de trein en aan iedere kant een machinist.

Het resultaat


Re: Baan van Michel Evers
Lid sinds: 2019

Fantasietjes op de baan

offline
Re: Baan van Michel Evers
Ook een "vroege" goeie morgen Michel
Goed bezig hè
👏🏻👏🏻👏🏻
Re: Baan van Michel Evers
Ja, en zo te lezen niet de enige. :D
Naar mate men ouder wordt schijn je minder slaap nodig te hebben.
Re: Baan van Michel Evers
Lid sinds: 2019

Fantasietjes op de baan

offline
Re: Baan van Michel Evers
Indeed  :D
Re: Baan van Michel Evers
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Baan van Michel Evers
Ik ga gewoon heel laat naar bed  O:-D
Re: Baan van Michel Evers - Preisers
Hej Tony,

ik lig dikwijls klaar wakker, te piekeren over van alles en nog wat, zeker in deze crisis en dan ga ik er maar weer uit en wat lezen in ons forum.

Ik moet nog zo erg veel doen aan de baan. Het is geen moeten, maar ik wil nog zo veel doen aan de baan. Ik had gehoopt deze winter al wat verder te zijn, maar door die operaties en de fragiele gezondheid is het er toch niet helemaal van gekomen. En voorlopig zal het wat zwaardere werk toch nog moeten blijven liggen. Dus wat licht werk er bij gezocht. Preisertjes, onbeschilderd.  :D :D  Ik denk zo een 120 stuks voor in de personen wagons.

Vorige week de Hondekop gedaan en dan heb ik nu nog 8 lange - en 4 korte wagons. Dus 120 is dan niet teveel. Ik zag wel dat de helft gehandicapt is, hebben geen benen. Dat is wel beter dan degene die in de Hondekop zitten. Daarbij zijn er een aantal waarvan ikzelf de benen heb moeten amputeren.

Maar goed dat Carl niet met de trein mee hoeft 🤪

Pas goed op jezelf en op elkaar, en blijf gezond.

Michel
Re: Baan van Michel Evers - Begin implantatie iTrain
Voorlopig kan en mag ik nog steeds alleen lichte werkzaamheden doen en mag ik dus niet tillen, bukken, draaien, strekken en al dat soort dingen. Zelfs mijn lieve Dalmaten tegelijkertijd uitlaten kan ik beter niet doen. Ze fokken elkaar op, zijn te uitbundig en trekken daardoor erg veel en erg hard, waardoor de elektroden in mijn rug eventueel zouden kunnen verschuiven.
Mijn vrouw laat ze dus al weken uit, waar de honden dus overduidelijk misbruik van maken. :D :D

En dan zitten we ook nog met de ophokplicht, dus begonnen met mijn schaduwstation te implementeren in iTrain. Nu ben ik vanwege mijn werk gewend met allerlei software om te gaan en dus gaat het prima. En met de video instructies van Jeroen Balkema er bij is het helemaal een fluitje van een cent. De baan inmiddels schematisch er in getekend, wissels toegekend en ingesteld en begonnen met bezetmeldingen te plaatsen.

Daarna natuurlijk wat testritjes gereden met wat kleine diesellocjes zonder wagons.
Tot zover ben ik tevreden en enthousiast over iTrain. Ik heb nu nog een proeflicentie, maar dat zal uiteindelijk wel een pro licentie worden.

Pas goed op jezelf en op elkaar en blijf gezond.
Michel
Re: Baan van Michel Evers
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Baan van Michel Evers
Hey Michel,

Luister naar je lichaam is mij altijd verteld, dus rustig aan.

Altijd fijn dat je al ervaring hebt met diverse software en het invullen van iTrain jou makkelijk af gaat, sterker nog de eerste diesellocjes rijden al rond  :)
Tijd voor een filmpje  :D


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: Baan van Michel Evers - Bezetmelders
Bezetmelders.

Goed automatisch kunnen rijden is mede afhankelijk van informatie vanaf de baan. In dit geval dus bezetmelder. Ik gebruik zoals zo velen onder ons massa detectie als bezetmelding. Zoals ik nu bezig ben zal mijn schaduwstation als het klaar is zo een 60 bezetmelders hebben. Dit lijkt mij erg veel gezien mijn baan maar ongeveer 4 x 3 meter is. Wel ligt deze oppervlakte aardig vol met sporen om al mijn materieel te kunnen herbergen.

Is 60 bezetmelders veel voor zo een schaduwstation?
Re: Baan van Michel Evers
Seinwezen
gast

Re: Baan van Michel Evers
Dat ligt natuurlijk aan het aantal blokken. Ikzelf heb 14 blokken in mijn schaduwstation en gebruik hier 8 bezetmelders voor. Maar ik gebruik de optie dynamisch schaduwstation. Hierdoor is de inrijmelder van het schaduwstation slechts 1 melder op de S88.

Maar als je het klassiek wilt aansluiten dan heb je al minimaal 28 bezetmelders nodig.

Dus ja. Het kan aardig oplopen met het aantal bezetmelders. Maar de kosten van 1 s88 print zijn bijna verwaarloosbaar dus dat is geen belemmering meer tegenwoordig.

Groeten Sander
Re: Baan van Michel Evers
Wil je eens uitleggen wat verstaan wordt onder klassieke aansluiting en dynamische. Ik vraag dat omdat het bij de een anders wordt geïnterpreteerd dan bij de ander. Het is voor mij om een beeld te vormen wat er in dit geval onder verstaan wordt. Misschien is voor mij dynamisch ook wel een oplossing.

Alvast bedankt.
Re: Baan van Michel Evers
Seinwezen
gast

Re: Baan van Michel Evers
Hoi Michel,

Zover ik weet kan een dynamisch schaduwstation alleen in koploper. Maar hieronder een link waar het in uitgelegd wordt.

https://forum.3rail.nl/index.php?topic=33490.msg603825#msg603825

Klassieke bedoel ik dat je gewoon werkt met vaste blokken met bezetmelders.

Groeten Sander
Re: Baan van Michel Evers - Bezetmelders
Citaat van: Michel Evers op dinsdag 14 april 2020, 18:48:36
Zoals ik nu bezig ben zal mijn schaduwstation als het klaar is zo een 60 bezetmelders hebben. Dit lijkt mij erg veel gezien mijn baan maar ongeveer 4 x 3 meter is. Wel ligt deze oppervlakte aardig vol met sporen om al mijn materieel te kunnen herbergen.

Is 60 bezetmelders veel voor zo een schaduwstation?
Misschien kun je een plaatje plaatsen van de indeling van de blokken met daarbij de betreffende secties. Dat praat wat makkelijk (vind ik).