Nieuws:

Wilt u Stichting 3rail steunen? Dit kan eenvoudig via onze Stichting 3rail Webshop :thumbup:

Baan van Michel Evers

Gestart door Michel Evers zaterdag 19 oktober 2019, 10:54:31

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re: Baan van Michel Evers
De ombouw van de Rivarossi 1244 heb ik afgeblazen. De locomotief verkeert in zo'n slechte staat, telkens breken er weer onderdelen van af ondanks mijn voorzichtigheid. Ik vind het zonde van mijn tijd en geld om dit oude ding op te lappen. En dus ga ik de loc verder gebruiken voor de onderdelen die nog wel bruikbaar zijn. En de rest is voor de vuilnisbak. Jammer.
Waarom de loc zo slecht is, weet ik niet. Het lijkt wel of het kunststof zijn kracht verliest. Verder is door de vorige eigenaar ook al aan deze loc gewerkt en op een andere manier dan ik dat zou doen.
Morgen ga ik de Alco RS2 rijklaar maken door een soort tender er achter te hangen waar onder dan de sleper komt. Een proef vorige week met een los wagonnetje was goed gegaan, dus ik denk dat dit wel lukt.
En dus als het goed is morgen een video daarvan.
Re: Baan van Michel Evers
De ombouw van de Alco RS2 Santa Fe, van analoog naar digitaal en van DC naar AC is klaar met uitzondering van de verandering van de kleuren van de tender en de koppelingen. Om te beginnen met de koppelingen. Ik kwam er nu pas achter dat die niet mooi op gelijke hoogte zitten en dus wringen ze erg veel bij het achteruit rijden waarbij de tender geduwd wordt. Dus daarvoor nog de op hoogte verstelbare exemplaren bestellen.

Verder wil ik de tender spuiten in dezelfde kleuren als de locomotief, fel gele kopse kanten en de lange zijwanden dezelfde blauwe kleur als de loc met ook wat gele strepen er op. Zo wordt dat dan een geheel. Dit moet alleen nog een paar maanden wachten omdat ik dat liever in de garage doe en dat het dus ook wat warmer moet zijn.

De sleper ging er prima onder. Er moet altijd wel op enkele punten gelet worden. Allereerst moet de sleper geheel geïsoleerd worden gemonteerd. Tevens moet de sleper voldoende kunnen worden ingedrukt anders komt de wagon omhoog en loop hij uit de rails. Als de sleper wordt ingedrukt er goed op letten dat dan geen metalen delen worden aangetikt. De sleper ook het liefst plaatsen onder een draaistel, kijk maar naar de ellende die ik had toen ik de sleper onder de loc op het vaste gedeelte zetten. Verder probeer ik altijd niets of als het niet anders kan, zo weinig mogelijk aan de wagons of locomotieven te veranderen, slijpen, boren, enz.
Nu heb ik een frame gemaakt van 2 kunststof H profielen van 3,2 mm. Die profielen met een kleine plaatsje plastic aan elkaar geplakt zodat de assen van de wielen keurig in het profiel vielen, maar nog wel vrij konden draaien. Op het plastic plaatje de sleper geschroefd en kleine stripjes geplakt zodat de sleper niet kan verschuiven.

https://youtu.be/GLrZnI7bh7Y


https://youtu.be/J9eSxJ2DeF0



Re: Baan van Michel Evers
De omgebouwde Alco rijdt netjes en erg goed. Op de wissels gaat het minder goed en ontspoort de loc regelmatig.
Ik heb dat goed onderzocht en nu blijkt dat, wanneer de loc op een wissel moet afslaan, met een voorwiel tegen het puntstuk van de wissel wordt gereden en dat daardoor de loc ontspoort.
Logischer wijze zou ik zeggen dat de wielen dus iets te breed staan. Maar voor dat ik dat verander wil ik wat meningen van anderen hebben en zou ik graag willen weten wat de afstand tussen de wielen zou moeten zijn.
Re: Baan van Michel Evers
 @citaat Voor Märklin wielstellen geldt: 14 mm tussen de flenzen.
Re: Baan van Michel Evers
Lid sinds: 2010

offline
Re: Baan van Michel Evers
Kan zijn dat ik iets gemist heb, maar Flens afstand Märklin = 13.9 - 14.1 mm tussen beide flenzen

zie ook de Wiki:  Klik.
Re: Baan van Michel Evers
 @citaat  8o vergissing. Is gecorrigeerd. Afstand tussen de flenzen van Märklin wielstellen is 14 mm.
Re: Baan van Michel Evers
Alfons, Wim,
dank jullie wel. Ik ga dat eens even meten en hopelijk is het probleem dan opgelost.

Alfons, dank je wel voor de link. Best interessant om te lezen welke problemen er kunnen zijn wanneer je, net als ik gedaan heb, DC loc's ombouwt naar AC loc's. Weer wijzer geworden, ik weet nu waarop ik moet letten en tegen welke problemen ik kan aanlopen.
Re: Baan van Michel Evers
Zojuist de flensafstand van de wielen van de Alco gemeten. En zoals al gedacht, te ruim voor de Märklin baan, tot zelfs 14.4 mm toe. Geen wonder dat de loc ontspoort op de wissels. Nadat ik de wielen had afgesteld op 14 mm heb ik de loc vele malen over de wisselstraat laten rijden en zelfs niet 1 keer is de loc ontspoord. Opgelost dus.

Ik ben nu nog erg benieuwd of de ontsporingen op de Engelse wissel ook minder of misschien wel voorbij zijn. Ook zijn er nog een paar loc's die best dikwijls ontsporen. Ook daarvan maar eens de wielen opmeten.
Wordt vervolgd.
Re: Baan van Michel Evers
Het is al weer bijna een week dat ik iets te vertellen had.
Wat heb ik afgelopen week gedaan. Eigenlijk niets anders dan dat ik de afgelopen tijd gedaan heb, het verbouwen van loc's.
De afgelopen 3 maanden heb ik best veel loc's via veilingen en enkele via Marktplaats gekocht, waarvan de meeste nog gedigitaliseerd moesten worden en/of van Dc naar AC en van 2 rail naar 3 rail gewijzigd moesten worden. En daar ben ik dus nog steeds mee bezig. Soms was het een paar uurtjes werk, maar ook een paar keer was ik veel langer bezig doordat ik tegen wat onvoorziene dingen aanliep. Verder wilde ik er niet meer doen dan 1 per dag. De bedoeling is dat het leuk blijft en geen "moeten".

Deze week de laatste HAG Re 4/4 II gedaan. Dat ging allemaal weer goed. Alleen bij het test rijden bleken de keien vangers de verhoogde punt contacten van de kruising aan te raken, met vuurwerk als gevolg.
Dus daar moet ik nog wat vanaf slijpen. En ik en slijpen is een slechte combinatie en dus de loc maar even aan de kant gezet.

Daarna deze week begonnen met een EMD GP35 van Bachmann, de Canadian Pacific. Daar gaat de sleper, net als bij de Alco, onder een vaste wagon. Wagon spuit ik later in dezelfde kleuren als de loc.

Dan liggen er nog de 3 Rivarossi's te wachten die ik een paar weken geleden gekocht heb. Van die 3 moet er 1 volledig omgebouwd worden, een andere alleen van Dc naar AC omdat daar al een Esu Loksound 4 decoder in zit en de laatste in ieder geval van DC naar AC. Verder heeft die laatste al een decoder, van het merk Lenz. Naar ik vernomen heb kan die niet, net als de Esu, zowel DC als AC als voedingsspanning hebben. Dus dat wordt dus ook wisselen.
Ik heb alles al in huis, dus het wachten is op wat zin en motivatie.

Maar helaas ontbreekt het een beetje daar aan. Wij houden van huisdieren rondom ons heen. Naast 2 honden en vroeger ook paarden, hebben we ook 2 katten in huis. Een daarvan zou in mei 15 jaar worden. Als het aan de fokker gelegen had, had het dier nog geen 6 weken oud geworden. Een heel verhaal dat ik jullie zal besparen, maar dit soort fokkers mag ik absoluut niet. En dat is op zijn zachtst gezegd.
De kat is nu echt ziek en dus afgelopen woensdag er mee naar een broer van mij, is dierenarts. Daar te horen gekregen dat de kat vol zit met tumoren. Het is eerder kwestie van weken dan van maanden.
En dat is dus het grote nadeel van huisdieren. Je moet ze telkens maar weer afgeven en met het ouder worden kan ik daar steeds minder goed mee omgaan.
Ik denk dat hij het goed gehad heeft en ook best tevreden was met zijn leven. Wat we nu nog kunnen doen, is er voor zorgen dat hij geen pijn heeft. We kijken dus gewoon van dag tot dag. Bij een kat is dat overigens moeilijk omdat ze nauwelijks laten zien dat er wat mis is.

Zo, weer een heel verhaal, over treinen en andere perikelen.

Veel plezier met onze gezamenlijke hobby.
Wat vaart minderen bij spoorwegovergangen. Je weet nooit!  :D
Re: Baan van Michel Evers
Lid sinds: 2019

Fantasietjes op de baan

offline
Re: Baan van Michel Evers
Dag Michel, zielig dat je kat er zo aan toe is maar dat is nu eenmaal zo, sterkte. Je bent nog wel n poosje bezig met je locs ....🤭🤗
Re: Baan van Michel Evers
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Baan van Michel Evers
Hoi Michel,

Dat er even geen motivatie is begrijp ik wel na het lezen over je kat, huisdieren worden een onderdeel van je gezin en als het daar niet goed mee gaat kun je hier veel verdriet van hebben.

Je schreef al dat hij een mooi leven gehad heeft en jullie hem goed verzorgd hebben wat wil een kat nog meer.
Maar hij is er nog en geniet er nog even van.


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: Baan van Michel Evers
Citaat van: wimpietje op zondag 01 maart 2020, 07:03:08
Dag Michel, zielig dat je kat er zo aan toe is maar dat is nu eenmaal zo, sterkte. Je bent nog wel n poosje bezig met je locs ....🤭🤗
Hoi Wim,
dank je wel.

En telkens zeg ik weer dat ik genoeg loc's heb en dan zie je weer wat moois. Dikwijls analoog of DC en dus weer werk er bij. En zo blijft de baan zelf telkens weer liggen. Het voornaamste is dat ik er plezier aan beleef en dat doe ik nog steeds.

Inmiddels weer terug van vakantie of ben je nog weg?

Citaat van: Degeluidsman op zondag 01 maart 2020, 07:28:25Hoi Michel,Dat er even geen motivatie is begrijp ik wel na het lezen over je kat, huisdieren worden een onderdeel van je gezin en als het daar niet goed mee gaat kun je hier veel verdriet van hebben.Je schreef al dat hij een mooi leven gehad heeft en jullie hem goed verzorgd hebben wat wil een kat nog meer.Maar hij is er nog en geniet er nog even van.Mvg,Peter Degeluidsman

Peter,
dank je wel.
Re: Baan van Michel Evers
Lid sinds: 2019

Fantasietjes op de baan

offline
Re: Baan van Michel Evers
Hi Michel, net terug
Vanaf morgen weer 🚞
Re: Baan van Michel Evers
Inmiddels besloten om zowel de EMDGP35 van Bachmann als de Alco RS2 van Walthers aan de kant te zetten om als reserve materialen bank te functioneren of eventueel aan een liefhebber te verkopen. Waarom? Heel simpel. De wielstellen liggen heel erg dicht boven de rails. Voor 2 rail systemen, DC, waar ze voor gemaakt zijn, is dat geen enkel probleem. Echter voor de 3 rail systemen als dat van Märklin, loop je telkens tegen dezelfde problemen aan.

Bij wissels, kruisingen, e.d. raakt de onderzijde van de wielstellen de verhoogde contact punten. Dit is inmiddels ook al duidelijk aan de wielstellen te zien aan de beschadigingen aan de onderzijde. Gevolg is kortsluiting en ontsporingen. Grotere wielen is geen optie omdat daar ook te weinig plaats voor is. Ook de koppelingen zitten te laag. Is ook op te lossen, maar dan ben ik meer bezig met het oplossen van problemen bij een loc die niet voor mijn baan gemaakt is.

Ook begin ik steeds meer het gevoel te krijgen alleen nog maar locomotieven geschikt te maken voor mijn baan en komt het verder bouwen van de baan zelf op een ondergeschikte plaats. En dat is dus niet wat ik wil.

Dus voorlopig gaan ze terug in de doos totdat of ik een liefhebber tegen kom of totdat ik onderdelen nodig heb. Mijn baan staat vol locomotieven die ik de laatste maanden gekocht heb. Twee minder zal niet opvallen.
Re: Baan van Michel Evers
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Baan van Michel Evers
Hoi Michel,

Misschien zijn Fleischmann profikoppelingen een oplossing voor het loc-tender-probleem; die kunnen in hoogte t.o.v. elkaar schuiven.

Maar belangrijker is jullie kat  :?,  dat doet met het stijgen van ons eigen jaren inderdaad steeds meer pijn.
De beslissing nemen, om hem in te laten slapen wordt ook steeds moeilijker.....sterkte daarmee !
Meer dan  :favorite: kun je niet meer geven.

Grtz Tony
Re: Baan van Michel Evers
Hoi Tony,

dat koppelingen probleem is inderdaad op te lossen met de verstelbare typen. Maar ik blijf toch met het feit dat de onderzijde van deze Amerikaanse loc's te diep is voor de verhoogde contact punten van wissels e.d. Wanneer ik weer eens loc's er bij koop is het een kwestie daar dus ook goed op te letten. Wat dat betreft heb ik weer wat geleerd. Ze zitten prima in de dozen.

Eigenlijk wil ik zo langzamerhand aan mijn zichtbaan beginnen. Ik heb dozen vol huisjes e.d. staan. Ik wil daar iets mee. Het staat daar maar te staan. En dat was niet de bedoeling. Komt goed.

Ja, wanneer is het tijd afscheid te nemen. Erg moeilijk. Als graadmeter houd ik zijn pijn aan. Ik wil namelijk niet dat hij pijn heeft. Maar dat is juist bij een kat zo moeilijk te zien. Doordat een kat van origine een solitair dier is, behalve de leeuw dan, laat hij moeilijk zien wanneer het slecht gaat. Want slecht gaan betekent in de natuur dat je een makkelijke prooi bent voor je vijanden. We houden hem goed in de gaten en tegen dat hij zich gaat verstoppen zullen we iets moeten doen.
Re: Baan van Michel Evers
Ik heb de laatste tijd de nodige tweede hands locomotieven gekocht op Catawiki en op Marktplaats. Mijn ervaring met het kopen van tweede hands materieel wordt met de dag slechter.
Vandaag 1 van de 3 locomotieven die ik enkele weken geleden gekocht had op Marktplaats, getest. Eerder had ik nog geen tijd gehad. Blijkt dus ook weer een miskoop te zijn. De loc ziet er prima uit, mooie groene locomotief met veel details en zo te zien aan de hand van de foto's ook geen tot weinig beschadigingen.

Maar dan ga ik testen. Blijkt de locomotief niet in beweging te willen komen. Voorzichtig aan het demonteren gegaan. Kom ik weer een kromme as tegen en dus slingerende wielen.

Waarom schrijven dat de loc goed is en prima loopt, terwijl het ding gewoon niet kan rijden in de toestand waarin ik het ontvangen heb. Het lijkt er steeds meer op dat maar weinig mensen te vertrouwen zijn als er geld in het spel is.

Ik zou best eens willen weten of ik alleen zulke ervaringen heb en het dus aan mij ligt, of dat andere ook dergelijke ervaringen hebben.

Hieronder een foto en video van de wielstellen. Kijk eens hoe de wielen ten opzichte van elkaar staan. Dat wordt dus echt alles demonteren, richten en weer monteren. Ik ga mij eens echt afvragen of ik nog wel tweede hands materiaal wil kopen. Uiteindelijk met het ombouwen, repareren en eventueel digitaliseren ben je net zo duur uit, of soms duurder, dan een nieuwe. Ik kan het gelukkig allemaal zelf. Maar als je dat niet kunt dan zit je maar mooi te kijken met al die rommel en kost het nog veel meer omdat je het dan moet laten repareren.

Een nadeel van niet meer tweede hands materieel kopen is dat veel modellen alleen nog maar op die manier te koop zijn.

https://youtu.be/XPah5b6G-EY
Re: Baan van Michel Evers
Lid sinds: 2018

offline
Re: Baan van Michel Evers
Het ligt niet aan jou, het gebeurt wel vaker. En het is niet altijd kwade opzet, sommige mensen hebben gewoon geen verstand van wat ze adverteren. Kun je ze ook weer niet kwalijk nemen, maar het blijft natuurlijk wel l*llig...
Zelf heb ik eigenlijk weinig slechte ervaringen met MP en ebay: vorig jaar 10 ledlampjes die niet in de E5-fitting bleken te passen, en pakweg 10 jaar geleden een pakket rails á € 125 dat nooit geleverd werd. En een paar schakelrails die, hoewel als nieuw, erg slecht werkten; de verkoper bood onmiddelijk aan deze te vervangen. Dus, mazzel, denk ik... Even afkloppen.  ;-)

PS.: Voor wie zich mijn NS 5900 (ex. BR74) met het kapotte tandwiel nog herinnert: dat wist ik van tevoren, het stond in de advertentie, en de prijs was ernaar.
Re: Baan van Michel Evers
Erik,
dank je.
Wanneer ik inderdaad zou weten dat iets slecht is en dat de prijs er dan ook naar is, dan is het prima. Je weet het dan gewoon. Maar nu denk je, een leuke loc, decoder er in en karren maar. Niet dus.
Komt goed. Zoals je op de video kunt zien komt er al beweging in. Dus vast zit het al niet meer.
Alle wielen en assen er uit, richten en terug er in. En als dan de loc op de baan staat en zijn werk doet dan vergeten we het maar snel weer. :-) :-)
Re: Baan van Michel Evers
Een tijdje geleden 3 kleine locje's gekocht op marktplaats. 1 rijdt goed, de andere 2 zijn rijp voor de schroothoop. Ook kromme asjes en wielen niet goed.
Re: Baan van Michel Evers
Wiki Redactie
Lid sinds: 2016

offline
Re: Baan van Michel Evers
Mocht je de assen goed leggen. Misschien even teks en uitleg hoe, worden mensen hier ook weer slimmer.
Zoals ik. Ben namelijk benieuwd hoe je het doet.
Re: Baan van Michel Evers
Ik ook. Zijn die 2 locjes misschien toch nog te redden.
Re: Baan van Michel Evers
Herman, Tony,

ik ben dus niet de enige die weleens schroot koopt terwijl in de advertentie staat, zo goed als nieuw of rijdt prima pas nog getest en al dan soort onzin. Ook foto's zeggen niets, men fotografeert alleen die dingen die er picobello uit zien. Mijn loc welke hierboven ergens staat heb ik in de kliko gegooid. Buiten het feit dat de assen krom waren en daardoor de wielen slingerde, was ook het chassis en de motor slecht. Daar ga ik dus geen tijd in steken.
Ik was een tijdje geleden ook lovend over Rivarossi, maar ben dat allang niet meer. Heel veel plastic, slecht plastic, heel veel losse details die zo van de loc's afvallen. Zo ook veel Amerikaanse merken. Werken ook veel met plastic, meerdere plastic kappen passend op een en hetzelfde chassis bijvoorbeeld.

Asjes en wielen richten.
Allereerst is het natuurlijk heel klein en teer materiaal en is het natuurlijk ook snel krom. Als men de wielen er af trekt door bijvoorbeeld een schroevendraaier tussen wiel en chassis te steken, dan is het al foute boel. En toch gebeurt dat heel veel.

Wielen van de asjes demonteren en asjes uit de loc schuiven. Dikwijls zijn de wielen nog wel recht, die kunnen wat meer hebben dan de asjes. Door de wielen op een glad vlak oppervlak te leggen zien je snel genoeg of de wielen nog goed zijn. Door de asjes over zo een glad vlak oppervlak te rollen zien je waar de asjes krom zijn. Wat ik doe is met 2 kleine tangetjes de asjes gewoon terug buigen. Dat doe ik ben heel subtiele buigingen. Je ziet het bijna niet dat ik ze buig, maar meestal is het voldoende. De asjes zijn maar hooguit 2 mm dik dus je hebt niet veel kracht nodig. Controleren of het goed is doe ik door ze weer te rollen. Als alles recht is, monteer ik 1 wiel op de as en vervolgens deze as in de loc. Daarna het andere wiel. Let er op dat dat heel recht standing gebeurt. Anders is het weer krom. Het lijkt heel wat, maar echt het stelt niets voor. Demonteren en monteren kun je ook zo met je handen. Het zit echt niet muur vast.
Re: Baan van Michel Evers
Wiki Redactie
Lid sinds: 2016

offline
Re: Baan van Michel Evers
Dank voor enig uitleg.

Misschien even in de wiki een leuk artikel aan wijden.
Re: Baan van Michel Evers
Lid sinds: 2019

Fantasietjes op de baan

offline
Re: Baan van Michel Evers
Dank voor de uitleg Michel
Re: Baan van Michel Evers
Citaat van: wimpietje op zaterdag 07 maart 2020, 07:06:48
Dank voor de uitleg Michel
Hoi Wim,
het stelt echt niets voor. Er zijn best veel locomotieven met kromme assen en slingerende wielen. Als assen te krom zijn om fatsoenlijk recht te krijgen kun je ook gewoon nieuwe assen maken. In de model hobby zaken is rond staal in vele maten te koop. Gewoon de oude opmeten met een schuifmaat en een nieuwe op maat afzagen en afbramen. Wanneer de wielen zo los zitten dat ze van plaats verschuiven, en een enkele 0,1 mm kan al problemen geven, dan is een heel klein beetje secondenlang de oplossing. Let wel op, heel heel weinig secondenlijm. De wielen kunnen er daarna niet meer af zonder kracht en/of warm maken. Dus beter is geen lijm te gebruiken.

Het was jammer van de loc, maar zo een loc die continu problemen op de baan geeft ben ik liever kwijt dan rijk. Ik ga toch echt beter uitkijken bij het kopen van tweede hands materieel. Het is mij de laatste tijd teveel overkomen dat ik een loc moest opruimen. En daar doen we het niet voor. Volgens de verkoper verkeerde de loc in nieuwe staat. Ik vraag mij af hoe zijn materieel er uit ziet als het in gebruikte staat is.
Re: Baan van Michel Evers
Lid sinds: 2019

Bakkie koffie? Lekker!

offline
Re: Baan van Michel Evers
Vastzetten met loctite werkt ook goed.
Re: Baan van Michel Evers
Citaat van: Wimdouwe op zaterdag 07 maart 2020, 18:13:40
Vastzetten met loctite werkt ook goed.
En het voordeel is dat je vingers niet aan elkaar plakken als je per ongeluk wat loctite er op krijgt.  :P
Re: Baan van Michel Evers
Gisteren op eBay een verkoper gevonden die heel veel Märklin onderdelen heeft. Ik heb daar zelfs onderdelen gevonden waarvan Märklin zelf zegt niets meer te hebben. Ik betaal daar wel met Paypal zodat ik geen risico loop. Ervaring heeft mij geleerd dat dat beter is en het risico is voor Paypal.
De eBay verkoper is "coccodrillo114".
https://www.ebay.nl/usr/coccodrillo114?_trksid=p2053788.m1543.l2754
Re: Baan van Michel Evers
Lid sinds: 2019

Fantasietjes op de baan

offline
Re: Baan van Michel Evers
Goeie tip
Ik ga regelmatig kkjken bij : https://www.benl.ebay.be/str/arnalineookherstelling
Re: Baan van Michel Evers
Lid sinds: 2012

offline
Re: Baan van Michel Evers
 @citaat2 :thumbup: heb ik ook al een paar keer bij besteld ;)


mvg,
Michel
Re: Baan van Michel Evers
Citaat van: wimpietje op maandag 09 maart 2020, 03:33:18
Goeie tip
Ik ga regelmatig kkjken bij : https://www.benl.ebay.be/str/arnalineookherstelling
Dank je wel.
Deze verkoper heeft inderdaad ook veel materiaal. Ook de moeite waard om zo af en toe eens te kijken als je op zoek bent naar iets speciaals.
Re: Baan van Michel Evers
Citaat van: wimpietje op maandag 09 maart 2020, 03:33:18
Goeie tip
Ik ga regelmatig kkjken bij : https://www.benl.ebay.be/str/arnalineookherstelling
Wim,
dat is een slechte site voor mijn portemonnee. Heb al iets moois gevonden. Ik heb een drie tal HAG 160 Re. SBB 4/4 rijden, die ikzelf omgebouwd heb. En nu stond er bij deze verkoper een dubbele te koop, de HAG 200 SBB Re. 6/6. Tja, even achter mijn oren gekrabbeld, uiteindelijk toch maar gedaan. Als het goed is hoef ik er niets aan te doen. Mijn voorkeur gaat uit naar stoomlocomotieven en de elektrische locomotieven welke reden tijdens de overgangsperiode van stoom - naar elektrische locomotieven. Een beetje de oude type locomotieven en treinstellen, zoals bijvoorbeeld de Hondekop. Ik heb dus ook een Piko Hondekop rijden, maar dan in Benelux uitvoering. Deze uitvoering is veel gedetailleerder dan de NL uitvoering indertijd was. Ik heb ook een Koploper rijden, maar vind die toch heel wat minder mooi dan de Hondekop. Nostalgische waarde denk ik. De Hondekop is er niet meer, maar heb daar nog best veel in gereden in mijn jongere jaren. Ik ben inmiddels 63 jaar, dus spreek dan toch over meer dan 40 jaren geleden.
Re: Baan van Michel Evers
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Baan van Michel Evers
Hoi Michel,

Mijn ervaringen met Marktplaats; de helft was slecht en teleurstellend, vaak dingen kapot (loc's en wagens) en zelfs een keer heel andere waar dan besteld 8o Doe ik dus niet meer........
Mijn ervaringen/aankopen via het 3-rail verkoophoekje; 100% positief  ;)
Op beurzen koop ik alleen maar loc's wanneer er een testbaan is en dan weet je meteen wat je krijgt  ;)
In winkels wil ik een loc ook eerst testen, anders wordt er nix gekocht.

Het mensbeeld is door alle ervaringen niet veranderd; er zijn veel aardige, eerlijke en deskundige mensen op onze planeet, maar...niet alle eikels hangen in de boom  :D

Grtz Tony

Re: Baan van Michel Evers
Hoi Michel,

Ik sluit me aan bij Tony. Via Marktplaats heb ik niet gekocht, tenzij ik het zelf kan ophalen - en dus ter plekke kan beoordelen.
Via catawiki heb ik wel eens wat gekocht, waarbij ik vooraf een maximum prijs voor mijzelf heb bepaald. Tegenwoordig worden daar veel te hoge prijzen geboden, dus ik heb er niet veel meer vandaan. Alle leveringen zijn prima gebleken. Zelfs een keer een analoge loc gekocht, die een eenvoudige digitale versie bleek te zijn. Een keer heb ik een verkeerd rijtuig ontvangen. Probleem is met de leverancier opgelost.

Verder koop ik bij een paar betrouwbare webshops. De door jou genoemde leverancier staat ook op mijn lijstje, maar ik heb er nog niets besteld. Wel bij een webshop in Bergen op Zoom, Roosendaal, Den Bosch en Brummen, met steeds goede ervaringen.

En zeker niet te vergeten het verkoophoekje van dit forum. 100% tevereden!

groet,
Roel
Re: Baan van Michel Evers
Lid sinds: 2012

offline
Re: Baan van Michel Evers
hallo,


ik heb goede ervaringen met [size=78%]https://www.benontspoord.nl/[/size] en [size=78%]https://www.cc-rails.com/[/size];
bij Benontspoord zat er zelfs al verlichting en Preisertjes in 1 van de wagons dat ik daar heb gekocht (voor de gewone prijs);


mvg,
die andere Michel
Re: Baan van Michel Evers
Lid sinds: 2019

Fantasietjes op de baan

offline
Re: Baan van Michel Evers
CC rails zie ik vaak advertenties van maar hebben beetje rare website....Komen die vaak naar beurzen?
Re: Baan van Michel Evers
Citaat van: Barry1972 op woensdag 11 maart 2020, 16:59:19Waarom haal je c-rail weg en leg je deze rails?Haal je hierdoor niet veel probleempjes in huis??Mijn baantje is bewust van crail , kan zelfs sommige wagons met  gelijkstroomwielen probleemloos aan (mits geen gebruik van detectie uiteraard)
Hallo Barry,

antwoord op je vraag op de topic van Michel (ramdani-Dinant)

Ik zet het antwoord maar op mijn eigen topic zodat die van Michel niet "overspoeld" wordt met mijn issues en mijn dingen. Ik weet ook niet goed hoe hier mee om te gaan. Korte antwoorden geven op de topic van andere is natuurlijk geen punt, maar mezelf kennende kunnen het hele verhalen worden, dus ik doe het maar op dit topic.

Uiteraard kan ik geen antwoord geven op je vraag waarom Michel dit doet, maar ik dacht, "dezelfde naam, laat ik eens aangeven waarom ik het doe of zou doen".

Mijn schaduw station bestaat uit C-rail om de eenvoudige reden dat ik die had liggen. Maar ik weet nu al dat mijn zichtbaan minimaal k-rails gaat worden maar waarschijnlijk zelfs een ander merk en type. De reden daarvoor is puur realistisch. Ik vind de K-rail en alles wat daar op lijkt een veel meer realistisch uiterlijk hebben. Dus ik kan mij de reden van Michel heel goed indenken.

En wat al meer keren geschreven is, ieder zijn ding. De een gaat voor zus en de ander voor zo. Persoonlijke smaak. Dat maakt het allemaal zo mooi. Diversiteit.

Voor wat betreft het ontsporen. Dit is echt een kwestie van test rijden en wielen afstellen. Uit ervaring is gebleken dat voor DC materieel een flensafstand van 14,4 mm is gebruikt. Dat rijdt goed op de Märklinrails, maar geeft toch weleens problemen op wissels e.d. waarbij een van de wielen op het puntstuk kan lopen en dus ontsporen. Dus is afstellen naar 14 mm is noodzakelijk en dan zijn de problemen over.

De bezetmelding bij DC wielen? Dat is eenvoudig op te lossen door andere wielen te gebruiken, hoewel ikzelf dat als het enigszins kan niet doe omdat ik graag de originele wielen gebruik. Een andere manier om bezet meldingen te krijgen van DC materieel is er voor te zorgen dat de polariteit van zowel linkse als rechtse wielen gelijk is. En dat kan op diverse manieren. Desgevraagd wil ik dat wel uitleggen.
Re: Baan van Michel Evers
Tony, Roel, Michel, Wim,

dank jullie wel voor jullie reacties m.b.t. online kopen.
Ik ben dus duidelijk niet de enige met "mindere" ervaringen en dan met name op Marktplaats. Dus Tony, je bevindingen m.b.t. eikels kloppen helaas.
Ikzelf kan dat dus niet. Iets verkopen waarvan ik weet dat het niet oké is. Als ik iets wil verkopen wat dan niet 100 % is, dan zeg ik dat zodat de ander weet wat hij/zij koopt. En de prijs is er ook naar. Ik ben ook absoluut geen zakenman.

Ik heb de afgelopen maanden e.e.a. geleerd voor wat betreft op Marktplaats kopen. Ik kan mij vinden in de reactie van Tony en ga dus ook niet meer kopen daar, tenzij ik het bij de verkoper uitvoerig kan bekijken en testen.

Bij andere webshops e.d. alleen maar als retourneren mogelijk is.
En wat ik ook geleerd heb, is betalen met PayPal, toch zeker als de verkoper onbekend en/of twijfelachtig is. Door te betalen met PayPal is de aankoop extra verzekerd. Bij conflicten met de verkoper gewoon PayPal informeren en die regelen het voor je. Op die manier heb ik een bestelling welke ik betaald had, maar nooit ontvangen, (dyacegoods.com) vergoed gekregen door PayPal. Zie hierover in mijn topic dd. 09 februari 2020, 11:19 uur.
Re: Baan van Michel Evers
De Rivarossi's die ik enkele weken geleden gekocht heb op Marktplaats gaan terug de verkoop in. Naast de twee die gewoon heel slecht waren en dus uiteindelijk in de Kliko terecht kwamen heb ik er dus nog 2 staan. Die zouden nog omgebouwd moeten worden van DC naar AC maar heb daar na het debacle met de vorige 2 Rivarossi's geen zin meer in. En dus worden ze via via meegenomen naar een beurs zodat mensen kunnen zien en kunnen testen wat ze kopen.

Het is jammer want het waren hele mooie loc's, maar de kwaliteit is zodanig dat ik denk dat ombouwen weer op afbreken van allerlei details uitloopt. En dat is toch zonde van zulke mooie loc's. Dus ik hoop dat iemand die een DC baan heeft ze op de beurs ziet en ze wel wil hebben. Dan ben ik ook weer tevreden.
Re: Baan van Michel Evers
De deze week gekocht HAG SBB Re 6/6 inmiddels ontvangen en zoals beschreven in de advertentie was de loc al digitaal. Echter heel eenvoudig met geen enkele extra functie of wat dan ook. En omdat ik toch nog Esu decoders heb liggen, de loc toch voorzien van een motor met permanent magneet en een Esu decoder. Dat ging allemaal weer van een leien dakje.

Voordat ik de kap er op zet nog even met de multimeter meten of er nergens per ongeluk niet nog iets onbedoeld aan massa ligt.
En dan nog even een klein stukje rijden op het programmeer spoor. Daarna de kap er weer op en het spoor op bij de rest van de SBB Re locomotieven.

https://youtu.be/ntmG16wtz7Q


https://youtu.be/IwBpXqIsQ1Y
Re: Baan van Michel Evers
Lid sinds: 2019

Bakkie koffie? Lekker!

offline
Re: Baan van Michel Evers
Dat rijdt weer mooi  :thumbup:
Re: Baan van Michel Evers
Klopt, dank je.
Een rijdt iets minder goed, die moet ik opnieuw verfijnen.
Ik vind het een mooi stel.
Ik had drie singles en dan deze week de gelede uitvoering gekocht.
Daar is nog een uitvoering die er bij zou kunnen en dat is de dubbele loc.
Er moet nog wat te wensen blijven.

En dan zijn ze ook geproduceerd in rode-bruine uitvoering.  :)
Maar goed is goed. Alleen ooit de dubbele nog.

Dit zijn kwalitatief best goede loc's. Gemaakt van een giet legering en best zwaar.
Ik ben tevreden.
Re: Baan van Michel Evers
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Baan van Michel Evers
Weer een mooie ombouw Michel van de Hag loc  :thumbup: :thumbup:

Je collectie groeit met de dag  :)

Veel plezier ermee.


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: Baan van Michel Evers
Dank je wel Peter.

Ik vind het leuk om telkens een paar van een bepaalde soort te hebben. Waarom ik dat leuk vind weet ik niet. Is misschien wat realistischer of zo.

Ik heb nog een drie EP's staan
En ook nog een drie E 52-ers.

Ja, de collectie groeit nog steeds. Eigenlijk te hard, maar ja, dat doe ikzelf. :D

Ik wil nog een keer een loc ombouwen, maar dan niet met een gekochte stator met permanent magneet er in maar ook dat zelf maken. In mijn beleving moet dat te doen zijn en zeker nog eens goedkoper.
De veldspel slopen van de stator. Een magneet bestellen op het internet. Ik heb al een magneten shop gezien met diverse soorten en maten magneten. www.magnetenspecialist.nl Van de stator het gedeelte er tussen uit slijpen waar de magneet moet komen. Daarna tegen elkaar monteren. Die stators van HAG die ik in Zwitserland koop worden gewoon bij elkaar gehouden door de magneet. Die van Märklin hebben nog een soort plastic beugeltje

Het oude anker blijft dan, dus geen 5 polige. :-(
De sterkte van de magneet en die van het anker, bepalen het koppel. Dat wordt dus proef ondervindelijk vaststellen welke soort magneet.

Kijken of ik ergens een leuk "probeer loc-je" kan vinden.
Re: Baan van Michel Evers
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Baan van Michel Evers
Je wordt nog ombouw-specialist, Michel  :thumbup:

Vier loc's tegelijk zien vertrekken lijkt wel magie, maar het eerste filmpje vond ik wel het spannendst/mooist.
Dat moet een heerlijk gevoel geven na het prutselen  :P

Grtz Tony

Re: Baan van Michel Evers
Tony,

dank je wel.
Ik weet dat ik het al meer geschreven heb, maar ik vind het ook zo erg leuk om te doen.
En ja, als je dan na de ombouw het decoder programma er in gezet hebt en de draai aan de knoppen de loc keurig in beweging zet, geeft dat toch telkens een fijn gevoel.
Re: Baan van Michel Evers
Moet leuk zijn als je zo'n upgrade kan geven aan een lok en hij dan ook mooi rijdt  :thumbup:
Re: Baan van Michel Evers
Hoi Johan,
klopt helemaal.
In de meeste gevallen waarin de loc niet mooi rijdt ligt dit aan de hardware, aan de loc zelf dus.
Daarom is het van belang dat de loc goed werkt voordat je aan zo een ombouw begint. En als de loc dan al 100 % in orde is, rijdt hij na de ombouw in zeker 99% goed en keurig. Zowel in de hele lage - als in de hele hoge snelheden.

Als de loc voor de ombouw niet in orde is, dan eerst dat probleem opzoeken en herstellen. Pas daarna ombouwen.
Ik heb inmiddels al veel loc's omgebouwd, van analoog naar digitaal en van DC naar AC. Fe keren dat ik heb besloten de ombouw af te breken, lag het probleem bij de hardware en vond ik het niet meer rendabel om er mee door te gaan. Nu is het zo dat rendabel en hobby niet bij elkaar horen, maar als een loc zo slecht is dat het erg veel geld,maar zeker veel tijd gaat kosten om een goede rijdende loc te krijgen, dan vind ik dat toch wel jammer van het geld en tijd, en dus haak ik dan af. Zo een loc verdwijnt bij mij meestal bij de reserve onderdelen voorraad. Ik haal alle goede bruikbare onderdelen er af en de rest is voor de kliko. Reserve onderdelen zijn duur, dus het hebben van die onderdelen is zeker niet verkeerd.

De laatste tijd heb ik wat van zulke miskopen gedaan. Ik moet dus nog beter gaan uitkijken wat ik koop, letten op het retour beleid van de verkoper, foto's goed bestuderen, en proberen het te kopen object op te halen om zodoende eerst te kunnen bekijken en testen. Maar ja, "door schade en schande wordt men wijs" is het gezegde.
Re: Baan van Michel Evers
Lid sinds: 2008

offline
Re: Baan van Michel Evers
Heb ik ook al eens geprobeerd : ik heb Neodinium magneten van 10x10x10mm besteld bij Ali, en precies 10mm uit de veldspoel gezaagd. Ik heb de motor (nog) niet mooi aan het draaien gekregen, het luistert heel precies.  Ik vermoed dat 10mm ook iets te veel is.