Nieuws:

Voor de Stichting 3rail Wiki zoeken wij altijd foto's en/of teksten!! Wil je helpen? Lees in de oproep hoe dat kan!

Baan van Michel Evers

Gestart door Michel Evers zaterdag 19 oktober 2019, 10:54:31

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re: Baan van Michel Evers
Hej Tony,

ik denk ook dat ze zowat gelijk zijn. Ik las wel dat de 3111 sowieso een beetje fantasie is, en dan met name de kleur zwart/bruin. Dit type schijnt in het echt nooit zwart /bruin te zijn geweest, maar groen.
Ik ben altijd op zoek naar de produkt boekjes en de technische tekeningen om zo veel mogelijk gegevens van de loc?s, wagons en andere materieel te hebben. Ik geval van problemen heb ik dan wat naslagwerk. Ook om reserve onderdelen te kunnen bestellen is al deze informatie gemakkelijk. Inmiddels dus de gegevens van de 3111, althans van zijn familie, gedownload.
Re: Baan van Michel Evers
Vandaag de Alaska 3462 gekocht, met Delta decoder. Zag er erg goed uit, echt in goede staat, totdat ik de loc op de baan zetten. Het rijdt wel, maar wat een kabaal maakt die loc. Daar is weer veel werk aan voordat het naar mijn zin is. Maar dat gaat ongetwijfeld goed komen. Ik hoef mij de komende maanden echt niet te vervelen.
Re: Baan van Michel Evers
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Baan van Michel Evers
Da's een flinke jongen, Michel !

Een drieling zelfs  :thumbup:
Je zou in de motorwagen wat schuim kunnen plakken, de holle ruimte versterkt het motorgeluid royaal.
Scheelt altijd  ;)

Grtz Tony
Re: Baan van Michel Evers
Hoi Tony,

en dit vind ik nu zo leuk aan dit forum. Ieder denk aan oplossen van problemen op de manier die het best bij hem past. Dit is dus iets waar ik dan weer niet aan denk en waar ik weer wat van leer. Super idee, zeker het proberen waard. Ik zelf zat te denken aan het vervangen van de motoren en eventueel de decoder om het rijden een stuk soepeler te maken want daar hapert ook nog wel een en ander aan. Dat kan veel beter. Maar voor ik dat ga doen ga ik eerst jouw idee proberen. Dank je wel.
Wordt vervolgd.
Re: Baan van Michel Evers
Lid sinds: 2019

Fantasietjes op de baan

offline
Re: Baan van Michel Evers
Dat is een mooi ?stel? dat je daar hebt verkregen Michel.👏🏻👏🏻👏🏻
Zelf heb ik 3 van dit type: Santa Fe ( zilver rood), de Pennsylvania ( zwart) , alle 2 driedelig en de New Haven ( 2delig) die nog moet gedigitaliseerd worden.
Zal eens foto?s plaatsen
Veel plezier er mee
Grtz
Wim
Re: Baan van Michel Evers
Hoi Wim,

ik heb ook nog een Santa Fe en Canadian Pacific, beiden enkelvoudig en DC en van Amerikaanse fa?s. Moeten dus ook nog verbouwd worden, sleper er onder en decoder er in. Ik heb best nog veel loc?s liggen die omgebouwd moeten worden. Dus eigenlijk moet ik eens stoppen met kopen. Maar ja, dan kom je iets tegen wat je erg mooi vind en dan laat je je toch weer verleiden tot aankoop.
Re: Baan van Michel Evers
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: Baan van Michel Evers
Citaat van: Michel Evers op woensdag 25 december 2019, 09:08:30
Maar ja, dan kom je iets tegen wat je erg mooi vind en dan laat je je toch weer verleiden tot aankoop.

Succes met je verdere aankopen Michel. :P
Ik weet er alles van er zijn ook zoveel mooie spullen te koop je kan gewoon niet stoppen althans ik in ieder geval niet. ;)

Groet Michel
Re: Baan van Michel Evers
Lid sinds: 2019

Fantasietjes op de baan

offline
Re: Baan van Michel Evers
 @citaat Michel&Michel

I know the feeling....🤣
Re: Baan van Michel Evers
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Baan van Michel Evers
Stukjes zelfklevende tochtstrip/band zijn erg handig, Michel.
Het delen op het forum is inderdaad erg leuk.
Komt nog bij, dat het hier reuzegezellig is  :P

Grtz Tony
Re: Baan van Michel Evers
Citaat van: Tony op woensdag 25 december 2019, 14:17:19
Komt nog bij, dat het hier reuzegezellig is  :P

Grtz Tony
En leerzaam.
Re: Baan van Michel Evers
Citaat van: h0_miessie op woensdag 25 december 2019, 09:11:46
Ik weet er alles van er zijn ook zoveel mooie spullen te koop je kan gewoon niet stoppen althans ik in ieder geval niet. ;)

Groet Michel
Het is ook allemaal erg mooi. Het is maar goed dat ik e.e.a. kwijt kan in het schaduwstation. Maar ik moet er wel voor waken ruimte te houden om te rangeren. Dus nog maar eens kijken of ik met wat overgebleven rails nog wat opstelsporen er bij kan maken.
Zelfs uitbreiding van mijn schaduwstation middels een of andere materieel opslag speelt al door mijn hoofd. Een materieel lift zou dan een uitkomst kunnen bieden. Dat zijn zo maar dingen die door mijn hoofd spoken. Kun je nagaan, de huidige baan is niet eens klaar.  :lol: :lol: :lol:
Re: Baan van Michel Evers
Citaat van: h0_miessie op woensdag 25 december 2019, 09:11:46Succes met je verdere aankopen Michel. :P

Groet Michel
Vandaag jou baan eens bekeken. Wat een enorme baan zeg. Zo groot. Wat zijn de afmetingen daar van? Ik heb niet zoveel ruimte. Mijn baan is ongeveer 3,65 x 2,50. Ik heb wel meer ruimte op de zolder, maar dat is logeerruimte. En die moet blijven vindt Tina, mijn vrouw, voor als er mensen willen blijven slapen. Gebeurt heel weinig, nog niet 1 keer per jaar.  :oops: De ruimte die ik nu heb, was voorheen mijn foto studiootje. Enkele malen per jaar gebruikte ik dat om portretfoto?s e.d. te maken. Uiteindelijk besloten om die af te breken en als er foto?s gemaakt moeten worden, ga ik met mijn foto materiaal naar de mensen toe. Ik vond het jammer van de ruimte dat die het grootste gedeelte van het jaar ongebruikt was. En nu wordt hij dagelijks gebruikt voor mijn modelspoor hobby. Ondanks de beperkte ruimte ben ik tevreden en heb veel plezier aan mijn hobby. En dat is waar het om gaat. En ik heb nog voor vele jaren werk hetgeen ook niet onbelangrijk is. Werk aan de spoorbaan is uiteindelijk ontspanning en afleiding.
Re: Baan van Michel Evers
Michel, kan je de huidige ruimte waar uw treinbaan nu staat niet als logeerkamer gebruiken en wat nu logeerkamer is omvormen tot treinkamer?
Re: Baan van Michel Evers
Dat kan wel, maar die ruimte is nog kleiner. Nee, voorlopig moet ik tevreden zijn, en ben dat ook, en ga eerst maken wat ik nu in mijn gedachte heb. En dat is al een aantal jaren werk, want het is niet zo dat ik echt iedere minuut op de zolder zit. Als ik niet goed oppas, gedraag ik mij toch al als een kluizenaar  :D .
En wie weet, na een aantal jaren kan ik de logeerruimte erbij trekken. Ik kan dan beide ruimten verbinden met een baan van 80 tot 100 cm diep. Maar eerst de huidige baan maar eens af zien te krijgen.
Re: Baan van Michel Evers
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: Baan van Michel Evers
Michel,

Ik heb vandaag visite maar zal morgen even de maten van mijn baan opmeten dan laat ik het je weten.

Groet Michel
Re: Baan van Michel Evers
Dat moet niet hoor, mag wel. Het was maar zo?n opmerking van ? hoe groot is die baan wel?.
Maar nu maak je mij wel nieuwsgierig.  :D
Re: Baan van Michel Evers
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: Baan van Michel Evers
Omdat je toch wat nieuwsgierig was hierbij de maten van mijn baantje.
Mijn paint tekening zijn niet zo duidelijk als die van Tony die is een meester in paint tekeningen. :P

Groet Michel
Re: Baan van Michel Evers
Lid sinds: 2019

Fantasietjes op de baan

offline
Re: Baan van Michel Evers
Dat is al een serieuze opp hoor 👏🏻👏🏻👏🏻
Re: Baan van Michel Evers
Speciale Gast
Lid sinds: 2009

offline
Re: Baan van Michel Evers
Citaat van: Michel Evers op donderdag 26 december 2019, 10:07:54
Mijn baan is ongeveer 3,65 x 2,50. Ik heb wel meer ruimte op de zolder, maar dat is logeerruimte. En die moet blijven vindt Tina, mijn vrouw,
8) Nou, dat is toch best een leuke oppervlakte. :thumbup:
Nooit teveel bij een ander kijken, daar lijkt het gras altijd groener. :roll: Die ho-Miessie Michel bijvoorbeeld is zelf al een grote kerel, hij heeft veel ruimte nodig. :D
En de Raad van Bestuur en Directie, bestaande uit jouw vrouw Tina, heeft altijd gelijk, dus ga lekker knutselen in de ruimte die je hebt. O:-D >:-D

Dirk-Jan
Re: Baan van Michel Evers
Dirk-Jan,
klopt helemaal. Ik ben ook zeer tevreden en kan hier zeker vele jaren aan werken. En dan over grootte gesproken. Ik ben niet zo groot en loop al aardig krom, wat dan weer makkelijk is op de zolder dan stoot ik mijn hoofd niet teveel. :lol: :lol:
Toch kijk ik wel graag naar de banen van anderen. Ik zie dan hoe dat anderen bepaalde zaken oplossen en leer daar weer van.


Michel,
3 schaduw stations. Met onze ?koopziekte? heb je dat ook wel nodig denk ik zo. Op jouw video?s zag ik heel wat verschillende loc?s met hun wagons er achter, voorbij komen. Dank je wel voor de tekening. Als ik nu je video?s zie kan ik mij een beetje voorstellen waar je materieel rijdt.
Re: Baan van Michel Evers
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Baan van Michel Evers
Zonder schaduwstations gaat het ook prima, Michel.

Doe ik al -naar volle tevredenheid- mijn hele modelspoorbaanleven  ;)
Kwestie van veel ladenkasten en regelmatig wat anders op de baan.
Maak ik wat van de baan af komt meteen schoon.

Uiteindelijk is ieder schaduwstation (vaak) te klein om alles te parkeren, want het verzamelen blijft (vaak) maar doorgaan  :D

Grtz Tony
Re: Baan van Michel Evers
Klopt helemaal.
Veelal zijn schaduwstations al vrij vlug te klein.
Maar och, dan bouwen we weer wat nieuws en zo blijven we van de straat en uit de kroeg. Althans, ik toch. :D :P
Re: Baan van Michel Evers
Lid sinds: 2019

Fantasietjes op de baan

offline
Re: Baan van Michel Evers
Dat is zo, ben ook al aan t kijken voor n bijkomend schaduw station 😝
Re: Baan van Michel Evers
Lid sinds: 2006

M* en bezig te digitaliseren

offline
Re: Baan van Michel Evers
Citaat van: Michel Evers op donderdag 19 december 2019, 16:17:44
Ik ben op zoek naar het produktboekje en de technische tekening van de Märklin H0, 3111, stoomlocomotief met tender, bruin / zwart, NMBS, serie 59, nr. 5920. Als iemand die heeft liggen zou ik graag, indien dat mag /kan, een kopie daarvan willen. Alvast bedankt.

Ik heb die lok ook al heeeeel lang.
post van een aantal jaren geleden

Vlgs mij had Märklin vroeger ook gebruiksaanwijzingen op een site staan met zo iets als ?medienparadies? in het webadres, wel gezocht, maar nog niet gevonden.
Re: Baan van Michel Evers
Lid sinds: 2011

offline
Re: Baan van Michel Evers
..Een mooie draad van je lees ik hier Michel. Je werkt voortvarend, doordacht, structureel en vooral met plezier.

Zelf heb ik ook een aantal Hag Locs omgebouwd. De Basis moet wel een wisselstroom uitvoering zijn anders moeten er andere wielen op en die zijn duur bij HAG. Via E Bay.de heb ik Hag permanent magneten bestelt (161216-90 Permanentmagnet ) voor de oudere serie oa. 160, 210, 220, 225, 227, 232, 240 etc) Die kost ongeveer 30 euro. Met een Esu locpilot 4 multiprotocol gaat de ombouw prima en probleemloos. Via de Cv?s van de decoder is de motor voor HAG nog te finetunen.

Heel veel plezier met de bouw en de beste wensen voor 2020...

Mvg Harry
Re: Baan van Michel Evers
Kort geleden deze loc gekocht. De loc was in nieuwstaat en voorzien van een delta decoder. De loc liep echter heel slecht en dus besloot ik om om te bouwen. Eerst slopen en schoonmaken. Dan de vijf polige motor van Märklin er in, een Esu loksound decoder en de verlichting gewijzigd in LED. Rookgenerator komt nog, had ik niet in huis.
In de loc zelf was geen plaats, dus de decoder en speaker in de tender gezet. In het verhoogde gedeelte van de tender zaten gewichten. Beetje vreemd dat die gewichten in de top van de tender zaten. Dus gewichten er uit gesloopt en in de ronde bodem van de tender geplakt. Decoder daar bovenop en in de verhoging de speaker. Alles aangesloten en ingeregeld. Resultaat een keurige loc die echt mooi loopt.
Zo, nog een aantal te gaan.
Re: Baan van Michel Evers
Citaat van: Har op maandag 30 december 2019, 20:24:24
..Een mooie draad van je lees ik hier Michel. Je werkt voortvarend, doordacht, structureel en vooral met plezier.

Heel veel plezier met de bouw en de beste wensen voor 2020...

Mvg Harry
Dank je wel voor de complimenten.

En de beste wensen voor het nieuwe jaar.
Re: Baan van Michel Evers
Lid sinds: 2011

offline
Re: Baan van Michel Evers
Citaat van: Michel Evers op maandag 30 december 2019, 22:10:09
en de verlichting gewijzigd in LED

Ik ben nieuwsgierig hoe dit gedaan is. Zelf piel ik met losse ledjes en weerstandjes. Vaak is er niet genoeg ruimte om dat netjes te doen...
Re: Baan van Michel Evers
Harry,
ik moet eerlijk bekennen daarbij tot nu toe geen enkel probleem ondervonden te hebben. Ook bij deze loc ging het weer erg simpel. De loc had kleine steeklampjes. De lampjes zitten op een houdertje gestoken. De ene aansluiting komt vanaf de decoder. De andere aansluiting kun je aan massa leggen, maar dan krijg je knipperende LED?s. Dus ook de andere aansluiting komt bij mij van de decoder. Nooit vergeten een weerstand van minimaal 470 ohm er tussen te plaatsen. Bij een andere, elektrische, loc heb ik zelfs twee kleuren LED, rood /wit, gebruikt dan uiteraard alle aansturingen vanuit de decoder laten lopen. Zo heeft deze loc altijd wit licht in de richting waarin hij rijdt en rood aan de achterzijde.
Uiteindelijk moet ik meestal de pootjes van de LED?s nog aanpassen omdat ze anders niet in de houdertjes passen. Met een klein vijltje maak ik de pootjes een heel stuk dunner, net zolang totdat ze passen. Ook gebeurt het weleens dat de LED zelf iets te lang is voor op een bepaalde plaats. Een LED is van kunststof en dus biedt een vijltje ook dan weer een oplossing.
Re: Baan van Michel Evers
Lid sinds: 2011

offline
Re: Baan van Michel Evers
Citaat van: Michel Evers op dinsdag 31 december 2019, 08:27:46
Bij een andere, elektrische, loc heb ik zelfs twee kleuren LED, rood /wit, gebruikt dan uiteraard alle aansturingen vanuit de decoder laten lopen. Zo had deze loc altijd wit licht in de richting waarin hij reed en rood aan de achterzijde.


Dank voor de reactie. Nog 1 vraagje ( want ik wil niet aan topic-vervuiling doen):

Rood-wit prima, maar het toplicht van het driepuntsfrontsein heeft dan een apart ledje nodig. En dat moet dan in de kap. Dus is er een verbinding kap-chassis nodig. Hoe is dat opgelost?

Re: Baan van Michel Evers
Harry,
het aantal LED-jes is mede afhankelijk van hoe de verlichting is opgebouwd. Ik heb tot nu toe alleen loc?s omgebouwd waarin lichtgeleiding zat. Dus plastic stripjes en andere vormen die het licht naar de zichtzijde brengen. Het volstond dus met 1 LED per zijde voor alleen wit of 1 duo color LED per zijde voor wit en rood. Wanneer er geen lichtgeleiding in zit dan worden het dus telkens 2 LED?s per zijde, of 1 LED en dan zelf geleiding maken van transparant plastic.
Wat het frontlicht betreft geldt dat wanneer dit licht los van de anderen aan en/of uit moet kunnen dat je daarvoor inderdaad een apart LED gebruikt. En afhankelijk of je het chassis gebruikt als massa of dat je de massa neemt van de decoder zul je 1 of 2 draden naar de kap moeten brengen. Het hangt natuurlijk allemaal af hoe het chassis gebouwd is. Is de kap van kunststof dan ontkom je er niet aan ook de massa door te voeren naar of het chassis of de decoder. Als het gaat om een specifieke loc waar je niet goed raad mee weet, stuur dan even een PB met wat foto?s of plaats ze gewoon in het forum dan kunnen anderen ook mee reageren. Er zal ongetwijfeld iemand zijn die al een loc met driepunts frontlicht omgebouwd heeft.

Voor wat betreft de massa aansluiting, zou ik bij LED?s altijd de massa draad van de decoder gebruiken omdat het knipperen van die LED?s vlug zal gaan irriteren. Bij mij toch in ieder geval.
Re: Baan van Michel Evers
Iedereen een gelukkig en gezond nieuwjaar en een fijn nieuw treinjaar.
Mag het nieuwe jaar dat brengen wat je wenst.
Re: Baan van Michel Evers
Vandaag mijn bestelde HAG permanent magneten ontvangen. Ik heb die in Zwitserland kunnen vinden en besteld. Moest vandaag natuurlijk eerst invoerrechten ? 10 en administratiekosten voor die invoerrechten ? 13 betalen. Vanavond al begonnen met de ombouw van een van de twee HAG-jes. Behuizing van de motor moest her en der wat aan gevijld worden om de stator met de magneet te kunnen plaatsen en de motor weer in elkaar te kunnen zetten. Daarna met een 9 volt batterij gekeken of de motor vrij liep. Liep als een naaimachine. Esu decoder er in en de baan op. Liep gelijk zoals het moet. Morgen de verlichting nog doen en dan is die loc ook weer klaar. Op nieuwjaarsdag een Ce 6/8 III, ?krokodil ? omgebouwd. Loopt ook goed, behalve als de kap er op zit. Dat heeft te maken met het feit dat de motor op een draaipunt zit. Blijkbaar heb ik wat componenten niet goed genoeg weg gewerkt of iets dergelijks, waardoor de loc niet goed kan bewegen in de bochten en op wissels e.d. Ook morgen maar eens naar kijken. Daarna zal ik trachten de twee loc?s op de video te zetten voor hier op het forum.
Enfin, mijn reserve decoders zijn op. Dus de komende tijd geen ombouwsels meer. Maar nog zoveel ander werk, dus vervelen hoef ik mij niet.
Re: Baan van Michel Evers
En, zoals beloofd, video's. Niet echt goede kwalitieit, sorry, maar er is iets te zien.
Het geluid kan maar beter af staan. Blijkbaar stond het geluidsopname volume nogal hard afgesteld.

Mijn omgebouwde HAG H0 - 160 - Elektrische locomotief - 11127 Ad 4/4 II - SBB-CFF en
de omgebouwde Märklin H0 - 3356 - Elektrische locomotief - Ce 6/8 III "Krokodil" - SBB

https://youtu.be/bWn3bM0EpKo


https://youtu.be/F867Ury_syk


https://youtu.be/LGhAO3YtewU

Re: Baan van Michel Evers
Inmiddels de oorzaak achterhaald van het slecht rijden en het lawaai van de 3462 GM EMD F7, Alaska, de gele drieling van dd. 24-12-2019, 17:45
Een van de motoren had beschadigde tandwielen en een krom asje waardoor het allemaal tegen elkaar schuurde en zoveel herrie maakte. De motor trok gezien de erg donkere kleur van de veldspoel ook regelmatig te veel ampère. Dus bij Märklin de nodige reserve onderdelen besteld. Inmiddels de andere motor al vervangen door de vijfpolige high efficiency motor van Märklin en een decoder er in geplaatst. Toevallig kwam DHL mijn bestelling welke ik verleden week gedaan had, afleveren. Dus voorlopig heb ik weer wat motoren en decoders en kan ik dus verder met het ombouwen. Zo heb je een slecht lopende oude loc en zo heb je nog wel die zelfde oude loc maar loopt als een treintje.  :lol: :lol:  Letterlijk en figuurlijk.
Zelfs zo op 1 motor loopt deze drieling weer keurig zonder wagons en op vlakke grond.


https://youtu.be/j-GmlQCK3tE


https://youtu.be/PalsgF-0yPY
Re: Baan van Michel Evers
Citaat van: Tony op dinsdag 24 december 2019, 21:00:07
Da's een flinke jongen, Michel !

Een drieling zelfs  :thumbup:
Je zou in de motorwagen wat schuim kunnen plakken, de holle ruimte versterkt het motorgeluid royaal.
Scheelt altijd  ;)

Grtz Tony


Inmiddels nu al de nieuwe onderdelen van Märklin ontvangen. Direct begonnen met het plaatsen van die onderdelen en test rijden. Alles werkt nu naar behoren. Twee motoren, vier assen aangedreven waarvan alles voorzien van antislipbandjes, aangestuurd door 1 Esu decoder. Top. Daarna 12 kolenwagens er achter. Trek heel mooi op. Zelfs met 1 klik van de rijregelaar komt alles al in beweging. De klimspiraal in, je ziet amper vertraging. Ik ben meer dan tevreden.
Ik heb ondertussen wel de verkoper van mijn ongenoegen op de hoogte gesteld. Eerlijk gezegd verwacht ik niet daar nog veel van te zullen horen.
Re: Baan van Michel Evers
Die rijdt mooi nu  :thumbup: Trouwens, nette baan ben jij aan het bouwen  :thumbup: :thumbup:
Re: Baan van Michel Evers
Lid sinds: 2015

offline
Re: Baan van Michel Evers
Dat rijdt zeker mooi.  :thumbup:

Is de investering voor de revisie dubbel en dwars waard.

Flink bakbeest ook die canadees.

Timaximus
Re: Baan van Michel Evers
Lid sinds: 2011

offline
Re: Baan van Michel Evers

...Geweldige draad dit.  :thumbup:

Veel inventiviteit, plezier, know how en doorzettingsvermogen.

Ik volg dit met veel genoegen en leer er veel van. Dank voor je bijdragen..




Re: Baan van Michel Evers
Lid sinds: 2019

Fantasietjes op de baan

offline
Re: Baan van Michel Evers
Die rijdt mooi hoor, geniet er van 👍🏻
Re: Baan van Michel Evers
Wiki Redactie
Lid sinds: 2016

offline
Re: Baan van Michel Evers
mooi spul voorbij komen.

Tevens een vraag. Het kurk van 4 mm wat je er onder had gedaan, isoleert dit een beetje goed. Heb zelf namelijk mdf en sommige hebben het over blauwe onder platen en weer andere over kurk.
Re: Baan van Michel Evers
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Baan van Michel Evers
Citaat van: Hitmaan op zondag 12 januari 2020, 11:04:21
(...) kurk (...) 4 mm (...), isoleert dit een beetje goed?
Ik neem aan dat je puur vraagt naar de ervaring van Michel Evers.

Want anders heb je een topic te pakken waar regelmatig over geschreven wordt,
zoals:
hier
daar
b.v. XPS op oude baan van EKdesign
b.v. XPS op MDF bij rscosworth, (wanneer gehorig)
b.v. XPS Waldbrunn
b.v. XPS bewerken (Module "Unter der Strecke")
b.v. groene platen op de baan van Einte
b.v. polyuretaan op de baan van DeGeluidsman


Kernvragen (er zijn er vast meer):
-hoeveel decibel geluidsisolatiewaarde levert het spul bij welke dikte
-hoe is het spul verwerkbaar (lijmen: aan welke ondergrond met welke lijm, snijdbaar of knipbaar),
-is het spul na verwerking makkelijk te verwijderen, en is het na verwijdering herbruikbaar
-is het spul voor meer dingen bruikbaar dan alleen voor geluidsisolatie van de rails
-deukt het spul in als je erop leunt, en veert het terug in de oorspronkelijke vorm
-is het spul makkelijk schoon te houden, en zo ja hoe
-is ballast erop aan te brengen zonder dat het spul (blijvend) vervormt
-wat is de prijs per vierkante meter
-is het mogelijk om schuine zijden aan te brengen in het spul
-heeft het de juiste hoogte voor de schaal van een railbed
-kun je rails erop vastlijmen (verschilt dat nog per railstype)
-leidt verwerking tot veel restafval
-kun je er makkelijk op tekenen (stift of potlood)
Re: Baan van Michel Evers
Lid sinds: 2013

offline
Re: Baan van Michel Evers
 @citaat

Ikk gebruik ook 4mm kurk op mdf-platen en ik heb een vermindering van 69dB naar 63dB gemeten op 1 meter afstand voor een E03 met 4 stalen rijtuigen erachter.
Deze waarden zijn zonder waarborg... :D

mvrgr

Luc
Re: Baan van Michel Evers
Citaat van: Hitmaan op zondag 12 januari 2020, 11:04:21
mooi spul voorbij komen.

Tevens een vraag. Het kurk van 4 mm wat je er onder had gedaan, isoleert dit een beetje goed. Heb zelf namelijk mdf en sommige hebben het over blauwe onder platen en weer andere over kurk.


Mijn kurklaag is 5 mm dik, maar ik had op meer geluids isolatie gehoopt. Maar of het meer of minder is dan de ondervloer platen die andere gebruiken weet ik natuurlijk niet omdat ik niet kan vergelijken.
Re: Baan van Michel Evers
Lid sinds: 2012

offline
Re: Baan van Michel Evers
ik heb ook kurk gebruikt bij mijn c-rail,en het verschil is hoorbaar, maar c-rail is een klankkast en de slepers ratelen meer dan bij andere rails;


mvg,
Michel
Re: Baan van Michel Evers
Citaat van: lucdiels op zondag 12 januari 2020, 14:52:59
mdf-platen
Een aantal redenen om geen MDF te gebruiken:
Citaat van: Beneluxspoor

  • het is keihard;
  • het geleid (daardoor) heel goed geluid;
  • het vraagt stevige ondersteuning, want buigt makkelijk door;
  • het is veel zwaarder dan veel even dikke multiplex platen;
  • het zwelt op als het vochtig wordt (tenzij je speciale platen voor vochtige ruimten hebt)
  • bij zagen, schuren en boren komt meer (fijn)stof vrij dan bij zachtere houtsoorten.
Re: Baan van Michel Evers
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Baan van Michel Evers
Wat je koopt, hangt o.a. af van wat er waar te krijgen is. Vrijwel alle soorten geluidsisolatie zijn online te koop.
Maar ik geniet er altijd weer van om dingen te besnuffelen, dingen vast te pakken, online is mij te virtueel.
Dus daarin ligt mijn beperking.

Ik gebruik 3 mm kurk (van de rol) op 7 mm groene plaat, en ben er nog niet helemaal uit of het een goede keus was.
Kurk dempt minder dan groene plaat, samen dempt het enorm veel.

Je moet natuurlijk niet de rails doorschroeven, want daarmee geef je contactgeluid door aan de plaat eronder.
Je kunt wel constructies van baandelen (spiraal, helling, b.v.) door schroeven in het hout eronder
mits de rails op die baandelen wel op de isolatie ligt.

Kurk van 3 mm heeft sterk de neiging om te verbrokkelen bij het snijden (bij doorknippen blijft het heel), en heeft de neiging om te scheuren op de rol als je de rol per ongeluk wat haastig verplaatst. Ligt het eenmaal, dan is het prima spul.
Ik experimenteer met verpakkingstape als tussenlaag, omdat de lijm (om die platen vast te zetten) dan niet door het isolatiemateriaal wordt opgeslurpt (wat de isolerende werking dan ook weer zou opheffen).

Groene plaat geeft onvoorstelbaar veel stof en vezels (ik zaag met  metaalzaagje - fijnste vertanding- in decoupeerzaag, op aanraden van Einte), groene plaat is moeilijk schoon te houden (en schoon te maken), en ik heb de maat gekocht die op dat moment leverbaar was bij de bouwmarkt. Later vond ik platen van 60x120 in plaats van 50x85 (bouwmarkt). En dat scheelt veel zaagwerk. De kurk toplaag is vooral bedoeld voor het kuisen.

XPS (o.a. blauwe, gele, groene en paarse platen) gebruik ik niet, maar als ik anderen op dit forum mag geloven, dan zit de geluid isolatiewaarde in tussen die van kurk en groene plaat, en bepaalt de dichtheid van het materiaal de mate.

De grootste voordelen van XPS zijn: dunner (je bereikt met een dunnere laag dan van andere materiaal meer isolatie), lichter (het scheelt veel gewicht), rechter (minder buigzaam), je kunt er goed op tekenen, makkelijker te verlijmen, goedkoper per vierkante meter, reageert niet op vocht, is makkelijker schoon te houden. Het vergast meer bij verbranding dan ander materiaal, en het heeft toch een hoge ontbrandingstemperatuur (in geval van kortsluiting en zo). Maar het deukt gemakkelijk in, en een deuk of kras is blijvend zichtbaar. Het fijne weet ik er verder ook niet van. Het is een antwoord op wat vragen.

Spoorman Ben gebruikt XPS in combinatie met kurk. Dunne laag XPS onder, dunne kurklaag boven. Schreef hij ooit eens. In reactie op een vraag: of-of of en-en.
Re: Baan van Michel Evers
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Baan van Michel Evers
Citaat van: ramdani op zondag 12 januari 2020, 15:27:07
c-rail is een klankkast
Dat geldt ook voor M-rails. En het probleem speelt dus al erg heel lang. En komt dus vaker ter sprake.

Een vaste tafel vormt ook een klankkast, en in het verleden zijn er op dit forum wat aanbevelingen gedaan om dat soort klankkasten te verminderen, met opvullingen van zachtboard, piepschuim of XPS (in het railsbed, tussen de railsbeddingen in, onder de tafelconstructie), en met dwarslopende trilling remmende latjes onder het tafelblad.
Re: Baan van Michel Evers
Lid sinds: 2010

MärklinCS2 + Windigipet: DB Ep3 diesel + stoom

offline
Re: Baan van Michel Evers
Ik heb een deels gesloten tafel van 8 mm multiplex. Alle tafeldekken zijn met parketondervloer bekleed, met een dikte van ca. 1 to 2 mm. Het materiaal koop je per rol bij de bouwmarkt. Zie : Waldbrunn baan op het forum voor foto?s. De demping is ok!

Mvrgr
Robert
Re: Baan van Michel Evers
Lid sinds: 2015

offline
Re: Baan van Michel Evers
Gebruik hier Royale 550 rubber ondertapijt. En dat bevalt prima. Dempt heel goed, is heel eenvoudig te verwerken en de C-Rails blijft er los goed op liggen door de wrijving.

MvG,

Timaximus