Nieuws:

Bekijk onze nieuwe Stichting 3rail kleding lijn! Mooi voor evenementen, stamafels en meet&greets op beurzen : Stichting 3rail Webshop

Baan van Michel Evers

Gestart door Michel Evers zaterdag 19 oktober 2019, 10:54:31

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Baan van Michel Evers
Hallo,
sinds kort ben ik lid van dit forum.
Ik ben bijna 63 jaar, 80 -100% afgekeurd en werk nog maar 7 uren per week. Mijn vrouw heeft een drukke fulltime baan en dus ben ik de meeste tijd alleen met twee honden en twee katten. Daarom heb ik begin dit jaar het plan opgepakt om de hobby uit mijn jeugd weer leven in te blazen. Het maken van een modelspoorbaan.
Afgelopen zomer heb het onderstel gemaakt. Dit moest voor eind september klaar zijn omdat ik dan geopereerd zou worden en daarna dit soort "zware" werkzaamheden niet meer mag doen. Operatie is mislukt dus voorlopig nog geen beperkingen. Gisteren het onderstel volledig voorzien van een 4mm dikke laag kurk.
De komende wintermaanden kan ik dus een onderstation (schaduwstation) gaan maken.
Daar over heb ik een vraag. Waarmee leg ik de rails vast? Normaal gebruik je daarvoor schroefjes, maar als ik dat doe dan wordt de isolerende werking van het kurk een stuk minder. Hoe kan ik dit het beste aanpakken?
De eerste foto is afgelopen zomer gemaakt. Ik heb toen een testbaan gemaakt om alle apparatuur te testen en te leren kennen. Ook allerlei ideeën van forumleden getest en gekeken wat voor mijn baan bruikbaar is. Inmiddels is alles er af, tweede foto, om de kurklaag er op te plakken.
Re: Nieuwe baan, rails vast zetten op kurk
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Nieuwe baan, rails vast zetten op kurk
Hallo Michel,

De rails zoveel mogelijk los laten liggen en indien nodig hier en daar een klein schroefje gebruiken.

Als je bv de bekabeling van de rails door het hout laat lopen ligt de rails ook al een beetje vast ( opgesloten ).


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: Nieuwe baan, rails vast zetten op kurk
Lid sinds: 2016

Ich praot thóes idderen daag Limburgs.

offline
Re: Nieuwe baan, rails vast zetten op kurk
Michel,

Zelf heb ik mijn rails (c-rail) ook op een kurk onderlaag liggen, en zoals Peter de Geluidsman ook aangeeft, de rails komen voor een stuk vast te liggen met de bedrading die je doorheen de plaat van de tafel steekt.
Verder heb ik op de langere rechte railstukken mijn rails vast gelijmd met een warme lijmpistool.
Dit kan je later gemakkelijk terug losmaken





Heb het al voorgehad dat ik een stukje rail heb moeten losmaken, en de lijm is makkelijk terug te verwijderen.
Mede op termijn als je zou gaan ballasten komen de rails ook vast te zitten

veel suc6 met de bouw

grts Freddy
Re: Nieuwe baan, rails vast zetten op kurk
Latex lijm blijft flexibeler waardoor je geluidsisolatie goed blijft werken, is een tip van Harald (Haradigi).
Hij heeft ook een voorbeeld op het forum gezet, eens kijken of ik deze zo snel kan vinden.

hier kan je het vinden
Baan van Michel Evers
Peter, Freddy, Marius,
dank jullie wel voor jullie tips. Daar kan ik weer verder mee en nu weet ik dat het niet raadzaam is schroefjes en/of spijkertjes te gebruiken.
Vandaag bijna de laatste hand gelegd aan de onderbouw. Kurklaag verder afgewerkt en de hele onderbouw voorzien van een opstaande rand. Mocht onverhoopt materieel ontsporen dan valt het niet direct 75 cm omlaag. Daar is het toch te kostbaar voor. Komende weken / maanden kan ik nu gaan besteden aan het onderstation. Als dat klaar is komt de zichtlaag daar 12 cm boven te liggen. Door e.e.a. uit te proberen weet ik dat ik tot 50 à 60 cm diep nog in het onderstation kan werken, mocht er wat fout gaan. Bij het maken van dit onderstation mag ik dus niet verder dan uiterlijk 60 cm van af de kant rails e.d. leggen. De rest van de ruimte wordt dan ook afgeschermd met hout zodat niet per ongeluk daar toch materieel terecht komt. Ik heb geen baanplan op papier staan. Alles zit in mijn hoofd. Misschien niet verstandig, maar zo werk ik prettig. En och, het is een hobby, toch?
Re: Nieuwe baan voor Michel?s jeugd hobby
Als deze laag je schaduw station wordt, zou je dan niet meer lengte willen hebben in je opstel sporen?
Met meer lengte kan je ook dat blok opdelen waardoor je meerdere treinen achter elkaar kwijt kunt, dynamische blokken als ik me goed herinner.
Bijvoorbeeld op deze pagina zie je een voorbeeld een hoek maken in de opstel sporen om meer lengte te creëren. Bij jou zou je alleen om het rondje compleet te houden de teruglopende baan langs de opstel sporen moeten laten lopen zoals je nu al gedaan hebt. Ik zou alleen dan terugloop en de opstel sporen omwisselen van positie, dan houdt je meer lengte over in de opstel sporen.
Baan van Michel Evers
Marius,
wat bedoel je precies? Ik heb ook even naar de link gekeken, maar die baan is iets waar ik alleen van kan dromen. Daar heb ik geen plaats voor.  :?
En plots begreep ik waar je het over hebt. Mijn foto met de rails e.d. Die opstelling was alleen om materiaal te testen en te leren kennen. Dat was niet echt een opstelling die ik in gedachte heb voor mijn onderstation. Het is wel de bedoeling om zo veel mogelijk opstelsporen te creëren.

Vorige maand 3 analoge loc's gedigitaliseerd met de ESU LokSound 5 decoder. Daarbij is 1 decoder doorgebrand doordat waarschijnlijk bij het sluiten van de kap van de loc er wat druk op de decoder is komen staan en daardoor een scherp deel van het chassis door de isolatie is gegaan. € 99 in rook op. Erg jammer, maar heb er wel wat van geleerd. Extra aandacht aan het geïsoleerd monteren van een decoder. Bij een andere loc was ik op tijd bij. Ik heb nl. ook gelijktijdig nieuwe motoren in de loc's gezet. Blijkbaar staken de koolborstelhouders iets verder naar voren dan bij de oude motoren. Bij een van de loc's kwamen ze tegen de kap aan. Isolatie aangebracht en daarna was het probleem over. Verder is het ombouwen snel en goed gegaan. Wel dure decoders, maar dan ook wel goede decoders.
Re: Nieuwe baan voor Michel?s jeugd hobby
Lid sinds: 2007

16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan

offline
Re: Nieuwe baan voor Michel?s jeugd hobby
Draai hier en daar schroefjes strak naast de rails.
Het kan dan niet meer verschuiven.
Re: Nieuwe baan voor Michel?s jeugd hobby
Ja ik wou dat ik ook zo'n mooie ruimte had, ik heb zelf een opklapbare plaat boven mijn bed voor mijn baan. Maar ik ben er al achter dat het er niet om gaat hoe groot de baan is, maar hoeveel plezier ik er zelf uit kan halen. Elke modelspoorder heeft eigen wensen, het is een kwestie van uitvinden wat jezelf belangrijk vindt.

Mocht je er niet helemaal uitkomen met je layout dan kan je in het banenplan ontwerpen altijd een vraag stellen. Daar zitten knappe koppen welke veel beter zijn in een layout ontwerpen en aanpassingen als mij.
Ik dacht geef je alleen even de tip, maar het hangt natuurlijk helemaal af van wat jezelf wilt. Ben benieuwd naar het vervolg en succes met het medische gedeelte, ik kan me voorstellen van de teleurstelling dat de ingreep niet het gewenste resultaat heeft gegeven.
Baan van Michel Evers
Citaat van: MdBruin op zondag 20 oktober 2019, 14:24:23
Ja ik wou dat ik ook zo'n mooie ruimte had, ik heb zelf een opklapbare plaat boven mijn bed voor mijn baan.
Maar ik ben er al achter dat het er niet om gaat hoe groot de baan is, maar hoeveel plezier ik er zelf uit kan halen.
Elke modelspoorder heeft eigen wensen, het is een kwestie van uitvinden wat jezelf belangrijk vindt.

Klopt helemaal. Het gaat niet om groot, veel, duur, enz., maar om plezier hebben in je hobby.

Citaat van: MdBruin op zondag 20 oktober 2019, 14:24:23Ben benieuwd naar het vervolg en succes met het medische gedeelte, ik kan me voorstellen van de teleurstelling dat de ingreep niet het gewenste resultaat heeft gegeven.

Niet alleen de teleurstelling dat de operatie mislukt is, maar ook nog eens weer meer pijn dan voor de operatie. En het was juist de bedoeling minder pijn te hebben.
Enfin, dat is voor een ander forum

Omdat ik mijn baan wil automatiseren is het handig om software te hebben. En zoals met zoveel dingen zijn er daar inmiddels ook al meerderen van. Win-Digipet, Koploper, iTrain, enz.
Ook denk ik dat het van belang is om in het begin van de bouw van de baan een link met de PC te onderhouden.
M.a.w. alles direct te integreren. Ik wil dus tijdens het fysiek bouwen ook al de software gaan gebruiken.

Mijn vraag is dus, welk software pakket zal ik gaan gebruiken? Wat zijn de voor - en nadelen van het een bepaald pakket? Wie gebruikt wat en waarom?
Re: Baan van Michel Evers
Je stelt de vraag op meerdere plekken maar dus ook hetzelfde antwoord:

Kijk eens in dit draadje: Koploper, iTrain, RocRail, WinDigipet, ... Welke kies ik? .

En mijn reactie zal ook voor jou gelden:

Citaat van: ronaldk op maandag 14 oktober 2019, 14:15:26
Goed,

Op de andere fora is het al aangegeven. Maak een testbaan en ga gewoon lekker uitproberen. Van alle pakketten zijn wel proefversies te krijgen. Anders blijf je maar vergelijken en in theorie bezig.

Groet Ronald.
Re: Baan van Michel Evers
Lid sinds: 2015

Kreis Neuspaß

offline
Re: Baan van Michel Evers
Citaat van: Michel Evers op zaterdag 19 oktober 2019, 22:45:34
Dank jullie wel voor jullie tips. Daar kan ik weer verder mee en nu weet ik dat het niet raadzaam is schroefjes en/of spijkertjes te gebruiken.
Spijkertjes kunnen los lopen, met alle gevolgen van dien.
Re: Baan van Michel Evers
Lid sinds: 2010

Swiss rail .. what else?

offline
Re: Baan van Michel Evers
Zeker met C-rails prima te doen: op geregelde afstand een reepje dubbelzijdig plakband (tapijttape) dwars onder de bedding plakken en de boel ligt muurvast. Daarna is de rails eventueel weer makkelijk los te maken.

Groeten,
Wico
Re: Baan van Michel Evers
Wico,,
ik heb jouw idee van een stukje dubbelzijdige tape, tapijttape, geprobeerd en ik moet zeggen, het ligt echt vast. Ik heb nog twee rollen Tesa tapijt tape liggen, dus die gaan echt van pas komen nu ik dit weet. Zelfs als je daarna alles wat buiten de rails komt weg snijdt, niet dat dat nodig is, ligt het nog steeds vast. Super idee.  :thumbup: :thumbup:


Ik ga bezet melding maken door rails te knippen en te slijpen. Daarna wordt de baan in blokken verdeeld.
Wat moet zo ongeveer de gemiddelde lengte van een blok zijn?
Re: Baan van Michel Evers
Lid sinds: 2007

offline
Re: Baan van Michel Evers
Hoi Michel,

Ik zag dat je eerst met je eerste laag*schaduwstation) wilt bezighouden, dat is goed.

Maar je schreef dat het zichtgedeelte er 12 cm boven komt, dat vind ik en ik denk andere wel erg laag.

Gr Rien
Re: Baan van Michel Evers
Lid sinds: 2010

Blij dat ik met koploper rij....

offline
Re: Baan van Michel Evers
Tussenruimte van 30 cm , lager krijg je spijt later gezien de oppervlakte cq bereikbaarheid, ik had 25 cm en is al krap  als je naar achterliggende schaduwsporen wil om een ontspoorde trein te pakken, maar jij beslist dit is slechts een advies van ons.

Gr. Jan
Re: Baan van Michel Evers
Rien en Jan,
dank jullie wel voor het meedenken.
Is inderdaad krap. Maar mijn baan is wordt maar een kleine baan omdat ik gewoon niet meer ruimte heb. Ongeveer 365 x 245 cm. en dan nog een stuk er uit van ongeveer 150 x 60 cm. Hoe meer tussenruimte ik maak hoe meer lengte rails ik nodig heb om van het schaduwstation op de zichtbaan te komen. Nu met 12 cm en een stijging van max. 3% heb ik al 4 mtr. nodig. Voor 30 cm ruimte heb ik dus 10 mtr. rails nodig en dan blijft er dus weinig meer ruimte over voor opstelsporen e.d. Ik kom aan die 12 cm. door bij andere banen op het forum te kijken. Mijn baan heeft een U-vorm en bij de poten van de U houd ik het midden vrij van rails omdat ik daar dan echt niet bij kan. Tot 50/60 cm diep zou ik er bij moeten kunnen.

Maar jullie hebben gelijk. Makkelijk is anders. Een klimspiraal is denk ik ook geen optie omdat er toch voldoende ruimte moet zijn tussen de diverse lagen van de spiraal. Een trein met pantograaf omhoog en eventueel daar ook nog bovenleiding er bij heeft die 12 cm nodig. Dat houdt in dat de lengte van 1 cirkel van de spiraal 4 mtr. moet zijn. Zelfs met R5 kom je daar niet aan en moeten er al weer rechte stukken bij. Wel is het natuurlijk zo dat bij meer ruimte ik geen plaats onbenut hoeft te houden. Ja ik zou best meer ruimte willen voor wat ik in mijn hoofd heb, maar dat is er niet.

Op welke hoogte ligt bij jullie de zichtbare baan? Wat meer tussen ruimte betekent ook nog eens dat mijn tafel omlaag moet. Dus 20 poten inkorten.
Ik ga er toch nog eens goed voor zitten en over denken. Is allemaal minder eenvoudig als ik bedacht had.
Re: Baan van Michel Evers
Citaat van: Michel Evers op donderdag 24 oktober 2019, 12:09:04
Een klimspiraal is denk ik ook geen optie omdat er toch voldoende ruimte moet zijn tussen de diverse lagen van de spiraal. Een trein met pantograaf omhoog en eventueel daar ook nog bovenleiding er bij heeft die 12 cm nodig.
Ik zou geen bovenleiding in een spiraal doen. Sowieso zou ik geen "echte" bovenleiding doen bij de niet-zichtbare sporen. Gewoon zorgen dat je de bovenleiding "opvangt" en verder geleidt met een draad.

Zoiets:

Draadje van Tilly
Re: Baan van Michel Evers
Lid sinds: 2010

Swiss rail .. what else?

offline
Re: Baan van Michel Evers
Hoi Michel,

Er bestaat geen gemiddelde lengte voor een blok. Een vuistregel is dat je langste trein in een blok moet passen, maar dat is geen noodzaak. De software registreert namelijk gewoon twee bezette blokken als je trein over twee blokken verdeeld staat (bij volledige massa detectie). Bij een schaduwstation zou ik inderdaad minimaal 25 cm aanhouden, en dat is echt niet overbemeten. En zoals hierboven aangegeven, in niet zichtbare delen hoeft geen bovenleiding. Max 10 cm is dan ruim voldoende voor een loc met panto omhoog (kwestie van vooraf uitproberen). Zichtbaar spoor ligt bij mijn nieuwe baan op 94 cm.

Succes en groeten,

Wico
Re: Baan van Michel Evers
Dank jullie wel voor jullie ideeën en opmerkingen. Jullie hebben mij toch echt aan het denken gezet. Ik ga nu bekijken of het mogelijk is in 1 of in beide poten van de U-vorm klimspiralen te maken en dat het brede gedeelte van de U-vorm gebruiken voor opstelsporen. Als ik naar bijvoorbeeld 25 /30 cm ga, dan kan ik overal goed bij en hoef ik nergens plaatsen te hebben waar geen rails op kan omdat ik er niet bij kan. Misschien wat omslachtig uitgelegd, maar jullie begrijpen wel wat ik bedoel. Wel is het dan zo dat alle poten onder mijn onderbouw ingekort moeten worden. Gelukkig heb ik ze allemaal zo gemonteerd dat ze makkelijk los gemaakt kunnen worden. Een flinke klus dus, maar wel de moeite waard. Dank jullie wel voor deze inbreng.

Blijven de pantografen wel omhoog staan of worden ze omlaag gedrukt. De "namaak" bovenleiding begrijp ik wel. Er zijn maar weinig mensen die de bovenleiding echt gebruiken denk ik zo. Lijkt mij toch wel leuk, maar wel erg storingsgevoelig denk ik. En anders? De pantograaf vastzetten op een paar mm. afstand van de niet aangesloten bovenleiding of gewoon toch tegen de bovenleiding aan laten komen? Wel extra onderhoud dan.
Re: Baan van Michel Evers
Lid sinds: 2010

Swiss rail .. what else?

offline
Re: Baan van Michel Evers
Michel,

Nog even omdenken.

Als je je huidige plaat als bovenbouw gaat zien (ziet er immers perfect uit), hoef je geen poten in te korten. In plaats daarvan moet je ze verhogen en een (nieuw ontworpen) schaduwstation tussen de poten plaatsen. Ik hoop dat je snapt wat ik bedoel :).

Groeten,
Wico
Re: Baan van Michel Evers
Wico,

ja ik begrijp wat je bedoeld en het idee is zeker niet verkeerd. Maar ik denk dat het voor mij makkelijker is om de poten in te korten en de huidige plaat als schaduwstation blijf gebruiken. Een nieuwe laag tussen de poten maken is voor mij, omdat ik lichamelijk niet echt gezond ben, een erg onhandige klus. Daar komt bij dat onder de huidige laag een raamwerk zit van planken van ongeveer 10 cm breed en 18 mm dik, welke middels een kruisverbinding in elkaar vallen en zo de stevigheid van de laag maken. Het zijn als het ware allemaal vakjes van 30 x 30 cm. Dus voor mij is het veel makkelijker door te gaan met wat ik in mijn hoofd heb alleen dan met die wijziging dat de ruimte tussen de lagen veel groter gaat worden. Poten korter maken is niet zo moeilijk. De 4 schroeven los halen, poot er onder uit halen, op de afkortzaag inkorten, randjes schuren en er weer onder schroeven. Voor werkzaamheden onder de tafel heb ik een zg. monteursbed. Een simpel ding met zachte kussen op wielen waarmee ik onder de tafel tussen de poten door kan laveren. Handig hoor.


Ik heb overigens nog even gekeken naar de R5 rails bochten. Een cirkel van deze maat is meer iets meer dan 4 meter aan rails lengte dus met 2 cirkels ben ik al op hoogte. Ik heb mij daar mooi op verkeken. Dus twee cirkels boven elkaar en het spiraal is klaar.
Ja, ik ben erg blij met jullie opmerking over de hoogte van 12 cm. Ik ben helemaal om. Het zal een stuk makkelijker worden.
Thanks.
Re: Baan van Michel Evers
Even een vraag: Waarom maak je zo'n moeilijk baanontwerp als je lichamelijk wat minder bent? Ondanks dat ik van goede lijf en leden was heb ik destijds (zie ook mijn bouwdraadjes) mijn baan afgebroken. Daarna ben ik op "ikea-hoogte" gaan bouwen met "modules". Daardoor hoef ik niet meer zwaar te tillen en kan rechtopstaand aan mijn baan knutselen zonder rugklachten. Ik merk dat ik het wel heel erg fijn vindt werken.

Groet Ronald.
Re: Baan van Michel Evers
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Baan van Michel Evers
Citaat van: Michel Evers op donderdag 24 oktober 2019, 16:45:45
Blijven de pantografen wel omhoog staan of worden ze omlaag gedrukt. De ?namaak? bovenleiding begrijp ik wel. Er zijn maar weinig mensen die de bovenleiding echt gebruiken denk ik zo. Lijkt mij toch wel leuk, maar wel erg storingsgevoelig denk ik. En anders? De pantograaf vastzetten op een paar mm. afstand van de niet aangesloten bovenleiding of gewoon toch tegen de bovenleiding aan laten komen? Wel extra onderhoud dan.
Jeetje, kijk eens bij deze site en deze vraag Warum fährt ihr nur mit Oberleitung?.

Daarna zeg je nooit meer dat bovenleiding onbetrouwbaar is.

Als je geen bovenleiding aanlegt, doe je dat om een andere reden, b.v. geldbesparing.
Stel je maakt een pantograaf afvanger, dan doe je dat met visgaren of spijkergaren:
je bindt de bovenkant van de pantograaf vast aan de onderkant ervan, b.v. zo:

bron: In hoogte vastzetten van stroomafnemers


Als je zoekt op pantograaf+vastzetten, dan kom je 4 draadjes daarover tegen op dit forum.
Zoals
Citaat van: Jongslog op maandag 23 januari 2017, 22:25:42
De pantograaf wil ik met een touwtje vastzetten zodat deze niet tegen de bovenleiding komt en ik niet overal bovenleiding of pantovangers hoef te maken.

Citaat van: frank-103 op woensdag 31 maart 2010, 08:50:37
Tja, dan kan je waarschijnlijk alleen de pantograaf met een dun draadje vastzetten zodat hij de bovenleiding niet naar boven drukt.

Maar er zijn er veel meer draadjes daarover. Dus moeten er betere trefwoorden zijn om op te zoeken.
Een van die draadjes-trekkers is Ben den Hollander (Spoorman) die inmiddels niet meer op dit forum aanwezig is.

Citaat van: Wico op donderdag 24 oktober 2019, 16:09:41
Max 10 cm is dan ruim voldoende voor een loc met panto omhoog (kwestie van vooraf uitproberen).
Er zijn 3 manieren om extreem veel ruimte te besparen in b.v. een spiraal (helix):
1. spoorstaaf (met biels) tegen de bovenkant verlijmen, bijvoorbeeld schaal N (? 1,00 tot ? 3,00 per strekkende meter, te koop bij de treintjesboer)
2. lasdraad aan de bovenkant solderen, lijmen en/of infreesen (0,60 ct per strekkende meter bij de ijzerboer)
3. eenzijdig verlijmd kopertape tegen de bovenkant verlijmen (superdun en nog goedkoper per meter maar alleen online te koop)

Want in principe geldt vanaf bovenkant rails tot bovenkant pantograaf is 72 mm minimaal
(d.w.z. de pantograaf veert op als hij meer ruimte krijgt).
Ik rij K-rails, jij C-rails, dus het is even een kwestie van vaststellen hoe hoog de bovenkant spoorstaaf bij jou is.
Dat weet ik van C-rails niet.

Iets anders is dat veel mensen tussen de lagen in naar een trein willen kunnen grabbelen. daarvoor is een minimale ruimte nodig,
en die afstand is altijd groter dan van rails tot bovenleiding.
Daarom laten ze de bovenleiding bij overdekte sporen weg: dan kunnen ze makkelijker ertussen met hun knuisten.
Dat is dus een van de legale redenen om af te zien van bovenleiding in overdekte trajecten. 
Re: Baan van Michel Evers
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

'to err is human, to forgive, divine

offline
Re: Baan van Michel Evers
Citaat van: Michel Evers op donderdag 24 oktober 2019, 20:15:58
Wico,


ja ik begrijp wat je bedoeld en het idee is zeker niet verkeerd. Maar ik denk dat het voor mij makkelijker is om de poten in te korten en de huidige plaat als schaduwstation blijf gebruiken. Een nieuwe laag tussen de poten maken is voor mij, omdat ik lichamelijk niet echt gezond ben, een erg onhandige klus. Daar komt bij dat onder de huidige laag een raamwerk zit van planken van ongeveer 10 cm breed en 18 mm dik, welke middels een kruisverbinding in elkaar vallen en zo de stevigheid van de laag maken. Het zijn als het ware allemaal vakjes van 30 x 30 cm. Dus voor mij is het veel makkelijker door te gaan met wat ik in mijn hoofd heb alleen dan met die wijziging dat de ruimte tussen de lagen veel groter gaat worden. Poten korter maken is niet zo moeilijk. De 4 schroeven los halen, poot er onder uit halen, op de afkortzaag inkorten, randjes schuren en er weer onder schroeven.
Thanks.

Ik weet niet of je van plan bent om de complete plaat van het raamwerk af te halen. Maar als je dat doet en je bent er aan toe om de plaat weer terug te plaatsen, lijm dan op alle plekken waar het raamwerk aan elkaar vast zit, korte stukjes hout. Zo dik als een verflatje. Dan zweeft de plaat in feite boven het raamwerk en dat scheelt je het boren van allerlei gaatjes om je draden doorheen te trekken.

mvg
Jurrien
Re: Baan van Michel Evers
Jan,
oké, ik zal nooit meer zeggen dat bovenleiding onbetrouwbaar is. Ik moet ook eerlijk bekennen dat ik daar ook geen ervaring mee heb en dus was mijn opmerking heel dom en onverstandig. Sorry. Het is alleen dat laatst op een workshop, dat ik had gezegd graag ook een werkende bovenleiding te willen hebben, iemand mij dat afraden omdat het zoveel storing zou geven.
Dus zal ik t.z.t. misschien toch ook wel een stukje werkende bovenleiding aanleggen. Dat is voor latere zorg.


Ronald,
als ik zo door het forum ga, van de ene naar de andere topic, jullie noemen het ?draadje?, dan merk ik dat ik heel veel nog niet weet. Gelukkig zijn de meeste forumleden bereid e.e.a. uit te leggen. Welke hoogte versta jij onder ?Ikea-hoogte?? Voor mij weer zo een nooit eerder gehoorde uitdrukking. Waarom vind je mijn baan ontwerp moeilijk? Ik was juist van mening dat het een eenvoudige baan wordt / was.



Jurrien,
nee, ik haal de plaat er niet af. Alles blijft zo. Ik maak alleen de poten 10 cm korter en ga met mijn zichtlaag omhoog zodat ik voldoende ruimte krijg tussen het schaduwstation en de zichtlaag. Die 12 cm. was echt veel tekort. Gelukkig wezen jullie mij daar op tijd op. Voordat de middag voorbij is zijn de poten korter. Daarna ga ik eerst een begin maken met een dubbelspoor klimspiraal. In de rest van het schaduwstation komen zoveel mogelijk opstelsporen en een keerlus. Een groot gedeelte van de rails worden geknipt en waar nodig doorgeslapen om aanwezigheidsmeldingen te hebben in bijna het gehele schaduwstation. Ook verdeel ik alles in gangbare blokken. De bedoeling is dat het schaduwstation geheel automatisch gaat werken. Welke programma dat ik daar voor ga gebruiken weet ik nog niet.
Enfin, de koffie is op, dus weer verder met de poten.

Re: Baan van Michel Evers
hoi,

Citaat van: Michel Evers op vrijdag 25 oktober 2019, 11:11:57
Ronald, als ik zo door het forum ga, van de ene naar de andere topic, jullie noemen het ?draadje?, dan merk ik dat ik heel veel nog niet weet. Gelukkig zijn de meeste forumleden bereid e.e.a. uit te leggen. Welke hoogte versta jij onder ?Ikea-hoogte?? Voor mij weer zo een nooit eerder gehoorde uitdrukking.

Een veel gehoorde hoogte bij Tentoonstellingbouwers ... "ikea-hoogte": de baan op een stelling van Ikea (Ivar) deze is ongeveer 1240mm hoog. Dan kom je op een kijkhoogte van 1,30m Dat is bij veel tentoonstellingsbanen de "standaard" hoogte.  Het voordeel je hebt veel ruimte onder de baan om je meuk kwijt te raken. :D In mijn bouwdraadje ben ik afgestapt van de echt lage dingen en kruipen onder de baan. Boven je macht werken is niets waard.

Citaat van: Michel Evers op vrijdag 25 oktober 2019, 11:11:57
Waarom vind je mijn baan ontwerp moeilijk? Ik was juist van mening dat het een eenvoudige baan wordt / was.

Een schaduwstation een bovenstation, een klimspiraal, kruipen onder de baan, een compleet dichte plaat, moeilijk bereikbare locaties, boven je macht werken onder de baan. Dat maakt het moeilijk. Zeker als je lichamelijk gezien wat klachten c.q. wat minder bent. Dat zou niet meer mijn eerste keuze zijn.  :)

Groet Ronald.
Re: Baan van Michel Evers
Ronald,
ik heb daar allemaal niet bij stil gestaan. En nu dit weer allemaal ombouwen is ook weer zoiets. Daar komt bij dat ik de baan op de zolder moet maken, er is geen ander ruimte en als ik dus de hoogte in ga dat de baan dan weer een stuk kleiner wordt vanwege de schuine kanten. Maar de voornaamste reden is dat ik er niet aan gedacht heb.
Enfin, ik ga nu al weer wat hoger dan eerst het plan was, maar e.e.a.heb ik gewijzigd en ga nu toch al weer naar de 90 / 95 cm.
In ieder geval bedankt voor de informatie. Ik steek daar altijd weer wat van op en kan daar een volgende keer wat meer rekening mee houden.
Thanks.
Re: Baan van Michel Evers
hoi,

Citaat van: Michel Evers op vrijdag 25 oktober 2019, 14:39:40
Ik heb daar allemaal niet bij stil gestaan.

Dat zie je vaker. Veel mensen hebben een bepaald beeld bij hoe een modelbaan eruit moet zijn en hoe die opgebouwd moet zijn.

Citaat van: Michel Evers op vrijdag 25 oktober 2019, 14:39:40
En nu dit weer allemaal ombouwen is ook weer zoiets.

Valt wel mee.... Ik ken ergere "idioten" die om de 6 maanden iets nieuws beginnen ....  :D

Citaat van: Michel Evers op vrijdag 25 oktober 2019, 14:39:40
Daar komt bij dat ik de baan op de zolder moet maken, er is geen ander ruimte en als ik dus de hoogte in ga dat de baan dan weer een stuk kleiner wordt vanwege de schuine kanten.

Aan de bouw te zien zal deze baan nooit zonder kleerscheuren van zolder komen. Dus je kan hem nooit zomaar meenemen naar een andere locatie. Voor een ruimte als dit kan je een aardig ontwerp maken. Alleen dan zal je meer moeten denken aan een tweedelig landschap of zo. Dat je om je baan heen kan lopen. Niet zo heel groot. De Miba heeft wel van die spezials met hoe zo iets te bouwen. Dan kan je ook "rondjes" rijden maar de ene kant is dan bijvoorbeeld stad en industrie de andere zijde van de baan is dan platteland. Maar je kan ze nooit allebeide tegelijk bekijken. Goed, dat soort plannen ligt 9 van 10 keer niet hier als eerste op het forum. Dit omdat het meestal meer "rechttoe rechtaan moet zijn.  :)

Groet Ronald.
Re: Baan van Michel Evers
Ronald,
ik heb deze baan juist zo gemaakt omdat ik er om heen kan lopen. Ik kan er van alle kanten bij. Er zijn twee stukjes waar ik niet of niet goed bij kan. En wat je niet kunt zien is dat de onderbouw bestaat uit vier stukken. Die stukken zijn van dusdanig formaat dat twee of drie handige personen ze van de trap af kunnen dragen. De poten kunnen er ook zo van af gehaald worden.De vier stukken zijn eigenlijk tafels welke ikzelf heb gemaakt en welke op eigen poten staan. Met bouten zijn deze tafels aan elkaar vastgezet om er een geheel van te maken. De tafels zijn ook als een lange tafel neer te zetten voor lange smalle modelspoorbanen. Ik ben er tevreden mee, zeker nu de hoogte van het schaduwstation verhoogd is naar 25 / 30 cm.
Re: Baan van Michel Evers
 @citaat Dat is het belangrijkste dat jij er tevreden mee bent  :thumbup: Succes met de bouw  :thumbup: :thumbup:
Re: Baan van Michel Evers
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Baan van Michel Evers
Ik probeer mee te denken. Jouw zolder lijkt op de mijne (schuin dak) maar ik maak eruit op dat de jouwe twee meter breder is.
Als ik zo'n tafel zou maken op die hoogte, dan kon ik er niet meer omheen lopen.
Daarom loopt die bij mij juist langs de rand, opdat het middenpad beloopbaar blijft.

Zit dat gat van 60x150 ongeveer in het midden?
Als je een meersporige spiraal maakt, is dan je buitenste spiraal circa r=74cm ?
Verleg je die dan met C-rails of met flexibelere rails?
En wil je er binnen in kunnen staan of niet?
Re: Baan van Michel Evers
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re: Baan van Michel Evers
Hoi,
2 tips van mijn kant:
Wat betreft hoogte: je kan ook een  goede in hoogte verstelbare stoel op wieltjes nemen dan wordt de zithoogte jou kijk-hoogte.
Als je stroken kurk maakt van ca 1 cm met één schuine zijde,  Dan kan je die naast / tegen je rails vastzetten met kleine speltjes en is je rails toch opgesloten.
Mvg. Marcel
Re: Baan van Michel Evers
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: Baan van Michel Evers
Is moeilijk te lezen bijna alles in wit geschreven Michel.

Groet Michel
Re: Baan van Michel Evers
Jan,
de maten kloppen aardig. Ik heb ook de optie overwogen om een baan langs de hele kant van de zolder te maken. Maar dan mag de diepte niet meer zijn dan 60 á 70 cm. En zo een baan zou een grotere belasting voor mijn lichaam zijn dan mijn huidige baan. Ja, ik kan er helemaal omheen lopen. Niet dat ik daar een marathon moet gaan lopen  :P , maar toch meer dan voldoende. De komende wintermaanden werk ik aan het schaduwstation en misschien is dat dan in de loop van het volgende jaar klaar. Ik heb geen haast, alle tijd. Ik ben tevreden met de baan zoals die er nu ligt. Ik ga aan de opstelling ook niet meer veranderen of het moet van essentieel belang zijn. De klimspriaal maak ik van R5 en R4 of R4 en R3 en ik zal het wel verkeerd begrijpen, dat komt meer voor, maar nee, ik wil er niet in kunnen staan. Ik denk niet dat dat meerwaarde(n) geeft. De diameter van het klimspiraal zal dan zo ongeveer 120 cm. zijn. Lekker ruim zodat ook lang materieel makkelijk er door heen komt en minder weerstand heeft. Stijging zo rond de 3% zoals max. geadviseerd. Dan kan ik met twee maal rond makkelijk aan de 25 á 30 cm. hoogte komen. Schaduwstation wordt volledig van C-rail, ik heb daar het nodige van liggen.

Marcel,
grappig dat je de stoel op wieltjes aan kaart. Ik heb inderdaad zo een bureau stoel gekocht bij de Zweedse interieur verkoper. En daar scheur ik mee langs mijn baan. Ik ga de rails vastleggen met tapijt dubbelzijdige kleefband van Tesa. Een idee van Wico dat ik heb getest en moet zeggen dat het boven verwachting erg vast ligt. Indien noodzakelijk kan ik altijd nog jou idee erbij gebruiken. Thanks

Michel,
opgelost. Ik had de kleur blijkbaar per ongeluk aangeraakt. Dat opgelost en toen waren de letter weer groot en dik. Dat wilde ik veranderen, maar het programma bleef daar mee komen. Waardoor en wat, geen idee. Gewoon weg gegooid en een nieuwe reactie gemaakt. Deze dus.
Re: Baan van Michel Evers
Inmiddels begonnen met het onderstation. Hiervoor heb ik meer dan voldoende C-rails. Terwijl ik met het onderstation bezig ben, ?spookt? de zichtlaag door mijn hoofd. Ik twijfel nog of ik daar ook C-rails ga gebruiken of K-rails. Het heeft zo zijn voor - en nadelen. K-rail vind ik persoonlijk realistischer. Daartegen zijn er volgens mij niet zoveel mogelijkheden als bij de C-rails. Wel kun je ze makkelijker op maat maken en ook gebruik maken van de flexrails. Graag zou ik hier wat info zien van C-railers en K-railers. Ik ben erg benieuwd hoe anderen er tegen aan kijken. Zo weet ik bijvoorbeeld niet of bij de K-rail beide railstaven net zo makkelijk van elkaar te isoleren zijn als bij de C-rails. Dat is wel belangrijk i.v.m. de bezet meldingen en de blokken indeling.
Re: Baan van Michel Evers
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Baan van Michel Evers
Hoi Michel,

K rail heeft vanaf de fabriek al gescheiden railstaven voor massa detectie heeft dit dus een klein voordeel.
Nadeel ( wat ik ook lees ( heb zelf geen K rail )) is het solderen aan de railstaaf.
Dit gaat bij C rail weer makkelijker en zit gelijk onder de rail verwerkt.

Ik denk dat beiden goed te doen zijn, het een kost wat meer tijd dan het andere maar het is hobby is  :)


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: Baan van Michel Evers
Hoi,

Citaat van: Michel Evers op zondag 03 november 2019, 11:42:35
Daartegen zijn er volgens mij niet zoveel mogelijkheden als bij de C-rails.

Wat bedoel je daarmee? Met niet zo veel mogelijkheden?

Citaat van: Michel Evers op zondag 03 november 2019, 11:42:35
Zo weet ik bijvoorbeeld niet of bij de K-rail beide railstaven net zo makkelijk van elkaar te isoleren zijn als bij de C-rails. Dat is wel belangrijk i.v.m. de bezet meldingen en de blokken indeling.

Goed, bij K-rails zijn de twee spoorstaven al standaard van elkaar geïsoleerd. Je hoeft alleen maar een draadje aan de rails te solderen om spanning op de rails te krijgen. Om secties en blokken te maken hoef je alleen maar op het blok- c.q. sectie-einde een geisoleerde raillas (plastieke raillas) te plaatsen om ze van elkaar te scheiden. Je kan eventueel de spoorstaaf ook doorzagen om secties en blokken te maken. Net als bij 2-rail.

Groet Ronald.
Re: Baan van Michel Evers
Rails vast leggen kan je ook doen door kleine rest stukjes kurk naast de rails te lijmen.
ze verschuiven niet meer, maar je kan ze zo optillen voor wat er dan ook moet gebeuren
Re: Baan van Michel Evers
Lid sinds: 2017

offline
Re: Baan van Michel Evers
Het solderen van de railstaven gaat zonder toevoeging van bijvoorbeeld de RVS S39 behoorlijk lastig, maar je kunt er ook voor kiezen om de draden aan het rail lasje te solderen. Dat kan uit het zicht en het solderen is eenvoudig met soldeer met een harskern, mogelijk dat je alleen even een stukje van de bielzen moet aanpassen  om een klein beetje ruimte te maken (alleen even uitkijken dat je geen sluiting maakt met de metalen geleider van de pukko's). Ik hoop het binnenkort te gaan uitproberen aangezien ik van k rails een Inglenook puzzel heb gemaakt.

Ik heb de sporen even lang al gemaakt ;)
Re: Baan van Michel Evers
Citaat van: ronaldk op zondag 03 november 2019, 11:58:08
Hoi,

Citaat van: Michel Evers op zondag 03 november 2019, 11:42:35
Daartegen zijn er volgens mij niet zoveel mogelijkheden als bij de C-rails.

Wat bedoel je daarmee? Met niet zo veel mogelijkheden?


Als ik zo eens naar de hoeveelheid beschikbare rails kijk, dus alle vormen en stukken, zou ik toch zeggen dat bij K-rail minder keus is dan bij C-rail. Maar ik kan het mis hebben. Dat zou dan niet de eerste keer zijn.


Citaat van: MdBruin op zondag 03 november 2019, 13:21:53
Ik hoop het binnenkort te gaan uitproberen aangezien ik van k rails een Inglenook puzzel heb gemaakt.

Voor mij was dit abracadabra. Even op het internet gezocht en een video gevonden waarin de puzzel werd gemaakt.
Veel plezier met de puzzel.


Gisteren wat spaargeld bij elkaar geschraapt om, voor mijn verjaardag volgende maand, de nieuwe stoomlocomotief van Märklin, 39436, te bestellen. Ik zag de nieuwe loc in het laatste kwartaal nieuws van Märklin en vond hem wel zo mooi. Och, denk ik dan maar, ?als je jezelf niet kietelt lach je niet snel?.  :lol:  En mijn vrouw weet nooit wat te geven voor mijn verjaardag. Bij deze dus. Een nieuwe locomotief.
Tevens de bijpassende wagons alvast gereserveerd. Nu zal het voorlopig wel gedaan zijn met nieuw materieel te kopen. :oops:
Re: Baan van Michel Evers
Lid sinds: 2017

offline
Re: Baan van Michel Evers
Wow, dat is een mooie locomotief. Ver buiten mijn budget maar kan het wel waarderen.
Re: Baan van Michel Evers
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

offline
Re: Baan van Michel Evers
Ik gebruik C-rail, maar dat is voor het gemak, niet omdat die meer mogelijkheden heeft. Alleen al door de flexrail heeft K-rail er véél meer.

Sommige mogelijkheden zijn echter belangrijker dan andere. Bij baanontwerp besteed ik de meeste tijd aan het maken van mooie, passende wisselstraten. Bij C-rail heb je daarvoor meegebogen slanke wissels, bij K-rail niet. Bij K-rail heb je dan weer een slanke engelsman, die mis ik bij C-rail. Een ander verschil is dat het bij C-rail lastiger is om wisselstraten te ontwerpen waarbij de sporen dicht bij elkaar liggen. Met slanke C-rail wissels bijvoorbeeld is de standaard parallelafstand 64,3 mm, met slanke K-rail wissels 57 mm. Dat staat toch iets mooier in een station of op een rangeerterrein, vind ik. Zowel bij C- als bij K-rail kun je grotere parallelafstanden eenvoudig bereiken door een paar extra rechte stukjes, kleinere afstanden daarentegen zijn lastiger te realiseren. Kortom, het ligt er maar net aan wat voor wisselstraten je wilt of het beter gaat met C-rail dan wel K-rail. Of je moet zelf rails gaan aanpassen, dan kan er ineens véél meer. Met C-rail is dat dan wel ingrijpender dan met K-rail.

Ik vermoed dat de meeste K-railers hun keuze hebben gemaakt op basis van het uiterlijk. Als jij het moeilijk vind om een keuze te maken, is het uiterlijk blijkbaar niet doorslaggevend. In dat geval zou je eens kunnen proberen om zowel in C- als in K-rail iets te ontwerpen voor de bovenbaan. Het zou best kunnen dat je met het ene type beter uitkomt dan met het andere.
Re: Baan van Michel Evers
Lid sinds: 2018

offline
Re: Baan van Michel Evers
Citaat van: speeltmettreintjes op maandag 04 november 2019, 19:35:44
bij C-rail [..] kleinere afstanden daarentegen zijn lastiger te realiseren.

Daar ben ik laatst mee aan het experimenteren geweest. Het kan wel maar het wordt niet echt mooi, en met rangeren kan het wel eens een probleem geven: een tegenbochtje 206 of 207 na elk wissel invoegen, dan kom je op ca. 60 resp. 55 mm hartafstand.
NB.: Dat is dus met de gewone wissels, 611 en 612!

Re: Baan van Michel Evers
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Baan van Michel Evers
Meegebogen wissel in K-rail is kiezen voor modelgetrouwe rails en dan toch een haakse hoek willen slaan.
Dat doe je niet op basis van het uiterlijk.

Als je slankere meegebogen wissels in K-rails wilt, dan moet je uitwijken naar andere merken zoals Weinert Mein Gleis, Peco of Piko-A, of hopen op een stel tweedehands shinohara's. In al die gevallen moet je van 2-rail wissels drierailwissels maken, oftewel puko's plaatsen.

En dus weten welke puko-strips er te koop zijn op dit moment (Peco SL-17, SL-18 en Weichen Walter strips voor peco en tillig wissels).
En dus weten op welke manieren je die kunt vouwen, buigen, lijmen, solderen of insmelten, en hoe je de wisseltongen aanstuurt (relais, servo, wisselmotor), en of die wissels compatibel zijn met de wielen onder je voertuigen (codes, normen).

Als je bent aangewezen op de ombouw van 2-rail railmateriaal naar 3-rail, is de kans groot dat je k-rails verder helemaal maar voor gezien houdt, en misschien 3-rail ook maar gelijk. Als je geen stoom en geen diesel tractie rijdt, volstaat immers de bovenleiding als derde rails. Een hobby op zich.

C-rails verlegt makkelijker, sneller, en door de draadjes er onder (bruin, rood) is het makkelijker om eventjes een aansluiting te maken.
Die draden, daar kwam Märklin mee in de begintijd van de digitalisering als expliciete verbetering op de k-rails.
Want k-rails mocht dan rond de eeuwwisseling mooi zijn, en een reactie vormen op de toenmalige beddingsloze 2-rail alternatieven.
Er zitten grote nadelen aan k-rails (technisch gezien, en een daarvan is matige geleiding van de blikken mat onder de bielsen); k-rails wissels zijn ook duurder om te produceren dan 2-rail wissels omdat ze uit minimaal 3 lagen zijn opgebouwd, en ik kan me goed voorstellen dat Märklin k-rails niet meer wil zien als core business.

Productie en vernieuwing van k-rails laat Märklin liever over aan Value Added Resellers zoals Weichen Walter.
Ik zie ze ook in staat om een deal te sluiten met Piko, in de vorm van een synergetische relatie, met 1 maar: Piko-A wissels zijn zonder uitzondering zo gemaakt dat de sleper in afbuigende stand precies over het wisselscharnier glijdt, en dat vergt dan ook weer een extra inspanning.

Het is dat ik inmiddels genoeg rails heb, maar anders zou ik een schaduwstation in C-rails hebben gelegd, en nu grotendeels met omgebouwde 2-rails (flex, want die heeft de minste raillassen per strekkende meter, en op raillassen vinden de meeste ontsporingen plaats (althans dat was vroeger zo bij M-rails).

Overigens: railisolatie bij k-rails kun je doen met kunststof raillasjes (zoals ronaldk aangeeft) maar veel k-rail rijders maken een sneetje (met dremel of roco-zaagje) en gebruiken isolerende, vullende lijm om het sneetje dicht te kitten. Dat is én goedkoper, én nog veiliger omdat de rails strakker aansluit, maar wel nog meer werk.
Soldeerpunten maken mensen vooral aan de koperen raillasjes (van de oudere k-rails) omdat koper makkelijker soldeert dan rvs. Nieuwere k-rails heeft geen koperen lipjes meer, en solderen daardoor lastiger. Twee andere trucs van metaalbewerkers: gaatje boren in de rvs-spoorstaaf (metaalboortje nodig), of een draadje klemmen tussen biels en spoorstaaf. Het heeft allemaal z'n voor en z'n tegen.

Zoals op deze foto van Michel Prieskorn:
Bron: http://bardioc.bplaced.net/Bardioc/Seite03/index-3a.html

Re: Baan van Michel Evers
Dank jullie allemaal voor al die informatie over de C en de K- rails. Ik lees daar allerlei dingen die ik dus niet wist en wat mij wel aan het denken heeft gezet. Van vroeger uit was ik een M-rails rijder en nu met opnieuw beginnen met deze hobby een C- rails rijder. Het heeft allemaal veel voor - en ook nadelen. Voordat ik met de zichtlaag begin, moet ik alles nog eens tegenover elkaar zetten. Ongetwijfeld zal het t.z.t. hier te zien zijn.

Nog even een vraag die mij ook bij het maken van het schaduwstation bezig houdt.
Wat is de minimale hart afstand tussen rails, waarbij rekening gehouden is met het bochtenwerk en lang materieel?


Citaat van: MdBruin op maandag 04 november 2019, 19:04:17
Wow, dat is een mooie locomotief. Ver buiten mijn budget maar kan het wel waarderen.
Marius,
begrijpelijk hoor. Ik moet zulke aankopen ook niet iedere maand doen. Daarom wacht ik ook altijd met nieuw materieel kopen tot ik iets zie waarvan ik echt, om wat voor reden dan ook, onder de indruk ben.
Re: Baan van Michel Evers
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

offline
Re: Baan van Michel Evers
Er zijn Morop normen voor allerlei maten in de modelbouwwereld, onder andere voor de minimale afstand die vrij moet zijn naast de sporen.

Voor rechte sporen ga ik bij het ontwerpen uit van 48 mm als absoluut minimum, conform Morop norm 102. Hoewel 48 mm dus in principe nog kan, heb ik dat nog nooit gebruikt in een ontwerp. Dat komt vooral door de slanke C-rail wissels en de bijbehorende parallelafstand van 64,3. Bij bochten is een grotere afstand nodig, afhankelijk van hoe scherp de bocht is en van de wagons die door die bocht zullen rijden. De details staan in norm 103. Deze norm geeft aan hoeveel extra ruimte er nodig is naast de rails, bovenop de 48 mm.

Voor gebogen sporen spelen twee factoren een rol: de boogstraal en de kenmerken van de wagons die door de bocht rijden. Wagons zijn ingedeeld in groepen A, B en C. De langste rijtuigen vallen in de laatste groep en die hebben dan ook de meeste ruimte nodig naast het gebogen spoor. Märklin houdt zich echter bij de langste rijtuigen niet aan schaal 1:87 maar maakt ze in schaal 1:93,5, vroeger zelfs 1:100. Daardoor vallen de langste Märklin rijtuigen in groep B. Sommige andere fabrikanten maken die langste rijtuigen wél in schaal 1:87 en die vallen in groep C.

De boogstraal van de de krapste C-rail bocht, R1, is 360 mm. Volgens de Morop norm moet er voor een wagon uit groep B ±13 mm vrije ruimte naast de bocht zijn. De eerstvolgende bocht in C-rail, R2, heeft boogstraal 437,5 mm. Volgens de Morop norm moet er voor een wagen uit groep B ±9 mm vrije ruimte naast zo'n bocht zijn. Die twee getallen moet je optellen bij de uitgangsafstand van 48 mm en zo kom je op 48 + 13 + 9 = 70 mm als minimale hart op hart afstand voor een R1/R2 bocht volgens de Morop norm. Op deze manier kun je voor elke situatie berekenen wat het minimum is. Ook als je denkt dat er ooit rijtuigen van groep C op je baan komen.

Aangezien er bij het neerleggen van de rails wel eens iets verschuift, en wagens (of de belading!) wel eens een onvoorzien uitsteeksel hebben of bij het hobbelen over een oneffenheid iets meer uitwijken dan de theorie voorspelt, hou ik nog een paar mm extra aan ten opzichte van het absolute minimum.


Bij het ontwerpen van een schaduwstation met C-rail heb ik zelden problemen om de parallelsporen ver genoeg uit elkaar te houden. De belangrijkste reden daarvoor zijn de wissels. Met slanke wissels kun je weliswaar de opstelsporen dichter bij elkaar leggen, maar ze nemen beduidend meer ruimte in beslag dan de gewone wissels 24611/612 (zie het onderstaande plaatje), daarom zijn die slanke jongens in een schaduwstation zelden zinvol. Bij de gewone wissels kom je al gauw op een parallelafstand van 77,5 mm bij de rechte sporen. Pas als je de bocht om gaat, kun je de sporen iets dichter op elkaar leggen, maar die paar mm leveren nauwelijks extra opstelruimte op. Desondanks speel ik wel een beetje met die parallelafstand bij het ontwerpen van een schaduwstation, maar dat is niet om meer opstelruimte te maken maar om te zorgen dat de sporen goed aansluiten met zo min mogelijk passtukjes.
Re: Baan van Michel Evers
Rob,
dank je wel. Mijn vraag over de minimale hart afstanden is hiermee ruimschoots beantwoord.
Ik wist niet dat in de "modelspoor wereld" e.e.a. ook in normen is vastgelegd. Ik denk dat ik in die normen nog wel meer antwoorden zal vinden op vragen m.b.t. de aanleg van mijn model spoorbaan.  :thumbup:
Re: Baan van Michel Evers
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

offline
Re: Baan van Michel Evers
Die normen vind ik heel nuttig. Daarbij moet ik wel aantekenen dat het me duizelde toen ik ze voor het eerst tegenkwam, naar aanleiding van een post hier in het forum. Welke post dat was, weet ik niet meer, maar het was vorig jaar. Pas na heel goed lezen en wat googelen begon ik er iets van te begrijpen. Veel van de normen heb ik trouwens nog nooit gelezen, ik heb vooral gekeken naar normen die bij de baanplanning van pas kwamen. Daarbij is het natuurlijk essentiëel dat er voldoende ruimte naast (én boven) de rails is.
Re: Baan van Michel Evers
Lid sinds: 2014

offline
Re: Baan van Michel Evers
Citaat van: Michel Evers op zondag 20 oktober 2019, 04:05:33
Vorige maand 3 analoge loc's gedigitaliseerd met de ESU LokSound 5 decoder. Daarbij is 1 decoder doorgebrand doordat waarschijnlijk bij het sluiten van de kap van de loc er wat druk op de decoder is komen staan en daardoor een scherp deel van het chassis door de isolatie is gegaan. ? 99 in rook op. Erg jammer, maar heb er wel wat van geleerd. Extra aandacht aan het geïsoleerd monteren van een decoder. Bij een andere loc was ik op tijd bij. Ik heb nl. ook gelijktijdig nieuwe motoren in de loc's gezet. Blijkbaar staken de koolborstelhouders iets verder naar voren dan bij de oude motoren. Bij een van de loc's kwamen ze tegen de kap aan. Isolatie aangebracht en daarna was het probleem over. Verder is het ombouwen snel en goed gegaan. Wel dure decoders, maar dan ook wel goede decoders.
Als je de decoder nog hebt deze gewoon opsturen naar ESU als RMA als je geluk hebt kost het je niks anders een eurotje of 35 dacht ik.

Dit is ook een van de reden dat ik het liefst MTC21 of Plux22 decoders gebruik deze gaan bij marklin modellen op de plaats van het analoge relais.
En liggen dus niet los in de behuizing tevens leven ze langer omdat er geen isolerende krimpkous omheen zit,heb al decoder van ESU gevoelt bij Roco modellen die zo warm werden dat je ze bijna niet meer vast kon houden.

Ik hou mij niet aan normen maar kies voor praktijk testen dan weet je zeker of het goed gaat of niet,en railplannen maak ik in mijn hoofd en leg ze dan uit gebruik ontwerp programma's om ze dan op papier te zetten ivm demontage van de rails voor aansluiten van de bedrading en schilderen ondergrond.