Nieuws:

Kom gezellig een keertje bij jouw lokale Stichting 3rail Stamtafel lekker kletsen over treintjes en nog veel meer!

Baan van Michel Evers

Gestart door Michel Evers zaterdag 19 oktober 2019, 10:54:31

0 leden en 2 gasten bekijken dit board.
Re: Baan van Michel Evers
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Baan van Michel Evers
Beste Michel,

"Klassiek" is per blok met één binnenkomst/remmelder en één stop/aankomstmelder, de trein begint af te remmen op/na de binnenkomst/remmelder en stopt op de stopmelder

"Modern" is in principe per blok één melder, het computersysteem rekent dan uit hoe snel hij de lok moet laten afremmen om op het gewenste stoppunt te stoppen, essentieel is hierbij dat de lok goed geijkt is, ander rekent het computersysteem voor niets, want de berekening klopt dan absoluut niet met de werkelijkheid.

Dynamisch" is iets van Koploper en is ontwikkeld om meerdere treinen in één blok te "parkeren"

Groet, Anne W
Re: Baan van Michel Evers
Citaat van: Seinwezen op dinsdag 14 april 2020, 19:29:42Hoi Michel,Zover ik weet kan een dynamisch schaduwstation alleen in koploper. Maar hieronder een link waar het in uitgelegd wordt. https://forum.3rail.nl/index.php?topic=33490.msg603825#msg603825Klassieke bedoel ik dat je gewoon werkt met vaste blokken met bezetmelders. Groeten Sander

Sander,

ik heb zo juist de topic van de link gelezen en e.e.a. is mijn duidelijk. Klassiek en dynamisch wordt daar beschreven zoals ik dat ook in gedachte heb. Ik zal uiteindelijk best wel veel bezetmelders hebben, maar beter te veel dan te weinig. En net wat je schrijft, voor de kosten van de modulen hoef ik het ook niet te laten. Het grote voordeel van de dynamisch spoorbezetting is dat deze veel efficiënter is dan bij klassiek bezetting.

Of iTrain ook dynamische opstelsporen kan creëren weet ik nog niet. Maar Koploper is voor mij geen optie omdat Koploper niet met CS2 overweg kan.

Dank je wel voor je reactie.


Anne,

dank je wel.

Duidelijke uitleg. Waarschijnlijk dus niet voor iTrain.
Re: Baan van Michel Evers
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Baan van Michel Evers
Beste Michel,

Nee, iTrain kan niet het soort dynamiek wat Koploper kan, of het er in de toekomst komt, ligt in de toekomst besloten, ik lees mee op het iTrain Forum en weet dat er om gevraagd wordt, maar e.e.a. wordt bepaald door Xander.

Groet, Anne W
Re: Baan van Michel Evers
Dank je wel voor je reactie.

Ik denk maar zo, het ene programma heeft die ++ en - - en het volgende programma weer anderen.
Het is een kwestie van de voor en tegens op een rijtje te zetten en kijken wat het beste past bij je wensen m.b.t. de besturing van je baan.
Re: Baan van Michel Evers
Vandaag aan het stoeien gegaan met het besturingsprogramma "Traincontroller".
Wat een heerlijk programma is dat. Je baan tekenen, piece of cake. Je kiest het potlood en begint gewoon te tekenen. Het programma zelf plaatst waar nodig de wissels , e.d.
Locomotieven toe voegen. Ook zo simpel. Gewoon het juiste systeem kiezen, adres invoeren of kiezen uit de mfx lijst als je loc's daar mee uitgerust zijn en rijden. Echt een verademing. Jammer van de prijs.

Dan binnenkort nog eens Win-Digipet proberen.
Wordt vervolgd.
Re: Baan van Michel Evers
Lid sinds: 2019

Fantasietjes op de baan

offline
Re: Baan van Michel Evers
Hi Michel, net gekeken, is inderdaad duurder dan iTrain bvb , maar misschien loont het de moeite als ik kijk naar het gebruiksgemak...
Re: Baan van Michel Evers
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Baan van Michel Evers
Beste Michel,

Ik ben de afgelopen jaren vaak naar mensen geweest die er niet uitkwamen met de centrale waarmee ik rijd, maar die ik niet wil noemen om geen rare reacties uit te lokken, daarbij is mij gebleken dat als je die mensen de eerste berg had opgeholpen en er bij bleef als ze zelf ook die berg opgingen, je ze daarna niet meer hoefde te helpen, we konden het dan per e-mail af.

M.a.w. de onbekendheid met het programma is de eerste berg, als je op die eerste berg staat dan is de 2e, nog wat hogere, berg toch een "piece of cake".

Traincontroller is een goed programma, de grote Märklin baan bij de MSG/Den Bosch rijdt er mee.

Groet, Anne W
Re: Baan van Michel Evers
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Baan van Michel Evers
Citaat van: Anne W op zaterdag 18 april 2020, 23:07:57
Traincontroller is een goed programma
De vraag wat een goed programma is, hangt ook af van wat je ermee wel of niet kunt aansturen.
Uiteraard maakt het iets uit of je zulke zaken hebt. Want als je ze niet hebt, zit je er ook niet mee.

Haraldigi gebruikt ook Train Controller (Gold), en hij kwam laatst met een interessante vraag. Die ging over OM32 en OC32-kaarten van Leon van Perlo. Het was een vraag binnen een vraag van Meine (een iTrain-gebruiker), en daarom zal zijn vraag ondersneeuwen.

De kern van die vraag past jou ook, Michel, als je Train Controller overweegt, tenminste.

De kern van zijn vraag zou zijn of Train Controller overweg kan met seriële kaarten (al dan niet gemixt met niet-serieële kaarten). Want iTrain kan dat niet als de OM32 kaart een RS485 chip heeft, althans niet zonder een aanvullende driver die respons simuleert van een kaart die gezien het protocol geen respons kan produceren. En de OM32 (voorloper van de OC32) is een kaart met een serieel protocol.

Als je geen OM32 hebt, zal zijn vraag voor jou er niet toe doen.

Re: Baan van Michel Evers
Citaat van: Jan22 op zaterdag 18 april 2020, 23:34:45
De kern van zijn vraag zou zijn of Train Controller overweg kan met seriële kaarten (al dan niet gemixt met niet-serieële kaarten). Want iTrain kan dat niet, althans niet zonder een aanvullende driver die respons simuleert van een kaart die gezien het protocol geen respons kan produceren. En de OM32 (voorloper van de OC32) is een kaart met een serieel protocol.
Als je geen OM32 hebt, zal zijn vraag voor jou er niet toe doen.
Hej Jan,
ik heb geen OM32 of OC32 seriële kaarten. Dus mocht ik Traincontroller gaan gebruiken, dan zal ik, indien ik deze kaarten wil kopen, eerst eens goed moeten kijken of TrainController daar mee overweg kan en eventueel afzien van de aankoop van die kaarten en een andere oplossing zoeken. Maar ik denk dat dat voor alles geldt wat je wilt kopen nadat je met een bepaalde besturing begonnen bent. Desalniettemin ben ik wel blij met zulke informatie. Dank je wel.

Citaat van: wimpietje op zaterdag 18 april 2020, 22:25:21Hi Michel, net gekeken, is inderdaad duurder dan iTrain bvb , maar misschien loont het de moeite als ik kijk naar het gebruiksgemak...
Hoi Wim,
helemaal met je eens. De prijs zal bij mij ook nooit de doorslag geven. Ik schaf liever niets aan dan dat ik iets koop wat eigenlijk niet helemaal naar mijn zin is. Natuurlijk zijn er situaties waarin je wel zal moeten, maar als het ook maar even kan spaar ik gewoon door als ik het op een bepaald ogenblik niet zou kunnen of willen betalen.
Maar nu eerst nog eens Win-Digipet testen. Ook zijn er nog anderen programma's die gebruikt kunnen worden, maar of ik zin heb die allemaal te testen weet ik niet. Koploper valt al af omdat die niet met CS2 overweg kan. Van RocRail lees ik nog al eens dat het vastloop, of data vermist wordt en andere kwesties. En er zijn er nog veel meer. Dus wie weet wat het wordt.

Citaat van: Anne W op zaterdag 18 april 2020, 23:07:57Traincontroller is een goed programma, de grote Märklin baan bij de MSG/Den Bosch rijdt er mee.
Anne,
idem. Ik vind het ook een goed programma.


Jan, Wim, Anne,
blijf gezond, pas goed op jezelf.
Re: Baan van Michel Evers
Lid sinds: 2010

MärklinCS2 + Windigipet: DB Ep3 diesel + stoom

offline
Re: Baan van Michel Evers
Ik rijd nu al een aantal jaren met Windigipet in combi met Marklin CS2 en ben er content mee. Het biedt veel mogelijkheden en is redelijk eenvoudig. De meegeleverde documentatie is goed als naslagwerk. Er zitten soms wel wat zoekertjes in, maar dat is part of ten fun.

Zowel CS2 als Windigipet zijn aan de prijs.....Ik kan mij voorstellen dat dat een factor kan zijn voor en keuze. Maar dat geldt al gauw voor de modelspoorhobby,

Mvrgr
Robert
Re: Baan van Michel Evers
Ja, helemaal mee eens. Het is inderdaad best een dure hobby
Ik ben voor TrainController gegaan en heb inmiddels de gold versie gekocht.
Re: Baan van Michel Evers
Lid sinds: 2019

Fantasietjes op de baan

offline
Re: Baan van Michel Evers
Dag Michel
Hoe loopt het verder?
Re: Baan van Michel Evers
Hoi Wim,

na mijn operaties afgelopen maart heb ik niet veel meer gedaan aan mijn modelspoorbaan. Mijn hoop op veel minder pijn na de implantatie was blijkbaar niet geheel realistisch. Tot afgelopen week dus geen zin meer gehad om aan de baan te werken.

Deze week weer wat gedaan en heb gelijk mijn schaduwstation aangepast met diverse wisselstraatjes zodat ik straks makkelijker treinen kan parkeren en weer kan gebruiken.

Ik ben momenteel bezig om alles aan te sluiten, hetgeen onder de baan gebeurd. Ik heb zo een monteursbed op wielen en kan zo onder de tafel door. Erg makkelijk en zonder inspanning van mijn rug of nek. Gaat prima. Wel moet ik zorgen dat ik al het gereedschap binnen handbereik heb.

Als ik nog zou moeten beginnen, maakte ik geen schaduwstation meer. Er kruipt teveel tijd en geld in waar je uiteindelijk niets meer van terug ziet. Maar ik ben er nu aan begonnen dus ga ik er mee door. Ik hoop komende winter met de zichtlaag te kunnen starten. Doordat ik daar andere rails voor wil gebruiken zal ik heel wat C-rail overhouden.

Het programma TrainController is een erg uitgebreid programma. Er zitten zoveel parameters e.d. in verwerkt dat het zeker niet het eenvoudigste programma is. Maar het lukt inmiddels aardig om loc's automatisch hun weg te laten kiezen door het schaduwstation.

Geen nieuwe loc's e.d. meer gekocht, zelfs materiaal van de hand gedaan. De Rivarossi's, Alco, Bachman, wat Märklin loc's en nog een of ander ander merk zijn van de hand gedaan. Een gedeelte pas nadat ik ze omgebouwd had. Al het andere wat ik vanaf het najaar 2019 heb gekocht is inmiddels gedigitaliseerd voor het 3-rails systeem. Soms was het een kwestie van decoder er in plaatsen en soms moest ook de gehele motor gereviseerd worden. Tandwielen en assen vervangen. Ik heb nog een HAG loc die niet echt super rijdt en die ik dus nog volledig moet reviseren. Over al het andere materiaal ben ik tevreden.

Enfin, dat was het wel zo ongeveer. Weinig nieuws dus.

Ik zag wel dat het bij jou nog steeds druk is. De hoogovens beginnen er goed uit te zien. Als ik het goed begrepen heb is de rails zoals je in gedachte had klaar, of heb ik het verkeerd begrepen.
Re: Baan van Michel Evers
Lid sinds: 2019

Fantasietjes op de baan

offline
Re: Baan van Michel Evers
Dag Michel

Hopelijk deint die pijn toch wat weg.
Je bent dan toch wat bezig geweest hoor.👏🏻 Schaduwstations , daar zie je niet veel van maar ze zijn , mijns inziens , toch wel een goeie aanvulling bij het automatisch rijden hoor en ook een plaats waar je hele slepen kunt parkeren
Ik gebruik ook zo'n verhuis karretje waar ik een stoel met rug en armleuning op gemonteerd heb om onder m'n tafel te kruipen ( die staat op de laagste plaatsen op 90 cm dus kan ik er makkelijk mee onderdoor rijden en dat is wel comfortabel. Qua locs heb ik er n 20- tal. Wel heb ik wagons die ik ga weg doen, US-type van Altea, die hebben een heel ander koppeling systeem en ik heb geen idee hoe ik dat zou kunnen ombouwen
Nu zit ik , eindelijk, in m'n huis in Spanje, zeker tot begin September . Kan ik foto's nemen van de natuur en huizen uit n dorpje dat ik wil namaken. En me wat verdiepen in i-train
Zo we blijven in contact hè
Hou je goed
Re: Baan van Michel Evers
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Baan van Michel Evers
Toch nog genoeg nieuws, Michel.
Je bent namelijk in ieder geval weer wat bezig en dat is een flinke vooruitgang  :thumbup:
Ik heb éénmaal in mijn modelspoorleven een schaduwstation gehad en was er meteen klaar mee; de volgende baan kreeg er geen meer  :D
Hopelijk (en misschien) is de pijn met medicatie draaglijker te krijgen.

Grtz Tony

Re: Baan van Michel Evers
Wim,

heerlijk in het warme Spanje. Ik mag aannemen dat je Corona goed in de gaten houdt zodat je op tijd nog terug naar België kunt voordat de grenzen weer dicht gaan.

Geniet van je tijd daar, blijf gezond en kom heelhuids weer thuis.

Groeten,
Michel


Tony,

met medicatie gaat het wel, maar die rommel heeft een behoorlijke verslavende werking. Ik ben inmiddels dan ook echt een junkie. Verder zitten er behoorlijk wat bijwerkingen aan. Mijn vrouw zegt dan, geen werking zonder bijwerking.
Maar als het een keuze is tussen hevige zenuwpijnen of een junkie zijn, dan is de keuze niet moeilijk.
Enfin, weer genoeg daar over.

Ik las wel dat je je naast je treinbanen ook met andere hobby's bezig houdt zoals schilderen. Je weet dat die dingen pas waarde krijgen als je er niet meer bent.  :P  Waarschijnlijk hebben ze voor jou nu meer waarde dan ooit in geld is uit te drukken. En dat is waar het toch om gaat.

Groeten,
Michel
Re: Baan van Michel Evers
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Baan van Michel Evers
 @citaat Hier is nog zo'n pillenslikker en we zijn - gezien de gemiddelde leeftijd - op het forum waarschijnlijk niet de enigen  :D
En wat die verslaving betreft; eerst waren het hier flinke pinten en nu zijn het pillen......evenveel letters en mij maakt het niet meer uit.
In beide gevallen gaat het om de kwaliteit van leven  :P

Gewoon door blijven rommelen en de situatie accepteren zoals die is. Al is dat vaak makkelijker gezegd dan gedaan.

Grtz Tony
Re: Baan van Michel Evers
Tony,

ik ben het helemaal met je eens.

Groeten,
Michel
Re: Baan van Michel Evers
Een foto zoals mijn schaduwstation nu is.
Op een aantal plaatsen heb ik wissels en kruisingen aangebracht om zo makkelijker het rijdende materieel te kunnen parkeren en te kunnen gebruiken. Ik wil het in TrainController zo regelen dat altijd een bepaalde weg vanaf de toegang tot aan de uitgang van het schaduwstation vrij is.

Op de eindsporen komt dat materieel wat niet echt een voor of achterkant heeft, bijv. de Koploper en de Hondenkop. Vanaf de Helix kan ik alle sporen kiezen die ik maar wil. Ik wil proberen zoveel mogelijk het buitenste spoor van de Helix als opgaand spoor te gebruiken en het binnenste als neergaand. De buitenzijde is natuurlijk minder stijl dan binnen. De Helix is gemaakt met een stijgingspercentage van 3%, maar wijkt op sommige plaatsen wat af. Het uiteindelijke resultaat was minder secure dan ik in gedachte had. Maar het volstaat.

Ter hoogte waar nu nog mijn CS2 staat worden de vier sporen ook nog met elkaar verbonden zoals elders al gebeurd is.
Momenteel staat al het materieel op een kluitje op de eindsporen, maar wordt, wanneer alles vast ligt verdeeld over de doorgaande sporen. CS2 komt op een paneel welke ik onder de tafel kan schuiven / rijden of eventueel wegkappen naar beneden. Mijn besturingscomputer en twee schermen staan voorlopig elders maar zijn al wel operationeel. Ik heb bewust voor twee scherm gekozen en eventueel het scherm van de laptop er nog bij. Maar dat laatste zal niet nodig zijn denk ik.

Er zullen best meerdere en waarschijnlijk ook wel betere mogelijkheden zijn voor dit schaduwstation, maar ik ben tevreden zoals ik het nu voor ogen heb.

Ik hoop e.e.a. klaar te hebben voor einde van komende winter zodat ik daarna met de zichtlaag kan beginnen.
Het zal veel afhangen van mijn eigen toestand. Maar ja, dat geldt uiteindelijk voor ons allemaal.
Re: Baan van Michel Evers
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Baan van Michel Evers
Ondanks de ontbrekende schaduw ziet het er toch perfect uit, Michel   :D
En winter wordt het vanzelf wel een keer, al mogen ze de 11stedentocht wel weglaten......

Grtz Tony
Re: Baan van Michel Evers
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Baan van Michel Evers
We hebben het er een keer over gehad, maar waar weet ik niet meer.
ESU Miniature relay 51963.
Je gebruikte dat signal relay o.a. tussen decoder en veldspoel van een HAG loc ...

Gezien de afbeeldingen kwam ik toen uit op een variant van de HRAH-S-DC12v
Datasheet1  of Datasheet2
Het valt me ineens op dat het relais ook erg weinig mA verbruikt (de datasheets geven die info in mW).
Het is dus niet alleen klein, maar ook fijn om mee te werken?
Re: Baan van Michel Evers
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Baan van Michel Evers
Hoi Michel,

Als jij tevreden bent met je schaduwstation is het toch prima, het is jou baan en jij bepaald  :)
Het moet ook functioneel zijn en zo te zien is het dat ook, het is altijd een combinatie tussen de beschikbare ruimte en de plaats waar je richting het maaiveld gaat.


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: Baan van Michel Evers
Prima schaduwgebeuren zo te zien! En ja, het is volhouden... Mijn schaduwstation is een stuk kleiner en was dus eerder af en niet zo kostbaar. Ik vind het wel essentieel voor een leuk treinbedrijf. Maar ik kijk met veel bewondering en verwondering naar de veelal Britse vrienden die met supersimpele schuifbakken of draaiplateaus aan de gang gaan. Eerst netjes alle treintjes klaarzetten met de hand. Dan treden ze na elkaar op in het zichtbare deel. Na een uurtje of zo staat alles weer achter de coulissen en moet het weer terug gezet worden.
Is het erg? Voor een spelletje Monopoly of potje schaken doen we het ook.
Hoe dan ook vind ik het leuk dat mijn railbouwactiviteten afgewisseld kunnen worden met scenery bouwen. Het monomaan doorstoempen met rails leggen, bekabeling doen, decoders en servo's aansluiten is achter de rug. Ik vond het niet het allerleukste werk, maar ik ben wel blij met het resultaat.

Voor jou komt ook het leukere werk eraan.

Groet,

Peter

Re: Baan van Michel Evers
Lid sinds: 2015

offline
Re: Baan van Michel Evers
Hi Michel,

Mooi schaduwstation zeg, daar kan je teminste wat trein kwijt.

Gr,
Arnold
Re: Baan van Michel Evers
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Baan van Michel Evers
Hi Michel,

Wat een groot schaduwstation gewoon prachtig.
Maar wel een opmerking, hoe kom je erbij als alles erboven met scenery en rails is dicht gebouwd?

groet
Harald
Re: Baan van Michel Evers
Echt groot en breed! Wel mooi maar denk dat deze grijper in het midden wel nodig is  :D
Re: Baan van Michel Evers
Citaat van: Jan22 op zaterdag 18 juli 2020, 12:23:51
We hebben het er een keer over gehad, maar waar weet ik niet meer.
ESU Miniature relay 51963.
Je gebruikte dat signal relay o.a. tussen decoder en veldspoel van een HAG loc ...

Gezien de afbeeldingen kwam ik toen uit op een variant van de HRAH-S-DC12v
Datasheet1  of Datasheet2
Het valt me ineens op dat het relais ook erg weinig mA verbruikt (de datasheets geven die info in mW).
Het is dus niet alleen klein, maar ook fijn om mee te werken?


Jan Willem,
sorry hoor, je moet mij toch echt op weg helpen. Ik weet echt niet waarover dit bericht van jou gaat.
Re: Baan van Michel Evers
Citaat van: Haradigi op zondag 19 juli 2020, 11:34:59
Hi Michel,

Wat een groot schaduwstation gewoon prachtig.
Maar wel een opmerking, hoe kom je erbij als alles erboven met scenery en rails is dicht gebouwd?

groet
Harald
Harald,

ik denk dat het wat groter lijkt dan het is. Het breedste gedeelte is 150 cm., maar ik kan overal van 2 kanten er bij. Dus moet ik bij problemen max. 75 cm. overbruggen. Ik denk wel dat dat te doen is. Hoop het toch. Zo niet dan zal ik een beroep op mijn kleinkinderen moeten doen, of op zo een mooie grijper als hier boven is afgebeeld. Verder ben ik van plan om zeker het schaduwstation door en door te testen om het zo volledig als mogelijk automatisch te kunnen laten functioneren. Maar ik weet het, een ongeluk zit in een klein hoekje. Hopelijk niet in een klein onbereikbaar hoekje.  :P

Ook is het de bedoeling dat de zichtlaag minimaal 30 cm. boven het schaduwstation komt te liggen. Om 2 redenen. Ten eerste om aan de zichtbaan zoveel als mogelijk al rechtop staand te kunnen werken en op de tweede plaats om het schaduwstation zo toegankelijk mogelijk te houden.
Re: Baan van Michel Evers
De afgelopen weken ben ik verder gegaan met het aansluiten van mijn schaduwstation hetgeen nog steeds een hoop werk is en ook nog eens niet het allerleukste werk. Maar dit moet goed gebeuren omdat het storingsvrij plezier hebben aan mijn hobby daar mede van af kan hangen.

Daar naast ben ik bezig geweest met het verder implementeren van TrainController. Van alle locomotieven moet de snelheid nog gekalibreerd worden. Dat is een tijdrovend karwei, maar na invoering van de juiste parameters wel een automatisch karwei.
Pas als de snelheid van een locomotief is gekalibreerd kun je in de blokken de vertraging- en stop punten goed instelling.

Ondanks dat niet alle blokken zijn aangesloten en ingesteld, heb ik toch al wat gereden m.b.v. TrainController. Handbediend rijden was al geen enkel probleem en dus heb ik het semi automatisch - en het automatisch bedrijf uitgetest.

Bij semi automatisch moet een loc in een blok staan, waarna de rijrichting en het eindpunt moeten worden aangeduid. Vervolgens kiest TrainController zelf de te rijden route daarbij rekening houdende met de bezetting van de andere blokken op de baan. Nadat een bepaalde route is gekozen gaat de loc rijden. Wanneer onderweg een bepaald blok plots wordt bezet, dan stop de loc en wacht op vrijgave. Snelheid kan per blok eigenschappen geregeld worden. En uiteraard ook in de loc eigenschappen.

Bij automatisch bedrijf moet ongeveer hetzelfde worden ingesteld, maar kan een bepaalde vertrektijd (modeltijd) worden ingesteld. Ook het soort trein kan worden ingesteld, bijvoorbeeld een shuttle trein, die dan een bepaald aantal keren van begin- naar eindpunt rijdt en vice versa.

Op deze manier al met twee loc's gelijker tijd gereden. Leuk om te zien dat de loc toch niet telkens dezelfde route rijdt.

Een derde manier van rijden is door eerst een route te bepalen. Daarna rijdt de loc exact deze route.

Voor het rijden kunnen een hele hoop opties worden ingesteld. Tot nu toe heb ik die nog op default laten staan.

Dat waren zo een beetje de werkzaamheden van de afgelopen weken.
Re: Baan van Michel Evers
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Baan van Michel Evers
Hoi Michel,

Er komt een hoop bij kijken om een trein van A naar B te laten rijden en het aansluiten hoort er nu eenmaal bij  :)

Nu er al iets gereden heeft smaakt dat naar meer, een door de pc gestuurde baan heeft zoveel mogelijkheden dat dat weer een hobby op zich wordt.

Veel plezier bij het testen / rijden.


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: Baan van Michel Evers
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Baan van Michel Evers
Hi Michel,

Leuk dat het "rijden" goed is gelukt, helaas ben ik nog niet zover met TrainController.

groet
Harald
Re: Baan van Michel Evers
Harald,

ik probeer wat minder leuke klusjes af te wisselen met leuke klusjes.
Dus na een paar uren aansluiten wil ik toch weleens wat anders.

TrainController is een uitgebreid programma. Ik weet niet of het uitgebreider is als andere programma's, omdat ik die ook nog maar oppervlakkig ken.
Het is een hele puzzel om beweging in de treinen te krijgen. Veel foutmeldingen. Maar als ik die dan goed bekijk, dan kloppen ze wel. Het was wel leuk toen de eerste twee loc's gelijkertijd over het schaduwstation reden. Telkens netjes wachtend op elkaar.

Ik moet nog veel blocken in orde maken en op een paar na alle loc's nog kalibreren. Al met al veel werk, maar de moeite waard.
Re: Baan van Michel Evers
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Baan van Michel Evers
 @citaat
:thumbup:

groet
Harald
Re: Baan van Michel Evers
Beste Michel
ik veronderstel dat de 4 linkse sporen van jou gebruikt worden om van boven naar beneden te rijden, mijn vraag waarom alle wissels op 1/4 en 2/4 en 3/4? - alles komt toch uit op 1 spoor - het zijn mooie lengtes die je gemakkelijk kan opsplitsen in 2 of 3 blokken om mooie lengtes te creëren voor lange treinstellen - dit is geen kritiek maar wel een vraag - ik leer graag bij
mg Jan   
Re: Baan van Michel Evers
Jan,

dat was ook eerst de bedoeling. Maar ik vond de baan niet naar mijn zin en dus wissels geplaatst.
Met de wissels blijven nog steeds de lange lengtes, maar kan ik die zonodig opsplitsen. Daarbij komt dat mijn baan niet zo groot is en dus de treinen wat lengte betreft ook niet zo lang zullen zijn.

De treinen komen van de Helix in principe omlaag via de binnenste baan. Dan kunnen ze via wissels verdeeld worden over de linker en de rechter sporen waarbij de lengte van de treinen zal moeten bepalen waar ze gaan staan. Door de wissels kunnen ze vlugger "op stal gezet worden" omdat de treinen langs elkaar kunnen rijden. Ook het rijden naar de Helix toe zal hierdoor makkelijker zijn.

Met de wissels kan ik de langere lengtes rails nog steeds gebruiken, maar zonder wissels kan ik de langere lengtes niet in stukken verdelen.

Met de wissels ben ik dus veel flexibeler dan zonder wissels.
Re: Baan van Michel Evers
beste Michel
bedankt voor de toelichting - nu begrijp ik het
mg Jan
Re: Baan van Michel Evers
Lid sinds: 2019

Fantasietjes op de baan

offline
Re: Baan van Michel Evers
Flink bezig Michel 👍🏻
Re: Baan van Michel Evers
Hoi Wim,

ja, ik wil toch proberen om komende winter het schaduwstation zo ver klaar te hebben dat ik met de zichtlaag kan beginnen.
Maar omdat het schaduwstation zo uitgebreid is heb ik er nog steeds veel werk aan. Maar dan is niet erg, daarvoor is het een hobby.

Nog veel delen moeten nog steeds worden aangesloten, maar zo langzamerhand vordert het werk wel. Tussendoor doe ik ter afwisseling ook andere dingen. Gisteren bezig geweest met verlichting in passagierswagons te maken en  gelijkertijd er ook wat passagiers in te zetten.

Ik heb ook best veel elektrische loc's rijden. Dus een functionele bovenleiding heb ik ook in gedachte. Maar ik moet daar eerst nog eens goed over nadenken.

En zo zie je, werk genoeg.
Meerdere voedingen op de baan.
Ik heb een vraag over het gebruik van meerdere trafo's, schakelende voedingen en/of boosters.
Bij gebruik van meerdere trafo's, boosters en schakelende voedingen is het vanzelfsprekend dat de stroomkringen van elkaar gescheiden worden. Ik heb C en K rails in gebruik en zal dus isolatoren plaatsen.
Door de slepers en wielen van de treinen worden deze isolatoren natuurlijk telkens overbrugd en zijn de diverse delen met elkaar verbonden. Wat voor gevolgen heeft dit?
Re: Baan van Michel Evers
Lid sinds: 2016

Ich praot thóes idderen daag Limburgs.

offline
Re: Baan van Michel Evers
 @citaat
Is een goede vraag,
Zelf heb ik daar ook al dikwijls aan gedacht, ik heb nu nog geen extra boosters aangesloten maar dat is iets wat ik wel nog zal moeten doen, en zit ook met dezelfde vraag.
Hoop hier dan ook meer informatie te kunnen bekomen.

Grts Freddy
Re: Baan van Michel Evers
ACTS.zuid
gast

Re: Baan van Michel Evers
 @citaat @citaat Op het spoor heb je alleen te maken met boosters, niet met trafo's of schakelende voedingen. Ik meen dat je met een CS2 rijdt maar met welke boosters? Daar zal vast iets over in de gebruiksaanwijzing staan.

Gr, Ben.
Re: Baan van Michel Evers
Lid sinds: 2019

Fantasietjes op de baan

offline
Re: Baan van Michel Evers
Hi, ik gebruik de boosters (3) met mijn CS3+ , en houd O en B gescheiden tussen de door CS3 gevoede en boosters gevoede trajecten , dit met de marklin isolatie items en heb geen conflicten als er een treinstel overrijdt
De trafo's gebruik ik voor licht en voeding van decoders (Viessmann)
Hoop dat dit helpt
Re: Baan van Michel Evers
Misschien worden trafo's en schakelende voedingen dan wel niet direct aangesloten op de baan, maar wel indirect en dus kunnen de diverse onderdelen middels slepers en de wielen aan elkaar komen te liggen.

Blijkbaar kan dat, gezien de reactie van Wim, geen enkel kwaad.
Mijn CS2 gebruik ik momenteel voor de sturing van de diverse onderdelen zoals wissels, ontkoppelrails, e.d. Mijn booster is voor het schaduwstation en later komt er een andere booster bij voor het hoofdstation. Dat ga ik dan dus op dezelfde manier isoleren als Wim.

Verder heb ik nog wat oude regeltrafo's staan die voor verlichting, bewegingen van scenery, e.d. gebruikt gaan worden. Daarvoor zullen deze trafo's op een bepaalde ingestelde waarde worden vastgezet. Zonodig komen er wat gelijkrichters.
Re: Baan van Michel Evers
ACTS.zuid
gast

Re: Baan van Michel Evers
Citaat van: Michel Evers op zondag 04 oktober 2020, 14:52:26

Blijkbaar kan dat, gezien de reactie van Wim, geen enkel kwaad.


Oké....  :D
Dag en nachtregeling
Ik weet het niet zeker meer of het hier op het forum was, maar ik heb ooit een video gezien van een model baan met een automatische dag - en nachtlicht regeling.
Daarbij verduisterde het licht langzaam vanzelf of verhelderde het licht net als in de ochtend.
Als ik mij niet vergis ging dat geheel automatisch.
Weet iemand waar ik dat weer kan vinden?
Re: Baan van Michel Evers
 @citaat Peter de geluidsman heeft zoiets.
Re: Baan van Michel Evers
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Baan van Michel Evers
 @citaat

Klopt  :)

Eindelijk de verlichting werkt filmpje.


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: Baan van Michel Evers
Lid sinds: 2019

Fantasietjes op de baan

offline
Re: Baan van Michel Evers
Wat die Peter allemaal niet fixt...
Re: Baan van Michel Evers
Peter,

bedankt. Toch nog eens een keertje doorlezen. En ook wat anderen gebouwd hebben.

Groeten,
Michel
Sluitlichten
Lid sinds: 2019

offline
Sluitlichten
Ik zou graag weten hoeveel en op welke wijze sluitlichten gevoerd worden. Daar zullen namelijk in de echte wereld best regels voor gelden.

Twee of één sluitlicht, links of rechts, boven of beneden, knipperde - of constant brandende lichten, rood of wit dan wel een andere kleur. Ik ben erg benieuwd.

Momenteel ben ik nog bezig wat verlichting in passagierswagons te maken welke onafhankelijk van de loc die er voor staat geregeld worden. Dus functiedecoder plaatsen incl. een mini interface relais. Ik laat de lichten via een relais branden en niet rechtstreeks op de decoders. De reden hiervoor is de maximale belasting van de meestal erg kleine functiedecoders en het feit dat de voeding en massa dan van de rails afkomstig is, waardoor ik uit de weg kan met enkelpolige stroomvoerende koppelingen en de massa dus via de wielen. Uiteraard moet ik dan wel per wagon een gelijkrichter plaatsen om geen flikkerende LED's te krijgen. Maar och, dat is het minste. Tot nu toe werkt alles.

En omdat ik toch met de verlichting bezig ben wil ik gelijk sluitlichten plaatsen. Vandaar mijn vraag.
De sluitlichten komen overigens wel direct op de decoders. Ik kan dan mooi de sterkte regelen en ze eventueel laten knipperen mochten de voorschriften zo zijn.

Morgen komen mijn Streamliners wagons van Marklin binnen. Ik ben erg benieuwd. Ik weet niet meer of daar al verlichting in zat, zo niet dan weet ik wat te doen.