Nieuws:

Heb je vragen over de werking van het Stichting 3rail Forum? Krijg deze beantwoord in de Forumtips.

Baan van Michel Evers

Gestart door Michel Evers zaterdag 19 oktober 2019, 10:54:31

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re: Baan van Michel Evers
Citaat van: Erik Baas op maandag 03 februari 2020, 17:45:07
Citaat van: Michel Evers op maandag 03 februari 2020, 16:23:52
bredere sleper
Hm, als een normale sleper in bochten al naast de puko's valt zal een verbrede sleper al gauw in aanraking komen met de railstaven (in een bocht) of met de strijkregels (op het afbuigende spoor van een wissel). Vrees ik...
Erik,

ik denk dat ook, maar daarom is het nog wel de moeite waard om het te proberen. Behalve 2 slepers, wat soldeertin en een beetje werk kost het niets.
Ik ben zelf ook erg benieuwd.
Het zal voor het komende weekend zijn denk ik.
Re: Baan van Michel Evers
Lid sinds: 2018

offline
Re: Baan van Michel Evers
I hear you. :-)

Een ander wild idee: is er ruimte in de loc om een accu of batterij in te bouwen? Dan zou je misschien de regelprint en de draadloze afstandsbediening van een "My World" -trein (25 euro op MP) kunnen gebruiken, en heb je helemaal geen sleper meer nodig.
Re: Baan van Michel Evers
Erik,

dank je wel voor je idee. En de accu moet opgeladen worden?

Er is sowieso geen plaats meer voor, kijk maar eens naar het eerste filmpje van de Alco. Het filmpje waar ze haar jas nog niet aan heeft. De motor is vrij groot en ligt over dwars. Daaraan zitten de vliegwielen en vervolgens aan beide zijden een dubbele kruiskoppeling met daar tussen een verbindings as. Ik moest al behoorlijk zoeken om plaats voor de speaker te hebben. Want als het ook maar enigszins kan gebruik ik de complete omkasting van de speaker vanwege het vollere geluid. Dat maakt best verschil.
Maar wel leuk dat je er aan mee denkt. Het had ook een optie kunnen zijn.
Vandaag een verloren gewaande loc, gekocht 21-12-2019, alsnog ontvangen. Die ben ik nu nog even aan het verbouwen. Een rangeerloc, Märklin 3001.
Het blijft zulk mooi spul en als ze dan na ombouw ook nog eens zo mooi rijden dan ben ik weer helemaal blij. 😀 😃.
Ik zit nu aan de 34 loc?s. Moet echt eens stoppen met kopen en ombouwen. Het baantje is niet zo groot. Begint een verslaving te worden lijkt wel. 😆😆
Re: Baan van Michel Evers
Lid sinds: 2018

offline
Re: Baan van Michel Evers
Ach, wat heet meedenken... 't Was meer een brainstorm.  ;-)
Re: Baan van Michel Evers
Erik,

je gedachte over de verbreding van de sleper klopt wel. Ik stond vanavond zo eens naar de wissels te kijken en zag dat er inderdaad maar heel weinig ruimte is voor verbreding van de sleper. Ik denk niet dat het meer dan 2mm aan iedere kant zou mogen zijn, anders raakt de sleper inderdaad de wisseltongen of andere delen die beter niet geraakt kunnen worden.
Re: Baan van Michel Evers
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Baan van Michel Evers
Heb je van die Alco RS2 de bouwtekeningen (spareparts) gevonden?
Ik zat even te kijken naar tekeningen van verwante modellen, en zag dat bijna alle draaistellen zo zijn uitgevoerd als deze engine (zie bijlage).
Die is uitneembaar in twee delen (zie overige bijlages), maar de bodemplaat waar je op de foto's tegen aan kijkt, zit al vast in de onderste helft van het draaistel. (Ik zat natuurlijk te bedenken of die plaat een functie had, of er deels uit weg kon).
Re: Baan van Michel Evers
Jan,

de bodemplaat is makkelijk te verwijderen vanaf de onderzijde. Maar de gehele ruimte is opgevuld met tandwielen. Dus wanneer ik de aandrijving van een van de draaistellen zou verwijderen dan is het probleem zo opgelost. De loc heeft daarna nog maar 2 aangedreven assen i.p.v. alle vier. Als ik er aan denk zal ik vandaag, het is al middernacht geweest, foto?s maken.

Bedankt voor het meedenken.
Re: Baan van Michel Evers
Citaat van: Jan22 op woensdag 05 februari 2020, 00:10:25
Heb je van die Alco RS2 de bouwtekeningen (spareparts) gevonden?

Helaas niet en ik heb heel wat afgezocht.
Wel de RS3, maar die is toch op veel punten anders.

Ik kwam er achter dat de Alco RS2 die ik heb niet van Bachmann is maar van Walthers. Dat is ook de reden dat de wielsets verschillen. Ik was op het verkeerde been gezet om dat de andere, die ik nog moet ombouwen, wel van Bachmann is. Ik heb vandaag aan de fa. Walthers de technische gegevens en de reserve onderdelen lijst gevraagd.

Zijn de tekeningen die jij plaatste gedeelten van een gehele bouw tekening?
Re: Baan van Michel Evers
De beloofde foto's van de ALCO RS2
Re: Baan van Michel Evers
Vandaag heb ik iTrain, de proefversie, geactiveerd. Ik had zin in een rustige dag en dacht dus eens een beetje in de software te kunnen gaan rondneuzen. Mijn CS2 opgestart, laptop gestart, netwerkverbindingen in orde, handleiding er bij. en toen was het klaar. Geen verbinding tussen laptop en CS2. ik moet dus een of meerdere interfaces hebben. Ik kan dan wel weer zelf uit zoeken wat ik nodig heb, maar even hier vragen is zeker zo goed. Bij deze dus. Welke interfaces kan ik het best gebruiken en waarvoor? Ik las dat er diversen zijn met allemaal weer apart functies. En ik maar denken dat ik alleen tijdens mijn werk tegen het feit aan loop dat er geen eenheid en meestal ook geen compatibility is wat dit soort apparatuur betreft. In de hobbywereld is het dus niet anders.  :( :(
Re: Baan van Michel Evers
 @citaat Ik ga er van uit dat je met interface bedoeld vanuit iTrain?
Dan kies je Märklin Central Station 2/3 in tabblad Algemeen. In het tabblad Verbinding zet je het IP-adres van je CS2. Deze moeten wel in hetzelfde netwerk segment zitten.
Re: Baan van Michel Evers
Dat heb ik dus verkeerd gelezen. Ik was in de veronderstelling dat er nog een interface moest tussen het CS2 en iTrain, maar het CS2 is de interface, de interface tussen iTrain en de baan.
Dank je wel.
Re: Baan van Michel Evers
Lid sinds: 2019

Fantasietjes op de baan

offline
Re: Baan van Michel Evers
I know the feeling...😉
Re: Baan van Michel Evers
Citaat van: wimpietje op woensdag 05 februari 2020, 22:05:23
I know the feeling...😉
Ja Wim,
we zijn geen 25 jaar meer.
En dan te bedenken dat ik voor mijn werk zo dikwijls met communicatie en interfaces tussen diverse systemen te maken heb.
En dan lees ik dit verkeerd. Wel een lachertje.
Och, gelukkig heb ik weer eens bewezen ook nog steeds mens te zijn. 😜😜
Re: Baan van Michel Evers
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Baan van Michel Evers
Citaat van: Michel Evers op woensdag 05 februari 2020, 10:37:18
niet van Bachmann is maar van Walthers.
Vandaar: ik kon geen Bachmann RS2 vinden, wel diesels die er sterk op leken, en van die bouwtekeningen maakte ik screenshots van de constructie. Bij Walthers is het bedroevend gesteld met bouwtekeningen (ik vond geen forum en geen spare part lists online, wel een reference bible, maar tegen betaling).
Walters heeft vele versies en uitvoeringen gemaakt van de ALCO RS2, enkele zijn nog te koop (in China). De eerste locs zijn van voor 2005 (de zogenaamde proto's), en daarvan zijn de wielstellen met tandwielen nog te koop per set van 2 tegelijk in de USA. Er zijn bij de diverse Walthers spare parts shops wel nog allerlei body-details te koop van de serie, tot en met de schijnwerpers toe. Het kijkt me een hobby op zich.  :D Ik beperk me toch maar tot de Zwitserse.
Re: Baan van Michel Evers
Lid sinds: 2019

Fantasietjes op de baan

offline
Re: Baan van Michel Evers
Citaat van: Michel Evers op zondag 02 februari 2020, 11:18:41
Citaat van: wimpietje op zondag 02 februari 2020, 10:56:38
@citaat2
heb ook soms dat probleem, niet met alle locs....
Soms stropt de voorste koppeling van een Loc daar..
Benieuwd naar tips...

Wim,

ik ziet op jouw baan ook drieweg wissels. Kennen die dat zelfde probleem? Als dat nl. niet zo is dan kan ik ook uit de voeten met een drieweg wissel?

Groeten, Michel

Nu pas gezien Michel , 🤭
Ja , ik gebruik ook 3-weg wissels. Daar heb ik dat probleem minder. Echter gebeurt het niet altijd en ook niet met alle locs. Als ik er met wat meer snelheid over ga stelt zich het probleem niet zo. Er is dus geen lijn in te trekken wat betekent dat de echte oorzaak moeilijk vast te stellen is, maar ik ga me eens een dezer alleen met dit bezig houden en laat het je wel weten
Groetjes & sorry voor de delay 😉
Wim
Re: Baan van Michel Evers
Dank je wel.
Ik ben benieuwd wat er uit komt.

Bij mijn Engelse wissel, die ik kort geleden nog maar heb vervangen vanwege de ontsporing frequentie, is de situatie niet verbeterd. Ik zag wel dat een van de wisseltongen niet volledig om gaat. Dat blijft een ruimte over van ongeveer 1 mm. Dat is sowieso niet goed, want daar lopen de wielen tegen aan. Als ik de betreffende wisseltongen tegen de rail staaf aan duw ontspoort aan die zijde in ieder geval minder. Ik vind overigens de Engelse wissel maar een slecht product. Normale wissels hebben een veersysteem waardoor de tongen goed tegen de railstaven blijven zitten. De Engelse wissel heeft dat niet. Je kunt het ook zien als je de wissels met de hand om zet. Wanneer je dat langzaam doet zie je bij de normale wissel de tongen plots om gaan. Dat is het veersysteem die dat doet. Bij de Engelse gebeurt dat niet. Ik ga de oude Engelse wissel eens helemaal uit elkaar halen om te kijken hoe de omzetting werkt en wat ik eventueel kan doen.
Wordt vervolgd.
Re: Baan van Michel Evers
Lid sinds: 2011

offline
Re: Baan van Michel Evers
 Brainwaveje...

Passen er geen wielen met een iets grotere diameter op de asjes van de ALCO ? Zodat een sleper onder een draaistel meer ruimte heeft?
Of is dat ideetje al eens voorbij gekomen?..

Mvg Harry





Re: Baan van Michel Evers
Citaat van: Har op donderdag 06 februari 2020, 07:39:17
Brainwaveje...

Passen er geen wielen met een iets grotere diameter op de asjes van de ALCO ? Zodat een sleper onder een draaistel meer ruimte heeft?
Of is dat ideetje al eens voorbij gekomen?..

Mvg Harry
Harry,

dank je. Dat is nog niet voorbij gekomen. Ik zal vandaag eens kijken hoeveel ruimte er zit tussen bovenzijde van de wielen en het chassis. Maar het zou mij niet verbazen als die ruimte al erg krap is. In dat geval kan ik grotere wielen vergeten.
Re: Baan van Michel Evers
Citaat van: Jan22 op woensdag 05 februari 2020, 22:55:30
Bij Walthers is het bedroevend gesteld met bouwtekeningen (ik vond geen forum en geen spare part lists online, wel een reference bible, maar tegen betaling).
Walters heeft vele versies en uitvoeringen gemaakt van de ALCO RS2, enkele zijn nog te koop (in China). De eerste locs zijn van voor 2005 (de zogenaamde proto's), en daarvan zijn de wielstellen met tandwielen nog te koop per set van 2 tegelijk in de USA. Er zijn bij de diverse Walthers spare parts shops wel nog allerlei body-details te koop van de serie, tot en met de schijnwerpers toe.
Hoi Jan,

klopt allemaal. Waarschijnlijk dezelfde sites gevonden die ik heb gevonden. Het enige wat ik bij deze loc nog interessant vind om te verbeteren is het rijden en de storingen die daarbij nu nog op treden. Ik had ook geschreven dat de draaistellen onvoldoende kunnen draaien voor het rijden op de bochten met een klein radius. Ik denk dat dat wel mee valt. Waarschijnlijk komt het doordat de sleper naast de puco?s valt. Als ik de loc over de rail duw en er dus voor waak dat de sleper van de puco?s gaat, doet de loc het goed. Dus, eerst de sleper op lossen. Wagon er achter en stroomvoerende koppelingen. Een wagon met een diesel tank er op. Altijd handig om door te kunnen blijven rijden. Een kolen trein heeft uiteindelijk ook kolen bij zich.
Re: Baan van Michel Evers
Citaat van: Michel Evers op woensdag 05 februari 2020, 21:33:42
Dat heb ik dus verkeerd gelezen. Ik was in de veronderstelling dat er nog een interface moest tussen het CS2 en iTrain, maar het CS2 is de interface, de interface tussen iTrain en de baan.
Dank je wel.
Om voor dit soort vragen een apart topic te openen op het iTrain-forum is ook weer zo wat :D
Re: Baan van Michel Evers
Gisteren heb ik weer ?gezondigd? en mijn loc verzameling uitgebreid met 4 Rivarossi?s nog uit de tijd dat Rivarossi nog Rivarossi was. Wat een prachtige, gedetailleerde locomotieven. Hoewel na het faillissement van Rivarossi de mallen snel zijn opgekocht door anderen, worden ze zo niet meer gemaakt. Twee zijn al gedigitaliseerd en de andere 2 moeten nog. De gedigitaliseerde zijn echter DC en dus moet er nog een sleper onder en de polariteit van alle wielen gelijk maken. Als ze klaar zijn zal ik ze hier op het forum laten zien.
Re: Baan van Michel Evers
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Baan van Michel Evers
Ben benieuwd  :P
Re: Baan van Michel Evers
Tony,
ik zal inmiddels wel net als jij loc?s e.d. in kast en laden moeten gaat zetten omdat het schaduwstation aardig vol begint te raken. Maar ik vond deze loc?s zo mooi dat ik ze niet kon laten staan.
Echt verslaafd denk ik 😂😂
Re: Baan van Michel Evers
Lid sinds: 2019

Fantasietjes op de baan

offline
Re: Baan van Michel Evers
Toon ons je aanwinsten Michel...
Re: Baan van Michel Evers
 :D :D :D
Ik heb zelf nog geen foto?s gemaakt. Ik heb wel foto?s die de verkoper gemaakt heeft en een foto van het internet van een van de loc?s. Volgens mij is het echt een verslaving. Maar och, kan weinig kwijt.


De bovenste drie loc?s zijn in het echt, echte krachtpatsers geweest denk ik. Er zit bij alle drie een dubbele set stoomcilinders op. De complete aandrijving is dan ook dubbel uitgevoerd. En als je die dan nog eens 90 graden van elkaar verschuift, wat men toe ook wel gedaan zal hebben, krijg je het idee van een viercilinder brandstof motor.
Re: Baan van Michel Evers
Lid sinds: 2019

Fantasietjes op de baan

offline
Re: Baan van Michel Evers
Die eerste 2 vind ik geweldig; welk is de minimum radius hiervoor?
Re: Baan van Michel Evers
Citaat van: wimpietje op zondag 09 februari 2020, 10:17:25
Die eerste 2 vind ik geweldig; welk is de minimum radius hiervoor?
Hoi Wim,
R3 en ingewikkelde wisselstraten zouden de loc?s probleemloos moeten aankunnen. Mijn Engelse wissel? Ik voel er steeds meer voor om mijn Engelse wissel te verwijderen. Ik kan tot nu toe nog steeds niet ontdekken wat het probleem is. Het vreemde is dat ik de wissel al vernieuwd heb en het probleem blijft. Wat zou kunnen is dat voor het oprijden van de wissel een heel klein bochtje ligt. Van de andere kant wordt dit soort wissels dikwijls gebruikt in combinatie met gewone wissels, waardoor er bijna altijd een bocht voor ligt. Ik moet hier nog eens goed over nadenken.
Re: Baan van Michel Evers
Een andere issue.
Ik heb ergens deze link vandaag gehaald:
https://www.dyacegoods.com/m%E3%A4rklin-trix-h0-e516520-entst%E3%B6rdrossel-39%E2%B5h-11a-1-st%E3%BCck-516520-neu-p-236023.htm
Ik moest een aantal ontstoringsspoeltjes hebben en had geen zin om verder te zoeken. Dus bij deze webshop besteld met nog wat andere dingen. Betaald met, gelukkig, Paypal. Nadien niets meer gehoord of ontvangen.
Gelukkig met PayPal betaald en hun om een onderzoek gevraagd. Zij hebben informatie aan de verkoper gevraagd en dus ook nooit gekregen. Vandaag bericht ontvangen van PayPal dat ik van hen mijn geld terug krijg. Mooi natuurlijk, maar mijn ergernis dat er zulke oplichters zijn blijft.
Dus, een gewaarschuwd mens telt voor twee. Koop daar niet, betaal zoveel mogelijk met PayPal of een andere betaal services op het internet, omdat die bijna altijd wel een soort garantie hebben dat je je geld terug krijgt bij wanprestatie van de verkoper of kwijt geraken door de vervoerder e.d.
Re: Baan van Michel Evers
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Baan van Michel Evers
Dat zijn flinke jongens, die je aangeschaft hebt, Michel  :thumbup:

Ik ga voor de groene Duitser  :P

Grtz Tony

Dat bochtje voor je kruiswissel zou de boosdoener wel kunnen zijn.
Ben je weleens met je vingers over de puko's en de railstaven gegaan ( ook voor en na de wissel ) ?
Daar zou ook de boosdoener kunnen zitten. Puko of rail scheef of te hoog.
Re: Baan van Michel Evers
Lid sinds: 2019

Fantasietjes op de baan

offline
Re: Baan van Michel Evers
Hi Michel
toch geweldige locs hoor
Ben al aan t testen geweest
Als ik ze mooi vlak leg en zelfs met een bocht ervoor of na werkt t
Echter bij oudere locs met ander type koppelingen botsen die soms tegen die verhoogde pucos ; ook kijken dat er geen scenery strooisel of zo tussen de tongen komt, dan werken die maar half of zelfs niet
Nu 2 weekjes hicken in Antártica en Argentijns Patagonië
Grtz
Wim
Re: Baan van Michel Evers
@Tony,
ik zou wel balen als de Engelse wissel weg gaat. Die wissel ligt onderaan de helix en zorgt, samen met wat andere gewone wissels er voor dat onafhankelijk in welke baan de omlaag rijdende loc?s ook rijdt, ze kan beneden alle kanten op. Omhoog rijdend hetzelfde. Het maakt niet uit vanwaar de loc?s komen, mede door de Engelse wissel kunnen ze altijd zowel in de binnen- als de buitenbaan omhoog. Wel,probeer ik zo veel mogelijk de buiten baan te gebruiken om omhoog te rijden. Dit vanwege de lengte en daardoor iets minder stijle helling. Mijn helix heeft globaal een stijging van 3% maar de buitenbaan toch iets minder.

@Wim,
De koppelingen! Daar heb ik nog niet aan gedacht. Ik ga dat eens in de gaten houden. Gewoon eens kijken welk soort koppeling de ontspoorde trein heeft.
Dank je wel.

Ga je vakantie houden. Hicken. Ik zou willen dat nog te kunnen. Geniet er van.
Hele fijne vakantie.
Re: Baan van Michel Evers
Vandaag mijn Alco RS2 problemen opgelost, althans getest hoe dat dat het beste kan. En het idee van Peter Degeluidsman is gewoon de allerbeste oplossing. Wagon met sleper aan de loc.
De sleper verbreden was een slecht idee van mij. Ik had een iets bredere sleper van Roco er onder gezet, maar de ellende bleef. Breder ging niet lukken vanwege de wisseltongen en al dat soort dingen op de rails. De loc viel telkens weer stil vanwege of geen contact of sluiting.
Een wagon gepakt en met twee zijdige kleefband een sleper er onder geplakt. Met een losse draad verbonden met de Alco en rijden. Geen enkel probleem gehad. Dus dit wordt hoe ik het oplos. Er zijn zoveel stoomloc?s waar de sleper onder de tender zit, dus waarom niet bij een diesel. Ik heb een aardige wagon gezien met een beetje hoekige tank er op. Lijkt wel wat op zo?n Amerikaanse olie tender die weleens achter een stoomloc hangt. Past in mijn beleving goed bij de Alco. Die wagon ga ik kopen en een beetje in dezelfde kleuren schilderen als de Alco zelf. Dan de sleper er onder en voila, klaar. Komt dus ook weer goed.
En het probleem dat de Alco niet goed door de kleine bochten ging is ook opgelost. Dit probleem zat niet in de draaibeweging van de wielstellen, maar lag eveneens aan de sleper. Door de sleper draaide de loc niet goed. Vandaag met de losse wagon aan de loc de bochten en de wisselstraat in diverse snelheden gedaan. Geen enkel probleem.
Ik hoef dus niet te slijpen aan de locomotief. Gelukkig maar want daar heb ik dus echt een hekel aan. Als het moet dan moet het, maar altijd met tegenzin.  :D :D
Re: Baan van Michel Evers
Ik heb een vraag.
In analoge loc?s zitten dikwijls onderstaande printjes. Die printjes zijn volgens mij in de plaats gekomen van het mechanische rijrichtings relais en tevens zorgt het er voor dat verlichting mee omschakelt. Ik rijd digitaal en zoals jullie weten bouw ik alles zelf om en dus blijven er weleens van zulke printjes over. Voor andere modelspoor machinisten die analoog rijden bouw ik dan die printjes weer in hun loc?s in als er problemen zijn met de relais of als ze de verlichting niet over de motor willen aansluiten maar toch wel gewisseld willen hebben met de rijrichting. Maar ik ben door de printjes heen en dacht ze dus bij Märklin wel te kunnen bestellen, mits ze niet te kostbaar zijn want dan vind ik dat de moeite niet waard eerlijk gezegd.
Een heel verhaal maar de vraag is, weet iemand misschien het artikelnummer of type nummer of iets dergelijks van deze printjes. Ik zoek al een tijdje, maar of ik kan het niet vinden of ze worden niet meer geleverd.
Dus als iemand info heeft hier over dan hoor \ lees ik het graag.
Alvast bedankt.
Re: Baan van Michel Evers
Lid sinds: 2013

BR 103fan forever

offline
Re: Baan van Michel Evers
Michel, als je nog weet uit welke loc je dit printje gehaald hebt, kan je adhv het locnummer of het catalogusnummer via Google nog weleens de bijbehorende webpagina van Märklin vinden, met o.a. de handleiding en de reserveonderdelen (ersatzteile) Vaak kan je  het artikelnummer van de decoder vinden. Mocht deze niet meer leverbaar zijn, dan wil deze nog weleens via ebay etc aangeboden worden.
Re: Baan van Michel Evers
Lid sinds: 2018

offline
Re: Baan van Michel Evers
Dit zou een 24680 moeten zijn, maar ik steek m'n hand er niet voor in het vuur. Zelfs de 3rail wiki geeft geen uitsluitsel...

Zie ook de MTDB.
Re: Baan van Michel Evers
Lid sinds: 2013

BR 103fan forever

offline
Re: Baan van Michel Evers
 @citaat Ik heb de juiste te pakken, zie https://swissbahn.ch/ersatzteile/15339-maerklin-e018845-elektronischer-umschalter.html met nummer E018845

Is helaas niet meer leverbaar  :(
Re: Baan van Michel Evers
Lid sinds: 2018

offline
Re: Baan van Michel Evers
Bingo. Ik denk nu dat 24680 een ouder produkt is, met rechtopstaande "ouderwetse" diodes.

Re: Baan van Michel Evers
Erik, Dick,
dank jullie wel voor de reacties. Dit printje zit in diverse locomotieven en ik ben al bij Märklin aan het zoeken geweest maar krijg of de melding niet gevonden of de melding wordt niet meer geleverd. Dan moet het maar zo zijn. Uiteindelijk is het om anderen te helpen. Als ik het materiaal niet meer heb en kan er ook niet meer aan komen dan houdt het gewoon op.
Maar toch bedankt.
Re: Baan van Michel Evers
Citaat van: brund55 op dinsdag 11 februari 2020, 16:11:28
@citaat2 Ik heb de juiste te pakken, zie https://swissbahn.ch/ersatzteile/15339-maerklin-e018845-elektronischer-umschalter.html met nummer E018845

Is helaas niet meer leverbaar  :(
Ja, precies dezelfde, prijzig voor zo?n simpele functie. Omgerekend ? 27 en dan komen er nog verzendkosten en invoerrechten bij omdat het uit Zwitserland moet komen. Dan gaat zo?n printje meer dan ? 50 kosten. :lol: :lol:
Enfin, niet meer leverbaar dus de mensen hoeven ook niet te kiezen of ze het wel of niet gaan uitgeven daar aan.
Bedankt voor het vinden.
Re: Baan van Michel Evers
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Baan van Michel Evers
Ze zijn af en toe 2e hands nog te koop. Ik herinner me dat ik iemand op de Jaarbeurs in Utrecht destijds heb losgekocht. Hij heette Teun of zoiets.
Ik rij analoog, dus ik hou ze liever zelf, want je weet maar nooit. Bij voorkeur bouw ik geen locs om. DC blijft DC, en AC rijdt analoog op DC, maar b.v. 3-rail wagons met (sluit-)verlichting kunnen wel een elektronische omschakelaar gebruiken (om de verlichting op afstand aan en uit te zetten).
Re: Baan van Michel Evers
Ik heb vanmiddag een begin gemaakt met de ombouw van een van de Rivarossi?s die ik vorige week gekocht heb. Ik ben begonnen met degene die er het slechts uitzag, de 1244. Ik zag dat er wat deeltjes van de kap ooit waren afgebroken en daarna vastgeplakt met ik denk bisonkit of iets dergelijks. Dat werkt dus niet en het hing er ook maar losjes bij. Er af gehaald en veilig opgeborgen. De loc bekeken en de schroeven gevonden om de kap los te maken. Twee schroefjes dus dat ging in ieder geval makkelijk. Maar wat is dat ding vies. Wat doen mensen daar toch mee. In de zandbak spelen of zo. Dat wordt schoonmaken.
Re: Baan van Michel Evers
De motor, die nog functioneert, gedemonteerd en uit elkaar gehaald. Oeps, twee open lagers met losse kogeltjes. Zie foto?s. Hopelijk is er geen gevallen want die vind ik nooit meer. De motor is oud en roestig maar werkt nog wel. Gelukkig maar voor het geval ik geen vervanger kan vinden. Er daar kan ik wel wat hulp bij gebruiken. Weet iemand webshops of service bedrijfjes die voor dit soort motoren vervangers heeft? In ieder geval eens kijken bij Lemo-Solar in Duitsland. Het lijkt of je in Duitsland makkelijker van die specialistische shops kunt vinden als in Nederland. Het mooiste zou zijn Faulhaber of Maxon motor, maar andere goed aangeschreven motor vind ik ook prima. Motor aan de kant en de rest maar eerst eens heel goed schoonmaken. Daarna het potentiaal van de wielen gelijk maken en aan het chassis aansluiten. Lampje er uit en LED er in, sleper er onder waarvoor ik bij deze loc gelukkig plaats genoeg heb.
Re: Baan van Michel Evers
De gehele locomotief is inmiddels schoon. Tijdens het hanteren van de loc, hoe voorzichtig ik ook doe, braken er allerlei kleine details af. Die worden, nadat ik klaar ben, met goede lijm terug op hun plaats gezet.

Het was even zoeken vanwaar de loc in zijn DC toestand de spanning vandaan haalde. Ik zeg geen enkele verbinding middels een sleepcontact aan de zijkant van de wielen of iets dergelijks. Wel zat er een draad op de stang waarmee de tender aan de loc moet hangen. Even meten, en jawel hoor, deze stang was geïsoleerd t.o.v. de rest van de loc. De tender, die ik later wilde behandelen er bij gepakt en daar onder zaten draaistellen met sleepcontacten op de assen er in verwerkt. Die waren weer verbonden met de trekhaak voor de tang van de loc.

Begonnen met de aanpassing van een draaistel. Ik had weinig ruimte tussen draaistel en de punt contacten van de rails, maar dit zou toch moeten kunnen. In de loop van de dag bleek duidelijk toch te weinig ruimte voor een sleepcontact. Op de gewone rails ging het wel, maar bij wissels e.d. werd de loc uit de rails gedrukt.

Vandaag dan maar starten met het monteren van een sleepcontact onder de loc. En het plaatsen van de decoder. Voorlopig gaat de oude motor terug. Ik wil er nog wel een Faulhaber, Maxon of andere heel goede motor in zetten, maar moet eerst eens uitzoeken wat er in past.

De motor zit op een hele rare plaats. Vind ik toch. De motor zit nl. op de plaats van de bedieningsruimte van de lok. Je kijk ook zo tegen de motorplaat aan. Aan de motor zit een lange aandrijf as die naar een haakse overbrenging gaat halverwege de loc. Dan met een kleine as naar beneden naar de volgende haakse overbrenging rechtstreeks op een van de assen. de rest van de assen worden aangedreven door al de aandrijf stangen.

De loc is een vrij oude loc, ergens in de, ik denk 60 / begin 70 jaren.
Re: Baan van Michel Evers
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Baan van Michel Evers
Het is nog een hele ingreep om deze loc weer rijvaardig te krijgen Michel, maar dat dat gaat jou wel lukken.

Jammer dat er delen afbreken dat is toch niet de bedoeling, hopelijk zie je er na het lijmen niets meer van.



Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: Baan van Michel Evers
Ik denk dat dat afbreken te maken heeft met de leeftijd van de loc.
Veel soorten plastic verliezen op den duur toch flexibiliteit en kracht.
Ook denk ik dat die onderdelen niet als een geheel met de rest zijn gefabriceerd en door de gebruiker er later zelf op gemonteerd moesten worden. Op sommige van die onderdelen zitten ook kleine pennen en in het chassis de gaatjes.

Het is inderdaad jammer dat het gebeurd, hoe voorzichtig ik ook ben. En neem maar van mij aan dat ik voorzichtig en zuinig ben met al mijn spullen en dus ook met deze loc. Ik ben dikwijls ?zeikerig zuinig? op alles wat we hebben. Sorry voor het woord, maar weet even geen ander. :D
Het voordeel van die zuinigheid is dat alles toch wel veel langer mee gaat. Een nadeel is dat je niet snel andere dingen nodig hebt en dus vele jaren tegen hetzelfde aan kijkt. Ik vind dat niet erg maar Tina houdt wel van verandering van tijd tot tijd.  :roll: :roll:
Re: Baan van Michel Evers
Lid sinds: 2019

Fantasietjes op de baan

offline
Re: Baan van Michel Evers
Volhouden Michel; geduld heb jij wel 🤗👏🏻👏🏻👏🏻
Re: Baan van Michel Evers
Wim,
terug van vakantie of stuur je je berichten vanaf je vakantiebestemming?

De huidige ombouw klus is toch groter dan ik verwachtte. Ik kan het ook niet af maken vandaag. Er moeten bij de tender nieuwe wielen onder. AC wielen. Ik zie nu geen kans om het potentiaal van links en rechts gelijk te maken. Nu is dat niet zo punt omdat het gewone standaard wielen zijn zo te zien.

Van de locomotief kunnen de wielen dezelfde blijven. Gelukkig maar, want waar vind je andere wielen die er op gelijken. En andere wielen past niet bij zo een oude loc. Ik kan het potentiaal van de wielen van de loc wel gelijk maken door een koperen plakstrip op de behuizing te plakken met daar een schuimlaag achter. Of de speciale koperen verende stripjes van Marklin. Hierdoor worden eigenlijk alle wielen met elkaar verbonden. Maar heb dat ook niet in huis. Dus een filmpje van de loc zal nog even moeten wachten. Wel ben ik de decoder al aan het plaatsen en aansluiten. Dan kan ik strak testen en gebruik dan een wagon om spanning en massa naar de loc te brengen. Leuk werk. Ik doe dat echt graag al dit pruts werk.

Afgelopen week heb ik op mijn werk een aanvraag gedaan om te laten uitrekenen wat het mij aan inkomen scheelt als ik eerder met pensioen ga. Ik ben 63 jaar, ben 80 tot 100 % afgekeurd en werk nog 7 uur per week. Doordat ik best wat specialistisch werk lever wilde mijn werkgever mij 10 jaren geleden, ten tijde van mijn afkeuring, niet kwijt. Toen is uitgerekend wat ik nog mocht en kon werken en kwam men uit op 7 uren per week verdeelt over 4 dagen. Maar zo langzamerhand vind ik het welletjes. Dus wie weet is dit het laatste jaar van mijn carrière. Als het lukt dan wordt ik daarna fulltime modelspoorbaan machinist.  :P :P
Re: Baan van Michel Evers
Lid sinds: 2019

Fantasietjes op de baan

offline
Re: Baan van Michel Evers
 @citaat
Vanaf vakantiebestemming 😂🤗
Re: Baan van Michel Evers
De ombouw van zowel de Alco RS2 als de Rivarossi 1244 heb ik tot nu toe niet kunnen afronden. Bij beide loc?s heb ik materiaal nodig welke op verschillende plaatsen in bestelling staat. Helaas was het blijkbaar niet allemaal op voorraad en dus is het wachten. Ook heb ik nog een HAG half afgewerkt staan. Staat ook op materiaal te wachten, welke sinds gisteren onderweg zou zijn vanuit Zwitserland. Dat duurt dus nu nog zeker 2 weken. Geduld is een schone zaak wordt gezegd.  :neutral: :neutral: