Nieuws:

Wil je ook treinenplaatjes in je onderschrift? Lees hier verder hoe je dat instelt op jouw profiel!

Baan van Michel Evers

Gestart door Michel Evers zaterdag 19 oktober 2019, 10:54:31

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re: Baan van Michel Evers
Lid sinds: 2019

Fantasietjes op de baan

online
Re: Baan van Michel Evers
Ik heb al van alles gemixed , voor mij het beste resultaat , qua geluidsdemping , is xps 5 met kurk ( 2mm) Dikker wordt me te hoog;aantal decibel  vermindering : nfc , meet dit op gevoel ,met naakte oor🤗😂
Re: Baan van Michel Evers
Wat geschreven is over de tafel als klankkast, denk ik dat dat helemaal waar is. Mijn tafel is dicht en bestaat onder de multiplexplaat uit een raamwerk van latten. Zo heb ik aan de onderzijde dus allemaal kastjes van 30 x 30 x 10 cm die aan 1 kant dicht zijn. En net op die kant rijden, weliswaar op een kurklaag van 5 mm dik, alle treinen. Dus eigenlijk zijn het allemaal speaker boxen. Als ik daar wat zin in heb wil ik bij wijze van proef een gedeelte van die boxen voorzien van schuimrubber in de vorm van eierdoppen.
En het andere wat geschreven is, de klankkast die zowel C als M rails zijn, klopt denk ik ook helemaal.
Natuurlijk is het zo dat voor de ene zijn baan zo stil mogelijk moet zijn, terwijl de andere wat geluiden juist prettig vindt. Ieder zijn smaak zeg in dan maar.
Re: Baan van Michel Evers
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Baan van Michel Evers
Citaat van: Michel Evers op maandag 13 januari 2020, 07:43:50
Mijn tafel is dicht en bestaat onder de multiplexplaat uit een raamwerk van latten.
Ik heb 3 oudere segmenten die ook zo zijn. De rest is multiplex, geklemd op profielstaal.
Met groene plaat erop hoor ik alleen het ruisen van wielen en sleper op de rails.

Net als bij enkele anderen maakt het spoor (en de snelweg) op zolder meer herrie dan de eigen baan (in herbouw).
Als je 55 dB door DHV berekende herrie aan de buitengevel hebt, kan dat kleine beetje binnenherrie een ander (partner of buren) net teveel zijn.  Daar hebben anderen misschien minder last van. Een 3-rail vriend zet z'n oorbellen gewoon uit, en dan hoort hij het niet.
Ik hoop dat hij kan liplezen, want dat leidt snel tot misverstanden.  >:-D
Re: Baan van Michel Evers
Als op veilingen wat wordt gekocht en later blijk dat e.e.a. niet goed is, minder van kwaliteit is als omschreven, de beschrijving niet juist is, enz., dan is het raadzaam om bij de  verkoper je beklag te doen. Vertel daarbij duidelijk waar je het niet mee eens bent en wat je bijvoorbeeld zelf geconstateerd hebt. Maak ook foto?s, video?s, o.i.d.
Ik heb de verkoper van mijn gele Canadese drieling, GM EMD F7 Alaska, ook per e-mail laten weten dat er kromme assen en slingerende tandwielen in de lok zaten.
Dit weekend heb ik keurig excuses gehad van hem en een credit van ? 50 is onderweg. Zo zijn toch de kosten van de nieuwe onderdelen en de verzendkosten vergoed.
Re: Baan van Michel Evers
De afgelopen dagen weer eens enkele dagen noodzakelijk ziek op bed moeten doorbrengen. Dat hoort er bij zal ik maar denken. Ook nog enkele loc?s gedigitaliseerd. Het is bijna lopende band werk. Ik kan wel zeggen er aardig in bedreven te geraken. Behalve 1 stoomloc ging het eigenlijk allemaal gelijk goed. Bij de betreffende stoomloc was ik zo dom om de decoder toch in de loc zelf te plaatsen. Echt veel te weinig ruimte en dus alles verplaatst naar de tender. Toen weer de fout gemaakt om te dikke draad te gebruiken tussen loc en tender. Hoewel de draad toch maar 0,05 was, was deze toch nog iets te dik en ontspoorde de tender telkens weer. Dus met wat overgebleven draad van decoders alle verbindingen tussen de loc en de tender weer vernieuwd. Daarna liep alles zoals het behoort te lopen. Inmiddels dus hele dunne draad, net als deze al aan de decoders gemonteerd zit, besteld en ontvangen.

Voor een andere kleine loc heb ik een Loksound 5 micro besteld omdat ik op de voorhand al ruimte gebrek zie. Blijkt dat aan deze decoder dus een vlakkabeltje zit met 8-polig stekkertje. Beetje vreemd, want zo een stekkertje en dus ook contra stekkertje nemen best weer veel ruimte in. Dat wordt dus gewoon er af knippen en even doormeten welke aansluiting wat is. Dat gaat ook weer goed komen.
Ik denk dat ik nog 5 loc?s moet ombouwen en dat dan alles digitaal is. En gezien ik voorlopig  :D genoeg rijdend materieel heb, is het ombouwen voor dan in ieder geval klaar, tenzij iemand natuurlijk vraagt zijn 25 loc?s voor hem te doen.  :lol: :lol:

We hebben het meestal over zijn en over hem. Is dit een typisch mannen hobby?
Mijn vrouw Tina, oftewel zoals Dirk-Jan schrijft, Raad van Bestuur en Directie, komt wel eens boven op de zolder en vindt het leuk om de baan te zien ?groeien?, maar dat is het dan wel zo een beetje.
Re: Baan van Michel Evers
Lid sinds: 2019

Fantasietjes op de baan

online
Re: Baan van Michel Evers
Dag Michel
Hoop dat je er eeer bovenop bent
Wat betreft die Raad : mijn vrouwtje komt ook vaak kijken en vragen stellen over wat /waarom ik doe en dat is toch geweldig , niet..
Grtz
Wim
Re: Baan van Michel Evers
Hej Wim,

helemaal oké ben ik nog steeds niet. De vraag is of dat nog wel komt en dus moet ik het er maar mee doen en dat valt dikwijls erg tegen. Zoals de planning nu is wordt ik op 9 maart en 23 maart weer eens geopereerd. Dezelfde operaties die in september vorig jaar mislukte. Ik heb daar een hard hoofd in. Men kan ook niet garanderen dat het nu wel goed gaat. Mislukt het weer dan houdt het op en is deze behandeling niet voor mij geschikt. Als dat zo uitpakt ben ik genoodzaakt de rest van mijn leven hele zware pijnmedicatie te moeten gebruik, zoals ik nu al doe. Wat dat betreft lijk ik wel een junkie. De bijwerkingen van al die medicatie maken het bijna onmogelijk om een gewoon leven te lijden. Het klinkt alsof ik klaag, maar dat is niet zo. Ik ben er alleen erg open over. Anderen mogen best weten wat er speelt zodat ze misschien kunnen begrijpen wat ik voel.

Tot voor elke jaren geleden trainde en reed ik onze twee paarden. Dat was voor mij een echte afleiding en kon ik mijn lijfelijke ellende wat naar de achtergrond dringen. Dat werkte goed, totdat het rijden echt niet meer ging. Daarna mij op de fotografie gestort, workshops gedaan, opleidingen gevolgd, enz. Zie mijn website. Maar dit gaf toch onvoldoende afleiding. En dus vorig jaar mijn jeugd hobby weer herpakt. En zoals met alles ga ik er dan gelijk vol tegen aan. Hele fijne bezigheid, maar de afleiding die ik had zoals bij het trainen en rijden van onze paarden heb ik niet meer. Het is natuurlijk ook appels met peren vergelijken.

Enfin, wat achtergrond over mij. Lees het en vergeet het zou ik zeggen.
Re: Baan van Michel Evers
Lid sinds: 2012

offline
Re: Baan van Michel Evers
vroeg of laat krijgen we allemaal te maken met lichamelijke problemen die permanent of tijdelijk zijn,waarbij er dan slechte en goede dagen zijn.Het hoort bij het leven en de een gaat er al wat beter mee om dan de andere.Ik hoop dat jouw operaties lukken en dat je toch nog een beetje kan genieten van het leven,


mvg,
Michel
Re: Baan van Michel Evers
Lid sinds: 2019

Fantasietjes op de baan

online
Re: Baan van Michel Evers
Tumbs up voor je operatie. Je moet er natuurlijk zelf in geloven. Wij steunen je hoor  :thumbup:
Re: Baan van Michel Evers
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Baan van Michel Evers
Ik hoop dat de geplande operaties goed uitpakken Michiel, en ze dit keer wel slagen.


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: Baan van Michel Evers
Citaat van: ramdani op maandag 20 januari 2020, 17:36:35
vroeg of laat krijgen we allemaal te maken met lichamelijke problemen die permanent of tijdelijk zijn,waarbij er dan slechte en goede dagen zijn.Het hoort bij het leven en de een gaat er al wat beter mee om dan de andere.Ik hoop dat jouw operaties lukken en dat je toch nog een beetje kan genieten van het leven,

mvg,
Michel

Hoi Michel,
je hebt helemaal gelijk alleen begonnen bij mij de problemen al toen ik nog geen 35 jaar was. Maar ik heb ondanks dat genoten van het leven hoor en probeer dat nog steeds te doen hoewel ik eerlijk moet toegeven dat dat wel steeds moeilijker wordt. Als de operatie slaagt en het geïmplanteerde stuk techniek bij mij ook nog eens werkt, wat we niet eens weten omdat we de vorige keer niet zo ver zijn gekomen, dan zal het weer wat makkelijker gaan om te kunnen genieten.

Wim, Peter, Michel en alle anderen,
bedankt voor jullie medeleven. Ik stel dat zeer op prijs.
Nu sluiten we dit onderwerp maar af, anders wordt het een ander soort forum dan waar het voor bedoeld is. :roll:
Re: Baan van Michel Evers
Een tijdje terug een V200.1 gekocht die er erg goed, toch wel een beetje nieuw, uitzag. Het enige wat miste was een raampje. Verder moest deze natuurlijk ook nog gedigitaliseerd worden. Hoe dat gemiste raampje opgelost? Simpel. Er zijn best heel veel winkeltjes die stapels loc?s en wagons hebben staan, de meeste in een belabberde toestand. Toch zo een belabberde V200.1 er bij gevonden en gekocht voor weinig geld. Nu heb ik dus allerlei reserve onderdelen, veel goedkoper als onderdelen bij Märklin bestellen, als die er al zijn en duur zijn en nog eens een kapitaal aan verzending kosten. En ja, het passende raampje zat er bij. Nu heb ik dus een zo goed als nieuwe V200.1 voor betrekkelijk weinig geld. Decoder er in, LED?s er in en een machinist zoeken die nog met dit soort loc?s kan rijden.


https://youtu.be/Ajx2U6k0yaI
Re: Baan van Michel Evers
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Baan van Michel Evers
Hoi Michel,

Hele mooie aanwinst en voor alles inzetbaar  :thumbup:
Knap, dat je dat digitaliseren zelf doet ook !

De treinhobby heeft vele facetten en invalshoeken en iedereen kan er op zijn eigen manier en op alle niveaus mee bezig zijn.
Ook als de rest van je lichaam niet alles meer wil; zolang je ogen en handen nog (enigermate) functioneren, kun je er veel plezier en voldoening aan beleven.
Als mede-opvarende in zo'n zelfde schuitje brengt het ook mij veel goeds en het forum voegt daar nog een extra dimensie aan toe  ;)
Ik hoop dat maart 2020 jouw maand wordt !

Grtz Tony
Re: Baan van Michel Evers
Tony,

dank je wel. Ik waardeer dit. En, v.w.b. het forum, helemaal mee eens.

Inmiddels al de nodige loc?s omgebouwd. Momenteel bezig aan twee Amerikaanse loc?s. Die moeten behalve gedigitaliseerd worden ook nog eens van DC naar AC veranderen. Ik gebruik het liefst dan toch de originele materialen omdat anders de ?look? van de loc teveel wijzigt. Zo zal ik niet de wielen wijzigen in AC wielen, maar gewoon het potentiaal van links en rechts gelijk maken. Hierdoor kan ik de originele oude wielen blijven gebruiken. Wel net zo mooi.
Re: Baan van Michel Evers
Van het overgebleven materiaal ná een ombouw, bewaar ik e.e.a. Daarmee kan ik dan weer anderen helpen met het repareren van hun materieel. Een gedeelte van de ?model machinisten? rijdt nog heel graag analoog. En ook daar valt best wat voor te zeggen. En dus bewaar ik veel analoog materiaal om die ?machinisten? te kunnen helpen. Vandaag ga ik dus een analoge V200 van mijn neef Edward voorzien van verlichting die mee omwisselt met de rijrichting. Normaal gesproken is een analoog loc voorzien van een omschakel relais. De Märklin omschakel relais hebben maar 1 wissel contact en dus wisselt de verlichting niet mee om. HAG omschakel relais hebben 2 wissel contacten. Dus dat is een optie. En de 2-de optie die ik ook heb liggen is de elektronische omschakeling. Voordeel daarvan is dat de korte hobbelige beweging die een loc weleens kan maken bij rijrichting omschakeling, verleden tijd is. Overigens is die hobbelige beweging dikwijls te wijten aan een slechte veer van het omschakel relais. Te strakke veer geeft deze beweging. Een te losse veer zorgt er voor dat bij hoge snelheid, lees hogere spanning, de loc plots onbedoeld omschakelt. Enfin, na vandaag is er weer iemand blij.
Re: Baan van Michel Evers
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Baan van Michel Evers
Hoi Michel,

Leuk dat het gelukt is deze V200 weer bruikbaar te maken, het blijft een icoon op de baan  :thumbup:

Hier mag er straks ook een rond rijden  :)


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: Baan van Michel Evers
Lid sinds: 2006

M* en bezig te digitaliseren

offline
Re: Baan van Michel Evers
@Michel
Meer rijrichting wisselende verlichting kan ook met het bestaande relais worden gerealiseerd.
Verbind de ?sleperdraad? van de koplampen met het niet geschakelde contact van het rijrichtingsrelais. Zo ook de andere kant, dan wisselt de verlichting met de rijrichting.
Het brandt iets minder fel omdat de stroom voor de lamp via de motor loopt.
Re: Baan van Michel Evers
Rob,

helemaal juist, maar niet alleen branden de lampjes iets minder omdat de spanning verdeeld wordt over motor en lampjes, maar ook de motor heeft iets minder vermogen. Of dat allemaal te zien of te merken is, betwijfel ik. Maar och, ik heb die ?oude? spullen toch liggen dus gelijk maar gebruiken. De motor loopt al met het regelprintje er in. Dus nu nog de lampjes aansluiten en klaar is Kees, in dit geval Michel. Maar eerst even een wandeling met de honden. Even uitwaaien.
Dank je wel voor je reactie. Is altijd welkom.
Re: Baan van Michel Evers
Lid sinds: 2018

offline
Re: Baan van Michel Evers
De snelheid van mijn 3003 is afgenomen van 152 naar 142 km/h door het op die manier aansluiten van de frontverlichting (1 gloeilampje). Zie https://forum.3rail.nl/index.php?topic=77998.msg1338431#msg1338431
Re: Baan van Michel Evers
Hoi Erik,

ik ben daar best verbaast over, ik had niet zoveel verwacht.. Dus toch niet verkeerd om het overtollige materiaal daar voor te gebruiken.
Bedankt voor het delen. Weer wat bijgeleerd.

Nog even de V200 van neef Edward verder afgewerkt. De elektronische omschakeling is toch wel wat aangenamer dan de mechanische (relais). Geen hobbelige beweging, geen te strakke of te losse veer met alle gevolgen van dien, rijverlichting wisselt mee. Hij zal blij zijn. Hij heeft de loc enkele maanden geleden op Marktplaats gekocht als zijnde goed werkend. Zelfs de ? 45 was er teveel voor. De loc kon absoluut niet goed zijn omdat een van de kunststof tandwielen volledig vast zat door een aantal afgesleten tanden. Een tijdje terug al nieuwe, metalen tandwielen geplaatst en dan nu de omschakeling. Nu begint de loc langzamerhand ? 45 waardig te worden.
Re: Baan van Michel Evers
Afgelopen dagen begonnen met de ombouw van een Bachmann Alco RS2. Dit is een loc die ik al enkele maanden in huis heb via Catawiki gekocht in Oostenrijk met nog een andere Bachmann en de twee HAG-jes. Beide Bachmann zijn DC, dus de motor is geen probleem.

Begonnen met wat materiaal aan de onderzijde van de RS2 weg te frezen om wat ruimte te maken voor de sleper. In het midden van de lok zat een schroef om de motor op zijn plaats te houden en daar dus gebruik van gemaakt om de sleper vast te zetten.
Daarna een of andere regeling verwijderd. Dit board, de H601x#PCB01 ver B, zou een budget decoder zijn welke Bachmann laat maken in China en die alleen dient om de motor aan te sturen en de lampjes te laten branden. Heel het internet afgezocht naar documentatie van dat board en/of schema?s. Ik denk ? misschien kan ik er nog wat mee?. Zelfs op het Bachmann forum kon niemand mij helpen en had ook niemand de gevraagde informatie. Alleen wat ik al schreef. Dus dit board ging de vuilbak in.

Mijn Esu decoder er in geplakt en aangesloten. De aansluiting van de rechter - en linker wielen alsmede beide wielsets aan elkaar geknoopt en aangesloten aan het chassis. Zo is dat alles van gelijke polariteit en wordt de lok ook geregistreerd op het spoor. Daarna, en dat mag ik nooit vergeten, alles door meten met een multimeter om er zeker van te zijn dat er de decoder en motor nergens aan massa liggen. Anders is dat dikwijls einde decoder of in ieder geval toch een gedeelte. Ik heb ergens een lok rijden met een verbrandde lichtuitgang doordat er weer ergens een draad klem zat. Gelukkig kon ik dan makkelijk een andere uitgang pakken en deze herprogrammeren.

Enfin, de lok op het programmeerspoor om de decoder te programmeren. En daarna testen. Hij liep direct heel mooi hoewel ik wat onduidelijke problemen heb met de sleper die soms achter de contactpunten blijft hangen. Waarom weet ik nog niet, maar ik vermoed dat ik nog wat meer materiaal moet weg frezen zodat de sleper meer ruimte krijgt voor verticale beweging.
En verder heb ik een veel ernstiger probleem. De lok zoals die nu is kan alleen over R5 bochten rijden. De wielsets kunnen onvoldoende draaien voor de andere bochten en de lok ontspoort dan ook direct. Dat betekent nog meer frezen en/of slijpen. En dat is nu niet mijn favorietste bezigheid. :O :O
Re: Baan van Michel Evers
Lid sinds: 2019

Fantasietjes op de baan

online
Re: Baan van Michel Evers
Dat lijkt serieus wat werk zeg, respect!
Re: Baan van Michel Evers
Dag Wim,

dat frezen en of slijpen vind ik toch wel een van de minste bezigheden. Je moet zo uitkijken. Even niet goed opletten of als je slijpschijfje of freesje ?hapt? dan heb je gelijk schade. En dat is altijd weer jammer. Bij mij is het zo, dat het feit dat ik weet dat de schade er is, baal ik al van, ook al zie je er niets van.
Ik weet het, een beetje stom maar zo zit ik in elkaar. :lol: :lol:

Ik zal vandaag hier nog wel een filmpje van de lok laten zien.
Re: Baan van Michel Evers
Lid sinds: 2019

Fantasietjes op de baan

online
Re: Baan van Michel Evers
Daaaar begeef ik me voorlopig nog niet aan hoor....
Re: Baan van Michel Evers
Inmiddels denk ik te weten wat het probleem met de sleper van de Alco RS2 is. Ik heb deze in het midden van de loc geplaatst op een vast stuk. Bij alle andere loc met draaistellen zit de sleper onder een draaistel en draait dus mee. Doordat ik de sleper in het midden van de loc, tussen twee draaistellen in geplaatst heb, is deze in bochten niet meer in het midden van de rail. De kopse kanten van de sleper zitten dan net naast de contactpunten met alle gevolgen van dien. Maar echt ruimte om een sleper te monteren onder de draaistellen is er niet. Daar moet ik dus eens goed over denken hoe dat ik dat ga op lossen.
Als het niet lukt bouw ik de loc weer terug om naar analoog en DC en verkoop ik hem maar. Maar eerst eens goed nadenken.
Het zou jammer zijn, want ze loopt erg mooi op de rechte stukken en op de R5 bochten. Ik had wat filmpjes gemaakt, maar de kwaliteit is slecht, dus deleted. Vandaag eens trachten een nieuwe te maken.

Gisteren avond eerst nog een andere Märklin loc, BR 254 153 0, ook wel de Duitse Krokodil genoemd, omgebouwd. Even om mijn gedachte van de Alco af te zetten. Die ombouw verliep snel en zonder ook maar een enkel probleem. Na het programmeren liep die gelijk goed.
Nu staat er nog 1 HAG loc (wacht op onderdelen), de Alco RS2 en die andere Amerikaan en dan zijn alle loc?s digitaal. Er zijn dan nog wel een stuk of 3 loc?s die verbeterd kunnen worden. Maar daar is geen haast bij. Na de operatie van 9 maart a.s. moet ik mij sowieso enige tijd rustig houden.

In Roosendaal staat een oud seinhuisje, Post B, misschien wel het bekendste seinhuisje van Nederland. Dit seinhuisje is enkele jaren geleden in zijn geheel opgepakt en elders neer gezet. Ik heb een bedrijfje gevonden die modelbouw gebouwen maakt door middel van 3D print, Tilly models. En zij verkochten ook dit seinhuis. Ik heb dat dus gekocht om eventueel na mijn operatie in elkaar te gaan zetten. Er is extra veel werk aan omdat 3D print nu eenmaal niet zo keurig afgewerkt is en alles ook dezelfde kleur heeft.
Dus een mooi jobje voor na 9 maart a.s.
Re: Baan van Michel Evers
Even een vraag aan iedereen. In mijn schaduwstation heb ik 1 Engelse wissel (C-rail) in gebruik. Bij menig loc geeft deze wissel problemen en ontsporen ze of vallen ze stil omdat de sleper geen enkel contact meer kan aanraken. Heeft iemand dezelfde ervaring of gehad en hoe is dat eventueel opgelost?
Re: Baan van Michel Evers
Lid sinds: 2020

offline
Re: Baan van Michel Evers
jazeker, dat probleem ken ik. Mijn dampftriebstel kittel komt er ook niet overheen.
Re: Baan van Michel Evers
Lid sinds: 2019

Fantasietjes op de baan

online
Re: Baan van Michel Evers
 @citaat
heb ook soms dat probleem, niet met alle locs....
Soms stropt de voorste koppeling van een Loc daar..
Benieuwd naar tips...
Re: Baan van Michel Evers
Na al dat gepruts gisteren met mij Alco RS2 had ik voor mezelf vandaag een rustige dag in gedachte. Ik denk ?Koploper downloaden en eens een beetje gaan testen?. Ik loop al gelijk tegen een probleem aan. Ik krijg mijn Märklin CS2 niet verbonden met Koploper. Even zoeken levert mij meldingen op dat Koploper Märklin CS2 niet ondersteunt. Dat waren allemaal meldingen van enkele jaren oud. Dus mijn vraag is ?ondersteund Koploper CS2 van Märklin nog steeds niet??
Re: Baan van Michel Evers
Citaat van: wimpietje op zondag 02 februari 2020, 10:56:38
@citaat2
heb ook soms dat probleem, niet met alle locs....
Soms stropt de voorste koppeling van een Loc daar..
Benieuwd naar tips...

Wim,

ik ziet op jouw baan ook drieweg wissels. Kennen die dat zelfde probleem? Als dat nl. niet zo is dan kan ik ook uit de voeten met een drieweg wissel?

Groeten, Michel
Re: Baan van Michel Evers
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

online
Re: Baan van Michel Evers
Beste Michel,

Nee, Koploper ondersteunt niet de CS-en van Märklin, wel de Ecos-en en de CS1R ook (dacht ik)

Groet, Anne W
Re: Baan van Michel Evers
hoi,

Wat is er gemakkelijker om even de handleiding er bij te pakken? Gewoon te downloaden in PDF van Pahasoft.nl. Dan kan je het even opzoeken.

Citaat van: Anne W op zondag 02 februari 2020, 11:26:40
Nee, Koploper ondersteunt niet de CS-en van Märklin, wel de Ecos-en en de CS1R ook (dacht ik)

Het eerste Central Station wordt gewoon ondersteund. De CS2 en CS3 / 3+ niet. Even uit de handleiding van koploper versie 9.4 gekopieerd:



Groet Ronald.
Re: Baan van Michel Evers
Citaat van: Anne W op zondag 02 februari 2020, 11:26:40
Beste Michel,

Nee, Koploper ondersteunt niet de CS-en van Märklin, wel de Ecos-en en de CS1R ook (dacht ik)

Groet, Anne W
Anne,

dank je wel. Dat is balen want natuurlijk heb ik een CS2.
Oké, dat wordt dus een ander programma.
Re: Baan van Michel Evers
hoi,

Citaat van: Michel Evers op zondag 02 februari 2020, 13:26:54
Gewoon beleefd aan andere forum leden vragen. Als er niets meer gevraagd mag worden van wat er op te zoeken valt op het internet, dan kan dit forum zichzelf wel opdoeken.

Eens beleefd vragen is niets mis mee.  :) Het antwoord van Anne W is wel fout en daar doelde ik op.. Want om algemeen antwoorden:  "de CS'en van Märklin worden niet ondersteund is fout". Het CS1 wordt wel ondersteund, alleen de CS2 en CS3 / CS3+ niet.

Citaat van: Michel Evers op zondag 02 februari 2020, 11:14:34
Ik krijg mijn Märklin CS2 niet verbonden met Koploper. Even zoeken levert mij meldingen op dat Koploper Märklin CS2 niet ondersteunt. Dat waren allemaal meldingen van enkele jaren oud. Dus mijn vraag is ?ondersteund Koploper CS2 van Märklin nog steeds niet??

Nee, dat klopt. De CS2 wordt niet ondersteund. Alleen het CS1. Maar dat antwoord was al gegeven. Er is een optie. Alleen dat is puur hobbymatig en niet ondersteund door de ontwikkelaar van Koploper. Je kan met een speciaal programma het CS2 wel aansturen met koploper. Er was ooit hier en op het koploperforum een gebruiker die het had geschreven, zie ook dit draadje: Koploper en cs2/3. Of dat nog ergens te krijgen is en of het goed werkt is de vraag.

Groet Ronald.
Re: Baan van Michel Evers
Zoals beloofd de ALCO RS2.


Allereerst testrijden zonder de loc te sluiten zodat als er iets fout is ik er nog makkelijk bij kan.
Op de vliegwielen heb ik met viltstift zwarte streepjes gezet om het draaien beter te kunnen zien. De regeling bestaat uit 128 stappen en zelfs bij de eerste stap is er al een hele mooie beweging.


https://youtu.be/XY2hnypS8iA


Daarna een langer recht stuk even vol uit. Dan kan alleen aan de achterzijde van mijn baan dus zie je alleen de bovenzijde vooruit gaan. Maar best snel voor een loc zonder rubberen bandjes om de wielen.


https://youtu.be/efkq0eMBXhg


En dan de finale 😃. Is volle vaart de spiraal in om aan het einde voor ons neus te stoppen. Aan het einde is duidelijk het klapperen van de sleper te horen.


https://youtu.be/o8Wec4Y4mqc


Het zou jammer zijn als ik het draaistel - en het sleperprobleem niet opgelost krijg. Lukt dat wel dan de loc nog weatheren om dat plastic zicht te doen verdwijnen.
Re: Baan van Michel Evers
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

offline
Re: Baan van Michel Evers
Knap werk, die ombouwprojecten die jij doet.  :thumbup: :thumbup: :thumbup:

Citaat van: Michel Evers op zondag 02 februari 2020, 09:00:14In mijn schaduwstation heb ik 1 Engelse wissel (C-rail) in gebruik. Bij menig loc geeft deze wissel problemen en ontsporen ze of vallen ze stil omdat de sleper geen enkel contact meer kan aanraken.

Dat is een tegenvaller. Als 'ie nog vrij nieuw is, zou ik hem terugsturen naar de winkel.

Ik heb zes engelse wisssels. Bij heel langzaam rijden valt er wel eens een loc stil, daarom rij ik over de wissels meestal niet heel langzaam. De laatste ontsporing op een wissel is echter al weer een tijdje geleden, en dat was mijn eigen fout: ik wilde een duwtrein veel te hard door een slanke boogwissel laten rijden. Met tenminste een matig tempo rijdend gaan al m'n treinen zonder ontsporingen over al m'n wissels. Ik heb al wel gemerkt dat bepaalde wissels een goede test vormen voor de koppelingen van mijn wagons: als die niet helemaal goed zijn afgesteld, zie ik op bepaalde plaatsen wat vonken springen, terwijl diezelfde treinen verder overal goed rijden. Dat gebeurt dan steevast als die trein hetzelfde punt passeert. Het blijft echter bij wat vonken; blijkbaar is er heel even kortsluiting. Doorgaans is het voldoende om de volgorde van de wagons te veranderen. Als dat niet helpt, wordt het priegelen met de koppeling, maar dat is meer werk.

Met bepaalde wissels bedoel ik trouwens niet een bepaald type wissel. Op de meeste engelse wissels op mijn baan rijdt namelijk alles prima; ééntje is - blijkbaar - wat gevoeliger. Dat geldt ook voor enkele van m'n slanke wissels. Ik heb ze allemaal nieuw gekocht, maar vond het niet ernstig genoeg om ze terug te sturen. Als meerdere locs problemen mee hebben, zoals bij jou, dan is het een ander verhaal.
Re: Baan van Michel Evers
Dank je wel. Dat ombouwen vind ik erg leuk om te doen. Eerst alles er uit, ander materiaal er in, aansluiten, doormeten, wat bits en bytes er in en gaan. Toch heerlijk als je dan ziet hoe netjes ze rijden. Zelfs bij de 1- ste stap van de 128 rijden ze al, zonder horten of stoten. Ik ben dan ook erg tevreden. Jammer van de Alco RS2. Maar ik heb daar ook vertrouwen in dat het goed komt. Dus, wanneer iemand loc?s heeft die gedigitaliseerd moeten worden en dat zelf niet ziet zitten, ik wil best helpen. Maar ik neem aan dat bijna iedereen het zelf doet, zo moeilijk is dat niet.

De Engelse wissel geeft niet bij ieder loc problemen en ook bij bepaalde loc?s niet telkens. Er zat een wat oudere wissel in en die heb ik afgelopen vrijdag vervangen door een nieuwe. Maar die problemen bleven. Dus wat ik ga doen is kijken wanneer het meestal gebeurd, hoe de loc?s die het betreft rijden, komende uit en gaande in welke richting. Dan daar een camera neer zetten met zicht op de wielen, sleper en de contact punten. Na een ontsporing in slow motion kijken wat er gebeurd. Ik vermoed dat de wisseltongen bewegen, maar weet dat niet zeker. Wordt vervolgd.
Re: Baan van Michel Evers
Lid sinds: 2014

offline
Re: Baan van Michel Evers
Wat van sleper heb je onder de alco zitten?
Re: Baan van Michel Evers
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

offline
Re: Baan van Michel Evers
Citaat van: Michel Evers op zondag 02 februari 2020, 21:46:26Ik vermoed dat de wisseltongen bewegen

Dat herinnert me eraan dat ik een kleine twee jaar geleden één keer een engelse wissel heb teruggestuurd. Er was af en toe een ontsporing. Na nauwkeurig kijken wat er gebeurde, kwam ik erachter dat de aandrijving de wisseltongen niet helemaal omzette. Met de hand omzetten ging wél goed. Nadat ik dat had ontdekt, heb ik verder niet geprobeerd om het zelf op te lossen, de wissel was immers nog bijna nieuw. Terug, en per omgaande een nieuwe gekregen.


Enne, mocht ik nog eens een loc willen laten ombouwen, weet ik nu waar ik moet zijn  :).
Re: Baan van Michel Evers
Citaat van: speeltmettreintjes op maandag 03 februari 2020, 00:39:36
Enne, mocht ik nog eens een loc willen laten ombouwen, weet ik nu waar ik moet zijn  :) .
Prima, laat maar weten.

En voor wat betreft de Engelse wissel, misschien een leuk project om daar eens een servo op te zetten. Een groot voordeel van een Servo is dat de wisseltongen vast staan na omzetting.
Re: Baan van Michel Evers
Citaat van: hmmglaser op zondag 02 februari 2020, 23:03:01
Wat van sleper heb je onder de alco zitten?
Hallo,

een gewone sleper van Märklin. Het probleem is de plaats waar ik die gezet heb. De Alco heeft 2 wielstellen met elk 2 assen. Alle 4 de assen worden aangedreven middels een dwars geplaatste motor, 4 stuks kruiskoppelingen en in de wielstellen een aantal trapeziumvormige tandwielen. Ingenieus gemaakt moet ik zeggen. Maar dat houdt in dat de bodem van de wielstellen toch wel erg dicht bij de contactpunten komen. Daar heb ik dus weinig ruimte voor een sleper en dus heb ik die geplaatst op het vaste gedeelte van het chassis keurig in het midden. Waar ik dus niet aan gedacht heb is dat dat midden in bochten niet meer boven het midden van de rails hangt. Het gevolg is dat de sleper in bochten gedeeltelijk naast de contactpunten komt. En dus begint de sleper te springen om er weer op te komen. E.e.a. is heel duidelijk zichtbaar. Een bredere sleper zou een oplossing kunnen zijn. Een andere oplossing is om toch te proberen de sleper onder een wielstel te plaatsen, maar dan blijft er weinig vering over. Wat ook nog kan is de tandwielen uit een van de wielstellen halen zodat de bodem een heel stuk hoger komt of zelfs kan komen te vervallen. Dan kan de sleper er net zo onder als bij de andere loc?s. Nadeel is dat de loc dan maar wordt aangedreven door 2 assen, iets wat natuurlijk bij veel loc?s standaard is. Maar dan kom ik weer voor het volgende probleem te staan, en dat is dat geen van de assen is voorzien van anti slipbandjes. Met die 4 aangedreven assen merk je dat niet, maar met 2 weet ik bijna zeker dat de zaak slipt. Bandjes er op zou kunnen, maar dan moet ik ook de wielen wisselen voor wielen met een kleine rand om de rubberen bandjes op zijn plaats te houden. Of zelf draaien, maar zo?n kleine draaibank heb ik (nog) niet. Ik moet dus eens goed nadenken wat ik ga doen.
Ik hoop het probleem een beetje duidelijk omschreven te hebben. Ideeën zijn welkom.
Re: Baan van Michel Evers
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Baan van Michel Evers
Hoi Michel,

Ik ben weer bij  :)

Je zou ook de stroomvoorziening via een stroomvoerende koppeling kunnen doen en de sleper en eventueel massa ( dan een 2 polige koppeling gebruiken ) in een achterliggende wagon kunnen realiseren.

De loc kruipt mooi, ik zou de loc niet terugbouwen en verkopen, wellicht is bovenstaande oplossing jou oplossing  :)


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: Baan van Michel Evers
Hoi Peter,

ja, verkopen zou jammer zijn.
Ik moet eerlijk bekennen dat jouw idee ook al door mijn hoofd gespookt heeft, hoewel ik niet aan de stroomvoerende koppeling heb gedacht.
Een wagon er achter waar met grote letters Shell, BP of een ander olie merk. M.a.w. geen kolen tender maar een diesel olie tender.  :D

En waar ik ook aan heb gedacht, is het verbreden van de sleper. Een sleper in de lengte over helft slijpen. Daarna beide helften aan een ander sleper solderen of eventueel hardsolderen. Dat alles natuurlijk helemaal glad polijsten. Dit is te doen en zoals ik het probleem kan zien zou het ook een oplossing kunnen zijn. Ik kan alleen niet overzien hoe zo?n bredere sleper zicht gedraagt op de baan, in bochten, over wissels e.d.

Ik laat de loc gewoon even rusten en ga eens goed bedenken wat wijsheid is.
Jouw idee komt er in ieder geval bij.
Dank je wel.
Re: Baan van Michel Evers
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

offline
Re: Baan van Michel Evers
Citaat van: Michel Evers op maandag 03 februari 2020, 01:36:39Ik hoop het probleem een beetje duidelijk omschreven te hebben. Ideeën zijn welkom.

Ik denk dat ik het snap: door de overhang in de bocht zit de sleper niet meer goed boven de puco's, en hoe krapper de bocht, hoe erger het is. Het mooist lijkt het me als je iets zou bedenken om de sleper toch onder een wielstel te bevestigen, maar hoe dat zou moeten, zou ik ook niet weten. Teruggaan van 4 naar 2 aangedreven assen vind ik zonde.

Ik heb nog wel een ander idee: de afwijking is het kleinst bij de wielstellen en het grootst in het midden van de loc. Wat als je twee korte slepers slepers gebruikt, eentje vlak naast elk wielstel? Dan zullen de slepers ook in een bocht netjes op de puco's blijven.

Er is misschien een aandachtspunt als de loc moet rijden op een baan met meerdere boostersecties. Ik weet er het fijne niet van, maar heb wel eens gelezen dat het niet de bedoeling is om tegelijkertijd stroom af te nemen van verschillende boosters. Als een normale sleper echter over een sectie-overgang gaat, gebeurt dat ook. In wat oudere posts en met andere centrales of boosters lees ik wel eens wat over oplossingen zoals een sleperwipper. Met een CS 3 en bijbehorende booster 60175 is dat niet nodig: de sleper mag gewoon over die overgang, zo heb ik begrepen.
Re: Baan van Michel Evers
Te weinig ruimte voor 2 slepers en een sleper onder een wielstel heeft heel weinig veer ruimde. Misschien maar zo?n 2 á 3 mm. Nu is het wel zo dat de wielstellen zelf behoorlijk beweeglijk zijn. Niet alleen de draaibeweging, maar ook kantelen van voor naar achteren en vv. Ik laat het even rusten. Het gaat best goed komen en dan laat ik weten hoe en waarvoor ik gekozen heb.

De booster kwestie.
Hoe sluit je 2 of meer boosters op een grote baan aan als ze niet met elkaar in verbinding mogen komen? Uiteraard isoleer je de diverse baandelen van elkaar, maar zowel slepers als de wielen zorgen er voor dat ze regelmatig, hetzij kort, met elkaar verbonden zijn.
Re: Baan van Michel Evers
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Baan van Michel Evers
Citaat van: Michel Evers op maandag 03 februari 2020, 13:30:34
Ik laat het even rusten. Het gaat best goed komen
(...)
De booster kwestie.
(...)
:D te laat - ik wilde me er net eens in gaan verdiepen (hoeft dus voorlopig niet meer).
Ik keek naar de twee draaistellen, zie bijlage, en zat me te bedenken hoe ik dat zou aanvliegen.
Bij kruisende sporen moet er ruimte zijn om de gekozen sleper nog wat te laten opveren.
Dus dacht ik aan een sleper gemaakt uit een wagonsleper (t.b.v. de verlichting, mooi dun materiaal), met een klein, indrukbaar, zigzagje erin, maar de constructie moet ook stug genoeg blijven (om niet te vervormen).

Van boosters heb ik geen benul.


Re: Baan van Michel Evers
Jan,


ik vind het wel een prettig idee dat jullie allemaal meedenken.
Ik heb het al dikwijls gezegd, heerlijk zo?n forum.  Voorheen zou ik negatief hebben gereageerd als men mij zou vragen lid te worden van een forum. Dat is helemaal weg, alleen maar positiviteit daar voor in de plaats.

Je ziet, heel weinig ruimte voor een sleper onder deze wielstellen. Ik denk dat een ?energie wagon?, weer een nieuwe naam er bij 😆, de beste oplossing is. Maar ik wil de optie om de sleper te verbreden toch ook uit proberen. Niet geschoten is altijd mis. En om een bredere sleper te testen hoef ik aan de loc niets meer te doen.

Bedankt voor je idee en reactie.
Re: Baan van Michel Evers
Lid sinds: 2018

Carpe Diem

offline
Re: Baan van Michel Evers
Hallo Michel,

ik heb je topic doorgenomen en complimenten voor je doorzettingsvermogen en je creativiteit.
Je schaduwstation ziet er zeer goed uit en ik heb er veel van opgestoken.
Ook je ombouw werkzaamheden klinken geweldig. Ik ben daarover ook aan het nadenken maar de eerste schroeven moeten nog uit een loc gedraaid worden.

Ik hoop van harte dat je gezondheid je hobby niet in de weg komt te staan en dat je nog vele mooie modelbaanhobbyjaren mag beleven!

Met vriendelijke groeten,
Egon
Re: Baan van Michel Evers
Lid sinds: 2018

offline
Re: Baan van Michel Evers
Citaat van: Michel Evers op maandag 03 februari 2020, 16:23:52
bredere sleper
Hm, als een normale sleper in bochten al naast de puko's valt zal een verbrede sleper al gauw in aanraking komen met de railstaven (in een bocht) of met de strijkregels (op het afbuigende spoor van een wissel). Vrees ik...
Re: Baan van Michel Evers
Citaat van: Eno2605 op maandag 03 februari 2020, 17:36:50
Ik ben daarover ook aan het nadenken maar de eerste schroeven moeten nog uit een loc gedraaid worden.

Egon,

dank je wel voor je reactie en de complimenten.😃
Als je hulp nodig hebt met het een of ander, gewoon even een seintje geven. Als ik kan dan help ik en als ook ik het niet weet zeg ik dat ook gewoon.

Michel