Nieuws: De 12,5 jaar 3railforum jubileum set is nog verkrijgbaar!! Lees alles erover in het Info Topic of bestel gelijk in onze webshop!
+  3railforum
|-+  Modelbaanbouw & Scenery
| |-+  Modelbaanbouw
| | |-+  Baan van Michel Evers
Pagina's: 1 2 [3]   Omlaag

Auteur Topic: Baan van Michel Evers  (gelezen 7548 keer)

Jan22

• Stamgast
  • Zonder dwarsliggers spoort het niet
Re: Baan van Michel Evers
« Reactie #100 Gepost op: woensdag 20 november 2019, 17:47:37 »

Misschien moet ik eens kijken om zulke telexen er zelf op te bouwen. Het lijkt mij inderdaad veel handiger als ontkoppelrails.
Ambitieus, maar je hebt gelijk. De telex was zondermeer een van Märklin's top-uitvindingen. Helaas hadden de meeste analoog rijders er grote problemen mee (en zij die decoders moesten inbouwen met telex-functionaliteit nog meer).
Dus als je zoekt naar de diverse merken, dan zul je vooral ontkoppelrails-types vinden in plaats van soorten telex-koppelingen.

Alle mij bekende telexkoppelingtypes (scrabbel woord) zijn door Märklin ontwikkeld, omdat alleen AC beschikte over het wondermiddel rijrichting-omschakelpuls. DC-rijders hadden het moeilijker: dat was de keerzijde van het simpel ompolen van de rijrichting.
De beste kans ligt bij Tams. Die had een eigen ontwikkellijn voor allerlei handige elektronische foefjes waar een 3-railer niet buiten kon.
Jan Willem

Brig, Delémont.

Michel Evers

• Toffe Gast
    • Michel Evers
« Reactie #101 Gepost op: donderdag 21 november 2019, 18:20:04 »

Gelukkig, het zwart garen en het wiel zijn al uitgevonden.
Evenals een Märklinl loc voorzien van automatische koppelingen.
Super toch dit forum.

https://forum.3rail.nl/index.php?topic=67553.0
Hier kan ik waarschijnlijk wel wat mee.
« Laatst bewerkt op: donderdag 21 november 2019, 18:48:54 door Michel Evers »

Heel,veel treinplezier gewenst,

Michel

speeltmettreintjes

• Stamgast
  • IIIb
    • Diesel DHG 500 trekt Shell ketelwagens
« Reactie #102 Gepost op: vrijdag 22 november 2019, 16:41:47 »

Naast de diesels met telex die ik al heb, zou ik ook best een paar stomers met telex willen hebben. Af en toe brengt Märklin die uit en ook nu zijn er verschillende in het programma, maar niet in de periode die ik graag zou zien. Zal ik dan, in plaats van rustig afwachten tot er wat nieuws komt, zelf maar proberen een telex in te bouwen?

Nu heb ik nog nooit een loc omgebouwd en heb ik er ook helemaal geen plannen voor, maar mijn nieuwsgierigheid is inmiddels wel gewekt. Na even googelen kwam ik bij de digitale koppelingen van Krois terecht, en ook bij deze handleiding. Als ik het zo lees, lijkt me dit helemaal niet moeilijk. Ik heb alleen geen idee hoe goed zo'n Krois koppeling dan werkt.

Groeten, Rob                              Mijn baan

basjuh1981

• Stamgast
  • Den Haag Staatsspoor 1900
    • Testbaan "Die Sauerlandbahn"
« Reactie #103 Gepost op: vrijdag 22 november 2019, 17:02:52 »

@citaat Kijk even in het topic van Ben bij de buren. Hij gebruikt dat soort koppelingen.
K-rail, CS3+, iTrain, Tijdperk III: 1960 - 1965
Baanplan "Die Sauerlandbahn"
Mijn YouTube-kanaal

Michel Evers

• Toffe Gast
    • Michel Evers
« Reactie #104 Gepost op: vrijdag 22 november 2019, 17:17:10 »

Rob,
ik denk dat er een mini klein spoeltje in verwerkt is wat middels magnetisme de koppeling ontkoppelt. Ik ben mezelf nog wat verder aan het verdiepen geweest en ik denk dat het te doen is. Toch zeker als het loc's met decoder met timer functie zijn. Ik zag op de site www.etsemmen.nl een klein timertje welke je voor de koppeling kunt aansluiten. https://www.etsemmen.nl/KROIS-Z21-tijdschakeling  Die timer is in te stellen op een enkele seconde. vooral voor de analoge loc's en die loc's met decoder zonder timer functie is dat wel lekker handig. De koppelingen kunnen er nl. niet tegen als ze langer dan enkele seconden onder spanning staan. Dit timertje schakelt af ná ingestelde tijd ook al is de aansturing langer. Wat ook nog kan, is een vraag neerleggen bij een elektro / elektronica forum, m.b.t. het zelf maken van zo een timertje. Aan materiaal kost dat dan heel erg weinig. Bijvoorbeeld https://www.circuitsonline.net/. Succes. Ik ben erg benieuwd.

Zelf ben ik momenteel bezig met mijn schaduwstation uit te leggen ongeveer zoals jij die getekend had. Jouw ervaring met banen maken heeft mij veel geholpen. Mijn oprechte dank daar voor. Alleen heb ik de aansluiting naar de spiraal iets langer gemaakt zodat deze niet boven het aanrijspoor komt te liggen. Dit i.v.m. de op die plaats nog te geringe hoogte. Eén recht stuk was voldoende. De kopsporen heb ik iets naar binnen gelegd om nog makkelijker de steunen kwijt te kunnen voor de zichtlaag. Als het dan naar mijn zin is kan ik dit weekend nog de ontbrekende passtukken bestellen.
« Laatst bewerkt op: vrijdag 22 november 2019, 17:51:37 door Michel Evers »

Michel

speeltmettreintjes

• Stamgast
  • IIIb
    • Diesel DHG 500 trekt Shell ketelwagens
« Reactie #105 Gepost op: vrijdag 22 november 2019, 18:08:22 »

@citaat @citaat
Als Ben die koppelingen gebruikt, zie ik dat als een aanbeveling. Bedankt voor de tip.

Succes. Ik ben erg benieuwd.
Ik ook, maar misschien heb ik de verkeerde indruk gewekt: het is niet iets dat waar ik op korte termijn aan ga beginnen. Ik heb nog heel veel andere dingen te doen en heb ook niet eens een oude stomer om mee te experimenteren. Maar mocht ik er toevallig eentje voor een zacht prijsje tegenkomen, dan is het goed om te weten dat het zelf inbouwen van een telex een serieuze optie is. En vandaag heb ik al geleerd dat ik van tevoren moet opletten dat er al een decoder in zit die voldoende stroom kan leveren en die in staat moet zijn om na een paar seconden automatisch de stroom uit te schakelen.

Alleen heb ik de aansluiting naar de spiraal iets langer gemaakt zodat deze niet boven het aanrijspoor komt te liggen. Dit i.v.m. de op die plaats nog te geringe hoogte.
Ja, dat is inderdaad goed oppassen. Jouw oplossing, een extra rechte, is een prima oplossing.

Als je nog eens terugkijkt naar de ontwerpen die ik zoal heb gepost, zul je zien dat de helix meestal niet of nauwelijks boven de wisselstraat aan de ingang van het schaduwstation ligt, maar iets naar links. Soms had ik daarvoor onderin de helix wat ruimere bochten gebruikt dan R3/R4, soms ook gewoon een recht stukje. In die gevallen waar de buitenbocht van de helix desondanks nog boven het schaduwstation lag, had ik gecontroleerd of het mogelijk was om voldoende hoogteverschil te bereiken en dat was steeds het geval. Soms was het daarvoor wél nodig om 'slim' met de hoogtes te werken. Bij één van de ontwerpen heb ik zelfs laten zien hoe ik me dat had voorgesteld. De helix kon daar niet verder naar links, daar lag immers het extra spoor om te kunnen rondrijden in het schaduwstation.
Groeten, Rob                              Mijn baan

Michel Evers

• Toffe Gast
    • Michel Evers
« Reactie #106 Gepost op: vrijdag 22 november 2019, 23:24:41 »

Jij weet banen zo handig in elkaar te zetten, zonder al teveel kleine passtukjes. Ik zie soms in rondingen net één rail met een ander radius waardoor het verderop dat ineens veel beter uit komt. Het geheim zit in jouw spreadsheets denk ik  :D :D
Ik kan dan wel praktische banen maken, maar net de laatste aansluitingen zijn dan een zootje passtukjes bij elkaar. En dan zie ik jouw oplossing en dan denk ik, ja, zo moet dat dus.
Ik kan dat heel erg waarderen. Dank je wel.

Michel

Michel Evers

• Toffe Gast
    • Michel Evers
« Reactie #107 Gepost op: zaterdag 23 november 2019, 18:03:58 »

Ik heb maanden geleden een Esu decoder per ongeluk “opgeblazen”. Dat is waarschijnlijk gebeurd bij het sluiten van de kap van de omgebouwde loc. Daardoor is er, denk ik toch, wat druk gekomen op de decoder waardoor de isolatie daarvan kapot gegaan is aan een scherp randje of iets dergelijks. Op advies van Bentink modelspoor uit Apeldoorn de defecte decoder naar hun gezonden. Ook Mark (hmmglazer) wees mij op die optie.
Vandaag bericht ontvangen dat de decoder door de fabriek onder garantie /coulance behandeld is. Toch erg netjes gezien het feit dat het echt mijn eigen schuld was.
Dus voor iedereen die zoiets aan de hand heeft gehad, niet weggooien, maar opsturen. Niet geschoten is altijd mis.
« Laatst bewerkt op: zaterdag 23 november 2019, 18:06:33 door Michel Evers »

Michel

Michel Evers

• Toffe Gast
    • Michel Evers
« Reactie #108 Gepost op: woensdag 27 november 2019, 16:21:05 »

Afgelopen dagen heb ik gewerkt aan de verhoging van mijn klimspiraal. Hierdoor komt de zichtlaag op ongeveer 1 meter te liggen en de ruimte tussen het onderstation en zichtlaag wordt ongeveer 30 cm. E.e.a. heb ik gedaan op advies van een aantal forumleden. De reden om de spiraal te verhogen was voornamelijk de vergroting van de ruimte tussen de lagen. Daardoor kan ik nu eigenlijk overal bij indien er storingen zijn. Een aangename bijkomstigheid is dat de zichtlaag ook weer wat hoger komt waardoor er aan werken voor mij een veel kleinere belasting is. Een klein minpuntje is de overgebleven ruimte tussen het schuine dak en de zichtlaag. Maar geen onoverkomelijk minpunt
Mijn oprechte dank aan alle forumleden die mij de afgelopen weken hebben geholpen met al hun adviezen en ideeën.

Michel

Tony

• Vaste Inboedel
  • Märklin fahren-ärger sparen
« Reactie #109 Gepost op: woensdag 27 november 2019, 17:18:53 »

Dertig centimeter tussenruimte is een verstandige beslissing, Michel.

Ik het het maaiveld op mijn banen op 105 cm en dat bevalt uitstekend.
De wat mindere ruimte in hoogte bij de schuinte van het dak is een kwestie van in/aanpassen van de scenery.

Grtz Tony
63-jarige digibeet en dit vind ik leuk; schilderen, gitaar spelen, avonturen met Carl beleven, mijn banen handmatig bedienen en met ouwe troep iets nieuws maken

Topic: Modelbaanbouw http://forum.3rail.nl/index.php?topic=49787.msg879109#msg879109

basjuh1981

• Stamgast
« Reactie #110 Gepost op: donderdag 28 november 2019, 08:11:27 »

Michel,

Ik vind je spiraal een beetje iel uitzien. Ik zou aan de binnenkant nog wat draadeinden plaatsen. Daar wordt de spiraal wat steviger van.
Mijn YouTube-kanaal

wimpietje

• Zeer Toffe Gast
  • Fantasietjes op de baan
    • Mijn baan
« Reactie #111 Gepost op: donderdag 28 november 2019, 10:19:21 »

Inderdaad beetje weinig draadjes, ik doe ze om de 3 rails..,
Grtz
Wim

Michel Evers

• Toffe Gast
    • Michel Evers
« Reactie #112 Gepost op: donderdag 28 november 2019, 16:38:28 »

Michel,

Ik vind je spiraal een beetje iel uitzien. Ik zou aan de binnenkant nog wat draadeinden plaatsen. Daar wordt de spiraal wat steviger van.
Basjuh1981, Wim,

De klimspiraal staat nu nog, tijdelijk, op 4 steunen om zo overal makkelijker bij te kunnen. Eerst wordt de spiraal beplakt met een kurklaag van 4 mm. Daarna komen alle steunen weer terug. Ook aan de binnenzijde ga ik steunen plaatsen. Dus het totaal kan oplopen tot 24 stuks. Dus, ja, nu is het nog een iel geheel, maar het gaat een stevige klimspiraal worden. Met een beetje goede wil en veel slecht weer  :D :D hoop ik de spiraal aan het eind van het weekend zo ver klaar te hebben. Daarna komt er dan zowel aan de buiten - als aan de binnenzijde een opstaande rand tegen aan.. Wanneer materieel dan onverhoopt uit de rails loopt, wordt het tegen gehouden door die rand.
« Laatst bewerkt op: donderdag 28 november 2019, 16:54:21 door Michel Evers »

Michel

basjuh1981

• Stamgast
« Reactie #113 Gepost op: donderdag 28 november 2019, 16:56:09 »

@citaat Duidelijk Michel. Het is natuurlijk niet de bedoeling dat het materieel naar beneden valt ;)
Mijn YouTube-kanaal

wimpietje

• Zeer Toffe Gast
    • Mijn baan
« Reactie #114 Gepost op: donderdag 28 november 2019, 17:51:53 »

Michel, hier mijn randen: vliegengaas, 4 cm hoog.
Gewoon als tip
Grtz
Wim

Michel Evers

• Toffe Gast
    • Michel Evers
« Reactie #115 Gepost op: donderdag 28 november 2019, 17:56:20 »

@citaat2 Duidelijk Michel. Het is natuurlijk niet de bedoeling dat het materieel naar beneden valt ;)
Juist. Natuurlijk is het niet de bedoeling dat er wat ontspoort, maar als het dan toch gebeurt, je weet immers maar nooit, dan heb ik liever dat het niet valt. Daar is het toch allemaal te kostbaar voor, toch?

Michel

Michel Evers

• Toffe Gast
    • Michel Evers
« Reactie #116 Gepost op: donderdag 28 november 2019, 17:58:19 »

Michel, hier mijn randen: vliegengaas, 4 cm hoog.
Gewoon als tip
Grtz
Wim
Kun je daar eens een foto van maken en posten.
Stroken van 4 cm hoog tussen de draadeinden spannen?

Michel

wimpietje

• Zeer Toffe Gast
    • Mijn baan
« Reactie #117 Gepost op: vrijdag 29 november 2019, 05:49:30 »

Bij deze
Grtz
Wim

Michel Evers

• Toffe Gast
    • Michel Evers
« Reactie #118 Gepost op: vrijdag 29 november 2019, 07:31:13 »

Bedankt.
Inderdaad een mogelijkheid.
Ik heb ook al gedacht aan plexiglas. Dat kan makkelijk in stroken gesneden en dan gebroken worden en middels de verfföhn kan het ook gebogen worden.
Enfin, eerst maar eens de kurklaag er op en ook de bovenleiding er in.
De bovenleiding ga ik maken van stroken /strips aluminium, koper of messing, die in houten blokjes wordt vast gezet. De blokjes tegen de onderzijde van de bovenliggende baan lijmen. Nu kan ik overal nog goed bij.
« Laatst bewerkt op: vrijdag 29 november 2019, 07:33:36 door Michel Evers »

Michel

wimpietje

• Zeer Toffe Gast
    • Mijn baan
« Reactie #119 Gepost op: vrijdag 29 november 2019, 07:36:39 »

Ik wou eens iets anders 🤣
Veel plezier Michel
Grtz
Wim

Michel Evers

• Toffe Gast
    • Michel Evers
« Reactie #120 Gepost op: vrijdag 29 november 2019, 09:39:58 »

Anders, maar het voldoet toch prima. Functionaliteit vind ik heel belangrijk. Ik weet nog niet precies wat ik ga gebruiken als rand. Ik heb nog houten stroken liggen van 3 mm dik, dus die kan ik daarvoor gebruiken. Maar jouw idee van dat gaas vind ik ook  :thumbup: . En ook het plexiglas zie ik wel zitten. Ik moet er nog eens goed over denken. Voor de binnenzijden zouden ook gespannen netten kunnen volstaan. Eerst maar eens verder met de bouw gaan vandaag. Kurk snijden en plakken. En daarna de draadeinden allemaal plaatsen en afstellen op hoogte. Daarna wil ik de rails leggen zoals die moet komen. Als dat klaar is laat ik een kleine loc door de spiraal rijden. Aan die loc bind ik een viltstift rechtop vast. Die vilt stift moet dan de baan er boven aanraken. Zo kan ik de plaats van de bovenleiding makkelijk aftekenen.

Michel

ronaldk

• Stamgast
    • H0: Bouw van mijn baan
« Reactie #121 Gepost op: vrijdag 29 november 2019, 13:13:19 »

hoi,

Ik heb ook al gedacht aan plexiglas. Dat kan makkelijk in stroken gesneden en dan gebroken worden en middels de verfföhn kan het ook gebogen worden.

Hoe dik wil je het hebben dan? Een 2mm plaat is meer dan dik zat. Loop naar de goede bouwhandel en je kan daar 2 en 3mm arcylaat krijgen.

Maar jouw idee van dat gaas vind ik ook  :thumbup: .

Leuk idee, maar de kans dat je wagentjes erachter blijven hangen is aanwezig. Zeker zo met de schroeven. Dan kan je net zo goed een stof gebruiken en die spannen.

Voor de binnenzijden zouden ook gespannen netten kunnen volstaan.

Nou... het haken van de wagons zal een probleem zijn. Dan zou je iets van stof kunnen doen als je een vangconstructie wil maken.

Groet Ronald.
De bouw van Poggendam: Op het 3railforum en BNLS-forum

Lobomotion69

• Toffe Gast
« Reactie #122 Gepost op: vrijdag 29 november 2019, 13:16:03 »

Kleine loc? Dan kun je, denk ik, beter een grote stomer nemen en een dunne stift verend in de schoorsteen plaatsen. Staat altijd in het midden en de veer zorgt voor een beter contact met het te markeren materiaal. Om een duidelijke lijn op de bovenliggende plaat te krijgen heb je trekkracht nodig.
Vriendelijke groet, Henk

Michel Evers

• Toffe Gast
    • Michel Evers
« Reactie #123 Gepost op: vrijdag 29 november 2019, 13:22:13 »

Ronald,
het zijn zo maar wat ideeën. En gelukkig worden we gewezen op de nadelen van dat materiaal. Ik weet nog helemaal niet welk materiaal ik ga gebruiken voor de rand. Het is wel zo dat ik de houten strips al heb liggen, overgebleven van iets anders. De kans is dus groot dat het gewoon hout wordt. Maar ik vond dat gaas ook een goed idee en het plexiglas of acryl had ik elders weer gezien.

Maar je hebt gelijk, als het fout gaat kunnen de wagons en loc’s zowel in het gaas als in de netten vast komen te zitten met alle uitsteeksels die ze hebben.
En de binnenzijde ook gewoon een randje.

Dank je wel voor het meedenken.

Henk,
het blijft leuk op dit forum. Alweer zo een goed idee. Je hebt helemaal gelijk. Je ziet, twee weten altijd meer dan één. Dank je wel.
« Laatst bewerkt op: vrijdag 29 november 2019, 13:29:34 door Michel Evers »

Michel

Michel Evers

• Toffe Gast
    • Michel Evers
« Reactie #124 Gepost op: zondag 01 december 2019, 13:05:31 »

De status van het klimspiraal.
Steunen nog op hoogte stellen, recht zetten en borgen met een heel klein druppeltje lijm tegen het los trillen. Aan de binnenzijde ook nog steunen maken om het baanvak horizontaal te krijgen. Randen er nog op maken. Tot heden ben ik zeker niet ontevreden.
« Laatst bewerkt op: zondag 01 december 2019, 13:07:07 door Michel Evers »

Michel

Michel Evers

• Toffe Gast
    • Michel Evers
« Reactie #125 Gepost op: maandag 09 december 2019, 03:49:42 »

Ik heb de perikelen over de wisselaandrijvingen van de C-rail gelezen. Ik heb inmiddels de wissels voorzien van aandrijvingen en kwam daarbij twee verschillende artikelnummers tegen. Namelijk 74491, maar ook 74492. Afgezien van een andere aansluitkabel zie ik geen enkel verschil. Klopt dit, of zijn er toch nog andere verschillen die van belang zijn? Ik had voorlopig voldoende aandrijving 74491, dus heb de andere nog even niet gebruikt.

Michel

Lobomotion69

• Toffe Gast
« Reactie #126 Gepost op: maandag 09 december 2019, 04:54:12 »

Michel, Ik heb beide aandrijvingen geprobeerd. Er is buiten de draadkleuren geen enkel verschil. De 74492 is bedoeld voor de plastic C rails van het myWorld program maar doet het onder de normale C-rail net zo goed. Voordeel is wel dat de draden ervan veel langer zijn.
Vriendelijke groet, Henk

wimpietje

• Zeer Toffe Gast
    • Mijn baan
« Reactie #127 Gepost op: maandag 09 december 2019, 06:05:35 »

Randen er nog op maken. Tot heden ben ik zeker niet ontevreden.

Welk type randen ga je gebruiken ?
Ik heb zachtboard gebruikt , vliegengaas en laatst plexiglas. Dat laatste vond ik het beste. Reden: doorzichtig en makkelijk te monteren.
Grtz
Wim

Michel Evers

• Toffe Gast
    • Michel Evers
« Reactie #128 Gepost op: maandag 09 december 2019, 09:37:03 »

Michel, Ik heb beide aandrijvingen geprobeerd. Er is buiten de draadkleuren geen enkel verschil. De 74492 is bedoeld voor de plastic C rails van het myWorld program maar doet het onder de normale C-rail net zo goed. Voordeel is wel dat de draden ervan veel langer zijn.
Dank je wel voor je bericht. Ik kan ook geen andere verschillen zien dan de aansluitdraden. Aan de 74492 zitten langere aansluitdraden met een vaste 3-polige stekker. Bij de 74491 zitten losse stekkertjes en andere dingetjes voor als je de hendel van de wissel er af wilt laten. Ik heb ooit wat wisselaandrijvingen besteld als reserve en dus helemaal niet op het artikelnummer gelet. Maakt ook niet uit, ze zijn identiek.

Michel

Michel Evers

• Toffe Gast
    • Michel Evers
« Reactie #129 Gepost op: maandag 09 december 2019, 10:09:00 »

Randen er nog op maken. Tot heden ben ik zeker niet ontevreden.

Welk type randen ga je gebruiken ?
Ik heb zachtboard gebruikt , vliegengaas en laatst plexiglas. Dat laatste vond ik het beste. Reden: doorzichtig en makkelijk te monteren.
Grtz
Wim
Ik ga de houten 3 mm dikke strips gebruiken die ik nog had liggen. Momenteel ben ik nog wat aan het stoeien met de baan in zijn geheel. De baan lag aan 2 kanten te dicht op de afgezette rand van de tafel. Ik heb de baan 1/2 raillengte ingekort en kon zo dus alle kanten ruim van de tafelranden vandaan houden.
Gisteren de wissels voorzien van aandrijvingen, lantaarns en decoders.

En de afgelopen dagen mezelf heel erg verwend door op Catawiki wat loc’s aan te schaffen. Enkele moeten nog worden omgebouwd van DC naar AC en nog worden voorzien van een decoder. Dat zijn dingen die ik graag doe. Materiaal heb ik daarvoor in huis alleen de motoren nog niet. Daarvoor moet ik eerst de bouwmaten weten. Voor 2 Amerikaanse loc’s is dat misschien een uitdaging. Ik heb ze nog niet ontvangen, ze komen uit Oostenrijk en dat kan tot 21 dagen duren.
« Laatst bewerkt op: maandag 09 december 2019, 10:11:41 door Michel Evers »

Michel