Nieuws:

Wil je ook treinenplaatjes in je onderschrift? Lees hier verder hoe je dat instelt op jouw profiel!

Baan van Michel Evers

Gestart door Michel Evers zaterdag 19 oktober 2019, 10:54:31

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re: Baan van Michel Evers
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Baan van Michel Evers
Citaat van: Michel Evers op woensdag 20 november 2019, 16:49:18
Misschien moet ik eens kijken om zulke telexen er zelf op te bouwen. Het lijkt mij inderdaad veel handiger als ontkoppelrails.
Ambitieus, maar je hebt gelijk. De telex was zondermeer een van Märklin's top-uitvindingen. Helaas hadden de meeste analoog rijders er grote problemen mee (en zij die decoders moesten inbouwen met telex-functionaliteit nog meer).
Dus als je zoekt naar de diverse merken, dan zul je vooral ontkoppelrails-types vinden in plaats van soorten telex-koppelingen.

Alle mij bekende telexkoppelingtypes (scrabbel woord) zijn door Märklin ontwikkeld, omdat alleen AC beschikte over het wondermiddel rijrichting-omschakelpuls. DC-rijders hadden het moeilijker: dat was de keerzijde van het simpel ompolen van de rijrichting.
De beste kans ligt bij Tams. Die had een eigen ontwikkellijn voor allerlei handige elektronische foefjes waar een 3-railer niet buiten kon.
Re: Baan van Michel Evers
Gelukkig, het zwart garen en het wiel zijn al uitgevonden.
Evenals een Märklinl loc voorzien van automatische koppelingen.
Super toch dit forum.

https://forum.3rail.nl/index.php?topic=67553.0
Hier kan ik waarschijnlijk wel wat mee.
Re: Baan van Michel Evers
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

offline
Re: Baan van Michel Evers
Naast de diesels met telex die ik al heb, zou ik ook best een paar stomers met telex willen hebben. Af en toe brengt Märklin die uit en ook nu zijn er verschillende in het programma, maar niet in de periode die ik graag zou zien. Zal ik dan, in plaats van rustig afwachten tot er wat nieuws komt, zelf maar proberen een telex in te bouwen?

Nu heb ik nog nooit een loc omgebouwd en heb ik er ook helemaal geen plannen voor, maar mijn nieuwsgierigheid is inmiddels wel gewekt. Na even googelen kwam ik bij de digitale koppelingen van Krois terecht, en ook bij deze handleiding. Als ik het zo lees, lijkt me dit helemaal niet moeilijk. Ik heb alleen geen idee hoe goed zo'n Krois koppeling dan werkt.

Re: Baan van Michel Evers
 @citaat Kijk even in het topic van Ben bij de buren. Hij gebruikt dat soort koppelingen.
Re: Baan van Michel Evers
Rob,
ik denk dat er een mini klein spoeltje in verwerkt is wat middels magnetisme de koppeling ontkoppelt. Ik ben mezelf nog wat verder aan het verdiepen geweest en ik denk dat het te doen is. Toch zeker als het loc's met decoder met timer functie zijn. Ik zag op de site www.etsemmen.nl een klein timertje welke je voor de koppeling kunt aansluiten. https://www.etsemmen.nl/KROIS-Z21-tijdschakeling  Die timer is in te stellen op een enkele seconde. vooral voor de analoge loc's en die loc's met decoder zonder timer functie is dat wel lekker handig. De koppelingen kunnen er nl. niet tegen als ze langer dan enkele seconden onder spanning staan. Dit timertje schakelt af ná ingestelde tijd ook al is de aansturing langer. Wat ook nog kan, is een vraag neerleggen bij een elektro / elektronica forum, m.b.t. het zelf maken van zo een timertje. Aan materiaal kost dat dan heel erg weinig. Bijvoorbeeld https://www.circuitsonline.net/. Succes. Ik ben erg benieuwd.

Zelf ben ik momenteel bezig met mijn schaduwstation uit te leggen ongeveer zoals jij die getekend had. Jouw ervaring met banen maken heeft mij veel geholpen. Mijn oprechte dank daar voor. Alleen heb ik de aansluiting naar de spiraal iets langer gemaakt zodat deze niet boven het aanrijspoor komt te liggen. Dit i.v.m. de op die plaats nog te geringe hoogte. Eén recht stuk was voldoende. De kopsporen heb ik iets naar binnen gelegd om nog makkelijker de steunen kwijt te kunnen voor de zichtlaag. Als het dan naar mijn zin is kan ik dit weekend nog de ontbrekende passtukken bestellen.
Re: Baan van Michel Evers
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

offline
Re: Baan van Michel Evers
 @citaat @citaat
Als Ben die koppelingen gebruikt, zie ik dat als een aanbeveling. Bedankt voor de tip.

Citaat van: Michel Evers op vrijdag 22 november 2019, 17:17:10Succes. Ik ben erg benieuwd.
Ik ook, maar misschien heb ik de verkeerde indruk gewekt: het is niet iets dat waar ik op korte termijn aan ga beginnen. Ik heb nog heel veel andere dingen te doen en heb ook niet eens een oude stomer om mee te experimenteren. Maar mocht ik er toevallig eentje voor een zacht prijsje tegenkomen, dan is het goed om te weten dat het zelf inbouwen van een telex een serieuze optie is. En vandaag heb ik al geleerd dat ik van tevoren moet opletten dat er al een decoder in zit die voldoende stroom kan leveren en die in staat moet zijn om na een paar seconden automatisch de stroom uit te schakelen.

Citaat van: Michel Evers op vrijdag 22 november 2019, 17:17:10Alleen heb ik de aansluiting naar de spiraal iets langer gemaakt zodat deze niet boven het aanrijspoor komt te liggen. Dit i.v.m. de op die plaats nog te geringe hoogte.
Ja, dat is inderdaad goed oppassen. Jouw oplossing, een extra rechte, is een prima oplossing.

Als je nog eens terugkijkt naar de ontwerpen die ik zoal heb gepost, zul je zien dat de helix meestal niet of nauwelijks boven de wisselstraat aan de ingang van het schaduwstation ligt, maar iets naar links. Soms had ik daarvoor onderin de helix wat ruimere bochten gebruikt dan R3/R4, soms ook gewoon een recht stukje. In die gevallen waar de buitenbocht van de helix desondanks nog boven het schaduwstation lag, had ik gecontroleerd of het mogelijk was om voldoende hoogteverschil te bereiken en dat was steeds het geval. Soms was het daarvoor wél nodig om 'slim' met de hoogtes te werken. Bij één van de ontwerpen heb ik zelfs laten zien hoe ik me dat had voorgesteld. De helix kon daar niet verder naar links, daar lag immers het extra spoor om te kunnen rondrijden in het schaduwstation.
Re: Baan van Michel Evers
Jij weet banen zo handig in elkaar te zetten, zonder al teveel kleine passtukjes. Ik zie soms in rondingen net één rail met een ander radius waardoor het verderop dat ineens veel beter uit komt. Het geheim zit in jouw spreadsheets denk ik  :D :D
Ik kan dan wel praktische banen maken, maar net de laatste aansluitingen zijn dan een zootje passtukjes bij elkaar. En dan zie ik jouw oplossing en dan denk ik, ja, zo moet dat dus.
Ik kan dat heel erg waarderen. Dank je wel.
Re: Baan van Michel Evers
Ik heb maanden geleden een Esu decoder per ongeluk ?opgeblazen?. Dat is waarschijnlijk gebeurd bij het sluiten van de kap van de omgebouwde loc. Daardoor is er, denk ik toch, wat druk gekomen op de decoder waardoor de isolatie daarvan kapot gegaan is aan een scherp randje of iets dergelijks. Op advies van Bentink modelspoor uit Apeldoorn de defecte decoder naar hun gezonden. Ook Mark (hmmglazer) wees mij op die optie.
Vandaag bericht ontvangen dat de decoder door de fabriek onder garantie /coulance behandeld is. Toch erg netjes gezien het feit dat het echt mijn eigen schuld was.
Dus voor iedereen die zoiets aan de hand heeft gehad, niet weggooien, maar opsturen. Niet geschoten is altijd mis.
Re: Baan van Michel Evers
Afgelopen dagen heb ik gewerkt aan de verhoging van mijn klimspiraal. Hierdoor komt de zichtlaag op ongeveer 1 meter te liggen en de ruimte tussen het onderstation en zichtlaag wordt ongeveer 30 cm. E.e.a. heb ik gedaan op advies van een aantal forumleden. De reden om de spiraal te verhogen was voornamelijk de vergroting van de ruimte tussen de lagen. Daardoor kan ik nu eigenlijk overal bij indien er storingen zijn. Een aangename bijkomstigheid is dat de zichtlaag ook weer wat hoger komt waardoor er aan werken voor mij een veel kleinere belasting is. Een klein minpuntje is de overgebleven ruimte tussen het schuine dak en de zichtlaag. Maar geen onoverkomelijk minpunt
Mijn oprechte dank aan alle forumleden die mij de afgelopen weken hebben geholpen met al hun adviezen en ideeën.
Re: Baan van Michel Evers
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Baan van Michel Evers
Dertig centimeter tussenruimte is een verstandige beslissing, Michel.

Ik het het maaiveld op mijn banen op 105 cm en dat bevalt uitstekend.
De wat mindere ruimte in hoogte bij de schuinte van het dak is een kwestie van in/aanpassen van de scenery.

Grtz Tony
Re: Baan van Michel Evers
Michel,

Ik vind je spiraal een beetje iel uitzien. Ik zou aan de binnenkant nog wat draadeinden plaatsen. Daar wordt de spiraal wat steviger van.
Re: Baan van Michel Evers
Lid sinds: 2019

Fantasietjes op de baan

offline
Re: Baan van Michel Evers
Inderdaad beetje weinig draadjes, ik doe ze om de 3 rails..,
Grtz
Wim
Re: Baan van Michel Evers
Citaat van: basjuh1981 op donderdag 28 november 2019, 08:11:27
Michel,

Ik vind je spiraal een beetje iel uitzien. Ik zou aan de binnenkant nog wat draadeinden plaatsen. Daar wordt de spiraal wat steviger van.
Basjuh1981, Wim,

De klimspiraal staat nu nog, tijdelijk, op 4 steunen om zo overal makkelijker bij te kunnen. Eerst wordt de spiraal beplakt met een kurklaag van 4 mm. Daarna komen alle steunen weer terug. Ook aan de binnenzijde ga ik steunen plaatsen. Dus het totaal kan oplopen tot 24 stuks. Dus, ja, nu is het nog een iel geheel, maar het gaat een stevige klimspiraal worden. Met een beetje goede wil en veel slecht weer  :D :D hoop ik de spiraal aan het eind van het weekend zo ver klaar te hebben. Daarna komt er dan zowel aan de buiten - als aan de binnenzijde een opstaande rand tegen aan.. Wanneer materieel dan onverhoopt uit de rails loopt, wordt het tegen gehouden door die rand.
Re: Baan van Michel Evers
 @citaat Duidelijk Michel. Het is natuurlijk niet de bedoeling dat het materieel naar beneden valt ;)
Re: Baan van Michel Evers
Lid sinds: 2019

Fantasietjes op de baan

offline
Re: Baan van Michel Evers
Michel, hier mijn randen: vliegengaas, 4 cm hoog.
Gewoon als tip
Grtz
Wim
Re: Baan van Michel Evers
Citaat van: basjuh1981 op donderdag 28 november 2019, 16:56:09
@citaat2 Duidelijk Michel. Het is natuurlijk niet de bedoeling dat het materieel naar beneden valt ;)
Juist. Natuurlijk is het niet de bedoeling dat er wat ontspoort, maar als het dan toch gebeurt, je weet immers maar nooit, dan heb ik liever dat het niet valt. Daar is het toch allemaal te kostbaar voor, toch?
Re: Baan van Michel Evers
Citaat van: wimpietje op donderdag 28 november 2019, 17:51:53
Michel, hier mijn randen: vliegengaas, 4 cm hoog.
Gewoon als tip
Grtz
Wim
Kun je daar eens een foto van maken en posten.
Stroken van 4 cm hoog tussen de draadeinden spannen?
Re: Baan van Michel Evers
Lid sinds: 2019

Fantasietjes op de baan

offline
Re: Baan van Michel Evers
Bij deze
Grtz
Wim
Re: Baan van Michel Evers
Bedankt.
Inderdaad een mogelijkheid.
Ik heb ook al gedacht aan plexiglas. Dat kan makkelijk in stroken gesneden en dan gebroken worden en middels de verfföhn kan het ook gebogen worden.
Enfin, eerst maar eens de kurklaag er op en ook de bovenleiding er in.
De bovenleiding ga ik maken van stroken /strips aluminium, koper of messing, die in houten blokjes wordt vast gezet. De blokjes tegen de onderzijde van de bovenliggende baan lijmen. Nu kan ik overal nog goed bij.
Re: Baan van Michel Evers
Lid sinds: 2019

Fantasietjes op de baan

offline
Re: Baan van Michel Evers
Ik wou eens iets anders 🤣
Veel plezier Michel
Grtz
Wim
Re: Baan van Michel Evers
Anders, maar het voldoet toch prima. Functionaliteit vind ik heel belangrijk. Ik weet nog niet precies wat ik ga gebruiken als rand. Ik heb nog houten stroken liggen van 3 mm dik, dus die kan ik daarvoor gebruiken. Maar jouw idee van dat gaas vind ik ook  :thumbup: . En ook het plexiglas zie ik wel zitten. Ik moet er nog eens goed over denken. Voor de binnenzijden zouden ook gespannen netten kunnen volstaan. Eerst maar eens verder met de bouw gaan vandaag. Kurk snijden en plakken. En daarna de draadeinden allemaal plaatsen en afstellen op hoogte. Daarna wil ik de rails leggen zoals die moet komen. Als dat klaar is laat ik een kleine loc door de spiraal rijden. Aan die loc bind ik een viltstift rechtop vast. Die vilt stift moet dan de baan er boven aanraken. Zo kan ik de plaats van de bovenleiding makkelijk aftekenen.
Re: Baan van Michel Evers
hoi,

Citaat van: Michel Evers op vrijdag 29 november 2019, 07:31:13
Ik heb ook al gedacht aan plexiglas. Dat kan makkelijk in stroken gesneden en dan gebroken worden en middels de verfföhn kan het ook gebogen worden.

Hoe dik wil je het hebben dan? Een 2mm plaat is meer dan dik zat. Loop naar de goede bouwhandel en je kan daar 2 en 3mm arcylaat krijgen.

Citaat van: Michel Evers op vrijdag 29 november 2019, 09:39:58
Maar jouw idee van dat gaas vind ik ook  :thumbup: .

Leuk idee, maar de kans dat je wagentjes erachter blijven hangen is aanwezig. Zeker zo met de schroeven. Dan kan je net zo goed een stof gebruiken en die spannen.

Citaat van: Michel Evers op vrijdag 29 november 2019, 09:39:58
Voor de binnenzijden zouden ook gespannen netten kunnen volstaan.

Nou... het haken van de wagons zal een probleem zijn. Dan zou je iets van stof kunnen doen als je een vangconstructie wil maken.

Groet Ronald.
Re: Baan van Michel Evers
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: Baan van Michel Evers
Kleine loc? Dan kun je, denk ik, beter een grote stomer nemen en een dunne stift verend in de schoorsteen plaatsen. Staat altijd in het midden en de veer zorgt voor een beter contact met het te markeren materiaal. Om een duidelijke lijn op de bovenliggende plaat te krijgen heb je trekkracht nodig.
Re: Baan van Michel Evers
Ronald,
het zijn zo maar wat ideeën. En gelukkig worden we gewezen op de nadelen van dat materiaal. Ik weet nog helemaal niet welk materiaal ik ga gebruiken voor de rand. Het is wel zo dat ik de houten strips al heb liggen, overgebleven van iets anders. De kans is dus groot dat het gewoon hout wordt. Maar ik vond dat gaas ook een goed idee en het plexiglas of acryl had ik elders weer gezien.

Maar je hebt gelijk, als het fout gaat kunnen de wagons en loc?s zowel in het gaas als in de netten vast komen te zitten met alle uitsteeksels die ze hebben.
En de binnenzijde ook gewoon een randje.

Dank je wel voor het meedenken.


Henk,
het blijft leuk op dit forum. Alweer zo een goed idee. Je hebt helemaal gelijk. Je ziet, twee weten altijd meer dan één. Dank je wel.
Re: Baan van Michel Evers
De status van het klimspiraal.
Steunen nog op hoogte stellen, recht zetten en borgen met een heel klein druppeltje lijm tegen het los trillen. Aan de binnenzijde ook nog steunen maken om het baanvak horizontaal te krijgen. Randen er nog op maken. Tot heden ben ik zeker niet ontevreden.
Re: Baan van Michel Evers
Ik heb de perikelen over de wisselaandrijvingen van de C-rail gelezen. Ik heb inmiddels de wissels voorzien van aandrijvingen en kwam daarbij twee verschillende artikelnummers tegen. Namelijk 74491, maar ook 74492. Afgezien van een andere aansluitkabel zie ik geen enkel verschil. Klopt dit, of zijn er toch nog andere verschillen die van belang zijn? Ik had voorlopig voldoende aandrijving 74491, dus heb de andere nog even niet gebruikt.
Re: Baan van Michel Evers
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: Baan van Michel Evers
Michel, Ik heb beide aandrijvingen geprobeerd. Er is buiten de draadkleuren geen enkel verschil. De 74492 is bedoeld voor de plastic C rails van het myWorld program maar doet het onder de normale C-rail net zo goed. Voordeel is wel dat de draden ervan veel langer zijn.
Re: Baan van Michel Evers
Lid sinds: 2019

Fantasietjes op de baan

offline
Re: Baan van Michel Evers
Citaat van: Michel Evers op zondag 01 december 2019, 13:05:31
De status van het klimspiraal.
Randen er nog op maken. Tot heden ben ik zeker niet ontevreden.

Welk type randen ga je gebruiken ?
Ik heb zachtboard gebruikt , vliegengaas en laatst plexiglas. Dat laatste vond ik het beste. Reden: doorzichtig en makkelijk te monteren.
Grtz
Wim
Re: Baan van Michel Evers
Citaat van: Lobomotion69 op maandag 09 december 2019, 04:54:12
Michel, Ik heb beide aandrijvingen geprobeerd. Er is buiten de draadkleuren geen enkel verschil. De 74492 is bedoeld voor de plastic C rails van het myWorld program maar doet het onder de normale C-rail net zo goed. Voordeel is wel dat de draden ervan veel langer zijn.
Dank je wel voor je bericht. Ik kan ook geen andere verschillen zien dan de aansluitdraden. Aan de 74492 zitten langere aansluitdraden met een vaste 3-polige stekker. Bij de 74491 zitten losse stekkertjes en andere dingetjes voor als je de hendel van de wissel er af wilt laten. Ik heb ooit wat wisselaandrijvingen besteld als reserve en dus helemaal niet op het artikelnummer gelet. Maakt ook niet uit, ze zijn identiek.
Re: Baan van Michel Evers
Citaat van: wimpietje op maandag 09 december 2019, 06:05:35
Citaat van: Michel Evers op zondag 01 december 2019, 13:05:31
De status van het klimspiraal.
Randen er nog op maken. Tot heden ben ik zeker niet ontevreden.

Welk type randen ga je gebruiken ?
Ik heb zachtboard gebruikt , vliegengaas en laatst plexiglas. Dat laatste vond ik het beste. Reden: doorzichtig en makkelijk te monteren.
Grtz
Wim
Ik ga de houten 3 mm dikke strips gebruiken die ik nog had liggen. Momenteel ben ik nog wat aan het stoeien met de baan in zijn geheel. De baan lag aan 2 kanten te dicht op de afgezette rand van de tafel. Ik heb de baan 1/2 raillengte ingekort en kon zo dus alle kanten ruim van de tafelranden vandaan houden.
Gisteren de wissels voorzien van aandrijvingen, lantaarns en decoders.

En de afgelopen dagen mezelf heel erg verwend door op Catawiki wat loc?s aan te schaffen. Enkele moeten nog worden omgebouwd van DC naar AC en nog worden voorzien van een decoder. Dat zijn dingen die ik graag doe. Materiaal heb ik daarvoor in huis alleen de motoren nog niet. Daarvoor moet ik eerst de bouwmaten weten. Voor 2 Amerikaanse loc?s is dat misschien een uitdaging. Ik heb ze nog niet ontvangen, ze komen uit Oostenrijk en dat kan tot 21 dagen duren.
Re: Baan van Michel Evers
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Baan van Michel Evers
Ben benieuwd, wat voor loc's je hebt gescoord, Michel  :P

Plaatjes ?

Grtz Tony
Re: Baan van Michel Evers
Hej Tony,

hier dan de foto's van een aantal van de loc's.
De bovenste 2 zijn de Amerikaanse loc's. Die zijn DC en moet ik nog ombouwen, dus voorzien van een sleepcontact, een andere motor en decoder.
De 3-de, de E-52-DRG heb ik er 2 van gekocht en ga die misschien als tractie laten rijden.
En de laatste is analoog en moet dus nog worden omgebouwd.

Al met al ben ik tevreden met de aankoop.
Wel wat werk er aan, maar dat is wat ik graag doe.
Re: Baan van Michel Evers
Geen lange gedichten
onze wens is maar klein
We hopen dat het nieuwe jaar
voor iedereen gelukkig zal zijn

Tina en Michel
Re: Baan van Michel Evers
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Baan van Michel Evers
Hé, is dat niet de HAG 168, de groene Re 4/4-II 11321 (met rechthoekige lampen)?
Re: Baan van Michel Evers
Jan Willem,


klopt als een bus. Ik heb er twee gekocht, bijna identiek. Heel klein verschil. De andere is de HAG 160 4/4-II 11127.
Het zal wel tot na de Kerst zijn voor ik ze in huis heb. Komen uit Oostenrijk, uit een privé collectie, en ze zijn ongebruikt volgens de verkoper.
Kan ook een aardige tractie zijn denk ik dan. Decoders inbouwen en klaar.
Bij deze verkoper komen ook de twee Amerikanen vandaan, ook ongebruikt. Daar zit heel wat meer werkt aan, die zijn DC.
Er was vrij weinig interesse voor deze 4 loc's en ik heb ze dus voor een redelijke prijs gekocht.
Re: Baan van Michel Evers
Lid sinds: 2019

Fantasietjes op de baan

offline
Re: Baan van Michel Evers
Citaat van: Michel Evers op zaterdag 14 december 2019, 19:57:34
Geen lange gedichten
onze wens is maar klein
We hopen dat het nieuwe jaar
voor iedereen gelukkig zal zijn

Tina en Michel

Dat is eens iets anders, en mooi , zeker in deze periode
Dank Michel
Grtz

Wim
Re: Baan van Michel Evers
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Baan van Michel Evers
Citaat van: Michel Evers op zaterdag 14 december 2019, 22:50:48
De andere is de HAG 160 4/4-II 11127.
Kijk even bij Erik01, laatste 6-7 pagina's.
Hij heeft de nodige oude, analoge HAG-locs omgebouwd naar digitaal, samen met z'n neef.
Voor zover ik weet, spelen er 2 zaken: het motorschild moet geïsoleerd,
en het metaal waarin het anker draait, moet voorzien worden van een permanent magneet.

De onderdelen die daarvoor nodig waren, levert HAG (sinds het faillisement in 2013) niet meer.
ESU levert die ook niet neer, en dus moeten die zelfgemaakt worden met een neodym magneet.

Erik01 weet daar het fijne van en zijn neef Frank103 ook.
Samen hebben ze er inmiddels nogal wat omgebouwd, dus stuur Erik01 een PB om aanpak-advies.

 
Re: Baan van Michel Evers
Jan Willem,


dank je wel voor de info.
Het gaat een mooi stel loc?s worden denk ik zo.
Inmiddels aan Erik gevraagd welke problemen hij heeft ondervonden bij de ombouw van zijn HAG.
Re: Baan van Michel Evers
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Baan van Michel Evers
Hoi Michel,

Een wat verlate reactie (ik volg heel wat topics).
Allereerst jullie ook de beste wensen gewenst  :P

Dat is een mooi rijtje loc's die je laat zien  :thumbup:
Hopelijk lukt het ombouwen je goed.
Voor mij is dat niks, vandaar een gelijkstroombaantje erbij.
Voor jou dus een mooie uitdaging en het zal veel voldoening geven, als dat naar wens verloopt.

Die Canadees lijkt op een Canadees die ik ook heb; loopt en is erg mooi   ;)

Grtz Tony
Re: Baan van Michel Evers
Hoi Tony,

en zo geniet iedereen op zijn eigen manier van de modelspoorbaan.
Uiteindelijk is dat waar het om gaat, genieten, ontspannen, relaxen met je hobby op die manier die men verkiest.

Vandaag mijn 2 HAG-jes ontvangen. Wat een mooie loc?s en inderdaad gewoon niet of nauwelijks gereden. Maken een geluid als een goed geoliede naaimachine. Ze zijn zeker hun geld waard. Wat de ombouw betreft, daar heb ik ook vertrouwen in. In Zwitserland een webshop gevonden waar nog veel onderdelen te koop zijn. En dus ook 2 permanent magneten gevonden en besteld. Tja, de verzendkosten zijn gelijk aan 1 magneet, maar ja, dat moet dan maar.  :D Levertijd? Geen idee, gewoon afwachten maar. Momenteel heb ik nog 6 loc?s te verbouwen en veel werk aan mijn schaduwstation. Dus ik ga mij zeker niet vervelen.
Re: Baan van Michel Evers
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Baan van Michel Evers
Mooi dat de Hagjes binnen zijn gekomen Michel, nu even wachten op de onderdelen en ze kunnen ingezet worden op de baan.

Veel plezier ermee.


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: Baan van Michel Evers
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Baan van Michel Evers
Nog even een vraagje over deze loc: de leverancier, want dit is een De 6/6, bijgenaamd de Seetal-Krokodil. En de Märklin 27521 (roodbruine versie) uit 2002 is berucht wegens zinkpest. Andere versies van Märklin hebben daar geen last van, zoals de 37524 (groene versie).


Re: Baan van Michel Evers
Jan Willem,
wat is de vraag, of lees ik er over heen?

Ik weet dat bij dit model van een bepaalde produktie periode de legering niet helemaal juist was, waardoor er zg. zinkpest kon / kan optreden. Niet een kwestie van berucht, maar de kans is / was aanwezig. Maar een veel groter aantal vertonen / vertoonde deze gebreken helemaal niet. Dus ja, die kans loop ik misschien wel. Dat houdt in dat het chassic plots zomaar kan breken. Als dat zo is, dan is dat gewoon jammer. Tot nu toe is er helemaal niets te zien, behalve dan een mooie loc met prima rij eigenschappen.
Re: Baan van Michel Evers
Ik ben op zoek naar het produktboekje en de technische tekening van de Märklin H0, 3111, stoomlocomotief met tender, bruin / zwart, NMBS, serie 59, nr. 5920. Als iemand die heeft liggen zou ik graag, indien dat mag /kan, een kopie daarvan willen. Alvast bedankt.


Re: Baan van Michel Evers
Lid sinds: 2019

Fantasietjes op de baan

offline
Re: Baan van Michel Evers
Mooie Loc Michel  :thumbup:
Re: Baan van Michel Evers
Lid sinds: 2018

offline
Re: Baan van Michel Evers
Als ik het goed zie is dit de Belgische uitvoering van de duitse BR 18.4 van kort na WOI. Vrijwel dezelfde locomotief is door Märklin uitgebracht onder de nummers 3083, 3091.1, 3092 en 3093. Op https://www.nsesoftware.nl/mtdb/marklin/ vind je links naar exploded views van die locs, maar je moet zelf even goed kijken of die inderdaad technisch identiek zijn.
Re: Baan van Michel Evers
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Baan van Michel Evers
Citaat van: Michel Evers op woensdag 18 december 2019, 23:32:24
wat is de vraag
Welke De 6/6 is het:  Märklin? en is het dan een 27521?
Ik zat te twijfelen omdat er ook niet-Märklin uitvoeringen hebben bestaan (van Fulgurex o.a.).
Re: Baan van Michel Evers
Jan Willem,

de loc is van Märklin catalogusnummer 37521. Moet nog wel opnieuw ingeregeld worden, want hij is niet vooruit te branden. Het is niet zo dat het van mij hard moet gaan, in tegendeel zelfs, maar bij deze heb ik het gevoel dat hij niet vooruit wil of kan. Dus maar even kijken of het de instellingen zijn of de hardware.
Dit in tegenstelling tot de HAG-jes die ik gisteren ontvangen heb. Die gaan zo hard dat ze de bocht uit dreigen te vliegen. Dus na de ombouw gaat bij die loc?s de maximale snelheid omlaag. Ik zag dat een van de HAG-jes koperen of messing wielen heeft. Dat had ik nog niet eerder gezien.
Re: Baan van Michel Evers
Citaat van: wimpietje op donderdag 19 december 2019, 17:02:37
Mooie Loc Michel  :thumbup:
Wim,

dank je. Vond ik ook.
Re: Baan van Michel Evers
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Baan van Michel Evers
Ik denk dat die 3111 niet of nauwelijks zal verschillen van zijn broertjes en zusjes uit die tijd.
Het schroefje om de kap eraf te halen zit onder een klepje op de ketel.

De loc staat in onze wiki; https://wiki.3rail.nl/index.php?title=M%C3%A4rklin_3111
En een van de zusjes in de link van Erik (wel even naar beneden scrollen); https://www.nsesoftware.nl/mtdb/marklin/doc/3091_explo.pdf

Grtz Tony