Nieuws:

Zin in een spoors uitstapje? Kijk eens in onze kalender!

voeding voor CS3

Gestart door hvanschaik donderdag 17 oktober 2019, 15:58:26

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
voeding voor CS3
Lid sinds: 2012

offline
voeding voor CS3
Hallo Allen, aansluitend op mijn vorige bericht over het om zeep helpen van mijn CS2 heb ik een vraag over de zojuist binnengekomen opvolger: de CS3 60226.
Ik gebruikte voor mijn CS2 de schakelende voeding die geleverd werd bij de CS1 (naar CS1R) upgrade van ESU. Deze kan max. 5 A leveren bij 12Volt, afnemend naar ongeveer 4A bij de gewenste 19Volt. Prima dus. Na het controleren van alle aansluitingen en opnieuw instellen van de spanning de grote stap gewaagd en de nieuwe CS3 aangesloten. Resultaat: niets, geen enkele reactie.
Heeft Märklin dan toch een of ander foefje in haar eigen voedingen ingebouwd, zodat alleen die kunnen worden gebruikt?
Re: voeding voor CS3
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

offline
Re: voeding voor CS3
hoe meet je de spanning ? In belaste of vrije toestand ? Het is niet omdat je 19 volt meet dat de voeding in orde is.
Re: voeding voor CS3
Lid sinds: 2012

offline
Re: voeding voor CS3
Spanning zojuist gemeten met twee autolampen in serie. 19Volt blijft stabiel.
Re: voeding voor CS3
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

offline
Re: voeding voor CS3
was aan het zoeken en denk dat de cs3 aansluitingen anders zijn dan deze van de cs2
Re: voeding voor CS3
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

offline
Re: voeding voor CS3
Re: voeding voor CS3
Lid sinds: 2012

offline
Re: voeding voor CS3
Ja, die had ik ook. Het plaatje zegt alleen AC power en AC ground, en ik heb op die plekken DC plus en DC min en dat heeft tig jaar prima gewerkt met de CS2....
Re: voeding voor CS3
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

offline
Re: voeding voor CS3
Staat ook op internet dat de CS 3 heel kieskeurig is in zijn voedingskeuze.MOET ook een geschakelde voeding zijn die zeker 100 VA kan leveren bij 19 volt (minstens 60 VA op 19 volt) en de + en - belangrijk
Re: voeding voor CS3
Lid sinds: 2017

offline
Re: voeding voor CS3
De CS3 kan alleen werken op gelijkstroomspanning met schakelende voeding. de oudere trafo's geven wisselspanning.
Re: voeding voor CS3
Lid sinds: 2012

offline
Re: voeding voor CS3
Dat klopt allemaal. Ik heb een geschakelde voeding die bij 19Volt DC 4 Ampere kan leveren en de stekker layout is zoals in eerder genoemd topic wordt getoond. Märklin geeft aan dat de voeding 60061 gebruikt kan worden bij zowel CS2 als CS3. Waar zit dan het verschil?
Re: voeding voor CS3
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

offline
Re: voeding voor CS3
pinconfiguratie anders aangesloten bij CS3 dan CS2. Vind die van CS2 wel aar niet die van CS 3 op het internet.Bijmijn vriend pallund staat de juiste van cs2 maar vind cs3 nergens
Re: voeding voor CS3
Lid sinds: 2017

offline
Re: voeding voor CS3
Ik kan me (flauw) herinneren dat de 2 onderste pinnen voor DC zouden moeten zijn, weet zo niet welke + of - zouden moeten zijn, misschien iemand met een juiste voeding die wat kan nameten ?

Heb het even nagekeken, en het klopt, de dc uitgangen moeten op de andere pinnen dan de huidige ac uitgangen, de dc plus onder de ac aarde en de dc aarde onder de ac +.

Er is veel geschreven en gezegd hierover dus zonder enige garantie ...
Re: voeding voor CS3
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

offline
Re: voeding voor CS3
gevonden op chinees internet dat links boven  massa of - is en rechtsboven de plus.

http://powerele.sblo.jp/article/178051560.html

Wel bekijken in chrome en translate gebruiken.Denk zelfs dat het artikel origineel nederlands is want geeft perfekte vertaling
Re: voeding voor CS3
Lid sinds: 2012

offline
Re: voeding voor CS3
Wat een grappenmakers.... de voeding 60061 heeft een tweepolig snoer in een stekker die geschikt is voor CS2 en CS3. Dat zou betekenen dat ik eerst mijn CS1 en daarna mijn CS2 jarenlang gevoed heb via de pinnetjes die het verst uit elkaar staan, zoals op het plaatje in het aangehaalde topic. Nu nadenken of ik de gok durf te wagen om de Chinese opstelling uit te proberen...
Ik denk dat ik een bevestiging van een forumlid met de voeding 60061 erg op prijs stel!!!
Re: voeding voor CS3
Lid sinds: 2014

offline
Re: voeding voor CS3
Citaat van: bellejt op donderdag 17 oktober 2019, 17:10:54
gevonden op chinees internet dat links boven  massa of - is en rechtsboven de plus.

http://powerele.sblo.jp/article/178051560.html
Je begrijpt toch wel dat dit een Japanse site is he ;)
Ik vermoed Hans dat je de CS2 via de wissrlstroom pinnen had aangesloten maar waarom neem je het risico om met een oude verkeerde voeding te gaan werken.
Verder loop je met een geschakelde voeding meer risico dan een oude trafo want die doet het of niet daarin tegen kan een defecte geschakelde voeding jou CS3 opblazen.
Re: voeding voor CS3
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

offline
Re: voeding voor CS3
is best mogelijk maar dat lijkt allemaal op elkaar en ben geen kenner van die taal :) .Lijkt wel raar dat de vertaling perfekt is als je chrome dat laat doen.
Re: voeding voor CS3
Lid sinds: 2014

offline
Re: voeding voor CS3
De vertaling word steeds beter juist door Ai.
Re: voeding voor CS3
Lid sinds: 2012

offline
Re: voeding voor CS3
En hartelijk bedankt allemaal; ik denk dat duidelijk is hoe e.e.a. in elkaar steekt, maar ik ga niet uit verkeerde zuinigheid risico nemen met dit mooie nieuwe apparaat. Ik verwacht (en dat ga ik zeker controleren) dat bij meting zal blijken dat de pinnetjes inderdaad "omgekeerd" bedraad zijn, dwz. dat voor de CS3 de twee dichtstbij gelegen pinnen gebruikt worden, waar dat in mijn stekker net de andere twee pinnetjes zijn. Ik heb dan inderdaad mijn CS2 altijd via de AC ingang gevoed, wat door de ingebouwde gelijkrichter geen probleem was. Ik heb inmiddels een 60061 besteld, wat hier helaas weer een paar dagen wachten betekent. Afstanden, hè....
Re: voeding voor CS3
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

offline
Re: voeding voor CS3
goede beslissing want dat beestje kost enkele centen en helaas te weinig info te vinden om risico te nemen.
Re: voeding voor CS3
Lid sinds: 2017

offline
Re: voeding voor CS3
Voor (in verhouding) weinig geld heb je toch wat meer zekerheid en rust. Gezien de prijs van de CS3 zou het zonde zijn als door een verkeerde aansluiting van de voeding de boel weer in rook opgaat. Een goede beslissing denk ik. Veel plezier met de nieuwe CS3 als de voeding er is.
Re: voeding voor CS3
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

offline
Re: voeding voor CS3
nog ff wat verder gezocht op internet en blijkbaar kon de CS2 met zowel AC als DC gevoed worden.Daar is dus wel een schammatje van te vinden.Verder zie ik staan dat de CS3 kieskeurig zou zijn aangaande voeding en enkel op 19 volt zou werken.Lager zou een zwart scherm geven.Volgens een topicje op stummi zou de marklin voeding zelfs communiceren met de CS3 .Alhoewel mij dat zou verwonderen.
Re: voeding voor CS3
Lid sinds: 2014

offline
Re: voeding voor CS3
Er is sinds kort een nieuwe voeding 60041 adviesprijs 89,95 euro voor de CS dus communicatie tussen de 2 zou op zich niet gek zijn zeker omdat de nieuwe ook een stuk duurder is geworden adviesprijs 60061 69,95 euro.
Re: voeding voor CS3
Lid sinds: 2012

offline
Re: voeding voor CS3
@Johnny: dat klopt ik heb blijkbaar de CS2 al die jaren met 19Volt DC gevoed via de AC aansluiting. Zonder het te weten, maar gevolg van de bij mijn CS2 meegeleverde kabel, die alleen op de twee verst uit elkaar gelegen pinnetjes bedraad was. Uit de Japanse foto blijkt inderdaad dat de CS3 gevoed wordt via de andere twee pinnetjes.
@Mark: net even gekeken op de Märklin site, maar die nieuwe 60041 heeft rare specificaties. DC15Volt??? AC19Volt???
Re: voeding voor CS3
Lid sinds: 2010

offline
Re: voeding voor CS3
Ik zie in de omschrijving staan omschakelbaar met schuifschakelaar mbt 15 volt en 19 volt
Re: voeding voor CS3
Lid sinds: 2017

offline
Re: voeding voor CS3
In de engelse vertaling staat inderdaad 19v ac en 15v dc, was mij ook al opgevallen, de overige talen geven alleen dc aan.
Re: voeding voor CS3
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

offline
Re: voeding voor CS3
Citaat van: hmmglaser op vrijdag 18 oktober 2019, 14:46:25
Er is sinds kort een nieuwe voeding 60041 adviesprijs 89,95 euro voor de CS dus communicatie tussen de 2 zou op zich niet gek zijn zeker omdat de nieuwe ook een stuk duurder is geworden adviesprijs 60061 69,95 euro.

Voor de adviesprijs van ? 69,95 voor de 60061 moet je jaren terug, dat was begin 2013. Tegenwoordig is het ? 87,99. Blijkbaar kost die schuifschakelaar op de nieuwe 60041 ? 2,- :P.

Ik begrijp echter niet wat de bedoeling is van deze nieuwe voeding: als je er eentje nodig hebt die 19 V levert, voor een CS 3 bijvoorbeeld, waarom zou je dan een voeding kopen die naar keuze 15 V DC zou kunnen leveren in plaats van 19 V? En als je ergens een 15 V DC voeding voor nodig hebt, waarom zou je dan een duur apparaat kopen dat ook 19 V zou kunnen leveren? Alleen als je beide mogelijkheden tegelijk zou kunnen gebruiken, waarbij het totale vermogen van de voeding op de een of andere manier verdeeld zou worden, zie ik er iets in. Afijn, het prijsverschil is dus maar ? 2,-, dus waar maak ik me eigenlijk druk om.
Re: voeding voor CS3
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

offline
Re: voeding voor CS3
als je alles uit je CS3 wil halen is tenslotte 60101 de enige optie.Kost je wel 113 euro maar dan heb je 5 amp eruit waar hij eigenlijk voor gemaakt is.
Re: voeding voor CS3
Lid sinds: 2014

offline
Re: voeding voor CS3
Ik heb het vermoeden dat marklin nog maar één voeding wereldwijd leverd en deze is dus schakelbaar tussen 15vdc 50va en 19vdc 60va.
Re: voeding voor CS3
Lid sinds: 2012

offline
Re: voeding voor CS3
Ter afsluiting van dit topic: de nieuwe voeding (60061) is binnen en natuurlijk heb ik eerst opgezocht op welke pinnetjes de 19Volt DC is te vinden. Zoals verwacht zijn dat de twee dichtst bij elkaar gelegen pinnetjes. Wanneer je (bovenop gezien) de "wijde" pinnetjes boven hebt en de "nauwe" onder dan is rechtsonder de plus en linksonder de min. Ik weet het, een foto is beter.....
De oude voeding zou het dus prima hebben gedaan wanneer ik het lef had gehad om de stekker aan te passen :(.
Bedankt allemaal!
Hans

Re: voeding voor CS3
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re: voeding voor CS3
Andere voeding voor je booster. Die lusten meestal meer.