Nieuws:

Wil je ook treinenplaatjes in je onderschrift? Lees hier verder hoe je dat instelt op jouw profiel!

Booster secties blijken doorverbonden ?.

Gestart door v200marklin dinsdag 22 oktober 2019, 17:54:19

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Booster secties blijken doorverbonden ?.
Heren,

mei dit jr zelfde probleem gehad, toen was het een verkeerd geplaatst rood isolatie schoentje.

Nu weer hetzelfde , ik heb 3 boosters (ESU) , hoofdbaan rood/zwart , binnenbaan blauw/zwart en rangeersporen grijs/zwart.

Als ik rood/zwart loskoppel, blijft alles gewoon rijden  8o, als ik blauw/zwart loskoppel en rood/zwart aan, blijft alles rijden, met rangeer grijs/zwart geen probleem, die kan ik afkoppelen/uitschakelen.

Er is dus ergens een verbinding tussen rood en blauw, de massa's 3 x zwart zijn doorverbonden.

Dus ben ik de scheidingen (rode schoentjes) tussen hoofdbaan en binnenbaan aan het checken, so far so good.

Nu heb ik een spannings/voltmeter met een stand 0))) er op, hou je zwart en rood tegen elkaar hoor je een piep, dus dan is er verbinding, als ik de 2 pennen op 2 puko's zet links en rechts van de scheiding piept het nog steeds , haal ik de 2 railsen uit de baan dan piept het niet dus de schoentjes doen hun werk !, hoe kan het dan dat bij montage in de baan het WEL piept, dus WEL verbinding puko's ?.  8o

Snap er steeds minder van , het rijdt allemaal prima, dat is niet het probleem maar het hoort niet zo.

Wie het weet mag het zeggen.

Mvg Gert
Re: Booster secties blijken doorverbonden ?.
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

online
Re: Booster secties blijken doorverbonden ?.
dan heb je ergens toch een doorverbinding .Logisch toch dus alles nakijken rail per rail.Heb k raisl en had hetzelfde en bleek 1 pennetje verbogen bij inklikken.Bij jou vermoedelijk een isolatie gemist of verkeerd gestoken op een andere plaats.
Re: Booster secties blijken doorverbonden ?.
Bellejt,

ik heb C-rails , maar de baan staat geheel uit ! , de grijze voeding van een rangeerspoor is losgehaald ! , dan NOG meet ik een doorverbinding bij de scheiding, haal ik de 2 rails er tussen uit !, dan meet ik GEEN doorverbinding !. Dat is toch zwaar onlogisch ?. :?
Re: Booster secties blijken doorverbonden ?.
Ter verduidelijking , de rangeersporen zijn allemaal met stootblok, dus 1-zijdige voeding.

Mvg Gert
Re: Booster secties blijken doorverbonden ?.
Lid sinds: 2016

Ich praot thóes idderen daag Limburgs.

offline
Re: Booster secties blijken doorverbonden ?.
Citaat van: bellejt op dinsdag 22 oktober 2019, 18:01:50
dan heb je ergens toch een doorverbinding .Logisch toch dus alles nakijken rail per rail.Heb k raisl en had hetzelfde en bleek 1 pennetje verbogen bij inklikken. Bij jou vermoedelijk een isolatie gemist of verkeerd gestoken op een andere plaats.

Ditzelfde heb ik ook voor gehad, bij het terug in elkaar klikken werd er telkens een lipje omgebogen.
Het had een hele tijd geduurd alvorens ik het door had.
Dus rail per rail nakijken en nameten is de boodschap.

Grts Freddy
Re: Booster secties blijken doorverbonden ?.
Heb het vroeger ook eens meegemaakt. Reden was dat een van de rode isolatielipjes aan een kant (miniem) was opengescheurd waardoor er toch contact tot stand kwam. Gewoon dit rode lipje vervangen en alles was in orde.
Guy
Re: Booster secties blijken doorverbonden ?.
Enige wat ik nog kan doen is de verbindings rails tussen binnen en buitenbaan geheel verwijderen, heb 2 overgangen dus dat is te doen. Als het dan nog verbinding maakt, moet het in de bedrading onder de baan zitten, maar daar is al jaren niets veranderd. :? 8o :(
Re: Booster secties blijken doorverbonden ?.
Heb je de voeding wel losgekoppeld?  Als je de zelfde meting doet op de uitgangen van twee boosters, terwijl er verder niets aangesloten is, zul je waarschijnlijk ook een lage weerstand meten.
Re: Booster secties blijken doorverbonden ?.
 @citaat idd eerst alle apparatuur loskoppelen en dan meten met een multimeter op weerstand dan kun je meten waar een verbinding in zit.
Eigenlijk is de beste optie om de verbinders voor de puko's door te knippen en weg te halen kunnen ze nooit geen contact meer maken met die hulsjes bestaat er altijd een kans dat ze scheuren of door worden gesneden.