Nieuws:

Voor de Stichting 3rail Wiki zoeken wij altijd foto's en/of teksten!! Wil je helpen? Lees in de oproep hoe dat kan!

NEM norm koppelingen toch niet altijd hetzelfde?

Gestart door AlbertJan donderdag 17 oktober 2019, 11:49:09

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
NEM norm koppelingen toch niet altijd hetzelfde?
Beste Forummers.
Momenteel ben ik bezig om al mijn niet Märklin materieel en wat niet meer past in mijn verzameling, uit te zoeken en ik kom (soms) tot vreemde ontdekkingen! 8o
Nu ook weer een aantal Brawa, Piko, Rivarossi, Fleischmann, Trix, Artitec en Klein(model)bahn wagonsets, met allemaal NEM schacht en kort koppelingen.
Een paar koppelingen ontbraken en daar denk je dan de (standaard? :help:) NEM koppelingen in te steken.

Maar helaas, dit gaat niet altijd op want er zijn toch minieme verschillen in lengte, breedte en dikte van het in te steken "vorkje".

Herkennen jullie dit ook of is dit echt een uitzondering?
Ik heb vrijwel alle soorten koppelingen van (bijna) alle merken en kan dus naar "hartelust" proberen maar toch wel erg jammer dat dit niet zomaar past.

Vriendelijke groeten,
AlbertJan.
Re: NEM norm koppelingen toch niet altijd hetzelfde?
 @citaat Ja dat herken ik. Los ik op met wat vijlwerk.
Er is niets zo weinig standaard, als een modelspoorstandaard. :D
Re: NEM norm koppelingen toch niet altijd hetzelfde?
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: NEM norm koppelingen toch niet altijd hetzelfde?
 @citaat
@citaat

Hi AlbertJan,

Dat herken ik ook.
Heb in de loop der jaren hier wel een voorraadje verschillende koppelingen opgebouwd.
Ook vijlen komt voor, zeker bij ombouwen van wagons naar kort-koppeling.

groet
Harald
Re: NEM norm koppelingen toch niet altijd hetzelfde?
Hoi Harald.
Mooi dat ik niet de enige ben die dit "probleem" heeft ondervonden! >:-D
Vijlen hoef ik nog niet maar wanneer ik door de bruikbare voorraad heen ben, is dat de volgende oplossing.

Het kostte mij al zowat een NEM schacht omdat ik dacht dat het passen moest, nou niet dus en een koppeling van een ander merk paste deze perfect.

Vriendelijke groeten,
AlbertJan.
Re: NEM norm koppelingen toch niet altijd hetzelfde?
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: NEM norm koppelingen toch niet altijd hetzelfde?
 :thumbup:

groet
Harald
Re: NEM norm koppelingen toch niet altijd hetzelfde?
bouw loc's om wagons heb gereedschap en pas malletjes gemaakt veel paswerk gedaan.
het resultaat is er kruipt veel tijd in en wat de norm betreft die werken met veel toleranties zeker onderling met de merken