Beste forummers,
Ik lees al een flink stel jaren mee op dit forum. Ik heb mijzelf ooit voorgesteld en ben ergens lang geleden een (niet zo succesvol) zelfbouw projectje begonnen.
Maar nu ga ik dan toch echt een beetje rommelen op zolder. Afgelopen jaar was privé heftig. Daarnaast heb ik sinds januari een baan waar ik ongeveer 40 tot 50 uur per week gemiddeld mee draai. Met twee jonge kinderen die ik op gezette tijden in huis alleen heb (tsja. Scheiden is lijden), is er weinig tijd. Ik ben 36, dus mogelijk heb ik nog jaren tijd om door te modderen met de hobby.
De laatste baan die ik heb opgezet is twintig jaar geleden afgebroken. Nooit iets permanents, altijd een rondje. Ik ben dus een herintreder die wel elk jaar nieuw rijdend materieel heeft gekocht. Geen enkele ervaring met digitaal rijden. Marcel (Loc1200) heeft me wel een en ander gepoogd uit te leggen. Hij heeft ook twee treinen voor mij gedigitaliseerd. Uit de nalatenschap van Driehoven heb ik een 6021 en 80F overgenomen en nog wat extra treinen. En in de loop der jaren is er behoorlijk wat digitale uitbreiding. Ik durf mijn mobile station 1 nog niet aan te sluiten; ik heb geen mogelijkheid mijn zwaardere trafo ook via de verbindingsrail te laten lopen en kan ik dan wel de trafo gewoon direct aan de rails zetten en mijn mobile station apart? Geen idee...
Er was sinds het voorjaar een wens om de stapels spullen van de zolder te halen en in een van de zolderslaapkamers een baan te bouwen. Grootse plannen, maar... weinig ervaring. Dus een testbaantje met maar een deel van de ruimte leek mij het beste. Eerst maar eens pielen met het digitale systeem, voordat we het gaan hebben over ringleidingen of God verhoede, bezetmelders. Ik heb geen technische achtergrond, en misschien ook wel twee linkerhanden.
Ik had dus een stok achter de deur nodig. Mijn zoontje van twee is helemaal gek van de paar treintjes die in een vitrine kast staan in de huiskamer. Mijn dochter van zes des te meer. Ik heb ze de belofte gedaan dat ik in de herfstvakantie een baantje zou hebben staan.
Dus; aan de slag. Hout had ik deels nog liggen (balken voor de haard, van een vriend gehad en deels bewaard voor dit doel). Een simpele plaat underlayment gehaald, als er een meer permanente baan komt zal ik dat misschien vervangen. En alle spullen van zolder. De maatvoering nu; 244 bij 110. Maar als ik in een L de kamer vol zet kan het naar 280 bij 365 en dan 110 breed. Met misschien nog opties voor een U of een O met ruimte voor de deur. Als ik echter ooit ga samenwonen met mijn vriendin zal ik weer naar zolder gaan, daar is plek, maar flink kleiner. Eerst maar eens testen en... rommelen.
Mijn C-rails is nog van het oude slag. Verweekt, breekbaar, daar kom je dan ook weer achter als je het op zet. Maar er is een tweesporig rondje. En ik heb de mogelijkheid digitaal te rijden. Een eerste stap is gemaakt. Dat ik met hulp van dit forum wist locadressen te wijzigen vond in ook al heel wat. Ook zie ik dat jaren en jaren in dozen mijn huisjes geen goed hebben gedaan. Daar zit ook nog werk in.
Dit weekend gaan we rijden. Vanavond ga ik naar de stamtafel Rotterdam. En in de nabije toekomst dropt een zeer goede en lieve kennis de treinen van wijlen haar man, geen idee wat voor materiaal daar tussen zit, maar alles is welkom. Ik hoop in het komende jaar een rustige leercurve te hebben; digitaliseren, beetje scenery, misschien toch wel die ringleiding.
Ik post een paar foto?s onder dit verhaal vanaf mijn iPad, beetje crisis, maar dan heb je een beeld.
Groet,
Duncan
PS: inmiddels foto's zelf gepubliceerd, dus aangepast.
De onderbouw van de tafel. Heb nog voldoende hout over om de tafel ook uit te breiden indien ik de geest krijg.
Eerste rondjes worden gereden. Het blijft voor mij (omdat ik eigenlijk van vroeger alleen analoog gewend ben) bijzonder dat je meerdere locs op één baan hebt waarvan ook nog alles het doet.