Nieuws:

Bekijk eens een willekeurig artikel in onze informatieve Stichting 3rail Wiki.

Rommelen op zolder - verhaal van een herintreder

Gestart door KahnofDoen donderdag 17 oktober 2019, 11:46:56

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Rommelen op zolder - verhaal van een herintreder
Beste forummers,

Ik lees al een flink stel jaren mee op dit forum. Ik heb mijzelf ooit voorgesteld en ben ergens lang geleden een (niet zo succesvol) zelfbouw projectje begonnen.

Maar nu ga ik dan toch echt een beetje rommelen op zolder. Afgelopen jaar was privé heftig. Daarnaast heb ik sinds januari een baan waar ik ongeveer 40 tot 50 uur per week gemiddeld mee draai. Met twee jonge kinderen die ik op gezette tijden in huis alleen heb (tsja. Scheiden is lijden), is er weinig tijd. Ik ben 36, dus mogelijk heb ik nog jaren tijd om door te modderen met de hobby.

De laatste baan die ik heb opgezet is twintig jaar geleden afgebroken. Nooit iets permanents, altijd een rondje. Ik ben dus een herintreder die wel elk jaar nieuw rijdend materieel heeft gekocht. Geen enkele ervaring met digitaal rijden. Marcel (Loc1200) heeft me wel een en ander gepoogd uit te leggen. Hij heeft ook twee treinen voor mij gedigitaliseerd. Uit de nalatenschap van Driehoven heb ik een 6021 en 80F overgenomen en nog wat extra treinen. En in de loop der jaren is er behoorlijk wat digitale uitbreiding. Ik durf mijn mobile station 1 nog niet aan te sluiten; ik heb geen mogelijkheid mijn zwaardere trafo ook via de verbindingsrail te laten lopen en kan ik dan wel de trafo gewoon direct aan de rails zetten en mijn mobile station apart? Geen idee...

Er was sinds het voorjaar een wens om de stapels spullen van de zolder te halen en in een van de zolderslaapkamers een baan te bouwen. Grootse plannen, maar... weinig ervaring. Dus een testbaantje met maar een deel van de ruimte leek mij het beste. Eerst maar eens pielen met het digitale systeem, voordat we het gaan hebben over ringleidingen of God verhoede, bezetmelders. Ik heb geen technische achtergrond, en misschien ook wel twee linkerhanden.

Ik had dus een stok achter de deur nodig. Mijn zoontje van twee is helemaal gek van de paar treintjes die in een vitrine kast staan in de huiskamer. Mijn dochter van zes des te meer. Ik heb ze de belofte gedaan dat ik in de herfstvakantie een baantje zou hebben staan.

Dus; aan de slag. Hout had ik deels nog liggen (balken voor de haard, van een vriend gehad en deels bewaard voor dit doel). Een simpele plaat underlayment gehaald, als er een meer permanente baan komt zal ik dat misschien vervangen. En alle spullen van zolder. De maatvoering nu; 244 bij 110. Maar als ik in een L de kamer vol zet kan het naar 280 bij 365 en dan 110 breed. Met misschien nog opties voor een U of een O met ruimte voor de deur. Als ik echter ooit ga samenwonen met mijn vriendin zal ik weer naar zolder gaan, daar is plek, maar flink kleiner. Eerst maar eens testen en... rommelen.

Mijn C-rails is nog van het oude slag. Verweekt, breekbaar, daar kom je dan ook weer achter als je het op zet. Maar er is een tweesporig rondje. En ik heb de mogelijkheid digitaal te rijden. Een eerste stap is gemaakt. Dat ik met hulp van dit forum wist locadressen te wijzigen vond in ook al heel wat. Ook zie ik dat jaren en jaren in dozen mijn huisjes geen goed hebben gedaan. Daar zit ook nog werk in.

Dit weekend gaan we rijden. Vanavond ga ik naar de stamtafel Rotterdam. En in de nabije toekomst dropt een zeer goede en lieve kennis de treinen van wijlen haar man, geen idee wat voor materiaal daar tussen zit, maar alles is welkom. Ik hoop in het komende jaar een rustige leercurve te hebben; digitaliseren, beetje scenery, misschien toch wel die ringleiding.

Ik post een paar foto?s onder dit verhaal vanaf mijn iPad, beetje crisis, maar dan heb je een beeld.

Groet,

Duncan


PS: inmiddels foto's zelf gepubliceerd, dus aangepast.


De onderbouw van de tafel. Heb nog voldoende hout over om de tafel ook uit te breiden indien ik de geest krijg.







Eerste rondjes worden gereden. Het blijft voor mij (omdat ik eigenlijk van vroeger alleen analoog gewend ben) bijzonder dat je meerdere locs op één baan hebt waarvan ook nog alles het doet.
Re: Rommelen op zolder - verhaal van een herintreder
Hallo Duncan.
Mooi verhaal en is voor vele (her)starters ook erg herkenbaar! :D
Ook leuk om gelijk de foto's erbij te zien, hoewel ik bij het bekijken van de laatste foto bijna van mijn stoel viel! 8o

De breekbare oude C-rails is geen probleem zolang het ligt maar deze kun je beter niet te vaak opbouwen en weer afbreken want dan vliegen de stukjes je om de oren.
Ik zie dat je ook een startset hebt en daar kun je uitstekend mee gaan rijden.

Mocht het toch niet meteen lukken, gewoon vragen en er is altijd wel iemand die je op weg helpt.

Alvast veel plezier en succes met de allereerste ritten samen met zoon en dochter.
Vriendelijke groeten,
AlbertJan. 
Re: Rommelen op zolder - verhaal van een herintreder
De laatste foto staat op z?n kop.
Leuk baantje met mooi materieel.
Je hebt ook een mobile station die kun je zo niet gelijktijdig met je 6021 gebruiken.

Voor deze baan is een mobile station genoeg en ik zou dan ook die gebruiken.
Re: Rommelen op zolder - verhaal van een herintreder
Lid sinds: 2019

Bakkie koffie? Lekker!

offline
Re: Rommelen op zolder - verhaal van een herintreder
 @citaat @citaat
Het gekke is als ik plaatje 2 en 4 klik opent er een nieuw venster en staat alles wel rechtop.
Dat geeft al een ander gezicht en minder hoofdpijn :)
Veel plezier met de bouw en het rijden!
Re: Rommelen op zolder - verhaal van een herintreder
Dank voor de reacties!

Citaat van: AlbertJan op donderdag 17 oktober 2019, 11:57:44
Ook leuk om gelijk de foto's erbij te zien, hoewel ik bij het bekijken van de laatste foto bijna van mijn stoel viel! 8o

Ik zie dat je ook een startset hebt en daar kun je uitstekend mee gaan rijden.

Ja, AlbertJan, een beetje ochtendgymnastiek doet wonderen. Ik snap niet waarom ze gekanteld en op hun kop staan, zoals Wimdouwe al reageerde, als je ze opent staan ze goed. Ik zal af en toe wat extra foto's posten... ik heb nogal wat materieel verzameld in de loop der jaren. (Foto's inmiddels zelf gepubliceerd, dus staan ze er nu correct in).

Citaat van: ronxp op vrijdag 18 oktober 2019, 12:34:47
Voor deze baan is een mobile station genoeg en ik zou dan ook die gebruiken.

Ron, dank je voor je reactie. Een simpel baantje om wat te oefenen. Mijn mobile station aansluiten gaat helaas niet. Ik mis de draad van de trafo naar de aansluitrail. Die zal vast ergens tussen de spullen zitten. Dus dat moet ik misschien eerst maar eens uitsorteren. Maar ik ben in bezit van meerdere kratten vol zooi, van brakke huisjes tot aan mooie treinen. Ik heb mijzelf voorgenomen in de komende tijd een werkplekje in te richten op de andere slaapkamer op zolder, dan komt het kabeltje vast tevoorschijn.

Ik ben donderdagavond naar de Stamtafel in Rotterdam gegaan. Erg prettig om met meerdere mensen te praten. Ik snap nu in ieder geval hoe ik een ringleiding moet leggen dank John(1). Ik zal meteen maar eens kijken hoe ik rails moet 'knippen', dan heb ik dat in ieder geval gedaan. Er staat voldoende informatie op het forum. Ook met Frank gesproken (als ik de naam goed heb onthouden), van Rijshoven. Nog eens zitten kijken naar hoe hij een koploper had gebouwd en naar zijn frietkot... dan zegt de man dat hij twee linkerhanden heeft, ik geloof er niets van. En mijn eerste PlanV ingeleverd bij John(2) voor digitalisering... daar kijk ik ook wel naar uit.

Zometeen met de kinderen de zolder op. Benieuwd wat ze er van vinden.

Vandaag voor het eerst met de kinderen de zolder op. Misschien meteen wat sorteerwerk doen.
Re: Rommelen op zolder - verhaal van een herintreder
Iets meer materieel uit de kast vanochtend. Even via een link. Als bijlage bij de post kwam'ie weer ondersteboven er uit (ondersteboven opslaan en opnieuw delen had ook geen positief effect :) ). In het bericht kreeg ik 'm van IBB ook niet getoond... dus mijn OneDrive gebruikt en deze foto 'open gesteld'. Ik ga nog een keer op zoek hoe ik dit kan voorkomen... het is toch geen raketwetenschap.



(Inmiddels aangepast... via OneDrive kan ik dus wel publiceren)
Re: Rommelen op zolder - verhaal van een herintreder
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2013

offline
Re: Rommelen op zolder - verhaal van een herintreder
Citaat van: KahnofDoen op zaterdag 19 oktober 2019, 08:58:08
[...] Ook met Frank gesproken (als ik de naam goed heb onthouden), van Rijshoven. Nog eens zitten kijken naar hoe hij een koploper had gebouwd en naar zijn frietkot... dan zegt de man dat hij twee linkerhanden heeft, ik geloof er niets van. [...]
Ja, naam heb je goed onthouden ;-) En het was zeker gezellig donderdag en leuk gesprek gehad met je.

Aan de Koploper ben ik op een gegeven moment gewoon begonnen en gaandeweg leer je een hele hoop van hoe zaken in elkaar zitten en wat je wel en vooral niet moet doen. Bijv. gaatje voor een lichtgeleider in een 3mm led niet te diep boren, want dan doet het ledje het gewoon niet meer. Of een treinstel wat nog niet helemaal in elkaar zit op de baan zetten, terwijl daar gewoon nog spanning op staat. Het lukte mij om daarbij kortsluiting te maken en de decoder in de Koploper op te blazen.....
Nou moet ik zeggen dat goed gereedschap hier ook wel bij helpt, zoals een goed soldeerstation met regelbare temperatuur in plaats van een soldeerbout van de Lidl (hoe handig die ook zijn voor het grove werk).

Wat betreft die twee linkerhanden: dat sloeg en slaat nog steeds op het fenomeen elektronica, dat is nog steeds op veel vlakken een onontgonnen gebied voor me. Maar gelukkig heeft het forum voldoende kennis in de vorm van vele goed onderlegde leden die zeker niet te beroerd te zijn om je daarbij te helpen.

Citaat van: KahnofDoen op zaterdag 19 oktober 2019, 08:58:08
En mijn eerste PlanV ingeleverd bij John(2) voor digitalisering... daar kijk ik ook wel naar uit.
Die gaat er zeker op vooruit! Ik heb zowel mijn Sprinter als Plan-V door John onder handen laten nemen en daar veel plezier van!
Re: Rommelen op zolder - verhaal van een herintreder
Leuke baan, Duncan, kga je volgen.
Leuk om je ontmoet te hebben afgelopen donderdag in Barendrecht.
Groet,

Peter
Re: Rommelen op zolder - verhaal van een herintreder
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

offline
Re: Rommelen op zolder - verhaal van een herintreder
Citaat van: KahnofDoen op zaterdag 19 oktober 2019, 13:55:47... (ondersteboven opslaan en opnieuw delen had ook geen positief effect :) ).

Toen digitale fotografie nieuw was, was dit probleem er nog niet. Als je de camera ondersteboven hield bij het maken van een foto, kreeg je gewoon een foto die ondersteboven was, of je hem nu in een apart venster bekeek, als bijlage, als embedded image of in Windows Exporer. Dat wilde je natuurlijk niet, maar door de foto om te draaien, een eenvoudige bewerking, zag het er overal goed uit. Idem als je een foto nam met de camera een kwartslag gedraaid.

Op een gegeven moment zijn camerafabrikanten begonnen met het opslaan van de stand van de camera bij het maken van de foto: 'normaal', 'ondersteboven', 'kwartslag rechts' of 'kwartslag links'. Aan de foto zelf veranderde niets. Toch is deze 'orientation flag' de oorzaak van alle verwarring. Veel programma's gebruiken deze namelijk om de foto vóór het tonen te draaien, waardoor het niet meer nodig is om foto's na het maken zelf te draaien, maar er zijn uitzondringen. En de belangrijkste uitzondering is voor een foto in een webpagina (en dat geldt ook voor bijlages op ons forum): daarin wordt de foto getoond zónder rekening te houden met de orientation flag. Als de camera ondersteboven was bij het maken van de foto, krijg je hem dus ondersteboven te zien. Open je hem vervolgens in een apart venster, dan is de foto niet langer onderdeel van een webpagina, en nu zal de browser die orientation flag wél gebruiken om de foto te draaien, waardoor hij weer goed staat.

Als je zélf een foto omkeert die ondersteboven staat, wat krijg je dan? Wel, als onderdeel van een web pagina zal hij daarna goed staan, maar... de orientation flag geeft nog steeds aan dat de camera ondersteboven was. Klopt, dat was immers zo. Maar als je deze omgedraaide foto in een apart venster opent, wordt hij daardoor nogmaals omgedraaid! En dat is dus fout.

De oplossing? Twee stappen:
1) Open de foto met een foto-bewerkingsprogramma dat de orientation niet gebruikt en draai hem naar de gewenste stand.
2) Zet de 'orientation flag' op 'normaal'.

Er zal vast wel een app zijn die deze twee stappen in één keer kan doen, maar ik ken er geen. Voor de eerste stap gebruik ik Microsoft Office Picture Manager. Voor de tweede stap ga ik naar Windows Explorer, open het context menu van de foto en draai rechts of linksom totdat de foto goed staat, daarmee wordt de 'orientation flag' op 'normaal' gezet. Voor beide stappen zijn ongetwijfeld vele alternatieve programma's.

Ter illustratie staan hieronder een paar plaatjes van Windows Explorer met een foto die genomen is met de camera een kwartslag gedraad. De eindtoestand in Windows Explorer ziet er precies hetzelfde uit als de uitgangssituatie, daarom geen plaatje. Maar de aangepaste foto ziet er nu hetzelfde uit in de bijlage en in een apart venster.

De foto zélf is ruim 4 MB, iets te groot voor dit forum, daarom is de laatste bijlage een verkleinde uitsnede.
Re: Rommelen op zolder - verhaal van een herintreder
 @citaat Hoi Rob, dank voor de uitleg, maar dat lukte me wel :). Alleen als bijlage bij het bericht kwam het er vreemd uit, dat zal dus aan de orientation flag liggen dan... Inmiddels ben ik er uit hoor (gebruik een alternatieve, voor mij betere manier), maar ik waardeer de uitleg erg. Ik heb nog een OneDrive abonnement voor mijn Word, Outlook, PowerPoint e.d., ooit aangeschaft vanwege de studie. Daar mag ik 6TB opslaan; dus ik kan mijn hart ophalen. En ik kan er ook foto's mee publiceren die ik dus hier kan delen. Voordeel van dit alles; het is niet via een gratis site waarmee het verdwijnt. Nog een bijkomend voordeel; ik kan bij publicatie de grootte van de foto aanpassen zodat ze hier op de site mogen worden getoond, zonder dat ik er allerlei lastige slagen voor moet maken.

Vanochtend werd er niet met de Märklin treinbaan gespeeld... wel met ander spul.



Re: Rommelen op zolder - verhaal van een herintreder
Dat is pas een treinbaan  :thumbup: ;) Zou ik zo willen hier thuis, is een meesterbouwer aan het werk daar  :thumbup: