Nieuws:

Kom gezellig een keertje bij jouw lokale Stichting 3rail Stamtafel lekker kletsen over treintjes en nog veel meer!

C rails wissel aansturen op analoge baan....?

Gestart door Robbie50! woensdag 16 oktober 2019, 21:07:25

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
C rails wissel aansturen op analoge baan....?
Lid sinds: 2019

en op de lageboordwagon staat een kopje koffie

offline
C rails wissel aansturen op analoge baan....?
 :)
Hallo,
Ik wil, mijn analoge baan, gaan voorzien van C rails, geen punt natuurlijk....ik vind ze mooier en lijken mij beter contact te maken en geven een sterke indruk.
Wissels moet ik voorzien van "wisselaandrijving"74492, maar...............kan ik mijn bekende blauwe trafo nog gebruiken om mijn wissels aan te sturen (zelfs met het bekende blauwe schakelkastje? :warning:) of......moet ik weer een heleboel ???? investeren in een nieuw (beter??) systeem?

Graag reactie(s)


rob
Re: C rails wissel aansturen op analoge baan....?
Vanzelfsprekend werkt dat, mits goed aangesloten natuurlijk.

Cees
Re: C rails wissel aansturen op analoge baan....?
Lid sinds: 2019

en op de lageboordwagon staat een kopje koffie

offline
Re: C rails wissel aansturen op analoge baan....?

Cees,


DANK! Waar vind ik een schema info etc.
Op de officiële website van Märklin vind ik dit niet. (of kijk ik niet goed?)


rob

Edit Fred: citaat verwijderd, reden van verwijderen: KLIK

Re: C rails wissel aansturen op analoge baan....?
Re: C rails wissel aansturen op analoge baan....?
Lid sinds: 2019

en op de lageboordwagon staat een kopje koffie

offline
Re: C rails wissel aansturen op analoge baan....?
Citaat van: Pt2/3 op woensdag 16 oktober 2019, 22:25:24
https://wiki.3rail.nl/images/d/d2/Aansluitschema_M%C3%A4rklin_wissel.png


DANK je wel!!!!! :) :thumbup: :thumbup: :thumbup:
Dus eigenlijk net als "vroeger" en ik kan de oude schakelkastje gewoon nog gebruiken.......

Rob


Re: C rails wissel aansturen op analoge baan....?
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

offline
Re: C rails wissel aansturen op analoge baan....?
Citaat van: Robbie50! op woensdag 16 oktober 2019, 21:07:25Wissels moet ik voorzien van "wisselaandrijving"74492
Die 74492 is de aandrijving uit het Start Up programma, aandrijving 74491 is o.a. bedoeld voor die blauwe kastjes. Die moet je hebben.
Re: C rails wissel aansturen op analoge baan....?
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

offline
Re: C rails wissel aansturen op analoge baan....?
Als je Duits kunt lezen, raad ik aan om eens een kijkje te nemen bij de Technik Tipps op de duitse Märklin site. Hier staan de tips voor analoge banen. De derde gaat over het analoog aansluiten van wissels en verwijst naar Technik-Tipp 204.

In de algemene tips staat ook nog eentje waar je misschien iets aan hebt: Technik-Tipp 401 beschrijft het inbouwen van de aandrijving 74491.

Je kunt het ook combineren door de wissels te bedienen met de blauwe kastjes die je nog hebt en tegelijkertijd digitale treinen laten rijden. In dat geval kun je een oude transformator gebruiken voor de wissels, terwijl je de treinen laat rijden met je nieuwe voeding en Mobile Station.
Re: C rails wissel aansturen op analoge baan....?
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: C rails wissel aansturen op analoge baan....?
Hoi Rob,

Je hebt al antwoord gekregen op je vraag en misschien wist je het al, maar waar ik je wel op wil wijzen, is dat je je blauwe trafo prima kunt gebruiken voor de wissels, maar niet voor het analoog besturen van digitale loc's. Rijden is geen probleem, maar wanneer je schakelt kan de de spanning/schakelpuls te hoog zijn en je decoder vernielen/beschadigen.
Dus dan zou je de "witte" trafo's moeten gebruiken.

Grtz Tony
Re: C rails wissel aansturen op analoge baan....?
Marklin decoder zouden er tegen moeten kunnen bij ESU is het een ander verhaal ze kunnen waarschijnlijk wel tegen maar ESU zelf raad het af Marklin zegt dat het geen probleem mag zijn.
Re: C rails wissel aansturen op analoge baan....?
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: C rails wissel aansturen op analoge baan....?
 @citaat Daar wordt anders wel behoorlijk voor gewaarschuwd, Mark :?

Hier bijvoorbeeld; https://forum.3rail.nl/index.php?topic=21360.0 

Grtz Tony
Re: C rails wissel aansturen op analoge baan....?
De vraag gaat hier toch over het aansluiten en bedienen van wissels. Dat heeft toch niets met Loc decoders te maken. Waarom waarom waarom wijk je van de vraag af. Is toch helemaal niet aan de orde.

Groetjes.
Re: C rails wissel aansturen op analoge baan....?
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: C rails wissel aansturen op analoge baan....?
 @citaat Dat kan ik je wel vertellen hoor.

Ik had in Rob's profiel gekeken en zijn andere bijdragen gelezen.
Vandaar.

Grtz Tony
Re: C rails wissel aansturen op analoge baan....?
Lid sinds: 2019

en op de lageboordwagon staat een kopje koffie

offline
Re: C rails wissel aansturen op analoge baan....?
 :idea:ALLEMAAL bedankt voor jullie reacties, duidelijk!
Ik ga de informatie downloaden en eens rustig doorlezen, mijn Duits is niet zo goed.....maar denk er wel uit te komen.

Fijn zo'n forum waar je ook "domme beginners vragen" kan stellen.
Ik dacht ook wel dat het kon, maar twijfelde toch ook.

Knippen jullie die witte connector van de wissel en bevestigen jullie weer "gekleurde" stekkertje?
Of moet ik bij elke wissel gewoon nieuw draad aan de spoel maken?

Andere opmerking, ik las ook iets over spoelen doorverbinden wat beter zou werken....klopt dit? :help:


Groet,


rob
Re: C rails wissel aansturen op analoge baan....?
Die witte connector zou ik maar mooi laten zitten; die moet namelijk op de wisselaandrijving aangesloten worden.
Bij elke aandrijving worden ook 3 stekkertjes geleverd: geel, rood, groen.
Alleen die zijn van de nieuwe uitvoering en passen niet op de oude blauwe kastjes.
Je zult dus model oude stekkertjes moeten gebruiken.

Cees
Re: C rails wissel aansturen op analoge baan....?
Lid sinds: 2019

en op de lageboordwagon staat een kopje koffie

offline
Re: C rails wissel aansturen op analoge baan....?

Oké dank.....ik dacht dat er aan twee kanten zo'n wit stekkertje zat....
Oude stekkertjes heb ik nog wel.....
De "bruine" draad (massa) kan ik toch ook gewoon van de rail pakken als ik analoog blijf rijden.....
Ik heb zo'd blauwe 16VA trafo met 3 aansluitingen, bruin/rood en geel.



groet,


rob

Edit Fred: citaat verwijderd, reden van verwijderen: KLIK
Re: C rails wissel aansturen op analoge baan....?
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

offline
Re: C rails wissel aansturen op analoge baan....?
Bij aandrijving 74491 zitten aan die witte connector drie draadjes: twee blauwe en één gele. Daar kun je stekertjes aan zetten als je de wissel met een schakelkastje wilt bedienen. Als je je aan de standaard kleuren wilt houden, moet er één rode en één groene steker aan de blauwe draadjes. De stekertjes die bij aandrijving 74491 worden meegeleverd passen bij de huidige generatie schakelkastjes. Bij een oud schakelkastje kun je gewoon oude stekertjes gebruiken.

De gele draad van de aandrijving gaat naar de gele aansluiting van de trafo en er moet een bruine draad van de bruine aansluiting van de trafo naar de zijkant van het schakelkastje. De twee blauwe draden tenslotte, met een rood en een groen stekertje, gaan naar een paar uitgangen van het schakelkastje. Als je op de groene knop drukt, moet de wissel rechtdoor gaan, bij rood moet hij afslaan. Als het omgekeerd is, zijn de draadjes omgewisseld. Voor de werking maakt dat verder niet uit, het is alleen wat verwarrend als de ene wissel met groen rechtdoor gaat en de andere dan juist afslaat, daarom zou ik in dat geval toch maar even de stekers omwisselen.

Op deze manier zijn alle draadjes verbonden, er is er geen over die je nog op de massa aan zou kunnen sluiten.


P.S. Mocht je per ongeluk de Start up aandrijving 74492 hebben, wel, dan zitten aan die witte connector ook drie draadjes, maar die zijn geel, rood en zwart en er zit één grote zwarte steker aan. Die is bedoeld voor gebruik met het Start up schakelkastje 72752. De eenvoudigste manier om een aandrijving 74492 toch met een oud schakelkastje te bedienen, is om die zwarte steker eraf te knippen en dan alsnog oude stekertjes op de losse draadjes te zetten. Ik weet het niet zeker, maar vermoed dat in dat geval de zwarte draad verbonden moet worden met de gele aansluiting van de trafo en de twee andere met de uitgangen van het schakelkastje. Bij mijn herstart kende ik het verschil niet en zodoende kocht ik een ontkoppelrails uit het Start up programma. Daar heb ik dus ook de zwarte steker van afgeknipt.
Re: C rails wissel aansturen op analoge baan....?
Lid sinds: 2019

en op de lageboordwagon staat een kopje koffie

offline
Re: C rails wissel aansturen op analoge baan....?
"speelmetreintjes" :) Hartelijk dank voor je uiteenzetting, soms wil je graag van aan ander horen wat je zelf al vermoedde.....
Want als ik zo'n spoeltje opblaas is erg zonde...
Ik vind het toch al zoiets....eerst koop je een wissel, daarna de aandrijving, daarna het lampje en (als je digitaal rijdt) een decoder...
Wordt er allemaal niet goedkoper op.

Mijn NEE tegen digitaal rijden komt hier ook vandaan.....
Een nieuwe voedingsset, een bedieningsstation, een railaansluitblok (evt. nog een ontstoringsset IN de rail) en dan je oude treintjes ombouwen.....nieuwe motor/rotor, decoder, geluidsschakeling + speakertje.....voor elke trein zo ie zo al 140?.
Ik blijf wel bij analoog! (ken je ook plezier hebben...... >:-D
C rail vind ik wel een goede verandering, beter contact, stroomgeleiding, ligt er mooier (lees strakker)  bij en maakt een robuuste indruk....

Ik ga twee wissels verbouwen.... :offtopic:

Groet,


rob
Re: C rails wissel aansturen op analoge baan....?
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

offline
Re: C rails wissel aansturen op analoge baan....?
De kosten kunnen inderdaad snel oplopen wanneer je alles digitaal wilt. Wist ik ook niet toen ik een paar jaar geleden opnieuw begon, maar net als jij kwam ik daar heel snel achter. Toch vind ik dat digitale rijden veel te leuk om me tot analoog te beperken, maar je bent zeker niet de enige die ook nu nog gewoon analoog rijdt. Niets mis mee, het is maar wat je wilt.
Re: C rails wissel aansturen op analoge baan....?
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: C rails wissel aansturen op analoge baan....?
In plaats van te denken: "eerst koop je een wissel, daarna de aandrijving, daarna het lampje en ..."
kun je ook denken: "hé, dat is handig, dat bied mij ook meer keuzevrijheid".

Citaat van: Robbie50! op donderdag 17 oktober 2019, 13:26:31
ik las ook iets over spoelen doorverbinden wat beter zou werken....klopt dit? :help:
Daar raak je een gevoelige snaar die al sinds 2008 in dit forum aangetokkeld wordt: de eind(af)schakeling.

Analoogrijders hoor je daar zelden over, digitaalrijders vaker.
Dat heeft te maken met de maximaal veilige pulsduur, en met een aantal digitale centrales die bij kortsluiting van rijspanning de commandostroom naar de diverse wissels niet afmaken, maar willekeurig afbreken, waardoor de laatste wisselspoel in de rij (at random ogenschijnlijk) affakkelt.

Over pulsduur weten analoogrijders het nodige: als een trein op een schakelrails tot stilstand komt, kan de daaraan gekoppelde wisselspoel doorbranden. Als een peuter bij opa op bezoek z'n vingertje te lang op een knopje houdt (de baan zoemt dan zo leuk), dan fakkelt er weer een wisselspoeltje af. Dat is de jaren '60 tragedie in een notendop.

Analoge wijze opa's hadden daar wat op gevonden: "dat zal mij niet overkomen", met b.v. een CDU-schakeling tussen enerzijds schakelrail of knopje en anderzijds de wissel(spoel). Hoe lang de puls fysiek ook duurt, dankzij de condensator (die eerst weer moet opladen) is de uiteindelijke puls op de spoel altijd kort en krachtig. Uiteraard bracht Märklin die vinding niet op de markt: je eigen omzet verzieken, dat  doe je niet.

Er zijn talloze draadjes te vinden over het slopen van eindschakelingen in Märklin wisselaandrijvingen en over het doorverbinden van contacten in Märklin wisselaandrijvingen (niet het doorverbinden van de wisselspoelen zelf), en over het nadeel van doorverbinden bij digitaal rijden. Wat al die draadjes gemeen hebben, is dat het over het digitaal gebruik van wissels gaat. En jij rijdt analoog.

Het is wellicht de hoofdreden waarom Märklin tegenwoordig wissel en wisselaandrijving gescheiden verkoopt in plaats van apart handwissels en elektrische wissels te verkopen, zoals in de metalen rails en in het begin van de K-rails tijd.

Je koopt een handwissel en daarna bepaal je zelf of je die aandrijft met een perfide Märklin elektrieke speelgoed-wisselaandrijving, een RC-servo, een professionele wisselmotor (Conrad, Viessmann) of een moderne Tortoise variant MP5. Mooi toch?
Re: C rails wissel aansturen op analoge baan....?
Lid sinds: 2019

en op de lageboordwagon staat een kopje koffie

offline
Re: C rails wissel aansturen op analoge baan....?
Dank voor je reactie......
Ik ga gewoon rustig aan beginnen, schaf al wat C rails sets aan en mijn "eerste" setje om een wissel om te bouwen is onderweg.
Jullie zijn natuurlijk allemaal al veel verder, maar ooit zijn jullie ook zo begonnen.
Ik heb één trein uit een digitale set behouden, waar ik gewoon "analoog' mee rij.
(is natuurlijk wel slim, want die ga ik vast later "gebruiken" om andere treintjes ook maar om te bouwen naar digitaal..... :Dniet verder over praten......)
Voorlopig stap ik over van M naar C rails....

U hoort vast later weer eens van mij "als ik er weer eens niet uitkom" 8)

Groet :thumbup:,

Rob

Edit Fred: citaat verwijderd, reden van verwijderen: KLIK