In plaats van te denken: "eerst koop je een wissel, daarna de aandrijving, daarna het lampje en ..."
kun je ook denken: "hé, dat is handig, dat bied mij ook meer keuzevrijheid".
Citaat van: Robbie50! op donderdag 17 oktober 2019, 13:26:31
ik las ook iets over spoelen doorverbinden wat beter zou werken....klopt dit?
Daar raak je een gevoelige snaar die al sinds 2008 in dit forum aangetokkeld wordt: de eind(af)schakeling.
Analoogrijders hoor je daar zelden over, digitaalrijders vaker.
Dat heeft te maken met de maximaal veilige pulsduur, en met een aantal digitale centrales die bij kortsluiting van rijspanning de commandostroom naar de diverse wissels niet afmaken, maar willekeurig afbreken, waardoor de laatste wisselspoel in de rij (at random ogenschijnlijk) affakkelt.
Over pulsduur weten analoogrijders het nodige: als een trein op een schakelrails tot stilstand komt, kan de daaraan gekoppelde wisselspoel doorbranden. Als een peuter bij opa op bezoek z'n vingertje te lang op een knopje houdt (de baan zoemt dan zo leuk), dan fakkelt er weer een wisselspoeltje af. Dat is de jaren '60 tragedie in een notendop.
Analoge wijze opa's hadden daar wat op gevonden: "dat zal mij niet overkomen", met b.v. een
CDU-schakeling tussen enerzijds schakelrail of knopje en anderzijds de wissel(spoel). Hoe lang de puls fysiek ook duurt, dankzij de condensator (die eerst weer moet opladen) is de uiteindelijke puls op de spoel altijd kort en krachtig. Uiteraard bracht Märklin die vinding niet op de markt: je eigen omzet verzieken, dat doe je niet.
Er zijn talloze draadjes te vinden over het slopen van eindschakelingen in Märklin wisselaandrijvingen en over het doorverbinden van contacten in Märklin wisselaandrijvingen (niet het doorverbinden van de wisselspoelen zelf), en over het nadeel van doorverbinden bij digitaal rijden. Wat al die draadjes gemeen hebben, is dat het over het digitaal gebruik van wissels gaat. En jij rijdt analoog.
Het is wellicht de hoofdreden waarom Märklin tegenwoordig wissel en wisselaandrijving gescheiden verkoopt in plaats van apart handwissels en elektrische wissels te verkopen, zoals in de metalen rails en in het begin van de K-rails tijd.
Je koopt een handwissel en daarna bepaal je zelf of je die aandrijft met een perfide Märklin elektrieke speelgoed-wisselaandrijving, een RC-servo, een professionele wisselmotor (Conrad, Viessmann) of een moderne Tortoise variant
MP5. Mooi toch?