Nieuws:

Bekijk eens een willekeurig artikel in onze informatieve Stichting 3rail Wiki.

Ns plan d stalen rijtuigen

Gestart door pukkie woensdag 16 oktober 2019, 21:05:54

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Ns plan d stalen rijtuigen
Hallo luitjes
Ik ben van plan om op mijn baan een stam met plan d rijtuigen te laten rijden.
Nu zag ik in de 3railwiki dat er verschillende soorten klassen zijn.
1e klas 2e klas en 3e klas maar ook met restauratierijtuig.
Nu wil ik voor deze stam een  blauwe ns1100 zetten maar mijn vraag is welke wagons realistisch zijn van welk merk .
Wat is een mooie stam wat vroeger ook heeft gereden.
Re: Ns plan d stalen rijtuigen
Wiki Redactie
Lid sinds: 2006

VT601 is one of my favorite trainsets

offline
Re: Ns plan d stalen rijtuigen
In totaal zijn er van de Roco Plan D 5 verschillende wagens beschikbaar.
Van al deze wagens zijn er turkoise, groene, blauwe zonder NS-logo en blauwe met NS-logo.

De eerste versie is al weer heel wat jaren oud, verscheen in het blauw en in een oranje-blauwe Roco-reclameversie.
De kleur blauw wijkt iets af van de latere versies.

De tweede serie bestaat uit een A-rijtuig, 2 B-rijtuigen (waarvan 1 Ex "A" met 8 ramen en 1 met 9 ramen) en een restauratierijtuig.
Deze serie is in alle kleurvarianten bekend.

Ook Fleischmann heeft een "soort" Plan D in de collectie, maar dit is feitelijk een Plan K AB-rijtuig.
Technisch en qua afmetingen past deze door de andere schaal (oud Flm) niet goed bij de Roco's.

De Roco's passen qua grootte goed bij de NS1200 (Ma3051 enz.), de NS1100 (Ma, Rc) en ook bij de NS1000.
De rijtuigen hadden internationale toelating, dus ook met een Duitse lok ervoor is reeel. O.a. reed in de jaren 90 een stam richting Winterberg.

John
Re: Ns plan d stalen rijtuigen
 @citaat De rijtuigen hadden internationale toelating, dus ook met een Duitse lok ervoor is reeel. O.a. reed in de jaren 90 een stam richting Winterberg.

Eind jaren '70 waren ze uit dienst hoor John.
Plan K zag je tot ca. 1984 en plan N tot eind jaren '80.
Er reden wel reisbureautreinen naar o.a. Winterberg met NS 1000 loc met blauwe duitse eenheidsrijtuigen en slaaprijtuigen, van de laatste een paar NS.
Maar dat is  :offtopic:
Re: Ns plan d stalen rijtuigen
Ik zoek wel een stam met ns logo.
Ik ga dan voor de berlijns blauw.
Ik zoek dan een mooie stam
Re: Ns plan d stalen rijtuigen
Lid sinds: 2009

Light My Train

offline
Re: Ns plan d stalen rijtuigen
Er staat een hele mooie stam te koop op Beneluxspoor voor een lage prijs.
Re: Ns plan d stalen rijtuigen
Citaat van: pukkie op donderdag 17 oktober 2019, 13:14:34
Ik zoek wel een stam met ns logo.
Ik ga dan voor de berlijns blauw.
Ik zoek dan een mooie stam

Let wel op. De eerste modellen met logo hebben een zilverkleurig dak in plaats van grijs en foutieve klasseborden. Later zijn er wel correcte exemplaren met logo uitgebracht.

Roco moet zo langzamerhand ruim 100 kleur-, nummer- en klassevarianten hebben uitgebracht. Allemaal varianten op drie typen: een achtramer, een negenramer en het rd-rijtuig. In werkelijkheid waren het ook maar drie typen rijtuigen.
Re: Ns plan d stalen rijtuigen
Oke
Ik las bij de zuiderburen dat er verschillende soorten zijn.
Ik wil met ns logo.
Er zijn RDtype
A type
B type
D type
Wat betekent dit
Re: Ns plan d stalen rijtuigen
Ah, dat is wel basiskennis. Die letters zijn aanduidingen van afdelingen in rijtuigen.

A eerste klasse
B tweede klasse
C derde klasse
D bagage
R restauratie.

De plan D rijtuigen waren er maar in drie typen.

De achtramer is begonnen als AB rijtuig, ofwel een rijtuig met een eerste klasseafdeling en een tweede klasseafdeling. Eerst in de turkooise kleur, later in blauw. Ergens in de jaren vijftig werd de derde klasse afgeschaft. De AB-rijtuigen veranderde daarbij in A-rijtuigen (alleen eerste klasse). Later zijn sommige weer veranderd in B-rijtuigen, omdat de verhouding eerste en tweede klasse zoek was.

De negenramer is begonnen als C-rijtuig, ook eerst in turkooise en later blauw. Bij de herklassering werden het B-rijtuigen.

De RD-rijtuigen hadden een bagageafdeling en een restauratieafdeling, ook eerst in turkooise en later in blauw.

Vanaf 1968 kregen de rijtuigen een logo. Dat waren dus blauwe A, B (acht- en negenramers) en RD rijtuigen.

Al deze varianten zijn door Roco uitgebracht en dan ook nog in veel nummervarianten (verschillende rijtuignummers).
Re: Ns plan d stalen rijtuigen
Ik zoek bij deze wagon extra wago s voor een mooie stam
Roco 44297
Re: Ns plan d stalen rijtuigen
Zoek eens naar Roco 44242, 44243 en 44244. Onder die nummers zijn dacht ik de eerste en tweede klasse rijtuigen met logo uitgebracht.
Re: Ns plan d stalen rijtuigen
Een stam van 7 wagons
1x restaurant 
4x 2e klas
2x 1e klas.
Dit is toch een mooie samenstelling voor de ns 1100 1200 1300 serie
Re: Ns plan d stalen rijtuigen
Lid sinds: 2008

BONNE van de HSIJ Hoogovens Stoom IJmuiden

offline
Re: Ns plan d stalen rijtuigen
Ik heb ook een stam met zeven plan D rijtuigen en met een stalen D vier deur's die ik veelal achter een de 1010 heb hangen, maar ook achter een grote stomer staan ze goed.
Alle wagons hebben een ander nummer en daarbij is ook een 3 klas rijtuig, maar de wagons hebben geen logo.
De stam is dus een 1A, 1AB, 1RD, 3B en een 1C.
En dan zijn de wagons ook met zwarte of met grijze balgen te koop, ik heb alles met grijze balgen.

Gr Peter
Re: Ns plan d stalen rijtuigen
Lid sinds: 2012

Na 20 jaar weer langzaam beginnen

offline
Re: Ns plan d stalen rijtuigen
Prachtige wagens die in de jaren 50, 60, 70 en zelfs nog in jaren 80 reden voor de NS.
Nu rijden ze nog steeds rond bij museumspoorlijnen.

Even snel in mijn lijst gekeken, alleen blauwe rijtuigen met en zonder logo.
Roco nummers:
1e klasse:
41297(in set), 44242, 44284;
2e klasse:
41297(in set), 44282, 44296, 44243, 44244:
3e klasse:
44289;
Restaurant:
44291 (in set), 41297(in set)

Deze rijtuigen worden veel op marktplaats en andere 2e hands markten aangeboden. Kom eens naar de beurs in Houten, daar liggen ze echt voor het oprapen.

Groet,
Willem
Re: Ns plan d stalen rijtuigen
Beste mensen, nogmaals over de inzet bij het grootbedrijf:

https://www.railwiki.nl/index.php/D_-_Rijtuigen_Plan_D

De inzet en het einde van de reguliere normale plan D, de modellen die hier besproken, bij de NS was niet tot in de jaren '80.
Uitzonderingen zoals verbouwde RD's en stuurstanden reden wel tot in de jaren '80 maar die hebben niks van doen met de modeluitvoering.
Re: Ns plan d stalen rijtuigen
En kijk vooral eens bij het onvolprezen 'Seinarm' voor treinsamenstellingen en modeluitvoeringen. Niet alleen plan d.

http://www.seinarm.nl/Staal/PlanD.aspx
http://www.seinarm.nl/Treinsamenstellingen/TreinsamPlanD.aspx

Iedereen moet natuurlijk zelf weten in hoeverre hij zich wil baseren op het grote voorbeeld. Maar AB, B en C plan d rijtuigen horen dus eigenlijk niet in één trein. Voor de herklassering in 1956 was de derde klasse dominant, dus bijvoorbeeld één of twee AB rijtuigen, een RD en voor de rest C. De eerste klasse was sowieso voorbehouden aan treinen op de lange afstand en internationale treinen. Daarvoor was plan d ook bedoeld. Van bijvoorbeeld plan e bestond bij de indienststelling helemaal geen A-rijtuig.

Bij de modellen met logo speelt dat natuurlijk niet.  :)