Nieuws:

Heb je vragen over de werking van het Stichting 3rail Forum? Krijg deze beantwoord in de Forumtips.

inbouw 5-polige hoogvermogen-motor in Länderbahn Tenderlocomotief 3029

Gestart door ivk dinsdag 15 oktober 2019, 16:15:03

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
inbouw 5-polige hoogvermogen-motor in Länderbahn Tenderlocomotief 3029
Beste forumleden,

Ik heb vier varianten van de Märklin 3029 Länderbahn Tenderlocomotief.

  • 30295 (Lindau);
  • 28185 (MEB C);
  • 29216 (Exportmodel Zwitserland);
  • 94242 (Circus Krone).
Deze varianten zijn aan het begin van deze eeuw uitgebracht.

De locomotieven hebben een kleine schijfcollectormotor. Weet iemand of deze motoren één op één zijn te vervangen door de 5-polige hoogvermogen-motor uit de ombouwset 60903? Of moet het chassis worden aangepast? En worden de rijeigenschappen iets beter of duidelijk beter?

Alvast bedankt voor jullie reacties,

Ilse

(Ik heb gezien dat er verschillende draden zijn over het ombouwen van een 3029. Maar deze gaan, voor zover ik kon zien, over de oude(re) versies en die hebben volgens mij een ander chassis. En ook daarin heb ik het antwoord niet gevonden.)
Re: inbouw 5-polige hoogvermogen-motor in Länderbahn Tenderlocomotief 3029
Dit zijn alle vier versie met een delta decoder je kan er digital mee rijden.

Ja je kan er een nieuwe vijfpolige motor in doen denk ik, maar dan moet je ook de decoder vervangen voor betere rijeigenschappen. Samen kost dit meer dan dit lokje waard is.
Is dit het financieel waard nee. Maar heb je er een emotionele band mee dan wel.
Re: inbouw 5-polige hoogvermogen-motor in Länderbahn Tenderlocomotief 3029
Met de goedkoopste optie ben je ongeveer 40 euro kwijt voor een 5polige 60943 en ESU 54611 deze decoder is DCC only wil je ook MM(Marklin Motorola)gebruiken dan heb je de 54610 nodig deze is alleen wat duurder.
Re: inbouw 5-polige hoogvermogen-motor in Länderbahn Tenderlocomotief 3029
 @citaat  20% korting ?
Re: inbouw 5-polige hoogvermogen-motor in Länderbahn Tenderlocomotief 3029
Wiki Redactie
Lid sinds: 2006

VT601 is one of my favorite trainsets

offline
Re: inbouw 5-polige hoogvermogen-motor in Länderbahn Tenderlocomotief 3029
Omdat ik nog al eens wat mix, heb ikin mijn 3029(en) vaak een permanent magneet ingebouwd in combinatie met de deocder uit de set 60760.
De magneten en ankers uit deze 60760-set gebruik is dan weer in de standaard Drumcollector-motoren i.c.m. een wat uitgebreider decoder.

John
Re: inbouw 5-polige hoogvermogen-motor in Länderbahn Tenderlocomotief 3029
Intussen ben ik er achter dat mechanisch de 'grootste' uitdaging is dat het boutje links onder, waar het motorschild en een soldeerlipje mee vast zitten, te lang is waardoor deze aan de achterkant tegen een tandwiel komt. Een ringetje onder het boutje, een korter boutje of het boutje iets korter maken is wel te overzien. Ik zie er een beetje tegen op wanneer ik een frees in het chassis zou moeten zetten.

Intussen heb ik ook begrepen dat de decoder uit de ombouwset 60903 helaas wat nadelen heeft. Ik heb nog een ESU decoder liggen en voor de overige locomotieven ga ik voor jou oplossing John. Dat is het voordeligst en de decoders uit de 60760 set zijn gelukkig ook los te krijgen.

Ilse
Re: inbouw 5-polige hoogvermogen-motor in Länderbahn Tenderlocomotief 3029
Mijn ervaring is dat meestal de bouten te kort zijn bij het ombouwen naar een 5 polige.
Alleen frezen aan het frame snap ik niet helemaal? De enigste reden die ik zo weet is voor het plaatsen van een niet standaardmotor bvb faulhaber of ivm ledverlichting.
Re: inbouw 5-polige hoogvermogen-motor in Länderbahn Tenderlocomotief 3029
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

online
Re: inbouw 5-polige hoogvermogen-motor in Länderbahn Tenderlocomotief 3029
Er moet niks gefreesd worden als je de 60943 motor in gaat bouwen.
De ombouwset 60903 wordt al jaren niet meer geleverd en heeft nog de oude Fx Motorola decoder met dipswitches.
Re: inbouw 5-polige hoogvermogen-motor in Länderbahn Tenderlocomotief 3029
Citaat van: hmmglaser op dinsdag 22 oktober 2019, 12:18:57
Alleen frezen aan het frame snap ik niet helemaal?

In de handleiding van de 60903 staat Tenderlok 3029 in tabel 2.2; "Locs, waarbij inbouw zodanig gecompliceerd is, dat deze alleen door een erkend reparatiebedrijf of door Märklin reparatieservice kan geschieden".

Daarnaast heb ik verhalen gelezen van mensen die in het chassis moesten frezen om ruimte te maken voor de motor. Misschien ging daarbij om een niet standaard motor. Dat kan ik mij niet meer herinneren.

Met dit in gedachte leek het mij wijzer een beroep te doen op de ervaring die op dit forum aanwezig is voordat ik van alles aanschaf en mijn locomotieven demonteer.

Citaat van: Kappa op dinsdag 22 oktober 2019, 21:35:36
Er moet niks gefreesd worden als je de 60943 motor in gaat bouwen.

Dit is het antwoord dat ik zocht! :thumbup:

Citaat van: Kappa op dinsdag 22 oktober 2019, 21:35:36
De ombouwset 60903 wordt al jaren niet meer geleverd en heeft nog de oude Fx Motorola decoder met dipswitches.

Omdat dit wordt de eerste keer is dat ik een motor en decoder in ga bouwen zocht ik in eerste instantie een ombouwset met motor én decoder zodat ik zeker van zou zijn dat die combinatie werkt. Uit de reactie van John

Citaat van: VT601 op woensdag 16 oktober 2019, 08:47:42

begrijp ik dat de decoder uit ombouwset 60760 een goed, zo niet beter, alternatief is.

Ilse
Re: inbouw 5-polige hoogvermogen-motor in Länderbahn Tenderlocomotief 3029
 @citaat De Marklin 60760 decoder is een hele simpele decoder waar alleen de maxsnelheid en de optrek en afremsnelheid instelbaar is ook heeft deze decoder last van het alzheimereffect dus bij spannings uitval zal de lok weer bij nul beginnen kwa snelheid.
Voor de rest is de decoder prima te gebruiken voor simpele lokjes zoals de 3029 enz.
Ik heb er hier nog wel eentje ongebruikt liggen mocht je er interesse in hebben.