Nieuws:

Wilt je Stichting 3rail steunen? Doneer eenvoudig via onze Stichting 3rail Webshop :thumbup:

Nieuwe start

Gestart door Annemia maandag 14 oktober 2019, 16:37:44

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Nieuwe start
Lid sinds: 2007

Met vriendelijke groet, Winus

offline
Nieuwe start
Mijn oude treintafel met de baan daarop heb ik afgebroken omdat deze teveel ruimte in beslag nam in de treinenkamer die ook als logeer kamer dienst doet.
Nu heb ik een nieuwe treintafel gebouwd, zoveel mogelijk door gebruik te maken van het hout etc. van de oude.
Het resultaat is een L-vormige tafel van 4,20 bij 3,25 m bij een breedte van 1,22 m. Er zit ook een onderlaag in, hoogteverschil 36 cm.
Nu ben ik bezig met het ontwerpen van het railplan. Ik doe dat met Railmodeller.
Als eerste het schaduwstation. Op bijgaande foto is te zien hoe ik dat denk te doen.
Ik sta open voor suggesties over hoe het anders c.q. beter kan.
Re: Nieuwe start
Lid sinds: 2014

offline
Re: Nieuwe start
Je zou het rangeerspoor ook in een bocht kunnen leggen om zo meer lengte te creëer.
Re: Nieuwe start
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Nieuwe start
Zo te zien is 24230 je krapste radius in het schaduwstation, en in de helix.
Dat lijkt me terecht omdat er locs en treinstellen bestaan die niet met vreugde door een 24130 zijn te persen.

Je schaduwstation doet me vaag denken aan dat van Kaleb, maar met een paar essentiële verschillen. Bij de achterste harp zijn met zorg alle opstelsporen even lang gepland, maar bij de voorste harp niet: het voorste spoor is langer dan het achterste spoor (van de voorste harp). Daar zul je wel een reden voor hebben gehad. Maar ik kan niet raden welke.

Bij beide harpen zou je met meegebogen wissels twee sporen extra lang kunnen maken. Het is maar net wat je wilt.
Ik kan me voorstellen dat je daarvan afziet omdat de radius bij C-boogwissels 20671 en 20672 R1 is, terwijl een slanke meegebogen wissel een radius heeft van 515 mm, wat in deze omstandigheid weer net teveel is.

Zelf rijd ik op k-rails, boogwissels 2268 en 2269 hebben ook R1 als binnenmaat, en ik heb ze vervangen door Piko-A boogwissels (R2-R3 en R3-R4), omdat ik R1 onaanvaardbaar vindt; Piko-A R2=421.88, R3=483.75 en R4=545.63 mm.
Een 3-rail nadeel zit er wel aan Piko-A gebruik: de sleper schuift in de binnenboog over het tongscharnier (dus tong en scharnier moeten mee gepolariseerd worden). Bij C-rails bestaat geen merkvreemd alternatief (op weichen-walter.de na).

Helix:
als je in principe rechts rijdt (NS, DB e.d.) dan draait de spiraal tegen de klok in naar boven.
als je in principe links rijdt (SBB, BLS e.d.) dan draait de spiraal met de klok mee naar boven.

Als de helling van de spiraal in de binnenboog minder is dan 3% kun je ook via het binnenspoor stijgen,
en dan maakt de wikkelrichting in principe niet uit tenzij je met zeer lange treinen wilt rijden.
In het draadje meersporige spiraal vind je een aantal links naar sites (webzijdes volgens puristen) waar je berekeningsmodellen vindt voor helix-bouw.

Programmeerspoor: tafelrand laten volgen (om het hoekij trekken), dan kun je er overal bij.

Succes!






Re: Nieuwe start
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

offline
Re: Nieuwe start
Twee suggesties:
  • Waarom maak je de helix niet iets groter? Je hebt er genoeg ruimte voor. Stel dat je per omwenteling 9 cm hoogeverschil wilt hebben, dan betekent dat 3,3% stijgen/dalen voor een R2-binnenbocht. Met links en rechts één 188 erbij is het nog maar 2,9%. Of neem een R3/R4 helix: 2,8%. Of dat past, kan ik niet zien, het plaatje is te klein om de maten te kunnen lezen. Zo niet, dan zijn er ook nog allerlei tussenvarianten door verschillende boogstralen te combineren. Het onderstaande ovaal is maar 35 mm breder dan een R2/R3 helix, terwijl voor 9 cm hoogteverschil een stijging van 2,95% volstaat.

  • Post wat grotere plaatjes.
Re: Nieuwe start
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Nieuwe start
Citaat van: speeltmettreintjes op woensdag 16 oktober 2019, 08:51:27
  • Met links en rechts één 188 erbij is het nog maar 2,9%. Of neem een R3/R4 helix: 2,8%
Of neem k-rails in de helix, die heeft geen bedding en dat is ook hoogtewinst
Re: Nieuwe start
Lid sinds: 2007

Met vriendelijke groet, Winus

offline
Re: Nieuwe start
Bedankt voor de suggesties. Ik zal proberen om er op te reageren.
Inderdaad had ik de achterste harp met alle sporen even lang gemaakt. bij nader inzien leek me dat toch minder geslaagd en heb ik ze nu allebei gelijk gemaakt.
Ook heb ik meegebogen wissels erin gezet. Ik weet dat er dan een klein stukje 130 bocht in zit, maar ik verwacht dat dit weinig problemen zal opleveren.
Bij mijn vorige baan had ik veel meer meegebogen wissels erin zitten en dat leverde ook eigenlijk geen problemen op.
De helix houd ik op R2/R3. Waarom? Deze had ik ook al in mijn vorige baan en kan ik dus zo weer monteren.
De treinen rijden inderdaad tegen de klok in naar boven. Dit heb ik gedaan omdat ik dan boven beter uit kom (denk ik).
Het stijgingspercentage wordt iets minder dan 3%. Dat bereik ik door al meteen na de wissel te gaan stijgen en ook boven nog een cm.
Mijn bedoeling is om eerst het schaduwstation helemaal af te bouwen, inclusief stroom, bezetmelders etc. Nu de platen van de bovenste laag eraf zijn kan ik namelijk over goed bij. Helaas heb ik al wel ervaren dat ik, al doende, nog steeds dingen wijzig.