Nieuws:

Bekijk eens een willekeurig artikel in onze informatieve Stichting 3rail Wiki.

Marklin 37538 vreemd rijgedrag

Gestart door Chris B maandag 14 oktober 2019, 14:15:43

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Marklin 37538 vreemd rijgedrag
Dag,

Mijn Marklin lok 37538 (DB E120) heeft een vreemde verdeling van de snelheden. (zie bijlage)

In het hoge gedeelte (>100) veel kleine stappen en in het lage gedeelte grote stappen en eigenlijk wil je dat andersom.

Mijn lok heeft schakelbare functies: Lokfluit, licht in de cabine en rode achterlichten. In 3Rail-wiki vind ik deze functies niet allemaal terug.

In 3Rail-wiki staat dat de lok een 6090FX-decoder heeft en volgens het instructieboekje kun je de maximale en minimale snelheid instellen.

Wat zijn de waarden die een betere verdeling van de snelheden geeft? Heeft iemand daarover een advies?

vr. groet, Chris Burger

Re: Marklin 37538 vreemd rijgedrag
Je geeft het antwoord zelf. Meer is niet mogelijk. Als de lok potmeters heeft niet. Maar deze lok kon ook eerste programeerbare esu decoder on board hebben en dan zou er meer mogelijk kunnen zijn.
Wil je betere rijeigenschappen vervang de decoder maar ik zelf zou de lok eerst eens een goede onderhoudsbeurt geven. Dus het vijfpolige anker van de motor er uithalen en kijken naar koolborstels vervuiling ook in de gleuven vijfpolig anker. Hoe je dit moet doen staat ook beschreven op deze website.
Re: Marklin 37538 vreemd rijgedrag
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Marklin 37538 vreemd rijgedrag
Hi cHris,

En als het niet lukt kan je eens zoeken naar een Forum-collega of op bezoek gaan bij een "Forum-Stamtafel" bij jou in de buurt.
klik hier

groet
Harald
Re: Marklin 37538 vreemd rijgedrag
Dag,

Dank voor de reacties. Het is een nieuwe lok die bijna niet gereden heeft. Een nieuwe LokPilot is een optie!!


Ik woon in Heerde (N-Veluwe), als er een Stamtafel in de buurt is, houd ik me aanbevolen!!

groet, Chris
Re: Marklin 37538 vreemd rijgedrag
Dat kan maar is hij rechtop of op zijn zijde bewaard. Want juist dan kunnen de koolborstels alle olie opgezuigd hebben. Een lok die 10 jaar heeft stilgestaan heeft een onderhoudsbeurt nodig. Ik heb daarvoor een testbaantje en werkplek.
Re: Marklin 37538 vreemd rijgedrag
Dag David,

Ik zal de lok open maken en de motor controleren en onderhouden!

Dank voor je reactie, Chris Burger
Re: Marklin 37538 vreemd rijgedrag
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Marklin 37538 vreemd rijgedrag
Hi Chris,

Even de link (klik hier in het blauw) aanklikken in mijn reactie.

groet
Harald
Re: Marklin 37538 vreemd rijgedrag
Lid sinds: 2006

what else?

offline
Re: Marklin 37538 vreemd rijgedrag
Hallo Chris,

Stamtafel in Apeldoorn is toch redelijk in de buurt voor jou?   ;)
Re: Marklin 37538 vreemd rijgedrag
Dag Treinprofiel,

Ik zag dat de komende stamtafel bij Bentink op do 7 november is. Staat in mijn agenda.

vr. groet, Chris Burger
Re: Marklin 37538 vreemd rijgedrag
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re: Marklin 37538 vreemd rijgedrag
Hoi.
Geen idee of je in staat bent om deze te programmeren; mat zoja, resetten deze eens.
Cv 08, waarde 08.
Ik denk dat het toch aan je instellingen ligt.
Kan nu niet kijken, maar heb de loc ook.
Mvg. Marcel