Nieuws:

Heb je vragen over de werking van het Stichting 3rail Forum? Krijg deze beantwoord in de Forumtips.

wisselende rijverlichting bij analoge locs

Gestart door Agfajan woensdag 09 oktober 2019, 16:32:20

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
wisselende rijverlichting bij analoge locs
Heeft iemand een oplossing voor het ombouwen van de rijverlichting van analoge locs, zonder dat de lampjes flauwer gaan branden?
Of is dit topic al een keer besproken en zo ja, waar dan? Ik heb diverse oude locs om te bouwen.
Bij voorbaat dank.
Re: wisselende rijverlichting bij analoge locs
Je zou een extra bistabiel relais kunnen gebruiken, of de omschakelelectronica uit locs van de 33xx serie.  Een simpele decoder zou natuurlijk ook kunnen...
Re: wisselende rijverlichting bij analoge locs
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2007

offline
Re: wisselende rijverlichting bij analoge locs
De vraag is een oplossing om locverlichting afhankelijk van de rijrichting te maken in analoge situatie.

Heel eenvoudig:
Van de twee draden van de veldspoel is er voor iedere richting eentje, deze wordt door het schakelrelais per richting aangestuurd.

Verbindt de lampjes van de loc met de veldspoel draad als je weet voor welke richting deze wordt gebruikt.
Makkelijkste is de kap van de loc af te halen en zonder kap te proberen welke richting hij op rijdt.
Schakelrelais staat dan juist geschakeld, soldeer de lampdraad voor de corresponderende richting aan deze draad vast en als alles goed gaat wisselt de locverlichting dan met de rijrichting.

Draadjes in een analoge loc zijn over het algemeen goed te volgen.
Re: wisselende rijverlichting bij analoge locs
Citaat van: Agfajan op woensdag 09 oktober 2019, 16:32:20
... zonder dat de lampjes flauwer gaan branden?

Wat bedoel je hiermee? Dat de lichtopbrengst minder afhankelijk is van de rijspanning/snelheid?
Re: wisselende rijverlichting bij analoge locs
Waarschijnlijk een verwijzing naar de suggestie uit een oud (1989) Märklin onderhoudsboekje waarin de oplossing van Fred hierboven wordt beschreven met de waarschuwing erbij dat door de stroom van de lamp een magnetisch tegenveld wordt opgebouwd (dus minder motorvermogen) en (in dit verband relevant) dat de verlichting iets donkerder is dan normaal.

Jeroen
Re: wisselende rijverlichting bij analoge locs
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2007

offline
Re: wisselende rijverlichting bij analoge locs
Citaat van: jerdenberg op woensdag 09 oktober 2019, 19:50:18
waarschuwing erbij dat door de stroom van de lamp een magnetisch tegenveld wordt opgebouwd (dus minder motorvermogen) en (in dit verband relevant) dat de verlichting iets donkerder is dan normaal.

Dit klopt Jeroen, ik heb dit echter nooit als echt storend ervaren, zeker niet toen ik mijn eerste ombouw deed als puber van een jaar of 16. :-)
In het analoge tijdperk was dit 100% meer natuurgetrouw dan bij aflevering.
Re: wisselende rijverlichting bij analoge locs
Ik begrijp dat met deze methode telkens een lampje in serie met een veldspoel wordt geplaatst?
Ik dacht eigenlijk dat het omschakelrelais daar een apart omschakelcontact voor had?
Re: wisselende rijverlichting bij analoge locs
Lid sinds: 2013

BR 103fan forever

offline
Re: wisselende rijverlichting bij analoge locs
Het oude omschakelrelais (electro-mechanisch) heeft daarvoor geen aparte contacten. De later gebruikte elektronische variant heeft dat wel.
Re: wisselende rijverlichting bij analoge locs
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2007

offline
Re: wisselende rijverlichting bij analoge locs
Citaat van: henkv op donderdag 10 oktober 2019, 10:52:54
Ik begrijp dat met deze methode telkens een lampje in serie met een veldspoel wordt geplaatst?

Lampje wordt parallel geschakeld met een veldspoel helft.
Re: wisselende rijverlichting bij analoge locs
Marklindak bedankt, je uitleg in duidelijk en goed te volgen voor mij als niet elektronicus.
Re: wisselende rijverlichting bij analoge locs
Citaat van: Marklindak op woensdag 09 oktober 2019, 17:16:26
locverlichting afhankelijk van rijrichting
Werkt al jaren prima in mijn 3003. Omdat die alleen aan de voorzijde een lampje heeft is de invloed van het tegengestelde magnetisme in die ene veldspoel merkbaar, maar het blijkt slechts een verwaarloosbaar verschil op te leveren. Achteruit rijdend giert 'ie over de baan, vooruit ietsje minder; het verschil is niet te zien, alleen te horen. ;-)
Re: wisselende rijverlichting bij analoge locs
Goed lezen is ook moeilijk de topic starter vraagd niet om schakelbare verlichting maar om schakelbare verlichting die zijn lichtsterkte houd bij een lagere spanning.
Dus heb je bvb 3 volt lampjes met een regelprintje erbij nodig hadden bepaalde delta modellen dit niet?
Re: wisselende rijverlichting bij analoge locs
Citaat van: Agfajan op woensdag 09 oktober 2019, 16:32:20
rijverlichting van analoge locs, zonder dat de lampjes flauwer gaan branden

Als je bereid bent de gloeilampjes te vervangen door led's weet ik wel een oplossing: een gelijkrichtdiode en een constante stroombron, bestaande uit één transistor, twee diodes en drie weerstandjes. Conrad had er zelfs printjes voor, maar die zijn al enige tijd uitverkocht. Ali verkoopt spanningsstabilisatoren met een AMS1117 (3,3 of 5 volt), die kun je ook gebruiken: diode er voor, weerstand er achter. Ze kosten echt bijna niets, maar zijn wel wat groot.
Re: wisselende rijverlichting bij analoge locs
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: wisselende rijverlichting bij analoge locs
Ik volg met aandacht. Waarom wil iemand dit zo?
Immers de lampjes gaan flauwer branden als je de rijspanning verlaagt.
Maar waarom zou je dat doen?

Bij mij staan de trafo's altijd op een bepaalde rijspanning, maar er zijn plekken in de baan die gereduceerd rijspanning krijgen, zoals remweg-secties, optrek-secties, bergaf secties, krappere boogsecties,  e.d., en er zijn plekken die tijdelijk zonder rijspanning kunnen zijn (stop-secties). En inderdaad, bij die passages gaan niet alleen de lampjes in de loc, maar ook die in de wagons, en de sluitlichten zwakker schijnen.

Gaat het erom daar vanaf te willen zijn? Al eens een knoopcel batterij met een ledje geprobeerd?